Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisinkohan perustaa kotipalvelua kun ei ole lähihoitajakoulutusta?

Vierailija
20.02.2013 |

Päässäni olen pitkään pyöritellyt ajatusta, että miehen kanssa perustettaisiin yritys joka kodin pienten remontti-ja korjaustöiden sekä pihahommien (miehen heiniä) tarjoaisi etupäässä vanhuksille siivouspalvelua, ja apua muihinkin kotitöihin (ruuanlaittoa myöten) sekä asiointipalvelua.

Mutta voinkohan tarjota muuta kuin siivouspalvelua kun en ole lähihoitaja? Olen käynyt kaksivuotisen ammattikoulutuksen Koti-ja laitostalousoppilaitoksessa, eka vuosi oli yleisjakso jolloin opeteltiin samoja asioita kuin perinteisessä talouskoulussa, eli ruuanlaitto,leivonta, lastenhoito,pyykkihuolto, käsityöt ja siivous.Toisena vuotena kävin laitoshuoltajalinjan, joka antoi pätevyyden 7 eri ammattiin, en enää muista kaikkia nimikkeitä ja osa jo vanhentuneita, mutta silloisia nimikkeitä olivat laitosapulainen, sairaala-apulainen, hoitoapulainen ja kylvettäjä ainakin.

Olen työskennellyt muutaman vuoden vanhainkodissa hoitoapulaisena, jolloin en siivonnut, vaan tein muuten perushoitajan töitä, vaan en saanut jakaa lääkkeitä kuin dosetista asukkaalle. Lisäksi olen hoitanut lapsia pari vuotta, pari vuotta ollut myyntiedustajana, puhelinmyyjänä, ( lama-aikana kun muuta ei ollut, hehe) henkilökohtaisena avustajana ja nyt laitoshuoltajana sairaalassa 13 vuotta.

Olen luonteeltani ulospäinsuuntautunut, ja ystävällinen ja valoisa persoona, sovin asiakaspalveluun.

Mieheni on ollut yrittäjänä parikymmentä vuotta, nyt ei muutamaan vuoteen, mutta jos aloittaisimme yhdessä, hän hoitaisi kaikki "paperityöt" ja hallitsee ne. Markkinointipuoli on minulla vahvempi, minä hoitaisin sen.

Peruhoitajakoulutus aikanaan piti hankkia mutta asiat meni toisin, aloin leikkiä liian nuorena kotia opiskelun sijasta. Tietty voisin lähihoitajaksikin opiskella, mutta mitä olette mieltä, voisinkohan ihan työkokemukseni perusteella tehdä myös hoivatyötä kotisiivouksen lisäksi? Eihän henk.koht. avustajiltakaan vaadita mitään koulutusta. Ja hoitoapulaisenahan tein lähes samaa kuin silloiset perushoitajat, ja siihenhän minulla onkin pätevyys. Kotisairaanhoitajat ovat sitten erikseen.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää sinua tekemästä firmaa, jossa siivoat, kokkaat tai miehesi tekee puutöitä? Senkun aloitat homman. Siivousfirmoja jne on jo nyt pilvinpimein. Myös vanhuksille suunnattuja.

Koska lääkkeistä puhuttiin ja vanhuksien kohdalla ne ovat oleellinen asia: hoidollisissa toimissa lääkäri vastaa lääkkeen määräämisestä, asiakas itse ottaa lääkkeet tai ulkoistaa sen hoitohenkilökunnalle. Jos annat asiakkaalle dosetista, kiposta, jonkun muun (sh, lh) siihen jakaman lääkkeen olet myös vastuussa että lääkkeen tulee olla oikea. Jos asiakas kuolee siihen oikeuteen menee lääkkeen dosettiin jakanut, mutta myös sinä. Hoivapalvelu sanalla googlesta löytyy 72 000 tulosta, kotipalvelulla liki 500 000. Asiakas voi käyttää kotihoitovähennystä ostaessaan palvelua. Kunnan asiakkaille suosittelemille listoille ja palvelusetelin käyttöön pääseminen on sitten jo eri asia. 

Vierailija
42/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin vielä, ettet "erikoistu" vain vanhusten hoitoon ja avustamiseen vaan mies voisi olla ns. varamies yh-äideille (lamppujen vaihdot ja kiinnitykset, raskaiden esineiden kantaminen, huonekalujen kokoaminen) ja sinkuille, näitäkin on yhä enenemissä väärin ja tarvitsevat nimenomaan tällaista pientä arkea helpottavaa apua. Samalla voitte mainostaa siivousapua kiireisille yksinhuoltajille tai sinkuille.

Oma mummini arvosti eniten tällaista kerran viikossa tulevaa apulaista, joka teki siivouksen, vaihtoi verhot ja malttoi jäädä lopuksi kahville (usein keitti itse) ja jutella hetken. Mummi oli tällainen verhonvaihtaja, jonka piti saada vuodenaikojen mukaan eri verhot ikkunoihin eikä sitten enää vanhemmiten niitä uskaltanut vaihtaa. Samoin arvosti sitä, että kun me sukulaiset kauempaa tulimme kylään,niin hänellä oli itsellään ostettuna myös jotain (harmitti, kun toimme ruokakasseja ja valmiita leipomuksia) ja varsinkin jotain tuoretta, jota tämä apulainen oli käynyt hakemassa. Siis mummilleni apulainen oli todella arvokas ja tärkeä löytö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon haluat ap palkkaa kuukaudessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi