Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisinkohan perustaa kotipalvelua kun ei ole lähihoitajakoulutusta?

Vierailija
20.02.2013 |

Päässäni olen pitkään pyöritellyt ajatusta, että miehen kanssa perustettaisiin yritys joka kodin pienten remontti-ja korjaustöiden sekä pihahommien (miehen heiniä) tarjoaisi etupäässä vanhuksille siivouspalvelua, ja apua muihinkin kotitöihin (ruuanlaittoa myöten) sekä asiointipalvelua.

Mutta voinkohan tarjota muuta kuin siivouspalvelua kun en ole lähihoitaja? Olen käynyt kaksivuotisen ammattikoulutuksen Koti-ja laitostalousoppilaitoksessa, eka vuosi oli yleisjakso jolloin opeteltiin samoja asioita kuin perinteisessä talouskoulussa, eli ruuanlaitto,leivonta, lastenhoito,pyykkihuolto, käsityöt ja siivous.Toisena vuotena kävin laitoshuoltajalinjan, joka antoi pätevyyden 7 eri ammattiin, en enää muista kaikkia nimikkeitä ja osa jo vanhentuneita, mutta silloisia nimikkeitä olivat laitosapulainen, sairaala-apulainen, hoitoapulainen ja kylvettäjä ainakin.

Olen työskennellyt muutaman vuoden vanhainkodissa hoitoapulaisena, jolloin en siivonnut, vaan tein muuten perushoitajan töitä, vaan en saanut jakaa lääkkeitä kuin dosetista asukkaalle. Lisäksi olen hoitanut lapsia pari vuotta, pari vuotta ollut myyntiedustajana, puhelinmyyjänä, ( lama-aikana kun muuta ei ollut, hehe) henkilökohtaisena avustajana ja nyt laitoshuoltajana sairaalassa 13 vuotta.

Olen luonteeltani ulospäinsuuntautunut, ja ystävällinen ja valoisa persoona, sovin asiakaspalveluun.

Mieheni on ollut yrittäjänä parikymmentä vuotta, nyt ei muutamaan vuoteen, mutta jos aloittaisimme yhdessä, hän hoitaisi kaikki "paperityöt" ja hallitsee ne. Markkinointipuoli on minulla vahvempi, minä hoitaisin sen.

Peruhoitajakoulutus aikanaan piti hankkia mutta asiat meni toisin, aloin leikkiä liian nuorena kotia opiskelun sijasta. Tietty voisin lähihoitajaksikin opiskella, mutta mitä olette mieltä, voisinkohan ihan työkokemukseni perusteella tehdä myös hoivatyötä kotisiivouksen lisäksi? Eihän henk.koht. avustajiltakaan vaadita mitään koulutusta. Ja hoitoapulaisenahan tein lähes samaa kuin silloiset perushoitajat, ja siihenhän minulla onkin pätevyys. Kotisairaanhoitajat ovat sitten erikseen.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on kuten ap sanoo, itse olen ollut hoitoapulaisena vanhainkodissa ja jaoin myöskin dosetteihin valmiiksi annostellut lääkkeet.

Jotkut höpisee täällä täyttä palturia. Ilman muuta voit perustaa yrityksen joissa teet siivouksen lisäksi noita laitoshuoltajan/hoitoapulaisen hoitotöitä.

Vierailija
22/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan saisit lähihoitajan opinnot suoritettua nopesti tekemällä tutkintotilaisuudet (siis ennen näyttökoe-nimellä, nykyään aikuispuolella kutsutaan tutkintotilaisuuksi).

Sinulla, kun on noin paljon työkokemusta:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap mieti jos se sh olisi jakanut väärin noi lääkkeet niin vika olisi sun kun annoit!! Sama myös jos pyörität omaa firmaa ja annat shn jakavat lääkkeet, jotka onkin sitten jaettu väärin. Näin se vaan menee,

Vierailija
24/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei toimita valviran ohjeiden mukaan. hoitoapulainen ei saa antaa dosetistakaan lääkkeitä KOSKA koulutus ei riitä sen vastuun ottamiseen että ne voi olla valmiiksi väärin jaettu.

Vierailija
25/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan lääkehoitoon sun koulutus ei riitä. Ei edes purkista antamiseen.

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 17:59"]

[/quote]
Missä olen puhunut että saisin antaa lääkkeitä purkista? Sairaanhoitaja laittaa lääkkeet purkista lääkekuppiin tai dosettiin, ja minä saan antaa niistä lääkkeen potilaalle/asukkaalle.

Lue tuosta linkistä jos et usko. Ja purkista en ole lääkkeitä antamassakaan, vaan kaikin puolin firmassanikin tekisin vain noita jotka tuolla linkissä on lueteltu, ja kaikki luettelisin nettisivuillani tarkkaan, ja kertoisin myös koulutukseni ilman muuta. Eli soveltuisin suht hyväkuntoisen vanhuksen avustajaksi, tekemään kotitöitä mitä vanhus ei itse enää jaksa, esim. imuroimaan, pesemään lattiat, tamppaamaan matot, keittämään vaikka aamupuuron ja käyttämään kävelyllä kaupungilla,ja vaikka ruokakaupassa ja apteekissa. Voisin auttaa vaatteet vanhuksen päälle yms. eli ihan perusjuttuja. Noihin koulutukseni riittäisi.

Näköjään tiedän itse paremmin kuin täällä kukaan, eli kiitos tyhjästä palstalle. :-)

ap

Vierailija
26/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen firman voisit hyvin perustaa, jos lisäksi mukana olisi miehesi joka tekisi ns. miesten töitä. Vanhuksia on niin paljon kotona ja tulee olemaan vielä enemmän tulevina vuosina kun ns. suuret ikäluokat tulevat 75-85-vuotiaiksi. Vanhainkotipaikkoja tai varsinkaan hoitajia kun ei vain tule heille riittämään, niin vanhukset pysyvät kotona yhä pidempään. Mielestäni firmasi on hyvä idea.

Vierailija
27/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhus joutuisi maksamaan kunnalliselle kotihoidolle lääkkeiden jaosta dosettiin?

Ei taida saada pelkkää lääkkeenjakoa kunnalliselta puolelta vaan on oltava tarve muillekkin palveluille, jos ei ole joutuu nuo palvelut ottamaan yksityiseltä eli vanhus maksaisi sinulle ja vielä jollekkin lähihoitajalle joka jakaa lääkkeet.. Tuskin. Eiköhän silloin vanhus palkkaa lähih0oitajan joka jakaa lääkkeet ja tekee kaiken minkä sinäkin. Niitä on pilvin pimein.

Vierailija
28/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhus joutuisi maksamaan kunnalliselle kotihoidolle lääkkeiden jaosta dosettiin?

Ei taida saada pelkkää lääkkeenjakoa kunnalliselta puolelta vaan on oltava tarve muillekkin palveluille, jos ei ole joutuu nuo palvelut ottamaan yksityiseltä eli vanhus maksaisi sinulle ja vielä jollekkin lähihoitajalle joka jakaa lääkkeet.. Tuskin. Eiköhän silloin vanhus palkkaa lähih0oitajan joka jakaa lääkkeet ja tekee kaiken minkä sinäkin. Niitä on pilvin pimein.

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 18:16"]

[/quote]
 No ei tietenkään sellainen vanhus rupeaisi asiakkaakseni jotka eivät tarvitsisi kotisairaanhoitajaa/lähihoitajaa muuhun kuin lääkkeiden jakoon.

Mutta aiakkaitani olisi pääasiassa suht hyväkuntoiset vanhukset, ja päätoimialani olisi kotityöt. Tällöin palvelujani voisi ostaa muutkin kuin pelkästään vanhukset, esim. sellaiset jotka haluavat pelkkää kotisiivousta.

Ehkä olisi kuitenkin selkeämpää perustaa kotisiivouspalvelu, joka hoitaisi myös ns. yleismies Jantusen työt, eli kodin pienet korjaukset ja remonttityöt. Tällöin ehkä asiakaskuntaa voisivat olla vanhusten lisäksi muutkin, esim. isot perheet.

Itse en ole ihan täysin selvillä lähihoitajien toimenkuvasta, mitä kaikkea tekevät. Siivoavatko myös, vai keskittyvätkö hovapalveluihin? Eli minun pitäisi ehkä sitten kuitenkin painottaa siihen siivoukseen, johon minulla on koulutus? Lähihoitaja tuskin alkaa itään perussiivousta tekemään,varsinkaan jos sattuu olemaan iso koti jossa on ehkä jopa vahaa kaipaavat lattiat tms)

Yritäntässä kartoittaa osaamistani. Kyllä minulle pelkkä kotisiivouskin kelpaisi, nyt olen sairaalassa töissä. Yrittäjänä olisin kuitenkin itse oma pomoni, ja se olisi paljon se.

Vierailija
29/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toi siivouspalvelu korjaus/remonttipalveluineen voisi toimia.Hoivapalveluyrityksiä on jo tarpeeksi, mutta kuvailemistasi on mielestäni vielä tarvetta. Hyvä mainonta vain pitäisi olla ehdottomasti, eli siihen kannattaa satsata, koska kilpailu on kuitenkin kovaa. Ja nettisivut pitäisi myös olla.

Vierailija
30/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 18:06"]

[/quote] Missä olen puhunut että saisin antaa lääkkeitä purkista? Sairaanhoitaja laittaa lääkkeet purkista lääkekuppiin tai dosettiin, ja minä saan antaa niistä lääkkeen potilaalle/asukkaalle.   Lue tuosta linkistä jos et usko. Ja purkista en ole lääkkeitä antamassakaan, vaan kaikin puolin firmassanikin tekisin vain noita jotka tuolla linkissä on lueteltu, ja kaikki luettelisin nettisivuillani tarkkaan, ja kertoisin myös koulutukseni ilman muuta. Eli soveltuisin suht hyväkuntoisen vanhuksen avustajaksi, tekemään kotitöitä mitä vanhus ei itse enää jaksa, esim. imuroimaan, pesemään lattiat, tamppaamaan matot, keittämään vaikka aamupuuron ja käyttämään kävelyllä kaupungilla,ja vaikka ruokakaupassa ja apteekissa. Voisin auttaa vaatteet vanhuksen päälle yms. eli ihan perusjuttuja. Noihin koulutukseni riittäisi.   Näköjään tiedän itse paremmin kuin täällä kukaan, eli kiitos tyhjästä palstalle. :-)   ap[/quote]

edelleenkään, et tunnu tajuavan eli jos sh jakaa lääkkeet väärin ja sinä annat ne potilaalle niin vika on sinun ei sh.

Vierailija
31/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleenkään, et tunnu tajuavan eli jos sh jakaa lääkkeet väärin ja sinä annat ne potilaalle niin vika on sinun ei sh.

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 18:36"]

[/quote] Missä olen puhunut että saisin antaa lääkkeitä purkista? Sairaanhoitaja laittaa lääkkeet purkista lääkekuppiin tai dosettiin, ja minä saan antaa niistä lääkkeen potilaalle/asukkaalle.   Lue tuosta linkistä jos et usko. Ja purkista en ole lääkkeitä antamassakaan, vaan kaikin puolin firmassanikin tekisin vain noita jotka tuolla linkissä on lueteltu, ja kaikki luettelisin nettisivuillani tarkkaan, ja kertoisin myös koulutukseni ilman muuta. Eli soveltuisin suht hyväkuntoisen vanhuksen avustajaksi, tekemään kotitöitä mitä vanhus ei itse enää jaksa, esim. imuroimaan, pesemään lattiat, tamppaamaan matot, keittämään vaikka aamupuuron ja käyttämään kävelyllä kaupungilla,ja vaikka ruokakaupassa ja apteekissa. Voisin auttaa vaatteet vanhuksen päälle yms. eli ihan perusjuttuja. Noihin koulutukseni riittäisi.   Näköjään tiedän itse paremmin kuin täällä kukaan, eli kiitos tyhjästä palstalle. :-)   ap[/quote]

[/quote]   Niin, ja jos olisin lähihoitaja/sairaanhoitaja, niin vika olisi omani. Mitä sitten? Olen tässä kyllä kuvaillut millaisii juttuihin painottaisin, ja täällä hoetaan vain lääkkeide jaosta, hohhoijaa...

Esim. kun olen ollut henk.koht.avustajana, en ole koskaan joutunut edes lääkkeitä antamaan, edes siitä dosetista. Avustettavallani kävi erikseen sairaanhoitaja tekemässä hoidolliset jutut joita oli todella paljon, lääkkeiden annot menivät siinä samalla. Minä olin paikalla 6 h päivässä.

Usein vanhuksille kotisairaanhoitajat tekevät muitakin hoitotoimenpiteitä kuin pelkän lääkkeiden jaon.

Mikä sinulla on tässä pointtinasi? Olen jo sanonut että painottaisin toimintani niihin kotitöihin, ja hoidolliset jutut olisi erikseen jos niitä edes olisikaan.

ap

Vierailija
32/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 18:36"]

No tuossa laittamassani linkissä oli sitten väärää tietoa.

Eli nykyisin en saisi jakaa edes dosetista.

Sitten firmani pitäisi olla samantyylinen kuin kaverini äidillä toisessa kaupungissa, eli kodinhoitoa, ja hoidolliset jutut olisivat erikseen. Monilla tietämillni vanhuksilla käy kotisairaanhoitaja erikseen, ja toinen ihminen tekemässä ruuat/käyttämässä kaupassa/ siivoamassa/pesemässä pyykit yms. Ei sairaanhoitajat niitä tee. :-) Ja lisäksihän siinä tulisivat ne ns. miesten työt. Yhdellä tutulla on pelkästään niitä kotitalouksille tekevä firma. Yhdessä toieksiannossa tämä tuttu vei mummelin Ikeaan pakettiautollaan, kuljetti kotiin ja kantoi huonekalut sisään ja kasasi ne. :-)

Lääkkeen jako tosiaan olisi paras jättää ammattilaisille. :-)

[/quote]   Niin, ja jos olisin lähihoitaja/sairaanhoitaja, niin vika olisi omani. Mitä sitten? Olen tässä kyllä kuvaillut millaisii juttuihin painottaisin, ja täällä hoetaan vain lääkkeide jaosta, hohhoijaa...   Esim. kun olen ollut henk.koht.avustajana, en ole koskaan joutunut edes lääkkeitä antamaan, edes siitä dosetista. Avustettavallani kävi erikseen sairaanhoitaja tekemässä hoidolliset jutut joita oli todella paljon, lääkkeiden annot menivät siinä samalla. Minä olin paikalla 6 h päivässä.   Usein vanhuksille kotisairaanhoitajat tekevät muitakin hoitotoimenpiteitä kuin pelkän lääkkeiden jaon.   Mikä sinulla on tässä pointtinasi? Olen jo sanonut että painottaisin toimintani niihin kotitöihin, ja hoidolliset jutut olisi erikseen jos niitä edes olisikaan.   ap[/quote]

Vierailija
33/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään mitä täällä jotkut vain jankkaavat lääkkeiden jaosta, kun olet jo monta kertaa kirjoittanut että painottaisit muuhun. Nimenomaan niin se kävisi, että antaisit niitä palveluita joihin sinulla on koulutus. Kyllä niillekin on kysyntää, ja tosiaan itsenäisempää työskentelyä kuin jonkun alaisena.

Tv. siivousalan pienyrittäjä.

Vierailija
34/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin saa pelkän doseerauksen.

Vierailija
35/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sinä laitoit linkit jossa sanoit että sinulla olisi lupa antaa lääkkeitä, siksi siitä jankutetaan.
Perusta yritys joka keskittyy hoivaan ja siivoukseen mutta jätä lääkehoito siitä pois niin voisi toimia etkä ole pulassa lupien ja koulutuksen kanssa. Pukemiset ja saunotukset jne on ihan luvallisia hoitoapulaisen koulutuksella.

Vierailija
36/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi aiheen mut näin ulkomailla asuvana ois ihana jos joku ap:n kaltainen kävisi mun vanhempien luona nimenomaan ruokaa (gluteenitonta) laittamassa, siivoomassa ja ajamassa heidät kauppaan.

Mistä saisin tietää onko heidän kaupungissaan vastaavaa firmaa?

Huh tää keventäis huomattavasti mun sydäntä vaikkei se tietenkään korvais sitä et oma tytär ois auttamassa.

Vierailija
37/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itsehän sinä laitoit linkit jossa sanoit että sinulla olisi lupa antaa lääkkeitä, siksi siitä jankutetaan.
Perusta yritys joka keskittyy hoivaan ja siivoukseen mutta jätä lääkehoito siitä pois niin voisi toimia etkä ole pulassa lupien ja koulutuksen kanssa. Pukemiset ja saunotukset jne on ihan luvallisia hoitoapulaisen koulutuksella."

En kyllä ymmärrä oikein, että miten niin minä sanoin että minulla olisi lupa antaa lääkkeitä? Kopsasin tekstin linkistä jonka myös kopioin tekstiini, ja siellä sanottiin noin, ja itse 90-luvulla olen monessa vanhainkodissa antanut lääkkeitä. Mutta uskon että tämä käytäntö on yksinkertaisesti muuttunut niin ettei minun koulutuksellani sitä enää saisi tehdä, eli linkki olisi aika vanha, en katsonut vuosilukua. Varmaankin on mokia sattunut ja siksi asia on muutettu.

Vierailija
38/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 20:34"]

Vähän ohi aiheen mut näin ulkomailla asuvana ois ihana jos joku ap:n kaltainen kävisi mun vanhempien luona nimenomaan ruokaa (gluteenitonta) laittamassa, siivoomassa ja ajamassa heidät kauppaan.

Mistä saisin tietää onko heidän kaupungissaan vastaavaa firmaa?

Huh tää keventäis huomattavasti mun sydäntä vaikkei se tietenkään korvais sitä et oma tytär ois auttamassa.

[/quote]

Juurikin tuollaista tarkoitan, ei mitään sellaista mihin tarvitsee lähihoitajaa. :-) Ja haluaisin myös, jos vain suinkin vanhus sitä haluaisi,myös jutustella, eikä olisi liian kiire edes keittää pullakahveja. Haluaisin panostaa työn hyvän laadun lisäksi hyvään asiakaspalveluun, koska hinnoilla en varmaankaan voisi muiden kanssa kauheasti kilpailla.

Vierailija
39/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin te voitte perustaa vaikka plastikkakirurgisen sairaalan mut töitä sä et saa siellä tehdä siivoushommia lukuunottamatta.

Onhan Marco Bjurströmilläkin tanssistudio eikä se itse oikein osaa tanssia. Se on palkannut opettajat. Palkatkaa tekin hoitajat.

Vierailija
40/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan on paljon AP,een tarkoittamia firmoja. Virolaisethan tekee ilman koulutusta niistä suurimman osan joten ehdottomasti kannatan.

Suomalaisista kodinhoitajista, siivoajista yms. hoitajista on kohta huutava pula kun lähihoitajaksikin koulutetaan nykyään enemmänkin muslimeja joita kukana ei halua kotiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi