Sairaanhoitajan ensimmäinen työpaikka?
Onko täällä sairaanhoitajia paikalla?
Tilanteeni on tämä: valmistun nyt keväällä sairaanhoitajaksi ja olen ollut nyt äitiyslomalla samaan aikaan (viimeisin työharjoitteluni oli yli vuosi sitten - nyt äitiyslomalla suoritan vaan pari tenttiä niin opintoni ovat sitten valmiit).
Kesästä alkaen olisi tarkoitus aloittaa työt ja odotankin sitä jo todella innoissani - mutta: en tiedä minne uskaltaisin hakea! Tiedän, että moni vastavalmistunut kokee samoja tuntemuksia, mutta minua jännittää se etten ole ollut "kentällä" niin pitkään aikaan...
Ehditäänkö nykyään uusi vastavalmistunut työntekijä perehdyttää kunnolla? Entä kuinkahan ymmärtäväisesti siihen suhtaudutaan etten tosiaan muista kaikkea kun olen nyt ollut vaan lapsen kanssa kotona? Minäkähänlainen työpaikka olisi paras ensimmäiseksi työpaikaksi?
Kiitos vastauksista!
Kommentit (5)
Voi, mä olin 10 vuotta kotona valmistumsen jälkeen, valmistumiskevään jälkeen olin 3 kk kesätöissä ja sitten työttömänä (se oli sitä aikaa). Alku oli vaikea, todella. Olin epävarma ja kyselin koko ajan kaikkia asioita. Mutta vuoro vuorolta mä opin. Luin asioita kotona ja otin selvää. Noin kahden vuoden päästä tunsin olevani ihan hyvä hoitaja jo. En usko että sulla menee ollenkaan niin kauan. Hae rohkeasti mihin tahansa mikä sua kiinnostaa. Kerro rehellisesti tilanteesi. Nyt on pula tekijöistä, kiinnostat jokaista työnantajaa vaikka kokemusta onkin vähän. Sun ei ole pakko hakea heti vakipaikkaa vaan voit tehdä töitä siellä ja täällä ennenkuin löydät kivan osaston ja sinua kiinnostavan erikoisalan. Kertaa asioita kirjoista ja netistäkin löytyy monia asioita (esim injektioiden anto). Kullakin erikoissairaanhoidon alueella on omat juttunsa, joita kannattaa opiskella ymmärtääkseen asioita paremmin. EI kukaan osaa niitä syntyjään. ON tietysti helpompaa siirtyä suoraan viimeisestä harjoittelusta työelämään.
Tärkeimpiä asioita ovat kuitenkin se tunnollinen potilaan hyväksi toimiminen, tarkkuus lääkehoidossa, aseptiikka. Ne ratkaisevat, kuka on hyvä hoitaja.
Voit mennä ihan minne vain. Jos aloitat "pohjalta", jämähdät sinne etkä koskaan uskalla vaativampaan paikkaan. Suosittelen aloittamaan suoraan sieltä, missä kuvittelet haluavasi työskennellä. Itse menin suoraan valmistuttuani teholle.
Ja tuolla "pohjalla" en tarkoittanut, etteikö kaikki hoitotyö ole yhtä arvokasta, eniten vain sitä, että osaamisvaatimukset ovat erilaisia eri paikoissa ja sitä, että valmistuvalla hoitsulla on kuitenkin jokin mielikuva siitä, mikä on vaativa paikka ja mikä vähemmän vaativa.
Kiitos näistä vastauksista!
Tiedän että nyt on pula sairaanhoitajista, mutta onko pula tosiaan niin suuri (pk-seudulla) että voisin päästä myös noihin "haastavampiin" paikkoihin ilman merkittävää kokemusta? En nyt ihan teholle olisi pyrkimässä, mutta vähän akuutimpi hoitotyö kiinnostaisi kuitenkin pitkällä tähtäimellä...
-ap
Pääsee. Perehdyttävät joka tapauksessa menit minne vaan. Jos et just heti satu saamaan sitä eniten haluamaasi paikkaa, yritä päästä tekemään sinne keikkoja. Käy henk koht tapaamassa osastonhoitajaa. Ota yhteys talon rekrytointiosastoon. Pääsetkö tekemään keikkaa jo nyt keväällä?
Mutta kyllä sulla alkaa olla jo kiire hakea kesäksi töitä. Niinhän se edelleen käytännössä menee, että loma-ajan sijaisuuksista aloitetaan. Se on helpointa sullekin, pääset näkemään viihdytkö paikassa ja voit vaihtaa kesän jälkeen.
Vaikka terveyskeskuksen vuodeosastolle? Käy paikan päällä kysymässä onko sijaisen tarvetta, jätä yhteystetosi ja kysy millainen perehdytys heillä on uusille työntekijöille?