Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö olla huolissaan? 4-vuotias sai lähetteen neuvolapsykologille :(

Vierailija
20.02.2013 |

Hahmottamisessa ja hienomotoriikassa ongelmia, ja selliasta jännää hitautta reagoimisessa. Voi olla luonnekysymys ja lapsella on silmälasit ja huono näkö, niin ei voi tietää mikä johtuu näöstä ja mikä mistäkin.

Jotenkin on silti kurja olo. Puhekin on epäselvää, ja myös sen takia neuvolantäti suositteli osa-aikahoidon aloittamista (ensi syksynä) ja siksi, että lapsi ei hakeudu muiden seuraan eikä leiki muiden kanssa, kun ei ilmeisesti edes osaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olisi huolissani, jos lapseni EI olisi saanut sitä lähetettä. Lapsellasi on monta ongelmaa, joihin kuuluukin tarttua tässä vaiheessa. Lapsi tulee saamaan tutkimuksia ja apua, sehän on hieno asia. Ehkä pelkäät että lapsen ongelmat realisoituvat, kun lasta tutkitaan, toivoisit että ne lakkaisivat mieluummin olemasta?

Vierailija
2/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olisi huolissani, en siitä lähetteestä, mutta noista oireista kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta vaivaa lapsellasi tuntuisi olevan, eli hyvä on jos tutkitaan. Voipi löytyä jokin yhteinen nimittäjä näille vaikeuksille ja sitä voidaan sitten hoitaa/auttaa. Olen ollut nauvolapsykologilla sijoitetun lapsemme kanssa, ja mielestäni tutkimukset olivat hyviä ja perusteellisia.

Sosiaalisia taitoja ei voi harjoitella kuin kavereiden kanssa. Kyllähän hoitopaikka voisi edesauttaa lapsen sosiaalistumista tuossa vaiheessa. Käyttekö tapaamassa muita samanikäisiä lapsia päivisin?

Vierailija
4/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi sai diagnoosiksi lievä kehitysvamma samoilla oireilla. Toki ne ovat voineet olla pahempia kuin teillä. Sai myös lähetteen 4v.

Vierailija
5/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 13:54"]

Minä ainakin olisi huolissani, en siitä lähetteestä, mutta noista oireista kyllä.

[/quote]

Mitä ne oireet tarkoittaa? Että lapsellani on joku halveksuttu diagnoosi? Että olen epäonnistunut äitinä? Mitä?? Tuntuu oikeasti tosi pahalta, että lapseni ei ole kuten muut ikäisensä. 

Ap

Vierailija
6/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kerhossa kolme tuntia päivässä, kolme kertaa viikossa ilman minua. Sen lisäksi nähdään muita ihmisiä ulkona, perhekerhoissa ym. 

Voiko kehitysvammainen lapsi olla kekseliäs ja nokkela? Vaikka puhe on epäselvää, se on oivaltavaa ja sanamuodot tulevat oikein. Hän ymmärtää ohjeita ja muistaa todella hyvin asioita. Ei vaan tykkää piirtää eikä pomppia. Yhdellä jalalla yritti seistä ja narua pitkin käveli. 

Ap

Vierailija
7/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 13:54"]

[/quote]

Mitä ne oireet tarkoittaa? Että lapsellani on joku halveksuttu diagnoosi? Että olen epäonnistunut äitinä? Mitä?? Tuntuu oikeasti tosi pahalta, että lapseni ei ole kuten muut ikäisensä. 

Ap

[/quote]

Mistä olet saanut päähäsi että jotkut diagnoosit olisivat halveksittavia?

Vierailija
8/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eikö tuo ole neuvolatyötä parhaimmillaan? Olisit tyytyväinen huolenpidosta lastasi kohtaan!

Vierailija
9/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani ollessa n. kolmevuotias päiväkodissa epäiltiin, että hänessä olisi jotain "vikaa", koska oli kömpelö ja hidas, ja kehotettiin menemään tutkimuksiin. Itse en ollut oikeastaan edes huolissani, koska tiesin, että pojalla pää toimii oikein hyvin, ts. älyssä ei ole vikaa. Kysyin sitten eräältä kokeneelta lastenlääkäriltä asiasta kun oltiin ihan muissa asioissa käymässä lääkärillä. Hän kysyi: No kuolaako poika? Sanoin, ettei. Sitten hän laittoi vielä pojan kävelemään käytävälle ja katsoi, miten se sujuu. Sen jälkeen hän totesi, ettei pojan motoriikassa ole vikaa ja toiset vain kehittyvät hitaammin.

Kerroit, että lapsesi on kekseliäs, nokkela ja oivaltava. Sinuna en olisi huolissani. Motoriset puutteet (esim. huono näkö) eivät nykyään haittaa elämässä menestymistä, jos päässä on kaikki kohdallaan.

Vierailija
10/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella on todella hyvä muisti, mutta puheenymmärtämisessä on vaikeuksia. Osaa kuitenkin syödä, pukea ja käydä vessassa itse. Ei ole koko ajan vahdittava. On nyt 5v. Teidän tilanteesta on vaikea sanoa mitään, mutta kyllä lääkärit hyvin tutkivat. :) Rohkeasti vain tutkimuksiin. Ja kyllä sekin päivä tulee, kun et enää koko ajan surkuttele lapsen erilaisuutta.

se jonka lapsi kehitysvammainen

Vierailija
11/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä motoriikan ja hamotuksen ongelmiin auttoi loistavasti ristiliikkeet. Eli kehitä leikkejä joissa lapsi vaikka marssii nostaen polvia ylös ja läpsäsee aina ylhäällä olevaan polveen vastakkaisella kädellä.  Samoin keinuminen seisaaltaan oli yksi erityisen suositeltava harjoitus. Kuten myös hiihto, luistelu jne. Helppoa ja vaaratonta vaikka ei apua olisikaan.

Ja hei ensinnäkään ei ole kyse "halveksituista" diagnooseista joita pitäisi pelätä vaan avun saamisesta. Voi olla että pienellä harjoittelulla ja ajan kanssa puhe selkiytyy (siinäkin voi syynä olla motorisesti hidas kehitys), motoriikka ja hahmotus paranevat. Meidän lapsen kanssa todettiin että lapsi ehkä kehittyi hivenen ikäisiään hitaammin mutta nyt kun lapsi 7v ei enää huomaa mitään eroa luokkakavereihin. Ja suunnilleen samat ongelmat paitsi lapsella ei ole silmälaseja tai näkökyvyssä onglemia. Ja apu tuli ajasta ja noista ristiliikkeistä.

Tsemppiä.

Vierailija
12/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onka lapsi ainokaisenne? ja äidin kanssa kaksistaan aina kotona muuten?

Vierailija
13/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 14:00"]

Ap

[/quote]

Et ole epäonnistunut äitinä. Nuo ongelmat ovat senlaatuisia, että jos ne osoittautuvat vakavammiksi kuin yksilölliset pienet poikkeamat, niin niitä ei normaalilla lastenpidolla saa aikaan. Esim. kehitysvammaisuus on aivoperäistä, eikä jostain ei-täydellisestä äidistä johtuvaa.

Mutta on ihan mahdollista sekin tosiaan vielä, että lapsesi on vaan vähän yksilöllisempi tapaus joka ei kehity vaan ihan samaa tahtia kuin muut. Muista myös, että sinä saat itse päättää lähdettekö neuvolapsykologille ja tutkimuksiin vai ette. Me emme vastaavassa tapauksessa suostuneet, koska meistä huoli oli turha, eikä kaivattu ketään ulkopuolisia muutenkaan puuttumaan perheemme asioihin. Lapsi olisi jatkoon ohjattu koska käyttäytyi 4 vuoden iässä tarkastuksessa kuin kuuromykkä eikä suostunut tekemään mitään, vaikka osasi jo lukea ja muuta... Nykyisin on jo yläasteella ja oikein hyvin pärjännyt. Toisaalta jos itse olisin ollut omasta lapsesta huolissani niin olisin toki sitten vienyt tutkittavaksi tarkemmin.

Vierailija
14/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun poikani nyt 9v sai myös lähetteen Neuvolapsykologille aikanaan ja onneksi sai. Hänellä on hahmottamis ja hienomotoriikka ongelmia.

Käytiin, toimintaterapiat, puheterapeutilla (kerran arviossa, ei tarvittu enempää) sairaalan Neurologilla, Neuropsykologilla yms.

Mitään suurempaa ja laaja-alaista ongelmaa ei löytynyt vain nuo 2 asiaa. Lapsi sai pienryhmäpaikan koulusta ja olen ollut siihen tyytyväinen koska lukemaan oppiminen on ollut hidasta (vieläkin pitkät sanat takkuavat) ja matematiikassa kymmenjärjestelmän hahmottaminen hukassa..laskee vain mekaanisesti.
Saatiin myös nyt kuntoutuspaikka jossa pääsee kunnon avustuksella opiskelemaan.

Lapsi on sosiaalinen ja urheilullinen (pelaa lätkää) joten hänen vahvuutensa ovat sillä puolella mutta tiedän että tämä koulu-ura tulee olemaan kivinen tie ja toivon että joskus valmistuisi ammattiin josta pitää. Insinööriä ei hänestä saa tekemälläkään mutta kaikki me ollaan erilaisia ja löydämme paikkamme tässä elämässä.

Minun lapsuusaikanani tälläinen oppilas olisi työnnetty tarkkikselle ja sanottu että pärjää niin kun parhaaksi näät. Nyt olen onnellinen että saa apua niin paljon kuin mahdollista

Vierailija
15/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 14:14"]

onka lapsi ainokaisenne? ja äidin kanssa kaksistaan aina kotona muuten?

[/quote]

Lue mieluummin ketju kunnolla ja kysy sitten, jos tosiaan en ymmärrä lukemaasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi