Mistä voi johtua, että en pysty ajamaan autoa?
Minulla on ajokortti, inssi meni rimaa hipoen läpi kolmannella yrittämällä (varmaan säälistä päästivät minut läpi ja inssiajon reitti oli todella helppo, sää erittäin hyvä ja siihen kellonaikaan ei ollut juurikaan muuta liikennettä). En kuitenkaan pysty ajamaan autoa, tai siis en osaa. En pääse liikkeelle edes pihasta, kun en millään hahmota sen auton kulmia enkä sitä, että miten se auto kääntyy kun peruuttaa johonkin suuntaan ja kääntää rattia johonkin suuntaan ja pyörät on sillä hetkellä osoittamassa johonkin suuntaan. Olen yrittänyt käydä ajamassa niin, että mies ajaa sen auton minulle pois siitä ahtaalta parkkipaikalta ja minä hyppää rattiin vasta siinä tien varressa. Mutta en hahmota muuta liikennettä ollenkaan, näen ihan hyvin ne autot mutta en jotenkin ymmärrä niiden kulkua, läheltä piti tilanteita on ollut paljon kun en tajua missä ne muut autot menee. Olen jo aikeissa luopua kortista kun en vain pysty ajamaan autolla. Olen ottanut lisätunteja, ja se opettaja pystyy kyllä opettamaan minulle niitä liikennesääntöjä (että kenen vuoro mennä missäkin risteyksessä ja sanoo koska pitää lähteä liikkeelle jos on kääntymässä risteyksestä stop-merkin takaa isommalle tielle jne. Mutta ei opettaja voi opettaa minulle sen liikenteen ymmärtämistä tai auton kulmien ymmärtämistä (vaikka harjoiteltu on sellaisilla keiloilla). Mistä johtuu, että en vain pysty ajamaan?
Kommentit (97)
Jos opettelisit pelaamaan jotain nopeatempoista pallopeliä tai ihan tietokonepelikin voisi kehittää havainnointikykyä ja motoriikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläinen hahmotushäiriö taitaa olla suhteellisen yleinen naisilla ?
Harjoituksen puutetta. Uskoisin että joukkuepelit mitä pojat harrastavat auttavat oppimaan spatiaalista hahmottamista ja muiden kulkusuunnan ennakoimista jota liikenteessä tarvitsee.
Hahmotustaidot on kyllä pitkälti jo ihmisessä itsessään, enkä hirveästi usko harjoittelun tuomaan merkittävään parannukseen. Toki arka autoilija voi vahvistaa ajorohkeuttaan, mutta en usko hänen tulevan koskaan luontevaksi kuljettajaksi. Ja naisia tästä on yksinomaan turha syyttää.
Itse olen nainen, ja väittäisin, montaa mieskuljettajaa parempi. Autokoulu sujui alusta asti hyvin, inssistä kerralla läpi, ja heti samana päivänä jo perheen autolla liikenteeseen. Se on jännä, että tunsin heti autoon ensimmäistä kertaa istuessa sen selkäytimessä, että miten se käyttäytyy missäkin tilanteessa. Vaihdekeppi kulki heti ilman katsomista, ja jalat toimi polkimilla. Olen aina ajanut vaistolla vaikeissakin olosuhteissa, sen tietää, kun renkaat on juuri kohta lähtemässä luisuun tai liirtoon. Korjaavat tulee intuitiolla.
Samoin tuo valoihin lähestyminen; jotkut vaan tietää perseellään, että missä kohtaa aloittaa moottorijarrutus, milloin pienentää vaihde, ja missä kohtaa alkaa jarruttamaan polkimella. Intuitio. Tai miten suorittaa taskuparkkeeraus.
Samoin ympäristön havainnoiminen ajaessa: kaikki eivät vaan ikinä kykene siihen moniajoon, että huomioit jo hyvän matkaa ennen risteystä, kääntämättä päätäsi, että ajoitko samaan suuntaan kulkevan pyöräilijän ohi, tuleeko autoja takaa, onko edessä auto, mahtuuko vaihtamaan kaistaa, onko valot, pitääkö jarruttaa ja vaihtaa vaihdetta, ja oikealle kääntyessä sitten lopulta vielä muistaa se mahdollinen pyöräilijä, jonka ohi hetki sitten ajoi. Jne.
Autolla ajaminen on minulle rentouttavaa, ja luotan itseeni kuljettajana 100%
Mulle autoilu on aina ollut vaikeaa. Olen törmännyt pihamme roskakatokseen ja pyörävarastoon, kaatanut pyöriä nurin ketjussa ja liikennetolppaan myös tosauttanut. Ajan kuin lapsi gta:ssa.
Pakko vain käydä töissä, niin siksi autoilen.
t, mies 33
Sinulla on liian suuri maha.
Se on se juttu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoituksen puutetta. Uskoisin että joukkuepelit mitä pojat harrastavat auttavat oppimaan spatiaalista hahmottamista ja muiden kulkusuunnan ennakoimista jota liikenteessä tarvitsee.
Hahmotustaidot on kyllä pitkälti jo ihmisessä itsessään, enkä hirveästi usko harjoittelun tuomaan merkittävään parannukseen. Toki arka autoilija voi vahvistaa ajorohkeuttaan, mutta en usko hänen tulevan koskaan luontevaksi kuljettajaksi. Ja naisia tästä on yksinomaan turha syyttää.
Itse olen nainen, ja väittäisin, montaa mieskuljettajaa parempi. Autokoulu sujui alusta asti hyvin, inssistä kerralla läpi, ja heti samana päivänä jo perheen autolla liikenteeseen. Se on jännä, että tunsin heti autoon ensimmäistä kertaa istuessa sen selkäyt
Tuohan on ihan normaalia toimintaa jokaisella autoilijalla. Ei mitään " erikois osaamista". Olen elämäni aikana ajanut autoilla yli miljoona kilometriä ilman yhtäkään kolaria saatikka sakkoa ja minusta se on ihan normaalia ajokortin omaavalle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mulle autoilu on aina ollut vaikeaa. Olen törmännyt pihamme roskakatokseen ja pyörävarastoon, kaatanut pyöriä nurin ketjussa ja liikennetolppaan myös tosauttanut. Ajan kuin lapsi gta:ssa.
Pakko vain käydä töissä, niin siksi autoilen.
t, mies 33
Miksi ajat kuin tyttö? Tunnetko muuten olevasi syntynyt väärään kehoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nainen, ja väittäisin, montaa mieskuljettajaa parempi. Autokoulu sujui alusta asti hyvin, inssistä kerralla läpi, ja heti samana päivänä jo perheen autolla liikenteeseen. Se on jännä, että tunsin he
Jokaisella autoilijalla? No ei ole. Olen istunut kaikenmaailman autoilijoiden kyydissä: yksi pumppasi kaasua ja jarrua vuorotellen, yhdellä kääntyi ratti viereiselle kaistalle, kun hamusi vaihdekeppiä, yksi täräytti liikenteenjakajaan jne.
Ei autoilu tule kaikille luonnostaan. Osalle se on luontevampaa, ja sikäli ovat taitavampia kuin toiset. Olisihan se hyvä lähtökohta, jos kaikki olisivat yhtä hyviä, mutta kun ei vaan ole.
Itse olen ajanut autolla 13 vuotiaasta saakka ja 15 vuotiaasta jo muun liikenteen seassa ihan täysin. Kuljin jopa kouluun omalla autollani ja hyvin hahmotin muun liikenteen ja tilannetajunikin oli kohdillaan. Ymmärsin jopa jättää autoni aina tienvarteen parkkiin vähän matkan päästä koulusta sillä hahmottelin mielessäni opettajien ilmeet jos olisin ajanut koulun pihalle asti. Ymmärrän hyvin , että pk seudulla ajokortin omaavat ovat lähtökohtaisesti normaalia väestöä heikkolahjaisempia jopa ajoneuvon kuljettajina. Älä siis turhaan masennu, olet yhtä paska kuski kuin muutkin kehä kolmen sisäpuolella asuvat.
Miksi en yhtään hämmästy, että nainen kysyy tuollaista?
Vahva itsenäinen nainen joka hädin tuskin saa itse edes itselleen apukuljettajan oven avattua. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras luovuttaa yksin ajamisen kanssa, ennen kuin saat paljon harjoitusta. Jos pitää pyytää apua peruuttamiseen parkkipaikalta, ei kannata lähteä liikenteeseen, olet vaaraksi itsellesi ja muille. Pahimmassa tapauksessa joudut pahaan kolariin.
Olen alkanutkin pelkäämään, että ajan pahan kolarin. Mutta yritin siis kysellä, että mistä tämä voi johtua että en pysty ajamaan? Ap
Mene asiasta lääkäriin
Lääkäri ottaa kyllä kortin pois tällaisessa tapauksessa.
Tutulta kuulostaa ap. Minullakin on hahmotushäiriö, mutta sain inssin läpi viidennellä yrittämällä. Erilaisia läheltä piti -tilanteita tuli kuitenkin jo ensimmäisten ajokorttikuukausien aikana niin paljon, että koko ajaminen alkoi ahdistaa ja lopulta päätin lopettaa sen kokonaan ja ehkä ihan hyvä niin. Olisin varmasti aiheuttanut jonkun pahan onnettomuuden jos olisin jatkanut autolla ajamista.
Miksihän melkein kaikki autoilijat kuvittelevat olevansa muita parempia kuskeja
Vierailija kirjoitti:
Miksihän melkein kaikki autoilijat kuvittelevat olevansa muita parempia kuskeja
Joo, 99% ajattelee olevansa muita parempi. 0,7% pitää itseään keskivertona ja 0,3 muita huonompana.
Juu, älä istu sinne ratin taakse, jos olet noin huono. Joku vielä loukkaantuu tai pahimmassa tapauksessa kuolee, koska sinä et osaa "hahmottaa" asioita ja väittäisin, että "harjoittelu" sinun tapauksessasi ei auta yhtään mitään.
Valitettavasti.