Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä voi johtua, että en pysty ajamaan autoa?

Vierailija
01.03.2019 |

Minulla on ajokortti, inssi meni rimaa hipoen läpi kolmannella yrittämällä (varmaan säälistä päästivät minut läpi ja inssiajon reitti oli todella helppo, sää erittäin hyvä ja siihen kellonaikaan ei ollut juurikaan muuta liikennettä). En kuitenkaan pysty ajamaan autoa, tai siis en osaa. En pääse liikkeelle edes pihasta, kun en millään hahmota sen auton kulmia enkä sitä, että miten se auto kääntyy kun peruuttaa johonkin suuntaan ja kääntää rattia johonkin suuntaan ja pyörät on sillä hetkellä osoittamassa johonkin suuntaan. Olen yrittänyt käydä ajamassa niin, että mies ajaa sen auton minulle pois siitä ahtaalta parkkipaikalta ja minä hyppää rattiin vasta siinä tien varressa. Mutta en hahmota muuta liikennettä ollenkaan, näen ihan hyvin ne autot mutta en jotenkin ymmärrä niiden kulkua, läheltä piti tilanteita on ollut paljon kun en tajua missä ne muut autot menee. Olen jo aikeissa luopua kortista kun en vain pysty ajamaan autolla. Olen ottanut lisätunteja, ja se opettaja pystyy kyllä opettamaan minulle niitä liikennesääntöjä (että kenen vuoro mennä missäkin risteyksessä ja sanoo koska pitää lähteä liikkeelle jos on kääntymässä risteyksestä stop-merkin takaa isommalle tielle jne. Mutta ei opettaja voi opettaa minulle sen liikenteen ymmärtämistä tai auton kulmien ymmärtämistä (vaikka harjoiteltu on sellaisilla keiloilla). Mistä johtuu, että en vain pysty ajamaan?

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tarina. Sitten on näitä jotka omasta mielestään ajavat täydellisesti, mutta kyydissäolijat eivät yhdy näkemykseen.

Vierailija
22/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvinnet harjoitusta hirveän paljon enemmän kuin useimmat muut. Sitkeästi vain. Menkää metsätielle tai soramontulle ajamaan ja peruutelkaa kivien ja kantojen ympärillä.

Olen harjoitellut paljon, enkä tiedä paljonko jaksan harjoitella ennen kuin luovutan, kun ei siitä mitään tule. En vain tajua miten se auto kulkee ja miten muut autot kulkee. En ole huomannut mitään edistystä asiassa ajokortin saamisen jälkeen, vaikka otin niitä lisätuntejakin. Saatan esimerkiksi ajaa kohti liikennevaloja ja nähdä, että on punainen valo, mutta en jotenkin tajua, että pitää pysähtyä, vaikka tiedän, että pitää pysähtyä kun on punainen. En jotenkin hahmota sitä liikennevaloa siten, että se vaikuttaisi siihen ajamiseeni, vaikka näen sen valon ihan ajoissa. Ja sitten joudun tekemään äkkijarrutuksen, kun tajuan asian aivan viime hetkellä. Ap

Paljonko olet ajanut, siis montako tuntia? Minun, maallikon mutta silti yli 30 vuotta ajaneen, korvissa kuulostaa siltä, että olet jotenkin jumittunut lähtöruutuun. Kun kerran tajuat lopulta sen punaisen liikennevalon, luulisi sinun oppivan tajuamaan sen muutamaa sekuntia aikaisemminkin.

Osaatko neuloa, nikkaroida tai ajaa polkupyörällä? Jos et hahmota esimerkiksi sukan kantapäätä tai listan jiiriä tai pelkäät polkupyörällä ajamista, voi olla, että "vauhdissa toimiminen" tosiaan on sellainen ongelma, josta et pääse ylitse.

En osaa neuloa enkä nikkaroida, en tosin ole edes lapsena tykännyt tuollaisista käytännön jutuista. Osaan ajaa polkupyörällä kun ei se vaikeaa ole tietenkään, mutta ajelen hiljaa jossain rantapyöräteillä auringonpaisteessa. Vaikka olen älykäs niin olen vähän sellainen hidas kuitenkin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko stereonäkö tutkittu?

Vierailija
24/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen kauhutarina: Luin kerran kirjan jossa suomalaisnainen kertoi saaneensa aikuisiässä selityksen liikenneongelmiin, kasvojentunnistusongelmiin jne. Hänen aivoistaan paljastui kuvauksissa joku appelsiinin kokoinen epänormaalius (ei ollut kasvain, enkä nyt muista mikä helkutti se termi oli). Hän ei siis ollut koskaan ymmärtänyt miten kukaan voi hanskata liikennetilanteet ja miten kukaan voi katuvilinässä erottaa tutut kasvot vieraista.

Vierailija
25/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras luovuttaa yksin ajamisen kanssa, ennen kuin saat paljon harjoitusta. Jos pitää pyytää apua peruuttamiseen parkkipaikalta, ei kannata lähteä liikenteeseen, olet vaaraksi itsellesi ja muille. Pahimmassa tapauksessa joudut pahaan kolariin. 

Olen alkanutkin pelkäämään, että ajan pahan kolarin. Mutta yritin siis kysellä, että mistä tämä voi johtua että en pysty ajamaan? Ap

Mene asiasta lääkäriin

En ole sairas. Näkökykyni on todettu hyväksi, olen ollut silmälääkärillä tsekkauksessa. Ei minulla ole mitään "oireita", menestyn muuten elämässä hyvin, pärjään yliopisto-opinnoissa hyvin ja elän ihan normaalia elämää ilman ongelmia. Ap

Ongelma on henkisellä puolella, joten siihen tarvitse lääkäriä.

Vierailija
26/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä tietää ja myöntää, että autoilu on haastavaa.

Olet saanut hyviä ja asiallisia viestejä tässä ketjussa :)

Tarvitset paljon treeniä ja varovaisuutta.

Jos harjoittelet, harjoittele rauhallisessa miljöössä, jossa ei ole muuta liikennettä. Etkä aiheuta vaara itsellesi ja muille.

Tsemppiä :)

Vierailija
27/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko stereonäkö tutkittu?

Yritän muistella onko. Tutkiiko ne sen aina kun käy silmälääkärissä? Jos tutkii aina niin on, mutta en ole kyllä missään erillisissä stereonäkötutkimuksissa ollut tietääkseni. Ap

Vierailija
28/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakollinen kauhutarina: Luin kerran kirjan jossa suomalaisnainen kertoi saaneensa aikuisiässä selityksen liikenneongelmiin, kasvojentunnistusongelmiin jne. Hänen aivoistaan paljastui kuvauksissa joku appelsiinin kokoinen epänormaalius (ei ollut kasvain, enkä nyt muista mikä helkutti se termi oli). Hän ei siis ollut koskaan ymmärtänyt miten kukaan voi hanskata liikennetilanteet ja miten kukaan voi katuvilinässä erottaa tutut kasvot vieraista.

Minunkin on itse asiassa hyvin vaikea erottaa katuvilinässä tuttuja kasvoja, yleensä yritän tunnistaa ihmisiä niiden vaatteista tai kävelytyylistä. Ap 

Vierailija
29/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras luovuttaa yksin ajamisen kanssa, ennen kuin saat paljon harjoitusta. Jos pitää pyytää apua peruuttamiseen parkkipaikalta, ei kannata lähteä liikenteeseen, olet vaaraksi itsellesi ja muille. Pahimmassa tapauksessa joudut pahaan kolariin. 

Olen alkanutkin pelkäämään, että ajan pahan kolarin. Mutta yritin siis kysellä, että mistä tämä voi johtua että en pysty ajamaan? Ap

Mene asiasta lääkäriin

En ole sairas. Näkökykyni on todettu hyväksi, olen ollut silmälääkärillä tsekkauksessa. Ei minulla ole mitään "oireita", menestyn muuten elämässä hyvin, pärjään yliopisto-opinnoissa hyvin ja elän ihan normaalia elämää ilman ongelmia. Ap

Ongelma on henkisellä puolella, joten siihen tarvitse lääkäriä.

No mikä henkinen ongelma minulla sitten sinun mielestä on? Ap

Vierailija
30/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvinnet harjoitusta hirveän paljon enemmän kuin useimmat muut. Sitkeästi vain. Menkää metsätielle tai soramontulle ajamaan ja peruutelkaa kivien ja kantojen ympärillä.

Olen harjoitellut paljon, enkä tiedä paljonko jaksan harjoitella ennen kuin luovutan, kun ei siitä mitään tule. En vain tajua miten se auto kulkee ja miten muut autot kulkee. En ole huomannut mitään edistystä asiassa ajokortin saamisen jälkeen, vaikka otin niitä lisätuntejakin. Saatan esimerkiksi ajaa kohti liikennevaloja ja nähdä, että on punainen valo, mutta en jotenkin tajua, että pitää pysähtyä, vaikka tiedän, että pitää pysähtyä kun on punainen. En jotenkin hahmota sitä liikennevaloa siten, että se vaikuttaisi siihen ajamiseeni, vaikka näen sen valon ihan ajoissa. Ja sitten joudun tekemään äkkijarrutuksen, kun tajuan asian aivan viime hetkellä. Ap

Paljonko olet ajanut, siis montako tuntia? Minun, maallikon mutta silti yli 30 vuotta ajaneen, korvissa kuulostaa siltä, että olet jotenkin jumittunut lähtöruutuun. Kun kerran tajuat lopulta sen punaisen liikennevalon, luulisi sinun oppivan tajuamaan sen muutamaa sekuntia aikaisemminkin.

Osaatko neuloa, nikkaroida tai ajaa polkupyörällä? Jos et hahmota esimerkiksi sukan kantapäätä tai listan jiiriä tai pelkäät polkupyörällä ajamista, voi olla, että "vauhdissa toimiminen" tosiaan on sellainen ongelma, josta et pääse ylitse.

Vastasitkin jo edellä, että olet kömpelö. Kömpelökin voi yleensä oppia, mutta jollei suoritus ja mieliala vaikka kolmensadan tunnin ajelemisen jälkeen parane yhtään, kannattaa harkita luovuttamista.

Yksi pikkujuttu tuolla pisti silmään: peruuttamisen ja pysäköimisen harjoittelu keilojen avulla. Minä pääsin kerran ajoradalle kokeilemaan auton pyörittelyä oikein kunnolla ja huomasin, että keilat eivät millään riittäneet "esteiksi". Ne olivat niin matalia ja kevyitä, etten osannut hahmottaa niitä esteiksi. Ota vaikka lainaksi pari korkeaa telttaa tai pyykinkuivaustelinettä ja harjoittele niiden välissä puikkelehtimista. Niin minä tekisin.

Vierailija
31/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä tietää ja myöntää, että autoilu on haastavaa.

Olet saanut hyviä ja asiallisia viestejä tässä ketjussa :)

Tarvitset paljon treeniä ja varovaisuutta.

Jos harjoittelet, harjoittele rauhallisessa miljöössä, jossa ei ole muuta liikennettä. Etkä aiheuta vaara itsellesi ja muille.

Tsemppiä :)

No hullua olisikin, jos jotenkin kuvittelisin tässä olevani hyvä kuski. Ap

Vierailija
32/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriöön ei valitettavasti älykkyys auta. Voit oppia ajamaan vuosien harjoittelulla, jos jaksat yrittää.

Vierailija
33/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin luulen, että ihmisillä joilla on näin vaikeaa tuo ajamisen oppiminen on joku hahmotushäiriö. En ole itsekään mikään erityisen hyvä kuski (ajanut viimeisen 10v aikana varmaan keskimäärin 300km vuodessa), ja etenkin parkkeeratessa on välillä vaikea hahmottaa kuinka paljon väliä on muihin autoihin. En kyllä ole koskaan rutannut mitään ja inssikin meni kerrralla läpi. Mutta jos koko liikenne tuntuu täysin käsittämättömälle, niin luulen että taustalla on muutakin. Kannattaa kyllä mietiä kuinka paljon kannattaa ajaa jos se ei ole sulle välttämättömyys. Oletko huomannut muilla elämänalueilla vaikeuksia asioissa jotka muille tuntuvat helpoilta?

Mutta jos ajan vain vähän ja harvoin eli silloin kun on aivan pakko, niin en varmasti koskaan opi ajamaan kunnolla enkä ymmärtämään autoa. Eikö toisaalta kannattaisi ajaa joka päivä paljon, jotta ajamisen oppisi? Ap

Tarkoitan sitä, että jos pärjäät julkisilla niin silloin kulje julkisilla ja unohda ajaminen. Jos taas autottomuus todella hankaloittaa sun elämääsi, niin sitten toki harjoittele. Mielellään jonkun kokeneen kuskin kanssa. Ei ne hahmottamishäiriöt vaikuta älykkyyteen. Esim lukihäiriö ei korreloi alhaisen älykkyyden kanssa. Sulla on siis varmaan joku avaruudellisen hahmottamisen ongelma. Oletko muuten hyvä matematiikassa?

Vierailija
34/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin luulen, että ihmisillä joilla on näin vaikeaa tuo ajamisen oppiminen on joku hahmotushäiriö. En ole itsekään mikään erityisen hyvä kuski (ajanut viimeisen 10v aikana varmaan keskimäärin 300km vuodessa), ja etenkin parkkeeratessa on välillä vaikea hahmottaa kuinka paljon väliä on muihin autoihin. En kyllä ole koskaan rutannut mitään ja inssikin meni kerrralla läpi. Mutta jos koko liikenne tuntuu täysin käsittämättömälle, niin luulen että taustalla on muutakin. Kannattaa kyllä mietiä kuinka paljon kannattaa ajaa jos se ei ole sulle välttämättömyys. Oletko huomannut muilla elämänalueilla vaikeuksia asioissa jotka muille tuntuvat helpoilta?

Mutta jos ajan vain vähän ja harvoin eli silloin kun on aivan pakko, niin en varmasti koskaan opi ajamaan kunnolla enkä ymmärtämään autoa. Eikö toisaalta kannattaisi ajaa joka päivä paljon, jotta ajamisen oppisi? Ap

Tarkoitan sitä, että jos pärjäät julkisilla niin silloin kulje julkisilla ja unohda ajaminen. Jos taas autottomuus todella hankaloittaa sun elämääsi, niin sitten toki harjoittele. Mielellään jonkun kokeneen kuskin kanssa. Ei ne hahmottamishäiriöt vaikuta älykkyyteen. Esim lukihäiriö ei korreloi alhaisen älykkyyden kanssa. Sulla on siis varmaan joku avaruudellisen hahmottamisen ongelma. Oletko muuten hyvä matematiikassa?

Olin lukiossa ihan hyvä matematiikassa, nykyisissä opinnoissani ei ole tosin matikkaa ollenkaan eli en enää sitä joudu käyttämään.Ap

Vierailija
35/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulle on ees voitu myöntää ajokortti???

Vierailija
36/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahmotushäiriöön ei valitettavasti älykkyys auta. Voit oppia ajamaan vuosien harjoittelulla, jos jaksat yrittää.

Minulla ei ole koskaan epäilty mitään hahmotushäiriötä, kukaan opettaja tms ei ole koskaan sanonut mitään siihen suuntaankaan. Eikä esim. tätini, joka on lääkäri ja jonka kanssa vietin aikaa paljon lapsena. Ap

Vierailija
37/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sulle on ees voitu myöntää ajokortti???

Kysy niiltä insseiltä, älä minulta. Ap

Vierailija
38/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis voit kyllä opetella ajamaan ja lukemaan liikennettä, mutta kaikki ei osaa tätä opettaa. Jokin hahmotushäiriö sulla on ja oppiminen vaatii enemmän kuin muilta. Kai sulle on neuvottu mihin katsot milloinkin ja missä on ajolinja suhteessa omaan paikkasi jne.? Kuten myös auton sijainnin hahmotussäännöt peileistä katsottuna, ne ovat melko samat huolimatta millainen auto on.

Vierailija
39/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo aikalailla hahmotushäiriöltä kuulostaa. Kyllähän sitä voi olla älykäs ja silti olla hahmotushäiriöinen. Googlaa.

Vierailija
40/97 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun syvyysnäköä testattu?

Ongelmat sillä alueella voisivat selittää, miksi et hahmota muiden tielläliikkujien liikkeitä.