Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin liittyy kykenemättömyys saada selvää laulun sanoista musiikissa?

Vierailija
01.03.2019 |

Edelleenkin aikuisena mulle on vaikeaa saada selvää lauletusta musiikista ja ainakin pitää pinnistellä keskittymistään niissä. Lapsena en saanut käytännössä mitään selvää lauletusta musiikista, ellen ollut jostain lukenut laulun sanoja ja jos kuuntelin musiikkia, enkä siis nähnyt laulajan kasvoja. Muuten olin ysin-kympin oppilas kaikissa lukuaineissa kouluaikoina, paitsi myöskin vieraissa kielissä kuullun ymmärtäminen (tallenteelta ilman että näen puhujan kasvoja) oli se vaikein asia. Kun näen puhujan kasvot, ymmärrän ja saan selvää moitteettomasti. Lapsena myös koulussa lähinnä kuuntelin, mutta mun oli pakko katsoa sen opettajan kasvoja/suuta, kun hän puhui. Mihin tämä voisi liittyä?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tosi musikaalinen, ehkä kiinnitit huomiota vain biisien rakenteisiin, tunnelmaan jne. Ehkä sanat eivät merkinneet sinulle niin paljon

T. Ammattimuusikko

Tämä. Itse olen todella musikaalinen ja aina olen fiilistellyt musiikkia ja sukeltanut mielikuvituksen maailmaan ja kuunnellut eri soittimia sekä musiikin rakenteita todella tarkasti. Jostain syystä sanat ovat jääneet vähemmälle tässä huomiossa enkä oikein ole saanut niistä kiinni. Nykyään olen opetellut keskittymään lyriikoihin ja toki sanoitukset kertovat omaa tarinaansa, tavallaan jännä että kappaleen voi jakaa kahtia. Haastetta luo se jos molemmat ovat oikeasti puhuttelevia saada ne ikäänkuin yhdistettyä, siksi pidänkin paljon instrumentaaleista ja esim klassisesta musiikista. Musiikki on mun huume.

Tämä. Sama juttu.

Vierailija
22/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tosi musikaalinen, ehkä kiinnitit huomiota vain biisien rakenteisiin, tunnelmaan jne. Ehkä sanat eivät merkinneet sinulle niin paljon

T. Ammattimuusikko

Tämä. Itse olen todella musikaalinen ja aina olen fiilistellyt musiikkia ja sukeltanut mielikuvituksen maailmaan ja kuunnellut eri soittimia sekä musiikin rakenteita todella tarkasti. Jostain syystä sanat ovat jääneet vähemmälle tässä huomiossa enkä oikein ole saanut niistä kiinni. Nykyään olen opetellut keskittymään lyriikoihin ja toki sanoitukset kertovat omaa tarinaansa, tavallaan jännä että kappaleen voi jakaa kahtia. Haastetta luo se jos molemmat ovat oikeasti puhuttelevia saada ne ikäänkuin yhdistettyä, siksi pidänkin paljon instrumentaaleista ja esim klassisesta musiikista. Musiikki on mun huume.

Tämä. Sama juttu.

T. Ammattimuusikko.

Olet muuten harvinaisen musikaalinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa sama! Itsekin olin muuten ysin-kympin oppilas mutta kuullun ymmärtämisessä surkea.

Suomenkielisiä elokuvia katsellessa tarvitsen tekstitykset.

Aika usein kuulen tosin livenäkin ihmiset väärin josta aiheutuu noloja tilanteita. Korvissa vikaa vai korvien välissä?

Vierailija
24/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös muuten ihan hyvä kuulo mutta ei kovin tarkka erottelemaan ääniä. Joskus muiden puhe kuulostaa vain joltain puurolta. Eniten vaikeuksia tuottaa ymmärtää iäkkäiden ja miespuolisten puhetta, ellei puhujan ääni ole tavallaan erityisen puhdas ja kirkas.

En välillä erota äänteitä, esim. Jonna saattaa kuulostaa Jannelta.

En ikinä kuule enkun kielisistä biiseitä kaikkia sanoja, vaikka kirjoitettuna ymmärtäisin ne.

Vierailija
25/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ammattimuusikko

Tarkoitin vastaukseni sulle. Olet harvinaisen musikaalinen.

T. Ammattimuusikko

Vierailija
26/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täsmälleeen sama! Mutta mulla on myös huonompi kuulo toisessa korvessa. Mutta ei se sitä selitä, koska vaikka kuuntelen kovalla volumella, en silti tajua mitä lauletaan. Ja omalla kohdalla puhun siis englanninkielisestä musiikista. Puhun kuitenkin englantia sujuvasti, jopa päivittäin työpaikalla. Sitä vaan tuntee itsensä tyhmäksi välillä, kun esim. keikoilla ei voi laulaa mukana :D. Olen mä tietenkin ne tärkeiden bändien sanoitukset lukenut läpi, mutta en sentään ulkoa opettele. 

Totta tuo, mitä ammattimuusikko kommentoi, mulle on aina kuitenkin enemmän merkinnyt se itse sävel ja rytmi ja tunnelma jne. 

Vierailija
27/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kertoma tuntuu tosi tutulta! Minulla on myös isoja vaikeuksia saada kenestäkään selvää jos samassa tilassa on samaan aikaan menossa enemmän kuin yksi keskustelu. Auttaa suuresti jos näen puhujan kasvot. Kuuloni on kuitenkin testatusti tarkka ja herkkä, vaikka tällainen on ilmeisesti tyypillistä huonokuuloisille. Ihan kuin kaikki pääsisi läpi ilman mitään filttereitä. Myös eri tilojen akustiikan koen voimakkaasti: etäneuvottelu kaikuisessa palaverihuoneessa on karmea kokemus (jugurttipurkkikaiuttimien räikeä ääni josta yhteys on napannut puolet taajuuksista pois, kaiku, liian kova äänenvoimakkuus... huh). Isojen hallien korkeataajuuksinen sihinä, toimiston ilmanvaihdon kohina, sähkökaapin sirinä...

Ihan lapsesta pitäen olen musiikissa ollut 80% melodiavetoinen ja 20% rytmivetoinen. Sanat ovat jääneet käytännössä kokonaan pois tajunnasta. Olen kuunnellut laulajaa aina vain yhtenä instrumenttina muiden mukana. Sanat on sitten tullut luettua levyn kansilehdykästä.

Vierailija
28/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Pitää erikseen keskittyä sanoihin että on toivoakaan kuulla ne.

Vierailija
29/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger ja korkea älykkyys

Vierailija
30/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei ole vaikeaa kuunnella/ ymmärtää suomalaisten puhetta, ei slangia, ei erilaisia murteita. Mutta tuo, etten voi puhua puhelimessa jos joku huoneessa puhuu, onkohan tuo kuulovika? Kuulo liian tarkka vai kuulo huonontunut paljon?

T. Ammattimuusikko

Vierailija
31/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger ja korkea älykkyys

Ei sitä aspergeria tarvitsee joka paikkaan vetää

Voisin itse vedota samaan, jos joku ei erota musiikin eri elementtejä. Se on täysin asiatonta. Se ei ole sairaus.

T. Ammattimuusikko

Ihmistä voi opettaa jopa erottamaan sointurakenteita, analysoimaan musiikkia jne. Olen opettanut. Toimii.

T. Ammattimuusikko

Vierailija
32/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Harmitti todella koulussa, kun muuten olin lahjakas kielissä (10 tasoa), mutta kuullunymmärtäminen kuullunymmärtämiskokeissa jotain 7 tasoa. Sitten muutin ulkomaille ja ymmärsin heti täydellisesti kaikki vaikeatkin kasvokkain tapahtuvat keskustelut. Edelleen puhelimessa ymmärtäminen ja laulun sanojen ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia. Kuitenkin livenä ymmärrän hiljaistakin puhetta ja muminaa.

Vierailija
33/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Harmitti todella koulussa, kun muuten olin lahjakas kielissä (10 tasoa), mutta kuullunymmärtäminen kuullunymmärtämiskokeissa jotain 7 tasoa. Sitten muutin ulkomaille ja ymmärsin heti täydellisesti kaikki vaikeatkin kasvokkain tapahtuvat keskustelut. Edelleen puhelimessa ymmärtäminen ja laulun sanojen ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia. Kuitenkin livenä ymmärrän hiljaistakin puhetta ja muminaa.

Herää kysymys, onko sitten vikaa kieltenopetuksessa Suomessa?

Vierailija
34/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama. Veikkaan että se liittyy jotenkin siihen, etten osaa erottaa ääniä toisistaan. Siis kuulossani ei ole mitään vikaa, mutta en osaa erottaa eri äänien "tasoja" toisistaan, koulun ruokalassakin on vaikeaa jutella ihmisille kun kaikki ääni on sitä samaa hälymassaa. Minulla on ollut myös koko ikäni ajoittaista tinnitusta, en tiedä liittyykö tuo sitten myös jotenkin tuohon.

Vierailija
35/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Kuuntelen sujuvasti melodiaa ja saundia, mutta sanat jäävät vähemmälle huomiolle. Niihin pitää sitten erikseen keskittyä, jos on tarvis.

Vierailija
36/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika yleistä. Nuorena kyllä itseäni häiritsi, kun kaikki muut saivat selvää sanoista. Se oli ennen internettiä. Olen toisaalta myös huono lukemaan huulilta, pitää olla kuva ja ääni.

Vierailija
37/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en saa laulujen sanoista selvää, ja usein on puheen ymmärtäminenkin vaikeaa. Luennoilla en opi mitään, kirjatenteissä pärjään loistavasti. Kuulossa ei ole vikaa, tutkittu on.

Minusta tuntuu, että

a) Olen ikään kuin liian analyyttinen: Ihmisääni on minulle ääntä muun äänen joukossa, puhe tai lauletut sanat eivät välittömästi hahmotu aivoissa merkityksenä, paitsi jos on aika hidas monotoninen puhuja niin silloin ehkä. Etenkin äkilliset volyymin vaihdokset, tauot ja niitä seuraavat nopeat sanaryöpyt (joita eloisilla puhujilla on) tuottavat vaikeuksia, melkein sattuu korviin ja täytyy käyttää energiaa suojautumiseen.

b) Olen perusteellinen ja siksi hidas: Kun jotakin puhutaan (tai lauletaan), pysähdyn miettimään, mitä siinä oikein sanottiin, miten se liittyy kaikkeen ennen kuulemaani, ym. Tämä ottaa aikansa, ja niinpä puhetta kuunnellessani usein putoan kärryiltä.

Aloittajasta poiketen puhujan näkeminen ei kuitenkaan auta minua yhtään, päinvastoin. Tulee ihan liikaa informaatiota kerralla prosessoitavakseni.

Kaikken hankalinta kyllä on, kun vastaan puhelimeen, ja siellä soittaja esittelee itsensä tyyliin "No TÄSson (hirveännopeaatavumössöäjostaensaamitäänselvää) PÄIVÄÄ!" Siihen joudun säännöllisesti vastaamaan "Anteeks kuka mistä?"

Vierailija
38/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, minulla aivan sama juttu! Vieraissa kielissä kuulunymmärtäminen myös reilusti huonompi kuin vaikkapa luetun tekstin kohdalla. Voin keskittyä sanoihin jos oikein kovasti pinnistelen, mutta kyllä sanat on se ihan viimeinen juttu mikä jostain kappaleesta jää päähän. Ja opiskelen siballa...

Vierailija
39/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju. En olekaan ainut,jolla on vaikeuksia kuulla ihan arkipäiväisiä asioita. Taustamelu vie minulta kuulon tosi huonoksi. Näen että suu liikkuu, mutta kuulen vain siansaksaa. Aina ei kehtaa kysyä uudelleen, niin jätän monesti asian sitten siihen ja vastaan jollain ympäripyöreällä -niin- sanalla ja häivyn.

Tänä aamulla viimeksi jouduin kysymään kahdesti mieheltä, että -mitä? kun vedenkeitin kohisi vieressä. Kolmannella kerralla sitten luovutin enkä kysynyt enää. Pitäköön tarinansa, kun kerta tietää tämän vikani, eikä voi puhua niin kovaa, että ihminen kuulisi.

Ja ihan normaalikuuloinen olen tutkimuksissa. Joskus tinnittää.

Laulujen sanat ovat myös monesti yhtä puuroa.

Vierailija
40/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tämä ongelma, ja syy kiinnostaisi kyllä. On kyllä tosi vaikeaa saada puheestakin selvää jos on hälinää, varsinkin jos puhuu hiljaa. Kuulo on tutkittu kymmeniä kertoja ja aina todettu täydelliseksi.

Mulla on sama. En voi puhua puhelimessa jos ihminen läpättää ja huutaa vieressä. Johtuneeko vanhenemisesta? Kuulovika.

Minulta korvalääkäri diagnosoi sekä tinnituksen että yliherkän kuulon. Luojalle kiitos että perhe ymmärtää puhua minulle huolellisesti artikuloiden soittaessa. Muuten yritän välttää viimeiseen saakka lääkärien jne soittoaikoja. Olen sanonut suoraan, että haluan mustaa valkoisella kuulovammani vuoksi.

Ja tosiaaankin kuuntelen paljon musiikkia mutta keskityn melodiseen puoleen.