Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin liittyy kykenemättömyys saada selvää laulun sanoista musiikissa?

Vierailija
01.03.2019 |

Edelleenkin aikuisena mulle on vaikeaa saada selvää lauletusta musiikista ja ainakin pitää pinnistellä keskittymistään niissä. Lapsena en saanut käytännössä mitään selvää lauletusta musiikista, ellen ollut jostain lukenut laulun sanoja ja jos kuuntelin musiikkia, enkä siis nähnyt laulajan kasvoja. Muuten olin ysin-kympin oppilas kaikissa lukuaineissa kouluaikoina, paitsi myöskin vieraissa kielissä kuullun ymmärtäminen (tallenteelta ilman että näen puhujan kasvoja) oli se vaikein asia. Kun näen puhujan kasvot, ymmärrän ja saan selvää moitteettomasti. Lapsena myös koulussa lähinnä kuuntelin, mutta mun oli pakko katsoa sen opettajan kasvoja/suuta, kun hän puhui. Mihin tämä voisi liittyä?

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tämä ongelma, ja syy kiinnostaisi kyllä. On kyllä tosi vaikeaa saada puheestakin selvää jos on hälinää, varsinkin jos puhuu hiljaa. Kuulo on tutkittu kymmeniä kertoja ja aina todettu täydelliseksi.

Ilmeisen yleinen ongelma, koska tällä niin paljon yläpeukkuja.

Oopperalaulajien ei kai kuulu laulaa selväsanaisesti, koska heidän laulustaan ei ota mitään selvää kuin ehkä jämerimpien bassojen. Sanat eivät ole kovin tärkeä kevyessä musiikissa,  mutta esimerkiksi Beatlesien sanoista saa selvää. Ehkä selitys on se, että ne tavallaan "osaa" muutenkin. Tavallisesti ulkomaankielisistä ei tahdo saada selvää edes siitä, millä kielellä lauletaan.

Kirkkomusiikki tai siis virrer taitaa olla ainoa, jossa on edes tarkoitus saada sanoista selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla