Yläkertaan muutti samana vuonna, 1979, syntynyt yh-mamma
Kahden pienen lapsensa kanssa 2v ja 4v.
Kuuluu lasten itkua, raivareita, äiti laulamassa jotain pää-olkapää-peppu-pilvet-varpaat- laulua ja näkyy ulkoilurumba viikonloppuisin, hermo kireänä lähtöjä, päiväkotirumbaa jne.
Meillä alakerrassa on 16 ja 15 vuotiaat teinit, jotka elävät itsenäisesti, huolehtivat menonsa ja tekevät osuutensa kotitöistä.
Olin unohtanut miten kamalaa aikaa tuo pikkulapsiaika oikein oli! Onneksi tein lapset suht nuorena, vähän päälle parikymppisenä, enkä melkein nelikymppisenä. Tässähän on aikaa vielä vaikka mihin! Taidan lähteä kohta salille ja sieltä töihin. Kun tulen kotiin, on ruoka valmista, sillä 15v sanoi kokkailevansa tänään.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tykkään pikkulapsiajasta 😊
Niin minäkin. 3v ja 1kk vauva ja elämä on aika ihanaa nyt, rauhallisia päiviä ja aikaa tehdä mitä vaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kiillotan nyt vähän omaa kruunua, mutta, koska muistan edelleen hyvin millaista oli olla pienen uhmiksen nuori yh , käyn mielelläni välillä tarjoamassa vapaahetken tuttaville, joilla on pieniä lapsia.
Saavat vähän omaa aikaa vanhempansa, ja minä taas parhaat palat pikkulapsiajasta.
Ihana olet, tästä saat toisen kruunun itsellesi, no en löytänyt kruunua, saat sydämen. ❤️
Minä saan tänään 3 kuukauden ikäisen lapsenlapseni yökylään. Ihanaa! Hän on suloinen ja niin mahdottoman rakas!
Kuka antaa 3kk ikäisen yökylään ja miksi?! Voi kiintymyssuhdetta....
Kpulutetut saavat lapsia myöhempään nykyään. Minä olen 48 v ja lapseni on vielä ala-asteella.
En täysin ymmärrä ap:n aloituksen pointtia. Ehkä hän kuvittelee vahingoniloisena yläkerran naapurinsa kärsivän, kun oikein korosti sitä, että kyseessä on yh. Hän on kuitenkin varmasti yh omasta valonnastaan. Minäkin hankin lapsen ihan tietoisesti yh:na ja olen ollut onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kiillotan nyt vähän omaa kruunua, mutta, koska muistan edelleen hyvin millaista oli olla pienen uhmiksen nuori yh , käyn mielelläni välillä tarjoamassa vapaahetken tuttaville, joilla on pieniä lapsia.
Saavat vähän omaa aikaa vanhempansa, ja minä taas parhaat palat pikkulapsiajasta.
Ihana olet, tästä saat toisen kruunun itsellesi, no en löytänyt kruunua, saat sydämen. ❤️
Minä saan tänään 3 kuukauden ikäisen lapsenlapseni yökylään. Ihanaa! Hän on suloinen ja niin mahdottoman rakas!Kuka antaa 3kk ikäisen yökylään ja miksi?! Voi kiintymyssuhdetta....
Väsynyt nelikymppinen wt mamma antaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset saapuivat elämääni 35 vuoden tuntumassa. Sitä ennen olin saanut elää villin, vapaan, seksikkään ja reissaavan pidennetyn nuoruuden. Olin hyvännäköinen! Nyt en ole, mutta olen onnellinen lapsistani. Minusta on hienoa, että olen saanut tilaisuuden mennä elämässäni eteenpäin.
Nuorena lisääntyneet ikätoverini elävät ehkä jo lasten kotoamuuton aikaa. Ennen mummoutumistaa he ovat vapaita elämään samalla tavalla kuin vaikkapa minä siihen aikaan, kun heillä oli lapsiperhearkea. Joo, ei ehkä ole enää ihan sama asia. Korkeintaan säälittävää keski-iän kriisiä. Eikä ulkonäkökään ole enää ennallaan edes parhaimmin säilyneillä.
Ei kyllä harmita yhtään, että lapset syntyivät vähän myöhemmässä vaiheessa. Tuskinpa ap:n naapuriakaan.
Mistä sinä päättelet että meidän mummujen elämään ei kuulu matkustelu, seksi ja miesten ihailu.
Aiotko sinä lopettaa tuon kaiken, kun mummuunnut? Onko sinullakin silloin säälittävä keski-iän kriisi? Sillä, jos elää saat, edessäsi se mummuuntuminen on, ja tällä en tarkoita pelkästään lapsenlapsia.
Minä olen hyvännäköinen vieläkin, saan päivittäin miehiltä kehuja, töissä ja vapaa-ajalla. Ylipainoa ei ole, ei ainuttakaan raskausarpea, nuorena jaksoin valvoa, ei jäänyt väsymyksen merkkejä kasvoihin, rinnat eivät roiku, lääkärini mukaan niissä on vain rintakudosta, ei rasvaa, c-kupit on.
Hyvä että olet tyytyväinen ratkaisuusi (kielteinen kirjoituksesi kyllä kertoo muusta) mutta voisitko silti arvostaa myös niitä, joiden ratkaisut ovat toisenlaiset?
Vierailija kirjoitti:
:D
Ja ajattele mitä kaikkea kivaa tuo yh äiti teki silloin, kun itse rallattelit lastenlauluja.
Kun tämä äiti saa lapsensa isoiksi, on parasta ennen-päiväykset aikaa sitten menneet umpeen. Ei uutta tulemista siis.
Vierailija kirjoitti:
Kpulutetut saavat lapsia myöhempään nykyään. Minä olen 48 v ja lapseni on vielä ala-asteella.
En täysin ymmärrä ap:n aloituksen pointtia. Ehkä hän kuvittelee vahingoniloisena yläkerran naapurinsa kärsivän, kun oikein korosti sitä, että kyseessä on yh. Hän on kuitenkin varmasti yh omasta valonnastaan. Minäkin hankin lapsen ihan tietoisesti yh:na ja olen ollut onnellinen.
Hahhah! Olen tuplamaisteri ja lapset tehnyt ennen kuin täytin 25. Ota pää pois perseestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan tänään 3 kuukauden ikäisen lapsenlapseni yökylään. Ihanaa! Hän on suloinen ja niin mahdottoman rakas!Kuka antaa 3kk ikäisen yökylään ja miksi?! Voi kiintymyssuhdetta....
Väsynyt nelikymppinen wt mamma antaa.
Rauhoittukaa nyt, hänen vanhempansa ovat mukana. Että voi voi kiintymyssuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 kk ikäiselle vauvalle ei ole suurta väliä kuka häntä hoitaa, kunhan hoitaa. Vain Suomessa äidin odotetaan kasvavan kiinni vauvaansa ja hylkäävän kaiken muun elämän, ja tätä yritetään perustella psykologian avulla vaikka ei siitä mitään tiedetä. Lue asioista ennen mussutusta.
Mä rakastin pikkulapsi aikaa, sehän meni ihan liian nopeasti ohi. Eipä teineissäkään mitään vikaa ole, mutta pienten kanssa oli kaiken aikaa jotain puuhaa ja menoa :)
Teinejäkin toki monenlaisia, mutta itse en niin korkealle arvosta 15veetä, joka elää ns itsenäistä elämää, itsenäisesti, perheelleen kokaten. Ettei ole latistettu lapsena? No, ei ole, vapaasta halustaan on tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajattele mitä kaikkea kivaa tuo yh äiti teki silloin, kun itse rallattelit lastenlauluja.
Kun tämä äiti saa lapsensa isoiksi, on parasta ennen-päiväykset aikaa sitten menneet umpeen. Ei uutta tulemista siis.
Ei ajatellutkaan elää miesten ehdoilla vaan nauttia elästämään kypsänä naisena jonka puska saa vapaasti rehottaa. Miesten mielipiteet tai tulemiset eivät voisi vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Totuuden torvi kirjoitti:
Tosi omituinen aloitus. Onko ap:llä tullut mieleen, että kaikilla ei ehkä ole sitä sopivaa elämäntilannetta perheen perustamiseen kaksikymppisinä. Jotkut eivät muista syistä voi tai halua. Jos siis tarkoituksesi oli hehkuttaa omaa hienoa valintaasi, niin kannattaa muistaa, että kaikki sinun kanssasi samanlaiset (eli aikaisin lapsia haluavat) eivät välttämättä voi tehdä samaa valintaa, kuin mikä sinulle silloin oli mahdollista. On siis ihan mahdollista, että sillä yläkerran yh-mammalla ei ollut vaihtoehtoa. Toisaalta on myös mahdollista, että ei ole edes halunnut. Oli miten oli, lapsentekovalinnoista ei voi syyllistää ihmisiä, sillä ne eivät välttämättä ole valintoja.
Ole onnellinen tilanteessasi, jos kerran olet tyytyväinen, mutta yritä samalla vähän avata maailmankuvaasi ja kohdella kanssaihmisiä hiukan empaattisemmin.
No lässytilää taas. Aloitus oli vain huomio omasta tilanteesta ja siitä, kuinka hyvin omat asiat ovat. Miksi omaan tilanteeseen tyytyväinen ei saisi sitä sanoa? Yläkerran Marjukka saattaa olla vaikka kuinka onnellinen omasta tilanteestaan, ap omastaan.
Heti pitää triggeröityä kun joku tykkää elämästään.
Tarkoitatko, että huomioita omasta hyvästä tilanteesta, voi tehdä vain lyttäämällä muitten tilanteita?
Kummalliset arvot sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastin pikkulapsi aikaa, sehän meni ihan liian nopeasti ohi. Eipä teineissäkään mitään vikaa ole, mutta pienten kanssa oli kaiken aikaa jotain puuhaa ja menoa :)
Teinejäkin toki monenlaisia, mutta itse en niin korkealle arvosta 15veetä, joka elää ns itsenäistä elämää, itsenäisesti, perheelleen kokaten. Ettei ole latistettu lapsena? No, ei ole, vapaasta halustaan on tuollainen.
Minä kaipaan vieläkin aikaa, jonka sain lasteni kanssa elää, he ovat nyt nelissäkymmenissä. Toki lähellä ja hyvät välit.
Ap ehkä tavoitteli sitä ajatusta, että pikkulapsiaika on aina raskasta. Nuoremmalla iällä ei ehkä rasitu yhtä paljon kuin vanhempana. Paras hedelmällisyyskin on 20-22v, eikä se ole mielipidekysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo nainen, joka on kokenut miesten hylyn?
Voin lohduttaa kaikkia vanhenevia, seuraa löytyy, jos sitä haluaa. Sitä on joskus tarjolla liikaakin. 😉 Ainakin naiselle, joka haluaa elää itsenäistä elämää, ja joka ei taivu mihinkään vaateeseen, esitti sen mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Ap ehkä tavoitteli sitä ajatusta, että pikkulapsiaika on aina raskasta. Nuoremmalla iällä ei ehkä rasitu yhtä paljon kuin vanhempana. Paras hedelmällisyyskin on 20-22v, eikä se ole mielipidekysymys.
Miksihän se piti kertoa yläkerran asukasta lyttäämällä?
No ainoa asia, joka tässä alkoi mietityttää on se, että onko nuorena lapsensa saaneet usein vähän yksinkertaisia?
Vierailija kirjoitti:
Lapset saapuivat elämääni 35 vuoden tuntumassa. Sitä ennen olin saanut elää villin, vapaan, seksikkään ja reissaavan pidennetyn nuoruuden. Olin hyvännäköinen! Nyt en ole, mutta olen onnellinen lapsistani. Minusta on hienoa, että olen saanut tilaisuuden mennä elämässäni eteenpäin.
Nuorena lisääntyneet ikätoverini elävät ehkä jo lasten kotoamuuton aikaa. Ennen mummoutumistaa he ovat vapaita elämään samalla tavalla kuin vaikkapa minä siihen aikaan, kun heillä oli lapsiperhearkea. Joo, ei ehkä ole enää ihan sama asia. Korkeintaan säälittävää keski-iän kriisiä. Eikä ulkonäkökään ole enää ennallaan edes parhaimmin säilyneillä.
Ei kyllä harmita yhtään, että lapset syntyivät vähän myöhemmässä vaiheessa. Tuskinpa ap:n naapuriakaan.
Tässä jäämme dottelemaan sinun säälittävää keski-iän kriisiäsi, joka lienee jo alkanut. Ja lapsetkin pitää hoitaa siinä sivussa. Voi, voi, eipä käy kateeksi. 😱😂😂
Vierailija kirjoitti:
No ainoa asia, joka tässä alkoi mietityttää on se, että onko nuorena lapsensa saaneet usein vähän yksinkertaisia?
Jaa, minusta keskustelun osoittaa, että asia on juurin toisinpäin, lisäksi ilkeys on ominaista osalle heistä, jotka saavat lapsensa keski-ikäisenä. Mistähän se johtuu, väsymyksestä, katkeruudesta?
Ohis, mutta minä olen vela ja ruoka on aina kotona valmiina kun tulen töistä. Mieheni laittaa ruokaa koska osaa ja tykkää. Ei siihen lapsia tarvita.