Oletko työssä, jonka palkkauksen muut ihmiset yliarvioivat?
Koetko, että ihmiset usein erehtyvät luulemaan saamasi palkan paremmaksi kuin todellisuudessa? Onko olemassa ammatteja tai työpaikkoja, joista stereotypioiden vastaisesti saakin vähemmän palkkaa? Mikä se ammatti tai työ on? Vaikuttaako palkan määrään työkokemus tai koulutus, onko työssäsi myöhemmin mahdollisuus palkankorotukseen?
Ps. en ole mikään Sanoma-konsernin toimittaja riipimässä jutunjuurta iltalehtiin, ihan mielenkiinnosta kyselen kun tämä tuli omassa kaveriporukassa puheeksi :)
Kommentit (53)
Olen hoitoalan opiskelija ja minua henk. koht ärsyttää jatkuva palkasta ruinaaminen ja se, että kaikki luulevat meitä huonopalkkaisiksi vaikka emme sitä ole. Minulla on aiempaa kokemusta mm. kaupan alalta ja logistiikasta ja paljon paremmin tienaan nyt hoitoalalla. Tienaan jo nyt opiskelijana hyvin, vaikka en edes saa täyttä palkkaa todellakaan.
Tottakai työnkuva on jossain (esim. Teho-osastot, päivystys yms.) Sellainen, että siellä palkan tulisi olla korkeampi. Palkkauksen tulisi mielestäni määräytyä suoraan työnkuvan mukaan. Noin yleisesti kuitenkin olen itse ihan tyytyväinen palkkaan ja hoitoalan palkat on ihan hyvät. Jatkuvasti saa olla selittelemässä tutuille ja sukulaisille että ei, en ole köyhä vaan tienaan ihan keskivertohyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mun tietääkseni suomalaisten keskipalkka on lähellä 3000 euroa ja hoitajien palkka on siis matalampi,kun keskiverto, vaikka työ olis raskaampaa.
Minkä hoitajan? Mikä hoitaja? Pelkkä hoitaja ei vielä sano yhtään mitään. Hoitoalalta löytyy erilaisia ammattilaisia erilaisilla työnkuvilla ja koulutuksilla.
Media-alalla tienasin surkeasti. Tosin alalla on myös ihan ylipalkattuja.
Oma tuntipalkka hoitoalalla vähän päälle 16e/h. Ei se nyt huono mielestäni ole. Lisiä ei mukana.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja. Peruspalkka samaa luokkaa kuin hoitajilla. Kadehditaan lomaa, kuitenkin vaaditaan ja odotetaan, että viesteihin vastataan yötä päivää itse maksetulla puhelimella. Palkkaa ei tule myöskään luokkaretkiltä, pedagogisten asiakirjojen laatimisesta, luokan siivoamisesta niiltä monilta osin, jotka eivät kuulu siivoojien mitoitukseen, oppimateriaalin hankkimisesta kaupasta tai edes siltä pitkältä kesälomalta, johon viranhaltija palaa äitiyslomaltaan. Äitiyslomalainen opettaja ei myöskään saa kertyneitä lomia vapaansa jatkoksi, kuten hoitaja tai kuka muu tahansa.
Taas tätä opettajien kitinää. On ihan kiva, että on varma vakivirka, johon palata perhevapaiden jälkeen. Monella muulla alalla ei ko. vapaiden jälkeen ole työpaikkaa, johon palata. Yleensä ylemmät toimihenkilöt tekevät töitä myös varsinaisen työajan ulkopuolella iltaisin ja viikonloppuna eikä niistä makseta ylityökorvauksia. Voi ne työt toki jättää tekemättäkin ja samalla varmistaa, että lentää pihalle ensimmäisenä, kun seuraavat yt:t tulevat. Lisäksi työmatkoista maksetaan vain hikinen päiväraha normipalkan päälle. Työmatka voi olla sellainen, että lento lähtee klo 6.00 aamulla ja paluulento on joku kaunis yö klo 01. Seuraavana aamuna menet normaalisti duuniin ja teet normipäivän täydellä teholla. Matka-ajat esim. lentokoneessa ovat sitten omaa vapaa-aikaa. Kukaan ei vain koskaan valita näistä, vaikka teet ns. ilmaista työtä ja työpaikkasi on koko ajan liipaisimella. Lisäksi tulosta täytyy koko ajan tulla, tehokkuutta parantaa (=enemmän tulosta pienemmällä porukalla) jne. jne. Lomia on hikiset 5 vkoa/vuosi ja niitä voit pitää max. 2 vkoa kerrallaan putkeen. Jotenkin alkaa tuo opettajan suojatyöpaikka houkutella. Vähän vastuuta, varma duuni,pitkät lomat ja jatkuva kitinä oman työn raskaudesta olisivat aika mukavia juttuja. 😊
Opetus- ja hoitoaloilla pitäisi ehdottomasti olla korkeammat palkat.
Vierailija kirjoitti:
Mun tietääkseni suomalaisten keskipalkka on lähellä 3000 euroa ja hoitajien palkka on siis matalampi,kun keskiverto, vaikka työ olis raskaampaa.
Kyllä kokoaikaisen hoitajan palkka lisineen on parempi kuin keskimäärin kokoaikaisen työntekijän palkka LISINEEN on.
Opettaja ei saa siirtää äitiyslomalla kertyneitä "lomia" äitiysloman loppuun, koska se koko kesäpätkä ei ole lomaa vaan isolta osin opetustyön keskeytymistä. Opettajan palkkaan kuuluu kyllä muutakin kuin se tunnin pitäminen, ja palkka maksetaan kokonaisuudesta. Se, että palkka maksetaan vaikka 24 opetustunnista viikossa, ei tarkoita että saat palkkaa 24 tunnista, vaan opetustunnista maksettavaan korvaukseen sisältyy aineesta riippuen määrä x muutakin työtä kuin se itse tunti. Asia, jonka opettajat mieluusti unohtavat. Kuuluu muillakin ihmisillä työnkuvaan muutakin kuin se kirkas ydintehtävä.
Kiinnostaa myös, kuka vaatii vastaamaan itse maksettuun puhelimeen yötä päivää? Jos kyseessä ovat oppilaiden vanhemmat, niin opetelkaa sanomaan ei. Kyllä, siitä voi tulla ikävää palautetta, mutta luuletteko ettei muille ammattiryhmille tule? Ainakaan tuntemilleni opettajille ei työnantaja ole moista velvoitetta asettanut (ja jos asettaa, niin kannattanee kaivaa VES esiin).
Paperityön seuraavat opettajaa kotiin, kyllä. Niin ne seuraavat melkolailla monia muitakin nykyään. SIllä erolla, että useimmat muut ovat todella olleet töissä sen 8 h ennen tätä. Ei niistä ylitöistäkään makseta juuri missään enää, tuurilla saa tasoittaa pois. 12 h päivät on tuttuja varsin monella alalla.
Sijaisten tilanne on tosiaan ikävä, mutta niinhän se on muutenkin töissä, joihin ei tarvita ihmisiä koko vuotta. Moni kausityöläinen on saman edessä, sillä erolla, että heistä usein ketään ei vakinaisteta vaan aina tulee kenkää kun sesonki loppuu. Opettajat ovat siis kausityöläisiksi erikoisasemassa jos vakiviran saavat.
Opettajien palkka olisi parempi, jos koko vuosi tehtäisiin töitä. Mutta koska palkka on jaettu koko vuodelle, se luonnollisesti on hieman huonompi kuin muuten olisi. Silti huonoimmin palkattujenkin eli luokanopettajien liksa on keskimäärin yhteensä noin 3200 - 3400 e/kk (alkupalkka toki pienempi, kuten muillakin ihmisillä). Tämä on huomattavasti parempi kuin suomalaisten yleisin kuukausiansio eli noin 2500 e kk ja varsin samaa tasoa kuin keskipalkka, jossa on huomioitu jo todella hyvin tienaavienkin liksat.
Minun on siis todella vaikea ymmärtää, miten opettajat onnistuvat kokemaan itsensä jotenkin erityisen huonosti palkatuiksi? Esimeskiksi sairaanhoitajat pääsevät vain harvoin edes opettajien keskipalkoille, vaikka monen työhön kuuluu raskasta fyysistä työtä, raskaita yövuoroja, pitkiä työputkia ja aivan varmasti vastuuta siinä missä opettajillakin.
Itse en ole sen enempää hoitaja kuin opettajakaan, omaan palkkaani olen tyytyväinen ja muilla ei siitä ole yleensä edes arvauksia esittää - on samaa tasoa kuin opettajilla. Ihmetyttää vaan tämä että miksi juuri opettajat nurisevat asioista niin paljon? Tuntuu ettei heillä ole mitään tajua siitä, millaista muidenkin työelämä on. En kadehdi opettajia, mutta voisivat hekin ottaa pään pois puskasta oman erityisyytensä suhteen.
Kaupan alal on about samat palkat, mut sinne ei vaadita ees koulutusta. hoito-alan töitä ei voi tehdä ilman koulutusta. :D
Minkä hoitajan? Mikä hoitaja? Pelkkä hoitaja ei vielä sano yhtään mitään. Hoitoalalta löytyy erilaisia ammattilaisia erilaisilla työnkuvilla ja koulutuksilla.
-sairaanhoitaja, lähihoitaja nyt esimerkkinä. :D tai vaikka varhaiskasvatuksen opettaja.
yllä kokoaikaisen hoitajan palkka lisineen on parempi kuin keskimäärin kokoaikaisen työntekijän palkka LISINEEN on.
-no tottakai yövuoroista saa yölisää????? :DD kyl muillaki aloilla saa yövuoroista palkkaa?? se ei todellakaan tee siitä korkeepalkkasta, että on yövuoroja mahollista JOISSAIN paikoissa tehdä, ei todellakaan KAIKISSA.
Olen tuotantotyössä ja palkkani on pienempi kuin ystäväni joka on siivooja.
Vierailija kirjoitti:
en todellakaan. :D oon hoito-alalla, ja tietääkseni kaikki tietää, että hoito-alan palkat on matalat. :DDD
Olen lähihoitaja ja olin juuri tulossa sanomaan, että olen työssä jonka palkkauksen kaikki aliarvioivat. Minua pidetään köyhänä, joka sinnittelee kädestä suuhun, vaikka tienaan paljon enemmän kuin moni tuttuni.
Olen pitkän linjan koodari. Olen ollut töissä mediaseksikkäällä it-alalla jo yli 20 vuotta.
Palkkani on aika tasan se maan mediaanipalkka vaikka kaikki aina kuvittelevat minun kuuluvan hyvätuloisiin.
Olen keittiössä (pätkätyöläisenä) ja yleinen luulo on, että tienaan vähintään 3 500 brutto...
Olen vasta opiskelija, mutta arkkitehti! Me tienataan paljon vähemmän kuin diplomi-insinöörit ja todella vähän työn stressaavuuteen nähden.
Insinööri tuotannossa, palkka 2800e/kk eli käytännössä sama kuin sairaanhoitajilla. Eipä insinöörejä siltikään hirveästi näy iltapäivälehdissä itkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen.
Niin minäkin.