Oletko työssä, jonka palkkauksen muut ihmiset yliarvioivat?
Koetko, että ihmiset usein erehtyvät luulemaan saamasi palkan paremmaksi kuin todellisuudessa? Onko olemassa ammatteja tai työpaikkoja, joista stereotypioiden vastaisesti saakin vähemmän palkkaa? Mikä se ammatti tai työ on? Vaikuttaako palkan määrään työkokemus tai koulutus, onko työssäsi myöhemmin mahdollisuus palkankorotukseen?
Ps. en ole mikään Sanoma-konsernin toimittaja riipimässä jutunjuurta iltalehtiin, ihan mielenkiinnosta kyselen kun tämä tuli omassa kaveriporukassa puheeksi :)
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mun tietääkseni suomalaisten keskipalkka on lähellä 3000 euroa ja hoitajien palkka on siis matalampi,kun keskiverto, vaikka työ olis raskaampaa.
Keskipalkka on sumutusta, saa näyttämään Suomen talouden paremmalta mitä se on.
Keskipalkkaan lasketaaan SuperCell kaverit yms. optiomiljonäärit joiden optiot verotetaan ansiotulona.
Olen kirjailija ja moni tuntuu kuvittelevan, että sillä tienaa jotenkin tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta opiskelija, mutta arkkitehti! Me tienataan paljon vähemmän kuin diplomi-insinöörit ja todella vähän työn stressaavuuteen nähden.
Nyt kärjistän hieman:
Arkkitehti mokaa niin tulee ruma rakennus, jossa voi tietysti olla myös toimivuusongelmia. Rakennustekniikan DI:n mokatessa on pahimmillaan koko rakennus pilalla ja sen asukkaiden/käyttäjien terveys uhattuna. Stressin ja vastuun taso on pikkasen eri luokkaa. Sitäpaitsi, ei arkkitehdeistä tule huonopalkkaisia sillä, että samassa toimistossa joku tienaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja. Peruspalkka samaa luokkaa kuin hoitajilla. Kadehditaan lomaa, kuitenkin vaaditaan ja odotetaan, että viesteihin vastataan yötä päivää itse maksetulla puhelimella. Palkkaa ei tule myöskään luokkaretkiltä, pedagogisten asiakirjojen laatimisesta, luokan siivoamisesta niiltä monilta osin, jotka eivät kuulu siivoojien mitoitukseen, oppimateriaalin hankkimisesta kaupasta tai edes siltä pitkältä kesälomalta, johon viranhaltija palaa äitiyslomaltaan. Äitiyslomalainen opettaja ei myöskään saa kertyneitä lomia vapaansa jatkoksi, kuten hoitaja tai kuka muu tahansa.
Millä asteella olet opettajana ja kuinka kauan olet tehnyt työtä? Minä olen nimittäin päinvastoin positiivisesti yllättynyt palkkakehityksestäni. Olen lukion lehtori ja ollut alalla reilut kymmenen vuotta. Lähtöpalkka oli muistaakseni 2900 euroa, mutta nyt kolmen vuosisidonnaisen lisän (5, 8 ja 10 vuotta) jälkeen ja muutaman ylitunnin kanssa palkkani on 4200 e. Työ on raskasta ja vaativaa ja siihen sisältyy paljon sellaista, jota ei erikseen korvata tai jonka korvaus ei ole oikeassa suhteessa työmäärään (esimerkiksi ryhmänohjaukseen on resursoitu yksi tunti viikossa). Kokonaisuutena olen kuitenkin ihan tyytyväinen. Koen työmäärän sekä työn vaativuuden ja palkan vastaavan toisiaan.
On myös varmasti koulu- ja kuntakohtaisia eroja siinä, mitä kaikkea työhön sisältyy. Ei minun ole koskaan oletettu hoitavan työasioita omalla puhelimellani, eikä omalla työpaikallani odoteta opettajien olevan tavoitettavissa vuorokauden ympäri. Jos joku vanhempi näin kuvittelee, se on hänen ongelmansa. Vastaan viesteihin virka-aikaan, eikä siitä ole ikinä tullut mitään sanomista. En ole myöskään koskaan joutunut ostamaan toimistotarvikkeita omalla rahallani tai hoitamaan siistijöiden tehtäviä. Aiemmin koulusihteerille ja hallinnolle kuuluneita tehtäviä on kyllä alettu sälyttää opettajille, mutta tämä taitaa olla trendi kaikilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja. Peruspalkka samaa luokkaa kuin hoitajilla. Kadehditaan lomaa, kuitenkin vaaditaan ja odotetaan, että viesteihin vastataan yötä päivää itse maksetulla puhelimella. Palkkaa ei tule myöskään luokkaretkiltä, pedagogisten asiakirjojen laatimisesta, luokan siivoamisesta niiltä monilta osin, jotka eivät kuulu siivoojien mitoitukseen, oppimateriaalin hankkimisesta kaupasta tai edes siltä pitkältä kesälomalta, johon viranhaltija palaa äitiyslomaltaan. Äitiyslomalainen opettaja ei myöskään saa kertyneitä lomia vapaansa jatkoksi, kuten hoitaja tai kuka muu tahansa.
Lapseni koulupäivä kestää neljä tuntia. Ei tietääkseni opeta muita aineita. Varmasti nämä asiat kerkeää tehdä loppuajalla
Siis opettaja ei opeta muita aineita esim liikuntaa muille. Korjaus edelliseen
IT-alalla olen, projektiduunari. Kun selitän työnkuvaani, ihmiset luulevat minun tekevän jotain hyvinpalkattua koodarin työtä. Oikeasti teen palikkahommaa, johon ei vaadita koulutusta vaan lähinnä pitkää pinnaa, maalaisjärkeä, loogista päättelyä ja tarkkuutta. Palkkakin on sen mukainen, eli 2500e/kk. Ei mitään lisiä.
Ihan sopiva palkka työn vaativuuteen nähden, välillä on tosi kiire ja virheitä ei parane tehdä, mutta toisaalta tämän voi oppia kuka tahansa ja koulutusta ei vaadita. En siis valita. Mutta huvittaa vain, miten jotkut kuvittelevat heti ison palkan kun kuulevat sanan IT-ala :D Aika laaja ala kuitenkin kyseessä eikä kaikki IT:n parissa työskentelevät ole koodareita.
Olen pääministeri ja palkkani on vain säälittävät 11 142,33 €/kk !
Onneksi on säästöjä niin pärjäilen.
Olen opettajana ammattikoulussa ja viikossa opetustunteja on 32. Olen opettajana uusi ja kiitos ammatillisen reformin, niin tuntien suunnitteluun menee todella, todella paljon aikaa. Tulin teollisuudesta ja silloin kuvittelin työn olevan raskasta. Tein silloin lähes joka päivä ylitöitä, koska henkilöresurssit olivat usein riittämättömät. Mutta nyt työajat ovat levinneet ihan käsiin.
Ei riitä, että keksii jotain kivaa pikkupuuhaa opiskelijoille. Se pitää mennä kurssin sisällön mukaisesti ja rakentaa sitä tietotaitoa mitä opiskelijoilla pitäisi olla työelämään lähtiessään olla. Koulu on varsinainen sirkus, johon on ympätty kaikenlaista kivaa tapahtumaa ja opettajia juoksutetaan niitä järjestämässä. Ja sitten ovat ryhmänohjaajan vastuut, jolloin istutaan palavereissa hoitamassa milloin kenenkin opiskelijan asioita. Mutta opetusmateriaalin laadinta syö aikaa valtavasti. Sitä saattaa mielessään ensiksi hahmoitella jonkun tehtävärakenteen, kunnes jossain vaiheessa toteaa, että tämä ei muute toimi tähän väliin - vaan pitää keksiä jotain muuta. Opiskelijoilla on lisäksi jalo taito mennä metsään noiden harjoitusten kanssa, joten harjoituksia laatiessa pitää tarkoin miettiä, että mitkä ovat kaikki mahdolliset ja mahdottomat tavat väärinkäsittää koko tehtävän idea.
Voisin opettajan työtä verrata kuin ruoanvalmistukseen. Opiskelija ja hänen huoltajansa ovat kuin ruokailijoita, jotka tulevat valmiiseen pöytään. Syövät, lähtevät ja jättävät astiat niille sijoilleen. Joku on miettinyt, että mitä syödään (ajatella, päivästä toiseen), hankkii ainekset, valmistaa ruoan, kattaa ja sitten huolehtii ruokailun ajan, että kaikkea on riittävästi ja eikä kukaan rupea kiljumaan nälkäänsä. Ja sitten kun viimeinen ruokalija on lähtenyt, alkaa siivous ja tiskaus. Ei silti kukaan juurikaan vähättele kokin työtä. "Daa, mitä ihmettä tuossa on, saarioisten roiskelättyä mikroon LOL, mitä ihmeen kitinää".
Mutta, palkasta en valita. Onneksi pidän siitä alasta, mitä opetan nuorille. Lisäksi nuoret ovat oikein mukavia ja kivoja, työpäivät ovat heidän kanssaan oikein mainioita.
Jep. Suunnitteluinsinööri talotekniikan alalla. Tällä alalla ei ole kovin hyvät palkat, mutta työ on kivaa. Useimmat luulevat palkkaa reilusti paremmaksi. Samaa tasoa kuin sairaanhoitajien palkka.
Pankissa töissä, luullaan että kierin rahassa. Juu ei, brutto karvan päälle 2000€ ja teen joka vkl myös muita töitä että jäisi jotain extraa. 😂
Ennen oli valtiolla hommissa 2400€/kk. Nykyään työskentelee kunnille 3000€/kk. Kummassakin työssä teki tai tekee työmatkoja ulkomaille. Porukka luulee että palkka on korkea siksi että noita ulkomaanreissuja välillä tulee. Mutta fakta on että meidän perhe elää köyhyysrajan alapuolella. Työ asiantuntija.
Hoitoalallakin riippuu siitä mitä työtä tekee. Esim. päivätyötä tekevä (ei lisiä), henkinen kuormittavuus korkea, tienaa 2400€ bruttona. Kyllä tuolla pärjää, kun ei valita ja puoliso tienaa lähes saman.