Mitä jos vuokranantaja laittaa asunnon myyntiin..
Ja asunnosta otetaan myyntikuvat, niin että asunnossa on vuokralaisen kalusteet ja tavarat. Periaatteessa kuvissa näkyy vuokralaisen kaikki yksityisyys. Niin onko vuokralaisella oikeus pyytää jotain korvausta, esim. alennusta vuokrasta? Ja tietenkin vuokralainen joutuu jonkin verran panostaa tähän, että kodissa on siistiä eikä asunto ole ihan sekaisin..
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 04:51"]
Ajattelitko ostaaa ne pyykit ja makaroonit vai vain sen asunnon?
[/quote]
Ei välttämättä mikään houkutteleva tuleva vuokralainen
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 03:22"]Kerroimme, että asuntoa ei kuvata, vain parvekenäkymä käydään kuvaamassa. Siitäkin halusi 100 e...[/quote]
Toivottavsti ette antaneet. Siis tehän kuvasitte MAISEMAA teidän OMAN asunnon partsilta. Eipä ole röyhkeydellä rajaa...
Meillä myös talo laitettiin myyntiin kun oli kahdet vuokralaiset määrä-aikaisella sopimuksella. teimme jo vuokrasopimusta allekirjoitaessa ehdon , että vuokralainen vapautuu sopimuksesta kun talo menee myyntiin. Toisen sopimus onneksi lakkasi kun talo oli myynnissä vähän aikaa. Mutta toisen vaati jäädä uuden omistajan vuokralaiseksi vaikka huomasi kyllä talon korjausongelmat.annoimme 3kk aikaa etsiä uutta asuntoa koska tajusimme tilanteen.Hän vaati vaikka mitä korvauksia, mutta mitään ei olisi saanut korjata ennekuin hän lopettaa vuokrasuhteen.Sitten kun aloimme tehdä vuokrasopimuksen siirtoa hän tajusi tilannetta ja koska hänellä oli työt loppuneet ???ja pääsimme lopulta sopimukseen ja uusi omistaja saa talon ja pääsee toteuttamaan unelmiaan.
olen ollut vuokralaisena kun asunto menee myyntiin. laitoin asunnon siistiksi kun näytöt , en halunnut pilata asunnon myyjän mahdollisuutta myydä . ja sen että olisi voinut olla sijoittaja ja näkee missä sotkussa asunto niin ei varmasti ottaisi vuokralaiseksi.
Apua...
vuokrasin tönön. Tönö osoittautui läpipaskoksi. Sauna on homeessa, ikkunapielet ötököitten syömät ja kaik' ihan päin vinksallaan. Mikään vuokranantajan kanssa sovittu ei päde eikä toteudu. Ihme kiemurtelua jo keskustellessa. Saunan remontti, esim. Uutta kiuasta olen odottanut toista kuukautta kun puheessa kestäisi kaksi viikkoa. Vaikka eipä uudella liukaalla tee ihminen mätäsaunassa paljoa. Maalipurkki, jotta saisi seinät maalattua loppuun, ei koskaan tullut. Ehkä heillä on rahapulia, en tiiä. Mutta voi minulle sellaisista sanoa suoraan niin ei tarvitsisi roikuttaa näin.
No mutta, vuokranantajien jatkaessa valehtelua ja luvattujen asioiden korjausmeininkiä vältellessä kuukauden asumisen jälkeen ns. liekki sammui, ja sanoin vuokrasopimuksen irti. Silloin vuokranantajat ilmoittivat laittaneensa tönön myyntiin. Good riddens, mietin sensuuntaisia. Onnea kaupoille vilpittömästi. Tönö tahtoo, että sillä on omistajat, jotka pitää siitä huolta.
Nämä vuokranantajani ovat myöskin valtavan tuttavallisia, ja tulivat kylään ilman eri-ilmoitusta. Koputtamatta ja sisälle asti. Aina kärsivällisesti minä pyysin, että soittaisivat ensin. Pyysin aina uudelleen. Ovat suomenruotsalaisia niin mietin, jos tämä on se lost in translation- tyyppinen tilanne.
Välittäjän kanssa sovimme, että ilmoittaa päivää kahta aikaisemmin, jos on tönöstä joku kiinnostunut ja tulevat sitten katsomaan. Minusta tämä kuulostaa täysin kohtuulliselta ja olin ihan iloinen. Aamulla välittäjä soittaa ja sanoo, että voisivat nyt tulla. Alkoi ahdistamaan. Tein jo suunnitelmia. Eihän sitä ihminen voi koko aikaa passissa olla. Sanoin tämän välittäjälle ja koin huonoa omatuntoa itsekkyydestä. Saman tunnin sisään vuokranantajan auto parkkeerasi pihalle. Sillä oli joku tönöstä kiinnostunut kyydissä. Moikkasin. Pyysin ilmoittamaan etukäteen. Olivat loukkaantuneita. Omatunto pisteli taas. Pakkohan näiden on saada myytyä ja minä haraan tämmöin vastaan...
Se minun kysymykseni nyt siis on, että mitkä nämä minun oikeuteni nyt tässä ovat? Olen täysin halukas sopiviksi koetuissa rajoissa auttamaan näitä vuokranantajaihmisiä myymisprosessissaan, mutta olettaisin, että vielä tässäkin vaiheessa olisi itselläni oikeus johonkin kohtuulliseen asumisrauhaan?
Entä jos olisin ollut kylpemässä pihalla? Koska saunassa ei voi. Koska se on homeessa. Mitä mä teen? Ei tätä pelkäämään voi alkaa, enempää. Huudan varmasti kohta.
Tai jos tulevat uudestaan ilmottamatta näyttämään niin sanon suoraan, mitä itse tykkään tönöstä.
Justiina kirjoitti:
Apua...
vuokrasin tönön. Tönö osoittautui läpipaskoksi. Sauna on homeessa, ikkunapielet ötököitten syömät ja kaik' ihan päin vinksallaan. Mikään vuokranantajan kanssa sovittu ei päde eikä toteudu. Ihme kiemurtelua jo keskustellessa. Saunan remontti, esim. Uutta kiuasta olen odottanut toista kuukautta kun puheessa kestäisi kaksi viikkoa. Vaikka eipä uudella liukaalla tee ihminen mätäsaunassa paljoa. Maalipurkki, jotta saisi seinät maalattua loppuun, ei koskaan tullut. Ehkä heillä on rahapulia, en tiiä. Mutta voi minulle sellaisista sanoa suoraan niin ei tarvitsisi roikuttaa näin.
No mutta, vuokranantajien jatkaessa valehtelua ja luvattujen asioiden korjausmeininkiä vältellessä kuukauden asumisen jälkeen ns. liekki sammui, ja sanoin vuokrasopimuksen irti. Silloin vuokranantajat ilmoittivat laittaneensa tönön myyntiin. Good riddens, mietin sensuuntaisia. Onnea kaupoille vilpittömästi. Tönö tahtoo, että sillä on omistajat, jotka pitää siitä huolta.Nämä vuokranantajani ovat myöskin valtavan tuttavallisia, ja tulivat kylään ilman eri-ilmoitusta. Koputtamatta ja sisälle asti. Aina kärsivällisesti minä pyysin, että soittaisivat ensin. Pyysin aina uudelleen. Ovat suomenruotsalaisia niin mietin, jos tämä on se lost in translation- tyyppinen tilanne.
Välittäjän kanssa sovimme, että ilmoittaa päivää kahta aikaisemmin, jos on tönöstä joku kiinnostunut ja tulevat sitten katsomaan. Minusta tämä kuulostaa täysin kohtuulliselta ja olin ihan iloinen. Aamulla välittäjä soittaa ja sanoo, että voisivat nyt tulla. Alkoi ahdistamaan. Tein jo suunnitelmia. Eihän sitä ihminen voi koko aikaa passissa olla. Sanoin tämän välittäjälle ja koin huonoa omatuntoa itsekkyydestä. Saman tunnin sisään vuokranantajan auto parkkeerasi pihalle. Sillä oli joku tönöstä kiinnostunut kyydissä. Moikkasin. Pyysin ilmoittamaan etukäteen. Olivat loukkaantuneita. Omatunto pisteli taas. Pakkohan näiden on saada myytyä ja minä haraan tämmöin vastaan...
Se minun kysymykseni nyt siis on, että mitkä nämä minun oikeuteni nyt tässä ovat? Olen täysin halukas sopiviksi koetuissa rajoissa auttamaan näitä vuokranantajaihmisiä myymisprosessissaan, mutta olettaisin, että vielä tässäkin vaiheessa olisi itselläni oikeus johonkin kohtuulliseen asumisrauhaan?
Entä jos olisin ollut kylpemässä pihalla? Koska saunassa ei voi. Koska se on homeessa. Mitä mä teen? Ei tätä pelkäämään voi alkaa, enempää. Huudan varmasti kohta.
Tai jos tulevat uudestaan ilmottamatta näyttämään niin sanon suoraan, mitä itse tykkään tönöstä.
Totta kai sanot. On varmasti tuleville ostajille kullanarvoista tietoa, että osaavat olla ostamatta moista homeviritelmää ja vuosien oikeustaistelukierrettä. Ja muutenkin sinun oikeuksiasi selvästi poljetaan. Ota yhteyttä vuokralaisten keskusliittoon http://www.vuokralaiset.fi/
Jos vielä vuokralle menet, vältä yksityisiä vuokranantajia kuin ruttoa. Minulla on niistä niin huonoja kokemuksia ettei tosikaan. Kun on kaupungilla vuokralla, tulee kohdelluksi ihmisenä, vieläpä arvostettuna sellaisena, kun itse vain on kunnollinen ja antaa naapuriensa asua rauhassa. Muista kaupungeista en tosin tiedä, mutta Turun TVT Asunnoista minulla on pelkkää hyvää sanottavaa niiden karmaisevien yksityisen vuokraisännän kuin -emännänkin jälkeen.
mulla oli joskus vastaava tilanne. Vuokranantajani oli fiksuna ottanut kuvia asunnosta ennen sinne muuttoani. Näyttöjä oli tietysti joitakjin sunnuntaipäiviä ennen kuin sai sen myytyä, hän itse ehdotti että saisin vuokranalennusta aiheutuneesta vaivasta :)
Tokihan ne ikeajakkarat ja lundiahyllyt on niin hirveän henkilökohtaisia tavaroita. Arvoesineet ja valokuvat nyt varmaan jokainen tajuaa muutenkin kätkeä pois näkyviltä esittelyjen tai kuvausten ajaksi.
Se, joka tuli vuokranantajan kyydissä tänään katsomaan tönöä oli se sama katsoja, josta olin välittäjälle sanonut, että tänään ei sovi vaan ilmoittavat päivää kahta aikaisemmin ennen kuin tulevat...
Minun sanan yli kävellään ihan noin vain.
Tulipa paha mieli
:''''(
Kiitos vierailija asiallisesta vastauksestasi ja linkistä.
Vuokralaisen pitää tarjota vuokranantajalle tai edustajalleen pääsy näyttämään asuntoa.
Toki vuokralainen voi ilmoittaa, että ainoa mahdollinen aika on kolmen viikon päästä maanantaina klo 7-9, ja seuraava aikaslotti löytyykin heti syyskuussa. Vastaavasti vuokranantaja voi irtisanoa vuokrasopimuksen ja 6kk:n jälkeen esitellä tyhjää huoneistoa.
Itse en vuokralaisena hyväksyisi jatkuvia näyttöjä, jos maksan asunnosta täyttä vuokraa. 20-50e/julkinen näyttö voisi olla asiallinen korvaus huoneiston siistimisestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kuvat asunnosta ennen kuin vuokralainen sinne 3v sitten muutti. Kun kerroimme, että asunto menee myyntiin, hän pyysi alennusta vuokrasta vedoten siihen, että kuvissa näkyy kotinsa. Kerroimme, että asuntoa ei kuvata, vain parvekenäkymä käydään kuvaamassa. Siitäkin halusi 100 e...
No maksoitteko tuon satasen?
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen pitää tarjota vuokranantajalle tai edustajalleen pääsy näyttämään asuntoa.
Toki vuokralainen voi ilmoittaa, että ainoa mahdollinen aika on kolmen viikon päästä maanantaina klo 7-9, ja seuraava aikaslotti löytyykin heti syyskuussa. Vastaavasti vuokranantaja voi irtisanoa vuokrasopimuksen ja 6kk:n jälkeen esitellä tyhjää huoneistoa.
Itse en vuokralaisena hyväksyisi jatkuvia näyttöjä, jos maksan asunnosta täyttä vuokraa. 20-50e/julkinen näyttö voisi olla asiallinen korvaus huoneiston siistimisestä.
Onneksi laki antaa mahdollisuuden päästä näyttöön vaikka poliisin avustuksella. Seuraava omistaja ei todennäköisesti jatka vuokrasuhdetta, jos vuokralainen käyttäyty riittävän huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi laki antaa mahdollisuuden päästä näyttöön vaikka poliisin avustuksella. Seuraava omistaja ei todennäköisesti jatka vuokrasuhdetta, jos vuokralainen käyttäyty riittävän huonosti.
#34 sotkee kaksi asiaa. Omistajalta ei saa estää pääsyä asuntoon. Kuitenkin vuokralainen voi suhtautua joustamattomasti omistajan / kiinteistönvälittäjän pyyntöihin tulla esittelemään asuntoa. Jos näytöt sinänsä järjestyvät ja onnistuvat - ainoastaan vähän pidemmällä odotusajalla ja epämukaviin kellonaikoihin - ei muodostu minkäänlaista juridista perustetta puuttua vuokralaisen toimintaan.
En mielestäni ole käyttäytynyt liioitellun vaikeasti pyytäessäni sekä vuokranantajaa että välittäjää ilmoittamaan tulostaan ja näytöistä etukäteen ja olettanut, että pitäisivät sanansa sovitusta päivän tai kahden varoajasta. Nyt me sovittiin välittäjän kanssa näyttö huomiselle. Tämän samaisen katsojan kanssa joka oli tänään tulossa ja kun ei sopinut niin tuli kuitenkin. Niin on hyvin vaikea nähdä, kuin olisin itse asiassani kohtuuton.
Ja sanoin vuokrasopimuksen jo irti syystä, että tönö on tälläisenään asumiskelvoton eikä vuokranantajilla selkeästi ole samaa korjausintoa, mitä oli ennen vuokrasopimuksen allekirjoitusta ollenkaan yhtään.
Piti tulla elämäni kesä tästä. :(
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sulla ole mitään velvoitetta siivota niitä kuvia varten.
Ellei vuokrasopimuksessa muuta lue, ei sinulla ole velvoitetta päästää asuntoon ketään muuten kuin laissa säädetyissä tapauksissa. Olen melko varma, ettei esittelykuvien ottaminen kuulu niihin.
Mitään ei saa kuvata ilman vuokralaisen lupaa. Näyttöön on pakko päästää, mutta itse saa olla paikalla. Sitä ei voi kieltää. Kyse on vuokralaisen kodista ja yksityisyydestä. "Huoneenvuokralain sanamuoto on se, että”vuokralaisen on päästettävä vuokranantaja huoneistoon”. Vuokranantaja ei siis saa näissääkän tilanteissa ”mennä” asuntoon, vaan vuokralaisen on ”päästettävä” vuokranantaja sinne." ja "Vuokralaisella on oikeus olla huoneistossa paikalla, kun huoneistoa esitellään.". " Välittäjä myös huolehtii, että esittelyjen aikana ei asunnossa esimerkiksi valokuvata ilman vuokralaisen lupaa." Mielestäni kyse ei ole kettuilusta vaan oikeuksista. Jokaisella on oikeus yksityisyyteen ja jos koti myydään alta, kannattaa ainakin puoliaan ymmärtää pitää. Toki esittelyyn on pakko päästää, mutta vapaa liikkuvuus ja toiminta on vain silloin, kun et enää asu siellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sattui vastaava tilanne ja soitin vuokranantajalle joka poistatti asuntoilmoituksesta sellaiset kuvat jotka loukkasivat yksityisyyttäni. Kalusteet okei, mutta ei ollut kiva nähdä omia valokuvia netissä kun viereistä ikkunaa piti kuvata!
Olen myös nähnyt joskus vuokra-asuntoilmoituksessa kuvia asukkaan valokuvista. Ei oltu edes kuvattu ikkunaa tai muuta asuntoon liittyvää, vaan kuvien joukossa oli kuvia pelkästä sisustuksesta, ja esim. kuvattu lipastoa, jonka päällä oli valokuvia. Jokseenkin arveluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tokihan ne ikeajakkarat ja lundiahyllyt on niin hirveän henkilökohtaisia tavaroita. Arvoesineet ja valokuvat nyt varmaan jokainen tajuaa muutenkin kätkeä pois näkyviltä esittelyjen tai kuvausten ajaksi.
Toisaalta mitä järkeä kuvata Lundia-hyllyjä ja Ikea-jakkaroita? Fiksulla asunnonomistajalla on tallessa kuvia asunnosta joko tyhjänä tai asunnonvälittäjän "sisustamilla" huonekaluilla, ja jos mitään olennaisia muutoksia ei ole tullut, voi käyttää vanhoja kuvia. Toisaalta asunnonostajan kannalta olennaista tietoa asunnosta ei ole nykyisen asukkaan huonekalut muutenkaan, joten mieluummin vaikka vähemmän kuvia ja selkeä pohjapiirros kuin lukuisia kuvia esineistä ja sisustuksesta. Joo joo, tiedän että mielikuvilla myydään, mutta onko oikeasti niin myyvää kuvata niitä Ikea-jakkaroita ja Lundia-hyllyjä?
Vierailija kirjoitti:
olen ollut vuokralaisena kun asunto menee myyntiin. laitoin asunnon siistiksi kun näytöt , en halunnut pilata asunnon myyjän mahdollisuutta myydä . ja sen että olisi voinut olla sijoittaja ja näkee missä sotkussa asunto niin ei varmasti ottaisi vuokralaiseksi.
Itse olen asiat hoitanut tiptop, niin entisten vuokranantaja sijoittajien kautta on löytynyt uusi kämppä joka kerta...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 03:59"]
Kävin asuntoesittelyssä, jossa vuokralainen keitti makarooneja ja söi niitä sitten. Ei ollut siivonnut mitään, vaan kaikki oli levällään, pyykit, vuode petaamatta, astiat pesemättä...kai se halusi osoittaa mieltään.
[/quote]Ajattelitko ostaaa ne pyykit ja makaroonit vai vain sen asunnon?