Miten laihduttaisin? Olen normaalipainoinen, liikuntarajoitteinen kasvissyöjä.
Olen 17-vuotias opiskelija (tyttö), ja kävin vähän aikaa sitten kouluterkkarin tarkastuksessa. Kävi ilmi, että painoni on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana 6 kiloa, eli olen nyt156cm/61kg. Pituus on ollut jo vuosien ajan sama. Vuotta aiemmin, kun kävin samassa tarkastuksessa, painoni oli lisääntynyt 46-48:sta kilosta 55:teen kiloon.
Terveydenhoitaja sanoi että painoni on vielä ihan ok, mutta suhtautui hyväksyvästi kun sanoin että haluaisin laihduttaa noita kerääntyneitä kiloja. Keskustelimme terveellisestä ruoasta ja liikunnasta, mutta haluaisin kysyä vielä täältäkin, jos joku osaisi kertoa jotain hyviä neuvoja. Minulla on intoa laihdutukseen ja olen hyvä pitäytymään päämäärissä, eli "repsahduksien" riski on mielestäni melko pieni. Koen laihdutuksen silti hieman ongelmallisena, sillä en voi noudattaa monia yleisneuvoja. Olen kasvissyöjä ja lisäksi munalle allerginen, eli monet laihduttajalle sopivat ruokaohjeet eivät tule kuuloonkaan. Tämän lisäksi liikunta on hieman hankala asia. En ole elämäni aikana kyennyt mm. juoksemaan ilman, että se tuottaisi kipua, ja nyt en viimeisen parin vuoden aikana ole voinut juosta ollenkaan. Polveni ja nilkkani kestävät hädintuskin seisomisen tuomaa rasitusta, ja olen jo yli vuoden ajan joutunut kulkemaan usean eri apuvälineen kanssa. Voin salilla tehdä ylävartaloharjoituksia, ja uimassakin voisin käydä joka toinen viikko (uimahalli on viereisessä kunnassa ja asun omillani, kallis bussikyyti on ainoa mahdollisuuteni päästä sinne), mutta normaalin arkiliikunnan ja pientenkään rasittavien töiden lukumäärä hivelee nollaa.
Painoni on luullakseni alunperin kertynyt siitä, että olen syönyt melko välinpitämättömästi ja liikaa herkkuja (vaikkakin vain lauantaisin) samalla kun liikuntakykyni on hiljalleen laskenut alemmas ja alemmas. Mitä te ajattelette tästä tilanteesta ja miten suosittelisitte minua toimimaan? Epäterveellisyyksiin en lähde, ja kalliit ihmesuperhyperpikalaihdutus4000-tuotteet eivät innosta.
Kommentit (13)
Ensinnäkin, et tarvitse YHTÄÄN liikuntaa laihtuaksesi.
Et tarvitse myöskään mitään erityistuotteita tai tiettyjä ruokaohjeita. Sinun ei tarvitse karpata tai mitään muuta erityistä.
Ei sun tarvi muuta kuin vähentää sun kalorinsaantia pienillä muutoksilla. Jos herkuttelet usein, vähennä herkkuja. Lisää kasvisten osuutta ruokavaliosta. Jätä pois tai vähennä energiapitoiset juomat (mehut, alkoholijuomat, maito (ainakin rasvaa sisältävä maito)). Valvo ettet syö viljatuotteita ihan liikaa - vegetaristit aika usein syö itse asiassa aika vähän kasviksia mutta valtavasti viljatuotteita, mistä tulee vähän liikkuvalle liikaa kaloreita. Seuraa annoskokojasi ja jos ne on liian isoja, pienennä.
No miten pyöräily? Sehän olisi hyvää treeniä jos pystyt. Etkö voi jonkin sairauden vuoksi liikkua? Siinä tapauksessa voisi fysioterapeutti varmaan keksiä uusia tapoja?
Jätä kokeeksi hiilarit pois, niin, ettet syö enää sokeria, leipää, pullaa tai pastaa, muroja, keksejä..jne. Karkista nyt puhumattakaan, pidä vaikka kerran kuussa karkkipäivä.
Salaatteja reilulla öljylisällä, kasvisruokia ja paljon vettä. Minä olen huomannut parhaaksi keinoksi laihtua sen, että tekee kolme ruokaa päivässä aina samaan aikaan. Mahdolliseksi välipalaksi porkkana tms ja vihreää teetä. SItten voi nauttia kohtuullisen kokoisia annoksia hyvää ruokaa ilman että joutuu laskemaan sen kummemin kaloreita.
Tsemppiä ja älä aikaile kysyä neuvoa terkkarilta!
Juu, noin karkeasti ottaen syöminen vaikuttaa painoon paljon enemmän kuin liikunta. Eli tosiaan selvitä vaikka ruokapäiväkirjan avulla, paljonko oikeastaan syöt, ja lähde suunnittelemaan kevyempää ruokavaliota.
Kasvissyöjän ehdotuksia erilaisiksi aterioiksi:
puuro+marjoja, avocado(+raejuusto jos syöt maitotuotteita), erilaisia salaatteja varsinaisiksi ruoiksi (esim. linssisalaatti, kikhernesalaatti), sosekeitot, smoothiet (jos syöt maitotuotteita tai soija/kaurakermaan), soijasuikale/tofu-parsakaali-pähkinäwokki, hummus, uunivihannekset (esim. munakoiso, paprika, punasipuli + oliiviöljyä, balsamicoa, suolaa, mustapippuria).
Syö lisäksi paljon hedelmiä välipaloina. Ainakin mulla toimii, vaikka karppaajat varmaan ovat eri mieltä.
Uiminen on todella tehokasta liikuntaa. Kannattaisi kuitenkin varmaan selvittää, mikä jalkojasi vaivaa, jospa asialle voisi tehdä jotain? Pyöräilykään ei ilmeisesti sovi?
Tsemppiä!
No ensinnäkin lohdutukseksi se, että yleensähän se ruokavalio pon laihdutuksessa tärkeämpi tekijä kuin öiikunta, eli laihdutus liikuntarajoitteiselle ei ole mahdotonta :)
Ehdotan (varmaan sinnullekin ekana mieleen tulleita) annoskokojen tarkistusta ja herkkumäärien kontrollia. Samoin sen paljonko kulutat rasvaa ja sokeria sekä leipää, pastaa, perunaa ja riisiä, niitä tulee helposti syötyä liikaa. En lopettaisi näistä minkään syöntiä, mutta tarkistaisin määrät. Olen omalla kohdallani huomannut, että jos noita syö liikaa on olo tukkoinen ja jos samaa menoa jatkaa pitkään niin housut alkavat kiristää. Minulla toimii se, että joka päivä ainakin yksi pääateria on jotenkin vähähiilihydraattinen, esim. aamiaiseksi jogurtti ja banaani, lounaaksi kasviswokki ilman riisiä/nuudelia tai iltaruuaksi falafelpyöryköitä ja salaattia. En siis karppaa, mutat huomaan kyllä että jos syön paljon pastaa, leipää ja perunaa ei olo ole niin hyvä kuin jos syön noita kohtuudella (minulla yleensä 2-3 palaa leipää ja yksi annos pasta/perunaa/riisiä päivässä). Minulle tulee myös raskas ja tukkoinen olo jos syön kovin ravaisia ruokia, joten katson myös rasvamääriä ja käytän valitsen osassa tuotteita vähärasvaisen/rasvattoman vaihtoehdon (esim. maidot ja jogurtit, mutta juustot syön rasvaisempina).
Toivottavasti laihdutuksesi onnistuu :)
Kertomastasi ei käynyt ilmi, sopiiko ruokavalioon kuitenkin maitotuotteet. Oletan, että sopii ja vastaan sen mukaan.
Eli alat syödä järkevää ruokaa järkeviä määriä, ja lisäät vähän proteiinia ruokavalioon, nälkä pysyy poissa paremmin etkä laihduta lihaksia. Lisäät kasviksia, rahkaa, raejuustoa, tofua. Et unohda hiilareitakaan, eli tummaa pastaa ja riisiä, perunaa ja täysjyväleipää voi sisältyä ruokavalioon. Säännölliset ruoka-ajat myös tärkeitä, et sorru naposteluun. Tässä runkoa:
aamu: kaurapuuro, raejuustoa päälle ja marjoja tai mehukeittoa
lounas: jos syöt koulussa, koostat lautasmallin mukaan puolet kasviksia, neljäsosa perunaa/pastaa/tms. ja neljäsosa kasvissyöjälle sopivaa proteiinia. Jos teet lounaan itse, 150-200g kasviksia maun ja kukkaron mukaan, n. 100-150g tofua, vähärasvaista fetaa, raejuustoa tms. ja se neljäsosa pastaa jne.
välipala: rahka marjoilla tai vaikka marjapiltillä, tai jos ei mahdollista kuljettaa rahkaa koulussa, niin esim. proteiinipatukka, ruisleipä juustolla ja kasviksilla tms.
päivällinen: sama kuin lounas
iltapala: sama kuin välipala
Tällä pääsee jo hyvään alkuun. Googleta go fat go, saat hyvän peruslistan. Kasvissyöjän on tosiaan kiinnitettävä huomiota tuohon proteiiniin saantiin. Monissa kasvissyöjän käyttämissä protskuissa, kuten pavuissa, linseissä ja soijarouheessa on aika paljon hiilaria. Eihän se nyt maata kaada, mutta jos aikoo laihduttaa, voi miettiä jättääkö sitten vaikka pastat pois, jos laittaa papuja ruokaan.
Olen itsekin lakto-ovo-vege =)
Niin ja se liikunta. Opiskelijan kukkarolle on varmasti vaikeaa löytää sopivaa liikuntamuotoa, kun se uimahallikin on kaukana. Yritä kuitenkin päästä sinne uimaan edes joka toinen viikko, viikottainen reissu olisi kyllä hienoa. Saisitko houkuteltua jotain autollista ystävää mukaan, maksaisitte bensat puoliksi?
Entä kävely? Kestääkö polvet kävelyä? Pyöräily? Jos käyt salilla, olisko mahdollista pyytää sieltä henkilökunnalta opastusta sinulle sopiviin liikkeisiin? Ettei tule liian yläkroppapainotteista.
Tsemppiä! On hyvä, että havahtuu ajoissa asiaan, niin on paljon helpompaa kuin alkaa sitten pudottamaan niitä 40 ylikiloa.
Ap sanoo:
Ei, pyöräily ei sovi. Jaloissani on diagnoosi ja olemme jo yli vuoden ajan olleet fysioterapeutin kanssa tekemässä parhaamme jaloilleni. Käytän paljon keskirasvaisia maitotuotteita, mutta en ole koskaan tykännyt salaateista, en sitten ollenkaan. Avokadoa syön atooppiselle iholleni, vaikken pidä siitäkään. Muuten syön melko monipuolisesti ja pyrin aina syömään vatsani täyteen oikeaa ruokaa, niin sitten ei edes tee mieli mitään ylimääräistä. Ruokavalioni sisältää jo nyt paljon kasviksia, hedelmiä ja teetä, mutta toisaalta myös paljon riisiä, ruisleipää ja kookosta. Onko papu kasvis? Niitäkin syön paljon. En käytä kahvia tai alkoholia, en minkäänlaisia päihteitä. Limppareiden ja pirtelöiden määrää olen rajoittanut ja korvannut Novellella, energiajuomia menee yleensä vain muutama puolen litran pullo koeviikkojen yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 12:50"]
Ap sanoo:
Ei, pyöräily ei sovi. Jaloissani on diagnoosi ja olemme jo yli vuoden ajan olleet fysioterapeutin kanssa tekemässä parhaamme jaloilleni. Käytän paljon keskirasvaisia maitotuotteita, mutta en ole koskaan tykännyt salaateista, en sitten ollenkaan. Avokadoa syön atooppiselle iholleni, vaikken pidä siitäkään. Muuten syön melko monipuolisesti ja pyrin aina syömään vatsani täyteen oikeaa ruokaa, niin sitten ei edes tee mieli mitään ylimääräistä. Ruokavalioni sisältää jo nyt paljon kasviksia, hedelmiä ja teetä, mutta toisaalta myös paljon riisiä, ruisleipää ja kookosta. Onko papu kasvis? Niitäkin syön paljon. En käytä kahvia tai alkoholia, en minkäänlaisia päihteitä. Limppareiden ja pirtelöiden määrää olen rajoittanut ja korvannut Novellella, energiajuomia menee yleensä vain muutama puolen litran pullo koeviikkojen yhteydessä.
[/quote]
Totuus painosi kertymisen syistä alkaa löytyä: paljon riisiä, ruisleipää ja kookosta. Limpparia, pirtelöitä energiajuomia... kerrohan nyt meille paljonko on paljon ja paljonko on se rajoitettu määrä noita jälkimmäisiä?
Mun ohjeeni olisi ruisleipää vain 1-2 kertaa päivässä (siis aamupalalla jos et syö puuroa ja iltapalalla jos et syö mitään muuta - parempi iltapala olis kyllä rahkasta tehty makeuttamaton smoothie). Riisiä (tai pastaa tai perunaa) vain kerran päivässä ja aika vähän (en nyt osaa grammoissa sano). Kookos on tosi rasvaista, joten käytä sitä vain 1-2 kertaa viikossa "parempien" ruokien kanssa, ei arkiruokiin. Limpparit, pirtelöt ja energiajuomat kokonaan pois tai 1*0,5 litraa kutakin per kk.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 12:44"]
Niin ja se liikunta. Opiskelijan kukkarolle on varmasti vaikeaa löytää sopivaa liikuntamuotoa, kun se uimahallikin on kaukana. Yritä kuitenkin päästä sinne uimaan edes joka toinen viikko, viikottainen reissu olisi kyllä hienoa. Saisitko houkuteltua jotain autollista ystävää mukaan, maksaisitte bensat puoliksi?
Entä kävely? Kestääkö polvet kävelyä? Pyöräily? Jos käyt salilla, olisko mahdollista pyytää sieltä henkilökunnalta opastusta sinulle sopiviin liikkeisiin? Ettei tule liian yläkroppapainotteista.
Tsemppiä! On hyvä, että havahtuu ajoissa asiaan, niin on paljon helpompaa kuin alkaa sitten pudottamaan niitä 40 ylikiloa.
[/quote]
Ap sanoo:
Kävely onnistuu kouluun- ja kauppaanmenon yhteydessä, mutta muutenvain-kävelyt eivät tule kyseeseen. Kuntosalilla ei ole henkilökuntaa, ellei siivoojia lasketa. Minulla ei ole ystäviä (omasta halustani) ja äitini ja poikaystäväni, jotka muuten voisivat kyyditä, asuvat 300km päässä minusta. Toinen pohjoisessa, toinen etelässä.
Sitten on tosiaan parasta keskittyä syömisiin. Oletko kokeillut soutulaitetta, se voisi ehkä sopia.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 01:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 12:44"]
[/quote]
Ap sanoo:
Kävely onnistuu kouluun- ja kauppaanmenon yhteydessä, mutta muutenvain-kävelyt eivät tule kyseeseen. Kuntosalilla ei ole henkilökuntaa, ellei siivoojia lasketa. Minulla ei ole ystäviä (omasta halustani) ja äitini ja poikaystäväni, jotka muuten voisivat kyyditä, asuvat 300km päässä minusta. Toinen pohjoisessa, toinen etelässä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 12:56"]
Totuus painosi kertymisen syistä alkaa löytyä: paljon riisiä, ruisleipää ja kookosta. Limpparia, pirtelöitä energiajuomia... kerrohan nyt meille paljonko on paljon ja paljonko on se rajoitettu määrä noita jälkimmäisiä?
[/quote]
Ap:
Syön riisiä n. 2 kertaa viikossa, koulussa sitä tarjotaan melko harvoin. Kookospohjaista kastiketta syön n. joka toinen kerta riisiä syödessäni. Ruisleipää syön ehkä joka kolmas päivä, yleensä kaksi tai neljä puolikasta kerrallaan. Näihin en ole vielä pureutunut, sillä ruoanlaittotaitoni ovat melko huonot ja nämä ruoat ovat siitä pienestä ryhmästä, mitä osaan tehdä. Limpparia vedin aiemmin 1,5-3 litraa viikossa (en kuitenkaan joka viikko) ja pirtelöitä otin muutaman PowerCow-tölkillisen viikossa. Energiajuomia saatoin ottaa jopa yhden "annoksen" viikossa. Nyt juon limpparia korkeintaan 1,5 litraa viikossa, mutta pidän tarkasti huolta, etten tee näin kahtena viikkona peräjälkeen. Pirtelöt pyrin lopettamaan kokonaan, nyt menee vielä yksi "annos" viikossa. Energiajuomia vedän tosiaan enää koeviikkojen yhteydessä (en jokaisen), ja silloinkin vain 1 tai kaksi pulloa/tölkkiä.
Salaateista: Etkö tykkää salaatista ruokalajinaa, vai onko se itse salaatti-kasvi ongelma? Koska salaattejahan voi tehdä myös ilman salaattia, meillä on tykätty esim. tällaisista:
-vihreitä papuja, sipulia, mantelia, pari rkl parmesania raasteena
-paprikaa (erivärisiä), kevätsipulia, kapriksia, pehmeää vuohenjuustoa
Ap:
En pidä salaateista ruokalajina, mutta salaatti-kasvin kanssa ne ovat vielä pahempia. Toivon, että minua ei leimata nirsoksi tämän vuoksi, se olisi virheellinen tuomio.
Harrasta sitä unitia, jos se kerran sopii sinulle. Mä keventäisin niitä sun ruokia ja sitten tarvittaessa pienentäisin annoskokoja, eli teet kevytversioita sun ruuista.