Kutsutaan kylään, mutta ei tarjota edes kahvia??????
Onko tämä jotakin uutta kyläilykulttuuria vai mitä kun kaveri kutsui oma-aloitteisesti kylään, mutta siellä sitten istuttiin ilman että olisi tarjottu edes kahvia? Ei siis mitään itse änkeytymistä ohimennessä, vaan tiedossa ollut vierailu kutsuttuna.
Mitä tuollaisesta pitäisi ajatella?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahvipöydässä säästöporsas, johon vieraat voivat laittaa rahaa kahvista ja muusta tarjottavasta.
Eli rahastat vierailla. Tuo on loukkaavinta jo ikinä. Oletko tosissasi?
Provoilin vähä.
Itse vien yleensä jotain, monesti oon vienyt pullaa, keksiä, kahvipaketin ja jos lapsia niin karkkia, hedelmiä jne
quote=yllätyskäynnille]
Vierailija kirjoitti:
kaikesta loukkaannutaan syvästi kirjoitti:
Ilmankos ihmiset eivät enää vieraile, kun olemme tällaista loukkaantumis kansaa.
Ei pitäisi pyytää vieraita kotiin, jollei ole halua käyttäytyä vieraanvaraisesti.
Jotkut tulevat ihan kysymättäkin.
Ap kirjoitti "kaveri kutsui oma-aloitteisesti kylään", joten kysymättä menemisestä ei ollut kyse.
Vaikka olisikin, kai jokaisella nyt keksipaketti kaapissa varalla on. Tai ainakin sitä kahvia tai teetä tai jotakin juotavaa. Tai vesihana.
Minä tapaan sanoa "keitetäänkö kahvit" jos ei ala tapahtua :)
Ette taida olla Pohjois-Karjalasta, täällä ei tarvii vieraiden istua kylässä kuivin suin!
Vierailija kirjoitti:
quote=yllätyskäynnille]
Vierailija kirjoitti:
kaikesta loukkaannutaan syvästi kirjoitti:
Ilmankos ihmiset eivät enää vieraile, kun olemme tällaista loukkaantumis kansaa.
Ei pitäisi pyytää vieraita kotiin, jollei ole halua käyttäytyä vieraanvaraisesti.
Jotkut tulevat ihan kysymättäkin.
Ap kirjoitti "kaveri kutsui oma-aloitteisesti kylään", joten kysymättä menemisestä ei ollut kyse.
Vaikka olisikin, kai jokaisella nyt keksipaketti kaapissa varalla on. Tai ainakin sitä kahvia tai teetä tai jotakin juotavaa. Tai vesihana. Se oli toteamus.
Faith kirjoitti:
Monet eivät juo itse kahvia enää aamun jälkeen, niin ehkä heille ei tule edes mieleen tarjota kahvia? Kahvittelukyläily on muutenkin nykyään harvinaisempaa.
Onpa huono selitys! :D
Kyllä minä ainakin kysyn vierailta, että otatteko kahvia ja kuinkas monta kuppia meinasitte juoda, vaikka itselle ei sillä hetkellä maistu. Toisinaan tulee vastaus, että ei tarvitse keittää, kun ollaan juotu jo liian paljon sinä päivänä tai sitten vastataan, että laita koko pannullinen tulemaan. Toisinaan taas, jos itse en ole juomassa, niin sanon että menkää keittämään, jos haluatte, koska en nyt viitsi palvella.
Minun luona tosin käy vaan sellaisia vieraita, jotka ovat hyvin hyvin tuttuja ja rentoja, niin ei tarvitse niin kovasti pingottaa heidän seurassa.
Jos nykyään ei harrasteta kyläilykulttuuria, miksi sitten kutsutaan kylään? Ja jos kutsutaan kylään, miksi kutsutaan jos ei tarjota edes_sitä_kahvia?
Olen opiskelija ja minulla on töissä käyvä kaveri. Monesti kutsuu kylään ja saattaa jopa syyllistää jos en tule. Asuu kaukana, pitää mennä bussilla ja satsata rahallisesti. Ja kylässä saa olla aina nälässä. Kahvia sentään saa, mutta sen kaveriksi kaivetaan jääkaapin perukoilta joku edelliseltä vieraalta jäänyt ruisleivän pala syötäväksi. Jos jotain leipomusta on tarjolla, sitä saa sellaisen tuuma kertaa tuuma kokoisen palan. Itse on sellaisen nökäreen jälkeen muka täynnä, että voi kauhea kun tuli taas syötyä. Itselleni on jotenkin itsestään selvää, että jos vieraita kutsuu, niin niitä ei pidetä nälässä, varsinkaan jos tuevat kauempaa. Pidän tästä ystävästä kyllä muuten kovasti, joten siedän piheytensä.
Toinen kaveri ei ole yhtä paha, mutta vähän kuitenkin. Hänkin saa luonani käydessään syötävää ja juotavaa niin paljon kuin haluaa, mutta jos olen menossa hänen luokseen, hän aina ehdottaa kaupan kautta menemistä ja kassalla kysyy viattomasti miten ostokset jaetaan. Olen ottanut tavaksi ottaa korista jonkun halvimman pussukan ja tarjoutumaan suurieleisesti maksamaan sen, koska olen liian nössö sanoakseni, että voisit kerrankin vaikka ihan tarjota :)
Olen ollut kylässä, jossa oli muitakin vieraita. Eräs sitten sanoi, että eiköhän keitetä kahvit kun oli jo tovi istuttu ilman että kutsuja olisi kahvinkeittoon mennyt. Kutsuja sitten siihen tympiintyneellä äänellä, että olen niin paljon juonut jo tänään että ei kahvi kiinnosta, keitti sitten kuitenkin, paiskoi kupit pöytään ja oli about puhumatta ja kiukkuisen oloinen koko loppuvierailun ajan. Omituinen kyläilykäynti oli tuokin. Tuttavalle kun kerroin, hän sanoi että josko siellä oli jotakin oman väen keskeistä riitaa ollut ennen kuin vieraat tulivat ja siksi tunnelma sellainen kireähkö, mutta turha siitä vieraille on kiukutella.
Ja kutsuja sai tuliaisiakin vierailta, mutta vieraanvaraisuuteen se ei vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt tällaisessa paikassa kylässä. Olivat tosi juntteja ihmisiä. Isäntä kiskoi itsekseen kaljaa keskellä sunnuntai-iltapäivää vieraiden nähden, mutta vieraille ei tarjottu yhtään mitään.
Samat juntit kutsuivat itse itsensä myös meille kahville. Sovittuna päivänä kuitenkin ilmoittivat, että ovatkin päättäneet mennä kuntosalille eivätkä ehdikään kylään. Osa ihmisistä ei ole heihin käytetyn ajan arvoisia. Ei olla enää yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tapaan sanoa "keitetäänkö kahvit" jos ei ala tapahtua :)
On se kyllä noloa joutua pyytämään vierailulla. Kertoo isännän t emännän asenteesta, kaiken. Ei mitään tajua kunnioittamisesta.
Kummallistahan tässä on se, että kaveri kutsui ja sitten käyttäytyi kuin ap olisi tunkenut itse itsensä kutsumatta käymään. Se, ettei tarjota mitään tai edes kysytä, otatko jotakin, tarkoittaa että et ole tervetullut ja voisit jo lähteä. Mutta kun kutsutaan että tule käymään, ei ole mitenkään loogista että sitten osoitetaan käytöksellä että et ole tervetullut.
Oliko siellä vaikkapa jokin uusi sisustushommeli, kaverilla uusi tukka tai vaate, jota ap ei huomannut ja kehunut ja tästä sitten kaveri kiukutteli? Tai sanoiko ap jotakin kaverin mielestä "väärää" jossakin keskustelussa? Että tämä epäkohteliaisuus olisi johtunut jostakin vierailun aikaisesta?
Sitten on nämä teeliikkeen edustajat joilla ei ole vierailleen ollenkaan kahvia.
Kaikki itsestä käsin tietysti.
Aika erikoista. En ole eläissäni ollut missään kylässä etten olisi kahvia ja jotain syömistä saanut, myös nuorten kodeissa. Olen 50+. Ei meilläkään tarvitse kuivin suin istua. Onko tämä joku uusi trendi. En myöskään änkeä yllättäen mihinkään vaan kutsuttuna olen ollut.
Kahvi loppu vaikka tietää kutsuneensa vieraita? Kauppa vieressä. Varmaan oli vesikin hanasta loppu.
Kahvi loppu kun tietää että on vieraita tulossa? Oletettavasti ap:n tuttava juo kahvia, koska ap ihmetteli, ettei sitä saanut. Ehkä sitä on siis aikaisemmin saanut, mutta nyt ei.
Oliko siellä tuttavalla tosiaan jotakin uutta, joka olisi pitänyt huomata ja huomioida? Tai kommentoiko ap jotakin asiaa niin, että tuttava siitä alkoi kiukutella? Vähän kuin olisi siellä ollessa tapahtunut jotakin, joka sai tuttavan olemaan keittämättä kahvia että ap lähtisi nopeammin. Oliko tuttava muuten erilainen kuin yleensä, muuttuiko yhtäkkiä lyhytsanaiseksi tai jotakin?
Liittyy se ohi mennen vieraisiin, tässähän puhutaan vieraista, vierailusta, tarjottavista.