Kutsutaan kylään, mutta ei tarjota edes kahvia??????
Onko tämä jotakin uutta kyläilykulttuuria vai mitä kun kaveri kutsui oma-aloitteisesti kylään, mutta siellä sitten istuttiin ilman että olisi tarjottu edes kahvia? Ei siis mitään itse änkeytymistä ohimennessä, vaan tiedossa ollut vierailu kutsuttuna.
Mitä tuollaisesta pitäisi ajatella?
Kommentit (59)
Kuulostaa syömishäiriöiseltä tai umpipihiltä. Näitä on. Minut kerran kutsuttiin kylään tarkasti tiedustaen mistä pidin. Annoin vapaat kädet. No perillä oli kahvikuppi ja kuiva leivos. Ei edes toista kuppia.
Outoa. Onhan se nyt kohteliasta tarjota vieraalle jotain. Ja jos on ihan kutsuttu, niin vois hankkia vaikka keksipaketin vieraita vartten, vaikka ei niistä itse välittäisikään. Tai hommata sellaista tarjottavaa, mitä itsekin mielellään kahvin kanssa nauttisi.
En minäkään ole tajunnut mistä tuo johtuu. Ja oudolta se tuntuu.
Minulla on kaveri, joka on monet kerrat käynyt meillä syömässä, kahvilla, jne. Ja minä olen käynyt ystävällä eikä ole koskaan mitään tarjonnut. Aloin sitten itse ottamaan hanasta vettä, kun kesälläkin oli ihan hirveä jano. Silti ei koskaan tarjonnut mitään.
Sain tarpeekseni ja sanoin suoraan, että olisi ihan asiallista, että hänkin osoittaisi vieraanvaraisuutta minua kohtaan. Alkoi sitten keittämään kahvit, mutta mutisi kyllä, että ei hän ole tottunut näin virallisiin vierailuihin. Eli tarkoittaako se sitten sitä, että hänen mielestään on noloa keittää niitä kahveja tai kahvitella minun kanssani.
Kyllä sillä lähisukua käy joskus kylässä. Ne kuulemma keittävät itse kahvinsa. Siis hänen kotonaan muut valtaavat keittiön! Eli päättelen tuosta, että lähisuku ei ole ikinä antanut hänelle sitä aikuisen roolia, missä hän huolehtisi vieraistaan ja olisi vieraanvarainen. Siis sivistymätöntä junttiutta vain.
Tule meille kahville - santsikuppi irtoaa kyllä ja ihan calvadoksen kera.
Ettekö sitten saanet suutanne auki? "Keittäisitkö sumpit, kiitos".
Suomessa ei ole enää kyläilykulttuuria. Nykyään poiketaan kavereille ja viedään omat kaljaat mukana. Esim. "mäyräkoira" on tervetullut tuliainen.
näin helppoa kirjoitti:
Olin aikeissa kommentoida, että aika tökeröä, mutta toisaalta ei yhtään sen tökerömpää kuin olla tarjoamatta mitään itse kutsumilleen vieraille.
Jatkossa vaikka pikakahvipurkki mukaan, kumma jos ei vettä saa keittää ja mukia lainata. Kaverille voi toki myös tarjota pikasumpit.
Onko kyseinen kaveri aikaisemmin tarjonnut kahvit normaalisti vai yhtäkkiäkö on alkanut moinen tarjoamattomuus?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole enää kyläilykulttuuria. Nykyään poiketaan kavereille ja viedään omat kaljaat mukana. Esim. "mäyräkoira" on tervetullut tuliainen.
Jos oma-aloitteisesti menee käymään, niin silloin viemiset on asiaa, mutta tässä tapauksessahan kaveri itse kutsui = osasi varautua vieraisiin ja olisi voinut olettaa, että olisi edes keskipaketin hankkinut ja kahvit keittänyt. Onhan tuo nyt aika outoa - annetaan ymmärtää, että vieras ei ole tervetullut kun ei sille edes kahvia tarjota, mutta kuitenkin on itse se kutsuttu......
No onko kaveri edes kahvin juoja? Tai lakossa?
Ei välttämättä tule mieleen jos ei harrasta.
Eikä mulla tuota vieraisilla vaikeuksia sanoa että "oisko täällä kahvia tarjota" jos eivät ole tajunneet tyrkyttää. Itse en juo aamukahvin lisäksi päivällä enää eli en välttämättä tajua tarjota mutta kyllä keitän jos kysytään.
Vielä fiksumpi olis jos tois keksipaketin ja toteais että "toin meille kahvin kanssa syötäväksi".
Ihme porukkaa kun ei saa muka-kohteliaisuuksissaan suutaan auki ja sit pitää selän takana manailla.
Vierailija kirjoitti:
näin helppoa kirjoitti:
Olin aikeissa kommentoida, että aika tökeröä, mutta toisaalta ei yhtään sen tökerömpää kuin olla tarjoamatta mitään itse kutsumilleen vieraille.
Jatkossa vaikka pikakahvipurkki mukaan, kumma jos ei vettä saa keittää ja mukia lainata. Kaverille voi toki myös tarjota pikasumpit.
Onko kyseinen kaveri aikaisemmin tarjonnut kahvit normaalisti vai yhtäkkiäkö on alkanut moinen tarjoamattomuus?
Pikainen sumppi- sukainen....
Jos kutsutaan kylään, niin voi viedä tuliaisiksi kahvipullat mukanaa ja suureen ääneen ilmoittaa, että laitas pannu kuumaksi, täältä tulee vähän "nisua ja kastettavaa". Jos ei tyhmä emäntä tuosta tajua, niin sinne kyläpaikkaan ei kannata enää mennä.
Vein kerran litran kallista jäätelö pihin kaverin luo että saisin kahvin kanssa edes sitä. Hän pukkasi pakkaseen jäätelön, ei tarjonnut edes siitä. Sanoi vaan hyvä kun toit kun meille tulee vieraita. Loukkasi ihan älyttömästi. Tämä tyyppi teki samaa hienovaraista latistamista kunnes en enää halunnut tavata. Ei ei ollut köyhä nainen ei.
Vähän itse loukkaantuisin jos joku sanoisi minun kodissani että keitä kahvia! Jos ollaan minun kodissa, niin silloin on minun säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vähän itse loukkaantuisin jos joku sanoisi minun kodissani että keitä kahvia! Jos ollaan minun kodissa, niin silloin on minun säännöt.
Oikeasti! :DD
Vierailija kirjoitti:
Jaatko heti kättelyssä kirjalliset sääntösi vieraille?
Monet eivät juo itse kahvia enää aamun jälkeen, niin ehkä heille ei tule edes mieleen tarjota kahvia? Kahvittelukyläily on muutenkin nykyään harvinaisempaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
No tämä on vissiin se asia kun et sitten itse keitä. Miksi kutsuit toisen kylään ollenkaan?
Joskus käynyt kylässä sellaisella kaverilla, jolla kahvinkeitto oli tosi työlästä tyyliin "mä just join, mutta voin mä keittää jos te välttämättä haluatte" ja teki sitten sitä kahvia, mutta silleen hohhoijaa naama nutturalla-meiningillä. Kahvinkeitto nyt mitään sushinvalmistusta ole, josta pitää puhua kuin suurestakin kokkauksesta.
Eipä tuollaisissa paikoissa kovin usein tule vierailtua, mieluummin treffaa vaikka jossakin kahvilassa, jossa voi ihan itse ostaa kahvinsa ja mitä nyt haluaakin.
Ja pihiltä tuollainen vaikuttaa, todella pihiltä. Varsinkin jos kyseessä työssäkäyvä ihminen, jonka ei tarvitse jokaista euroa laskea. Tai no kyllä vähävaraisillakin sentään kahvia ja keksiä on tarjolla vieraille, ei sekään käy syyksi.
Jos kaveri ei halua, että ketään käy, mutta miksi sitten kutsuu?
Ja ihan "oikeasti aikuisista" ihmisistä kyse, jos sillä jotakin merkitystä on.