Artekin kalusteet hienoja?
Onko jonkun mielestä oikeasti, siis ihan _oikeasti_ Artekin huonekalut hienoja?
Minusta suurin osa niistä on rehellisesti siis ihan rumia, ja tuovat mieleen jonkun julkisen viraston tai laitoksen (esim lääkäriasema, päiväkoti, nuorisotalo). En huolisi niistä kuin murto-osan kotiini (ja nekin ilmaiseksi, vaikka toki varaa olisi hinnat maksaakin).
Joku sohva tai pari valaisinta sieltä löytyy, jotka voisin ottaa, mutten todellakaan niin innokkaasti, että olisin valmis maksamaan mielenvikaisia hintoja niistä, koska edullisemminkin saisi vastaavan tai jopa kauniimmat ja tyylikkäämmät.
Miksi siis joku ostaa Artekia? Kestävyyskö pelkkä perustelu, vai onko se jokin status-merkki, että on varaa ostaa rumia laitosmaisia huonekaluja törkyhinnalla?
Kommentit (43)
Mä tykkään. Pidän muutenkin minimalistisuudesta ja selkeistä linjoista. Harmi ettei ole rahaa ostaa niitä.
Mä tykkään tosi paljon Artekista. Kun on vielä käynyt mm. Villa Maireassa ja muissa Aallon suunnittelemissa kohteissa ja perehtynyt syvemmin Aallon arkkitehtuuriin, niin osaa arvostaa ihan toisenlaisella tavalla. Mutta Artek vaatii ympärilleen hienon tilan. Meillä on paljon Artekia paljon yhdistettymä Eamesiin ja Arne Jacobseniin, mutta asuntomme (uudisrakennus 125 m2) ei ihan tee oikeutta. Haaveena on 30-luvun tilava kerrostaloasunto (200 m2). Oi että tiedän miten sen sisustaisin Artekilla niin kauniiksi!
Artekin tuotteita on tosiaan niin paljon julkisissa tiloissa, että useiden tuotteiden kohdalla tulee tosi kovat laitosvibat. On Artekilla jotain tosi helmiäkin, kuten Mademoiselle-keinutuoli!
Hassua ajatella, että pentuna kulutettiin nykyään 300 euron arvoista penkkiä koulussa, ja kirjat säilytettiin myöskin 300 euron seinähyllyssä, solukämpän ruokapöytä maksaisi 2000 euroa ja eteisen penkki 360 e. :)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 09:00"]
Joo olen niin samaa mieltä! Meillä töissä on juuri niitä kalusteita, siksi en tosiaan ottaisi kotiini. Kaverini kotona on niitä, enkä tajunnut miksi hankki ne. No ei oo kyllä sosiaalialalla.
[/quote]
Sama juttu minulla, työkaverilla koti täynnä Artekin kalusteita ja aina välillä suunnittelee uutta hankintaa, jota varten säästää rahaa. Voit kuvitella, että olohuone on viihtyisä, kuin vanhainkodin päivähuone. Ne on kyllä niin ankeita kalusteita, että en voi kuin ihmetellä, miksi joku kotiinsa oikein haluamalla haluaa. Väkisinkin sitä miettii, että joku "näyttämisenhalu" taustalla. En siis kertakaikkiaan keksi muutakaan!
Ap.
Miksi epäilet näyttämisen haluksi, jos ne on rumia?? Mitä järkeä ostaa näytettäväksi huonekaluja, jotka on niin RUMIA? Ristiriitainen mielipide sulla ja monilla muilla.
Terv. Setelin kalusteita omistava ja niistä todella pitävä
[/quote]
Artek - kestävää, selkeää, tyylikästä. Minä tykkään. Ei haittaa, vaikka niitä on työpaikallanikin. Mielelläni ostaisin lisää kotiin, jos vaan ois rahaa.
Ei niitä oikeastaan kukaan osta uutena, kun kaikkialta saa käytettyjä halvalla. Kaikki keskiluokkaiset perivät niitä yli oman tarpeen.
Niissä on huono istua. Ulkonäön kaikki tietävätkin. Uutena todella kalseita. Moni akateeminen nousukas hankkii niitä, koska on nähnyt yliopistolla ja yrittää tuoda sitä vibaa kotiinsa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 09:00"]
Joo olen niin samaa mieltä! Meillä töissä on juuri niitä kalusteita, siksi en tosiaan ottaisi kotiini. Kaverini kotona on niitä, enkä tajunnut miksi hankki ne. No ei oo kyllä sosiaalialalla.
[/quote]
Sama juttu minulla, työkaverilla koti täynnä Artekin kalusteita ja aina välillä suunnittelee uutta hankintaa, jota varten säästää rahaa. Voit kuvitella, että olohuone on viihtyisä, kuin vanhainkodin päivähuone. Ne on kyllä niin ankeita kalusteita, että en voi kuin ihmetellä, miksi joku kotiinsa oikein haluamalla haluaa. Väkisinkin sitä miettii, että joku "näyttämisenhalu" taustalla. En siis kertakaikkiaan keksi muutakaan!
Ap.
Miksi epäilet näyttämisen haluksi, jos ne on rumia?? Mitä järkeä ostaa näytettäväksi huonekaluja, jotka on niin RUMIA? Ristiriitainen mielipide sulla ja monilla muilla.
Terv. Setelin kalusteita omistava ja niistä todella pitävä
[/quote]
[/quote]
Tuolla ylempänä mielestäni sanoinkin, että onkohan se sellaista näyttämisen halua, että on varaa ostaa sikakalliita, vaikka ovatkin rumia/ei minkään näköisiä. En tiedä! Siksi ihmettelen ja pähkäilen, miksi joku niitä kotiinsa haluaa. Ja onhan siellä muutama kiva, muttei niin kiva, että niistä maksaisin puoliakaan.
Ap.
Mitkähän kalusteet täällä Artekin laatukalusteita haukkuvista on hienoja? Minusta Ikean ja muiden halppiskalustefirmojen "kalusteista" tulee kaatopaikka mieleen. Eivät ole puuta nähneetkään. Toisin kuin Artekin kalusteet.
Minä tykkään niistä, vaikka meillä ei olekaan yhden yhtä Artekin kalustetta.
Onhan ne komeita jossain isossa tilassa, jossa on kiiltävää, siistiä, avaraa ja modernia. Seinän kokoiset ikkunat metsään päin, ym.
Mutta tällaiseen lapsiperheen kotiin, jossa kaikki ei ole tiptop, en osaa niitä kuvitella. Teemukeja, kaukosäätimiä ja leluja tarjoilukärryllä...
Höpöhöpö, nehän on nimenomaan kovaan lapsiperhekäyttöön oivallisia kalusteita. Meillä niitä on ihan tavallisessa talossa, sekasorron keskellä. Laminaattipintainen pöytä on ollut ihana kun ei siihen tule kolhuja millään ja tahrat saa helposti pois. Ulkonäöstä saa olla mitä mieltä tahansa, mutta käytännöllisiä ja kestäviä ne ovat.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 08:43"]
Onhan ne komeita jossain isossa tilassa, jossa on kiiltävää, siistiä, avaraa ja modernia. Seinän kokoiset ikkunat metsään päin, ym.
Mutta tällaiseen lapsiperheen kotiin, jossa kaikki ei ole tiptop, en osaa niitä kuvitella. Teemukeja, kaukosäätimiä ja leluja tarjoilukärryllä...
[/quote]
Eiköhän ne liene makuasioita ja hommatkoon kuka tykkää. Itse en niistä pidä. Makuni menee enemmän talonpoikaistyylin ja modernin puolelle...
Kotini on täynnä Ornon lamppuja, jotka ei mielestäni ole niin ihmeellisiä, ovat tulleet minulle "no toihan joutaa"-tyylillä entiseltä Ornon työntekijältä. Olin lentää persuksilleni Stockalla, kun näin, mitä hintoja niistä uustuotannossa nykyään pyydetään...!
Meillä on vanhempien peruina jonkun verran Artekia. Ostivat aikoinaan, kun halusivat kestäviä ja suomalaisia huonekaluja. Ja hyvin ovat kestäneet, esim. sohva kohta 30 v ja tyynyjä ei ole uusittu, vaan ainoastaan niiden pääliset ja yksi aallon valkopintainen pöytä on ollut ensin ruokapöytänä 10 v, sitten työpöytänä (ensin minulla lapsena ja sitten aikuisena) 30 v ja sitten taas ruokapöytänä 5 v eikä pinnassa ole mitään jälkiä.
Ihan ok minusta, olen kasvanut Artek+Lundia-kodissa, arvostan kestävyyttä mutta olen aika kyllästynyt kun olen katonut niitä käytännössä 30 v :) Ja on ne Aallon tuolit ja ruokapöydät minusta oikeasti kivempia kuin monet halpisruokaryhmät, vaikka kyllä minusta hienompiakin on olemassa ja meillä onkin etsinnässä uudet.
Artekin kaluisteissa on kauniit mittasuhteet. Tuolin selkämyksen paksuus, pöytälevyn paksuus jne. Harjaantunut katse huomaa ison eron verrattuna esimerkiksi Ikean kopioihin. Artekin pöytä yhdistettynä artekin tuoleihin on harmoninen yhdistelmä. Ja onhan ne suomalaisia, suomalaisesta koivuvanerista tehtyjä.
Nykyarkkitehdit eivät juurikaan pysty yhtään mihinkään. Kun katson pohjapiirustuksia, julkkareita yms lähinnä alkaa itkettämään. Halleja, eteisiä, käytäviä...turhia asuinkäyttöön sopimattomia & tarpeettomia tiloja. Ja rumiakin vielä.
Rahalla saa.
Ja helppo ostaa, jos ei oo omaa tyylitajua.
Vanhemman väen keskuudessa suosittuja status-esineitä. "On varakas, sen kalusteetkin on kaikki artekkia."
Minusta Artekin kalusteet ovat tylsiä. Alvar Aalto on mielestäni myös yliarvostettu arkkitehti. Aino Aallon tekstiileistä tykkään kyllä.
Eero Saarisen tuotannosta pidän huomattavasti enemmän, varsinkin hänen arkkitehtuuristaan, mutta eniten tykkään tanskalaisista, niin arkkitehtuurista kuin 50- ja 60-luvun huonekalusuunnittelustakin. Ne huonekalut ovat kauniimpia, sirompia, eivätkä ole laitosmaisia, vaan tunnelmaltaan lämpimämpiä. Sekä suunnittelussa, että valmistuksessa näkyy korkea osaamisen jälki. Enkä nyt tarkoita Jacobsenin tuotantoa, vaikka sekin mielestäni ylittää huikeasti Aallon aikaansaannokset.
Artekin kalusteilla sisustaminen on hyvin helppoa, siinä ei tarvita mielikuvitusta eikä näkemystä.
Artekin kalusteilla sisustaminen ei ole helppoa. Vaatii osaamista, jotta välttää sen laitosmaisuuden, josta täällä jo puhuttiinkin. Artekin kalusteet ovat upeita ja laadukkaita, sopivat osaavalle sisustajalle.
No, joku miettii ostaessaan myös jälleenmyyntiarvoa, joka on Artekin kalusteilla melko hyvä. Meillä ei Artekia ole yhtä nojatuolia lukuunottamatta. Minusta huonekalujen täytyy olla "anonyymejä".