Jo taimet aluillaan?
Löytyykö täältä muita puutarhaihmisiä? Joko olette aloittaneet taimien kasvatuksen ja mitä aiotte tänä vuonna kasvattaa? Itselläni on jo purkkeja ikkunalla ja pieniä taimia kasvamassa. Tomaattia, kurkkua ja yrttejä meinasin parvekkeella kasvattaa.
Kommentit (11)
Odotan että routa sulaa ja kylvän suoraan maahan. Pihan perällä on pieni kasvimaa, missä kasvatan perunaa, porkkanaa, yrttejä, kurkkua, herneitä, salaattia ja vaihtelevasti vuodesta riippuen muita erilaisia juureksia ja vihanneksia. Tänä vuonna ajattelin kokeilla uusina kurpitsaa ja punajuurta.
Ei ole vielä, mutta kohta laitan kaikenlaista! Mulla on kasvimaa, mutta ajattelin kasvattaa jotain myös kuistilla.
Parvekeviljelija minäkin, vaikkakin haaveilen omasta puutarhasta tai edes aarimaapalstan vuokraamisesta. Lähinnä tämä on ollut pienimuotoista lasten kanssa puuhastelua :) Täällä meidän taimet: http://meidnpieniryyni.blogspot.fi/2013/04/taimitarha-danoninon-malliin.html
Juu. Chilejä ja tomaatteja useampaa lajiketta. Ja hämähäkkikukkaa ja tupakkaa sekä petunioita. Samettikukat ja krassit ja ruusupavut kylvän parin viikon päästä, ettei tarvitse koulia sisälle, vaan saa koulia kasvihuoneeseen. Samoin kurkun ja kurpitsan kylvän ensi kuussa kasvariin :).
Onnistuuko tomaattien kasvatus todella parevekkeellakin? Olen luullut että vaativat kasvihuoneen. Vai onko ne jotain erikoislajiketta?
Chilintaimia on monta eri lajiketta. Viime kesänä mulla oli tomaatteja parvekkeella, mutta kypsyminen vei koko kesän :D Chilien kanssa onnistuu paremmin, niitä tosin en ole parvekkeella koskaan pitänyt.
Mulla pisimmät tomaatintaimet on jo metrisiä... Ikkunalaudat on täynnä. Tomaatteja, paprikoita, chilejä. Keijunmekkoja, elämänlankaa, petunioita, astereita, hopeavillakkoa, basilikaa. Olikohan siinä kaikki? Kurkkuja, meloneita, kesäkurpitsaa meinaan vielä kylvää. Ja sinipallo-ohdaketta ja tupakkaa.
tomaattia, kurkkua, samettikukkia, auringonkukkia, ruusupapuja on jo tulossa. ruusupapujen kanssa olin ehkä malttamaton, ne kasvaa niin valtavaa vauhtia, eivät tosin ole vielä itäneet. kurpitsoita laitan joka vuosi useaa lajia, vielä pitää vähän aikaa malttaa, ne ovat myös niin voimakaskasvuisia että ovat äkkiä sisällä ihan sykkyrällä.
Siemenet ja mullat on hankittuna, kylväminen on lykkääntynyt tilaongelmien takia, mutta jospa tällä viikolla onnistuisi.
Yrttejä laitoin tuossa pari päivää sitten yrttejä ikkunalaudalle itämään, ja mietinnässä olisi, mitä muuta mukavaa laittaisi valmisteluksi kesälle. Aiemmin lähinnä muutamia mukuloita pistettynä pihaan, tänä keväänä olisi tarkoitus alkaa kunnolla viherpeukaloksi! :)