Kilpirauhasen leikkauksesta tietävät
Miksi leikkauksen jälkeen monilla tulee huomattavaa ylipainoa? Liittyykö siihen, jos kilppariarvot ovat jo ennen leikkausta pielessä? Tuleeko paino-ongelmaa, jos poistetaan osa kilpirauhasesta? Auttaako lääkitys?
Leikkaus suunnitteilla ja netistä luin monilla tulleen ongelmia liikapainon kanssa.
Kuinka pian leikkauksesta toipuu muuten?
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 03:18"]
Miksi leikkauksen jälkeen monilla tulee huomattavaa ylipainoa? Liittyykö siihen, jos kilppariarvot ovat jo ennen leikkausta pielessä? Tuleeko paino-ongelmaa, jos poistetaan osa kilpirauhasesta? Auttaako lääkitys?
Leikkaus suunnitteilla ja netistä luin monilla tulleen ongelmia liikapainon kanssa.
[/quote]
Riippuu siitä miten pian tyroksiinikorvaushoito voidaan aloittaa. Jos leikataan struuma tai muu hyvänlaatuinen kasvain niin korvaushoito alkaa heti ja jos sopiva hoitotasapaino löytyy heti, niin tuskinpa tuossa ehtii vajaatoiminnan oireita tulla ja sen seurauksena lihomista. Tilanne on toinen jos on pahalaatuinen kasvain ja joudutaan radiojodihoitoihin. Korvaushoito aloitetaan vasta radiojodihoidon jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 03:18"]
[/quote]
Riippuu siitä miten pian tyroksiinikorvaushoito voidaan aloittaa. Jos leikataan struuma tai muu hyvänlaatuinen kasvain niin korvaushoito alkaa heti ja jos sopiva hoitotasapaino löytyy heti, niin tuskinpa tuossa ehtii vajaatoiminnan oireita tulla ja sen seurauksena lihomista. Tilanne on toinen jos on pahalaatuinen kasvain ja joudutaan radiojodihoitoihin. Korvaushoito aloitetaan vasta radiojodihoidon jälkeen.
[/quote]
Multa poistettiin toinen puoli kilpparista struuman takia. Ennen leikkauta kaikki kilpirauhasarvoni olivat normaalit, mutta struuma oli niin suuri, että se alkoi painaa öisin henkitorvea, joten se oli pakko leikata pois. Leikkauksen jälkeen kilpirauhasarvoni ovat pysyneet lähes samassa, kuin ennen leikkausta, vaikka kilpparista vain puolet jäljellä. En tarvitse mitään lääkitystä siis. Paino on pysynyt täysin samana. Kaksi ensimmäistä päivää leikkauksen jälkeen olivat kivuliaita. Sen jälkeen söin kipulääkkeitä kaksi viikkoa ja olin niillä kivuton. Muutaman kuukauden kuluttua leikkausarpea tuskin näkyi.
Minulta leikattiin pois koko kilpirauhanen. Sain leikkauksen jälkeen liian pienen Thyroxin annostuksen, joten minulla oli paha vajaatoiminta. Silloin lihoin ja masenuin jne. Parin kuukauden päästä lääkitystä korjattiin, mutta koska kilpirauhaslääkitys tehoaa hitaasti aloin olla oma itseni vasta n. 3kk leikkauksen jälkeen. Tosin olin lihonut n. 15 kg. Minulla on ollut paino-ongelmia, mutta en tiedä olisiko niitä ilman kilpirauhasleikkaustakin..
Leikkauksesta toivuin aika nopeasti. Pari viikkoa oli täydellinen nostokielto. Kipuja oli parisen päivää.
Mä pysyin alipainoisena vaikka olin kuukauden kokonaan ilman tyroksiinia. Myöhemminkin on ollut noita kuukauden täystaukoja jolloin menee pahasti vaajaatoimintaiseksi eikä silti ole tullut kiloakaan lisää.
Se liikapaino liittyy lääkitykseen, se on lääkkeen aiheuttama sivuoire. Se korjaantuu kyllä, kun oikea lääketasapaino löytyy.