Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marjat on kalliita.

Vierailija
27.02.2019 |

Ja niitä pitäis syödä 200g päivässä ja vieläpä erilaisia?

Tuore pensasmustikka 125g on 3 euroa. Karhunvatikat taisi olla 4 e ja mansikka oli 2,5e.

Ja jos perheessä enemmän ihmisiä niin ei varmana ole varaa.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse kerätyt ja itse viljellyt loppuu, ostan meijerin myymälästä 2,5kg:n pusseissa. Mansikka 22,90e, mustikka 23,90e, puolukka 21,90e, marjasekoitus 16,90e. Viime kesä oli niin kuiva, että marjaa tuli vähän, siksi on nyt pitänyt ostaa. Yleensä omat riittää sesongista sesonkiin.

Onhan ne joo kalliita, mutta niin on lääkkeetkin. Mieluummin syön marjoja kuin lääkkeitä.

Mikä marja siis korvaa ja minkä lääkkeen?

Vierailija
102/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2000 suomalainen Sari Häkkinen teki hyvän väitöskirjan marjojen flavonoleista ja fenolihapoista:

https://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_951-781-801-7/urn_isbn_951-78…

Sivulla 66 on mielenkiintoinen kuva flavonolien määristä. Flavonoli on siis yksi antioksidanteista. Kuvan mukaan Suomessa yleisesti käytettävistä marjoista, hedelmistä ja vihanneksista flavonoleja on eniten näissä:

1. sipuli n. 375

2. karpalo n. 210

3. mustaherukka n. 120

4. puolukka n. 110

5. parsakaali n. 100

6. metsämustikka n. 50

7. vihreä papu n. 40

8. karviainen n. 40

9. omena n. 40

10. mansikka n. 10

10. salaatinlehti n. 10

12. tomaatti n. 10

Eihän marjat sitten tuon perusteella mitenkään ylivertaisia ole. Jos ei marjoihin ole realistisia mahdollisuuksia, niin sipulia, parsakaalia, vihreitä papuja, omenoita, salaatinlehtiä ja tomaattia poskeen vain. Silloin on turvattu flavonolien saanti. Samoin C-vitamiinin ja folaatin saanti. Jos vielä haluaa hifistellä, niin valitsee sipulit punasipulina ja salaatinlehdet sellaisina, missä on punertavaa/liilahtavaa mukana. Silloin tulee saatua niitä antosyaaneja, joiden takia tummia marjoja suositeltiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten maksimoitte omat marjasatonne? Yksi mansikkapuska ei välttämättä montaa mansikkaa tee. Entä te "menkää metsään" -henkilöt, mitä ideoita teillä on autottomalle, jolla puhtaisiin metsiin on kymmeniä kilometrejä matkaa?

Suomessa MISTÄÄN ei ole kymmeNIÄ kilometrejä metsään matkaa.

Jotkut haluavat nauttia marjansa ilman saasteita ja ilman lenkkeilijöiden jätöksiä. Saa ajella aika pitkän matkan ennenkuin löytyy saasteetonta metsää. Jos kaupungissa on paljonkin tehtaita niin laskeuma alue on sitä suurempi.

Kuinkahan saasteiselta tai jätöksiseltä alueelta kaupan marjat on poimittu? Ei kai niissä lue poimintapaikkaa sen tarkemmin kuin että Suomi?

Vierailija
104/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat voi ostaa silloin kun ne ovat edullisia, kesällä. Niitä varten on keksitty semmoinen kuin pakastin.

Vierailija
105/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjat voi ostaa silloin kun ne ovat edullisia, kesällä. Niitä varten on keksitty semmoinen kuin pakastin.

Ja vaikka ei olisikaan pakastintilaa koko marjasadolle, niin ilman pakastintakin voi säilöä. Esimerkiksi kuivaamalla tai hilloksi keittämällä.

Vierailija
106/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ilmaiseksi keräsin marjat ja sienet.

Vierailija
107/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna marjojen hinnat ovat tosi korkealla. Itse asun 20-neliöisessä asunnossa ja olisi hieman hankalaa saada koko talven marjat varastoitua 40-litraiseen jääkaapin pakastinosaan. Kaikki varmaan ymmärtävät, että tähän tilaan ei voi arkkupakastinta ostaa.

Vierailija
108/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna marjojen hinnat ovat tosi korkealla. Itse asun 20-neliöisessä asunnossa ja olisi hieman hankalaa saada koko talven marjat varastoitua 40-litraiseen jääkaapin pakastinosaan. Kaikki varmaan ymmärtävät, että tähän tilaan ei voi arkkupakastinta ostaa.

Kuivattuina marjat menevät paljon pienempään tilaan. Mutta oikeasti, ei ole kukaan kuollut marjojen puutteeseen.

Vierailija
109/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivattuina marjat menevät paljon pienempään tilaan. Mutta oikeasti, ei ole kukaan kuollut marjojen puutteeseen.

Siis oikeasti sinun ratkaisusi on ennemmin jättää terveellinen ruoka kauppaan, jollei sitä ilmaiseksi saa? Toimitko kaikkien elintarvikkeiden kanssa näin? 

Vierailija
110/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli opiskeluaikana yksiössä kaappipakastin eteisessä. Pakastimella kuitenkin saa hinnanalennusta ruokaan: ne marjat, punalaput ja isojen annosten valmistus.

Vierailija
111/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti sinun ratkaisusi on ennemmin jättää terveellinen ruoka kauppaan, jollei sitä ilmaiseksi saa? Toimitko kaikkien elintarvikkeiden kanssa näin? 

Minun ratkaisuni on, että minun ei tarvitse käyttää jokaikistä terveellistä elintarviketta. Ilman marjojakin voi saada tarpeeksi vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita, kuituja ja antioksidantteja.

Vierailija
112/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ratkaisuni on, että minun ei tarvitse käyttää jokaikistä terveellistä elintarviketta. Ilman marjojakin voi saada tarpeeksi vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita, kuituja ja antioksidantteja.

Minä ostan mieluummin suomalaisia marjoja ja jätän sitten avokadot kauppaan.

Vierailija
113/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kukin saa ostaa kaupasta mitä haluaa niillä rahoilla, mitä käytettävissä on. En muuten minäkään osta avokadoja, enkä juuri avokadoihin ole tähän mennessä kokenut tarvettakaan.

Vierailija
114/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos C-vitamiinin kannalta katsoo niin Finelin mukaan ruusunmarja on marjoista ylivoimainen ykkönen: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?foodType=ANY&portionUnit=G&p…

Onkos täällä kenelläkään ruusunmarjaa omasta takaa?

Mustikka on marjojen C-vitamiinilistalla viimeisellä sijalla Finelissä. Olikos mustikoissa muita terveyshyötyjä kuin ne antosyaanit, joita saa muualtakin?

Kyllä tuo ruusunmarja näyttää olevan marjojen kingi. Se on marjojen ykkönen Finelissä myös A-vitamiini-, E-vitamiini- ja folaattilistoilla.

Mulla on ruusunmarjaa omasta takaa ja lisäksi kerään kaupungin pusikosta. Kyseinen kaupungin pensas sijaitsee puistoalueella kaukana autotiestä. Koiraa ulkoiluttaessa ratsaan puskan ja kerään pussiin kypsät kiulukat. En tietenkään vie kaikkea, pitää linnuillekin jättää.

Miten säilöt ja käytät ruusunmarjoja?

Halkaisen kiulukat ja pesen siemenet ja ne "karvat" pois sisältä. Sitten joko keitän soseeksi tai kuivaan teetarpeiksi. Sosetta ja kuivattua ruusunmarjaa voi käyttää tosi monipuolisesti. Google tietää.

Vierailija
115/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kukin saa ostaa kaupasta mitä haluaa niillä rahoilla, mitä käytettävissä on. En muuten minäkään osta avokadoja, enkä juuri avokadoihin ole tähän mennessä kokenut tarvettakaan.

Tähän omaan viestiini tarkennokseksi vielä: En ole missään nimessä marjavastainen enkä ostomarjavastainen. Sen sijaan vastustan tällaisia ”kaikkien on pakko syödä 200 g marjaa jokaikinen päivä pysyäkseen terveenä” -tyylisiä väitteitä, joilla ei ole totuuspohjaa, koska samat hyötyaineet on saatavissa muustakin ruuasta.

Vierailija
116/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummanväriset marjat (kuten mustikka, karhunvatukka, mustaherukka, variksenmarja ja marja-aronia) voi korvata muilla tumman värisillä kasvikunnan tuotteilla. Esimerkiksi kahvi, tumma suklaa, musta tee, punaviini, rusinat, tummat viinirypäleet, luumut, munakoiso, punakaali, punasipuli ja mustapavut sisältävät antosyaaneja niin kuin tummanväriset marjatkin.

Vierailija
117/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäsairauteni rajoittaa liikkumistani, joten en enää pysty itse keräämään metsämarjoja tai sieniä. Puutarhastamme keräilen herukat pakastimeen. On vain 4 pensasta, mutta hyvin riittää meille kahdelle talveksi. Mansikat ostan kesällä paikalliselta viljelijältä. Mustikat torilta. Hinnoista viis, vaikka olen pienituloinen eläkeläinen. Ihmettelen, miksi terveellisten marjojen hinnoista pidetään "porua"? Vastaavasti minulta jää kauppoihin valmisruuat,makeiset,sipsit,naksut,raksut,leivonnaiset,oluet jne....Leivon ja teen ruuat itse. Meillä menee n. 350e/2hlöä. 

Vierailija
118/124 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tummanväriset marjat (kuten mustikka, karhunvatukka, mustaherukka, variksenmarja ja marja-aronia) voi korvata muilla tumman värisillä kasvikunnan tuotteilla. Esimerkiksi kahvi, tumma suklaa, musta tee, punaviini, rusinat, tummat viinirypäleet, luumut, munakoiso, punakaali, punasipuli ja mustapavut sisältävät antosyaaneja niin kuin tummanväriset marjatkin.

Mä syön noista kaikkia muita paitsi variksenmarjaa, punaviiniä ja mustapapuja. Eli kykenen syömään sekä marjoja ETTÄ noita muita. Kuitenkin näistä eniten kyllä maistuu tuo marjapuoli ja (valitettavasti liian suurissa määrin) kahvi. Noita kaikkia marjoja on sekä kotipihassa, että lähimetsässä, lähiruokaa siis. Kotipihassa kasvaa myös luumu, munakoiso, erilaiset kaalit ml. punakaali, erilaiset sipulit ml. punasipuli. Lähiruokaa nekin. Lähiruoka, lähibakteerit ja jätteet kompostorin kautta takaisin omaan maahan lannoitteeksi ja maanparannukseksi.

Kahvi, suklaa, tee, punaviini, rusinat, viinirypäleet, luumut (paitsi kesällä oma tuotanto), munakoisot (paitsi kesällä oma tuotanto), mustapavut eivät oikein mene lähiruokakategoriaan.

Vierailija
119/124 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön noista kaikkia muita paitsi variksenmarjaa, punaviiniä ja mustapapuja. Eli kykenen syömään sekä marjoja ETTÄ noita muita. Kuitenkin näistä eniten kyllä maistuu tuo marjapuoli ja (valitettavasti liian suurissa määrin) kahvi. Noita kaikkia marjoja on sekä kotipihassa, että lähimetsässä, lähiruokaa siis. Kotipihassa kasvaa myös luumu, munakoiso, erilaiset kaalit ml. punakaali, erilaiset sipulit ml. punasipuli. Lähiruokaa nekin. Lähiruoka, lähibakteerit ja jätteet kompostorin kautta takaisin omaan maahan lannoitteeksi ja maanparannukseksi.

Kahvi, suklaa, tee, punaviini, rusinat, viinirypäleet, luumut (paitsi kesällä oma tuotanto), munakoisot (paitsi kesällä oma tuotanto), mustapavut eivät oikein mene lähiruokakategoriaan.

Olen sulle kade.

Vierailija
120/124 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkäsairauteni rajoittaa liikkumistani, joten en enää pysty itse keräämään metsämarjoja tai sieniä. Puutarhastamme keräilen herukat pakastimeen. On vain 4 pensasta, mutta hyvin riittää meille kahdelle talveksi. Mansikat ostan kesällä paikalliselta viljelijältä. Mustikat torilta. Hinnoista viis, vaikka olen pienituloinen eläkeläinen. Ihmettelen, miksi terveellisten marjojen hinnoista pidetään "porua"? Vastaavasti minulta jää kauppoihin valmisruuat,makeiset,sipsit,naksut,raksut,leivonnaiset,oluet jne....Leivon ja teen ruuat itse. Meillä menee n. 350e/2hlöä. 

Hienoa, että sinulle se on hinnoista viis. Meistä kaikilla valitettavasti ei ole käytettävissä 125 e/kk henkeä kohden ruokaan. Minä en osta mitään muutakaan sellaista ruokaa, jonka kilohinta ylittää 5 e/kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä