Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos minulla on kaksoiskansalaisuus, Voinko hakea yliopistoon "ulkomaalaisena"

Vierailija
15.02.2013 |

Eli jos minulla on sekä suomen, että jonkun toisen maan kansalaisuus, niin voinko tavallaan käyttää toisen maan passia pyrkiessäni suomalaiseen yliopistoon. NÄin pyrkisin jonkun ulkomaalaisille tarkoitetun kiintiön kautta vaikka olisinkin myös suomalainen.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan varma, kannattaa varmaan ottaa yhteyttä opintoneuvojaan ja kysellä.

Mutta väittäisin, että et voi. Oma mielikuvani on, että ulkomaalaiskiintiössä voi hakea vain sellainen, jonka äidinkieli ei ole suomi/ruotsi ja joka ei ole käynyt suomalaista koulujärjestelmää. 

Mutta tarkista toki.

Vierailija
2/5 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up tietäiskö kukaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ainakaan puhuta mitään "ulkomaalaisten kiintiöstä" (tuo on humanistinen, katso vielä, mitä muilla sivuilla lukee). Maisteriohjelmiin voi olla myös erilaiset hakukriteerit.

http://www.helsinki.fi/hum/opiskelijavalinnat/paavalinta/hakukelpoisuus.htm

Tuolla siis vain kerrotaan, mitkä tutkinnot pitää olla suoritettu, jotta on hakukelpoinen. Eli minä ainakin tulkitsen tuosta, että ei-kansalainen voi hakea, jos vain on sopivat opinnot pohjalla. Ilman pääsykoetta ei kuitenkaan mihinkään pääse, jos perustutkinto-oikeutta hakee.

Vierailija
4/5 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maahanmuuttaja ihmettelee että mitä ne sellaiset ulkomaalaisten kiintiöt on? Minä ainakin jouduin hakemaan yliopistoon ihan normaalisti suomalaisten hakijoiden joukossa vaikken ollut suomen kansalainen lainkaan. Ainoa ero hakuprosessissa oli se että koska aiempi koulutukseni (lukiota vastaava) oli ulkomaalainen, tiedekunnan piti käsitellä ensin se, miten arvosanani pisteytetään suhteessa suomalaisten ylioppilastodistusten arvosanoihin. Pääsin tosin sisään niiden joukossa jotka valittiin suoraan valintakokeen pisteiden parhaimmistosta joten asialla ei ollut lopulta väliä.

Vierailija
5/5 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 07:52"]

Eli jos minulla on sekä suomen, että jonkun toisen maan kansalaisuus, niin voinko tavallaan käyttää toisen maan passia pyrkiessäni suomalaiseen yliopistoon. NÄin pyrkisin jonkun ulkomaalaisille tarkoitetun kiintiön kautta vaikka olisinkin myös suomalainen.

[/quote]

käsittääkseni jo silloin jos esim käy lukion ulkomailla, voi hakea ulkomaalaisten kiintiössä vaikka olisi suomalainen ja vain ja ainoastaan suomalainen. Kannattaa tarkistaa asia yliopistosta/tiedekunnasta. Voi olla että se kaksoiskansalaisuus ei anna oikeutta jos olet suomalaisessa lukiossa kirjoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi