Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2145)
Ne jotka tulevat tasan klo 7 töihin ja olettavat että muutkin isossa työyhteisössä tulevat samaan aikaan töihin. Sitä töihin tulemisen aikaa voi muuttaa, kun on kuitenkin olemassa se sallittu liukuma.
Voihan jumitus sentään.
Superhetero, joka paikkaa joka päivä kaksimielisillä homovitseillään omaa surkeaa itsetuntoaan ja peiteltyä piilohaluaan mennä oman sukupuolensa kanssa sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies, joka ei koskaan lähde pikkujouluihin tai muihin firman bileisiin.
Kaikki epäilee, ettei se ole saanut lupaa.Tämä on mun mies. Ei koskaan halua mennä edes syömään kollegoiden kanssa, saati sitten pikkujouluihin tms.
Tekisin melkein mitä vain, että menisi ja kävisi muuallakin kuin töissä. Välillä on työ ja tuska saada mies edes ruokakauppaan mukaan.
Introvertti on ollut aina, mutta iän myötä on katoamassa omaan kuplaansa. Joskus on ollut sen verran kiinnostusta ulkopuolista maailmaa kohtaan, että on saanut tavattua minut ja mentyä naimisiinkin.
Luulen, että muillakin vastaavilla tapauksilla on kyllä puolisoidensa lupa ja siunaus firman kekkereille, mutta eivät vain halua.
Heh heh, olen juuri tähän kuvaukseen sopiva mies. :) En tykkää jutella kollegoiden kanssa muusta kuin työasioista. Ei minua kiinnosta heidän yksityiselämänsä eikä kiinnosta aktiivisesti jakaa omaani heille, vaikka vastaankin kysyttäessä. Vietän kahvitauot oman pöytäni ääressä. Kerran olen tämän porukan kanssa käynyt jonain iltana ulkona syömässä, mutta poistuin siinä vaiheessa kun alkoivat nauttia alkoholia ja avautua asioistaan. Sinänsä minulla ei ole työporukkaani vastaan mitään, henki on ihan mukava ja kaikki ovat valmiita neuvomaan toisiaan tarvittaessa. Viihdyn kuitenkin kotona ja vietän kotitoimistossa niin paljon kuin mahdollista. Halutessaan lähteä lomareissuun vaimo menee lasten sekä anopin kanssa jollekin rantalomalle, jolloin minulla on rauhallista.
Työkaverina saatan olla tässä tiimissä joku harmaa mysteerihahmo joka kuitenkin tekee hommansa vuodesta toiseen.
Uusiin työntekijöihin vihamielisesti suhtautuva. Varsinkin, jos tämä sattuu olemaan samaa sukupuolta, nuori ja hyvännäköinen.
Kahvittomuudesta sekoaja, kun kahvikone on sen kerran vuodessa epäkunnossa. Jos tilalle on tuotu kahvinkeitin, niin ei tämä tietenkään viitsi keittää.
Raskas persoona, jonka kanssa samaan aikaan taukohuoneeseen menoa välttelet viimeiseen asti, mutta epäonnistut lähes joka kerta.
Valeasiantuntija. Työnantajasi on tehnyt uuden aluevaltauksen, josta kukaan ei ymmärrä vielä mitään - paitsi se tyyppi, joka on rekrytty projektiin asiantuntijaksi. Projektin aikana alat tajuta, että se asiantuntija on ihan pihalla. Sillä on kyllä koulutus ja työkokemusta, mutta ei mitään näyttöjä aiemmista onnistumisista. Projektin aikana sinun tehtäväksesi muodostuu sen tyypin virheitten paikkaaminen.
Kaksimielisiä vitsejä tykittävät rajaton ihminen. Oikeastihan näiden vitsien avulla haarukoi muiden intiimiasioita, joiden ei pitäisi kuulua työpaikalle mitenkään. Jotenkin säälittävää, ettei tajua, että kaikki näkee homman läpi.
Jos et naura olet tiukkapipo ja siveyden sipuli.
Nainen joka esittelee persettään
Vierailija kirjoitti:
Lomia säilövä. Ei voi harrastaa joka työpaikalla, mutta ennen pystyi. On niin kiire omissa hommissa tai sitten ei hinkua lomalle, että lomia kertyy varastoon edellisvuodelta 3 vko plus sitten vielä kuluvan vuoden lomat. Niitä sitten sumplitaan, että koska pitää mitäkin kun lisää kertyy vaan.
Tämä on tuttua. Muistan, mikä shokki oli työkaverille, kun lomia ei saanutkaan säilöä vuositolkulla. En koskaan tajunnut mikä se juttu oli, että aina piti olla pitämättömiä lomia jemmassa.
Taukohuoneen taukoamaton selittäjä 😵💫 Joudun varmaan kohta sairaseläkkeelle hermoromahduksen takia.
Jalkapallo- ja lätkämiehet. Mitään muuta sisältöä ja puheenaihetta ei elämässä ole. Toisten saavutuksilla ratsastelu ja mässäily.
"Kyllä joku kertoo" - siis usein esimies jolta ei luonnistu informaation jakaminen ja varmistaminen, että oleelliset asiat on kaikille kerrottu.
Sitten ihmetellään kun työpaikan muut esimehetkään eivät tiedä esimerkiksi peruutetusta palaverista tai muutetuista vastuualueista, tai edes uudesta toimintamallista.
Tämän esihenkilön mielestä kaikki tietävät koska hän on kertonut muutoksista ainoastaan parille tyypille kahvihuoneessa. Ei tule pieneen mieleenkään ilmoittaa asiasta kaikille yhteisesti esim sähköpostilla, teamsilla tai wa ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä kiire- puuhastelijat. Poukkoilevat asiasta toiseen ja jos puhelin soi, eivät muista mitä olivat tekemässä. Kaikki jää kesken, mitään ei tehdä kunnolla loppuun, post it lappuja on siellä täällä ja sitten jäädään illasta ylitöihin.
Määrällisesti nämä "hirveä kiire" puuhapetet eivät ole saaneet yhtään enempää aikaan kuin se rauhallisesti, systemaattisesti ja järjestelmällisesti töitään organisoiva tekijä. Kun organisoija lähtee kotiin saatuaan omat työnsä valmiiksi (ja aitettiaan näitä muka kiireisiä ties monessako hommassa ) -tasan klo 16, nämä "hirveä kiire" tyypit juputtavat keskenään kuinka sillä organisoijalla ei ole työmoraalia kun tuolla tavoin häipyy...
Totuus oli että ex työpaikallani oli aina aamupala kahvittelua klo 7-8. Ei kai niihin kukaan puuttunut, kun oli samanhenkiset aina pöydässä.
Nyt joku tuhahtaa,
Neljästä viiteen voi hyvin linnoittautua sinne kahvipöytään myös, olen huomannut sivusta. Henkilö joka valittaa ainaisesta kiireestä ja miten joutuu tekemään ylitöitä, kuitenkin istuskelee useimpina päivinä neljän jälkeen kaikessa rauhassa kahviossa piiitkän aikaa, sen sijaan että lähtisi kotiin.. Pinttyneet tapansa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka tulevat tasan klo 7 töihin ja olettavat että muutkin isossa työyhteisössä tulevat samaan aikaan töihin. Sitä töihin tulemisen aikaa voi muuttaa, kun on kuitenkin olemassa se sallittu liukuma.
Voihan jumitus sentään.
Itse tulen seiskalta töihin koska silloin saan rauhassa käydä läpi sähköpostin, tehdä päivän työlistan ja juoda samalla kahvit, ennen kuin äänekäs ja koko ajan apua tarvitseva porukka saapuu. En todellakaan oleta että muut tulevat samaan aikaan töihin, pikemminkin on toivottavaa että tulevat vasta kasilta tai myöhemmin.
Työkaveri joka delegoi kaikki hommat lomapäivää edeltävänä päivänä muille. Klo 9 hän jo tietää että ei ehdi tänään hoitaa mitään asiaa oli ne sitten pieniä, nopeita tai kiireettömiä tehtäviä jotka hän voisi hyvin itse hoitaa palattuaan töihin, kaikki siirretään muille.
Positiivisuuslässytystä suoltava pikkupomo. Kaikki on niin hyvin ja työntekijöillä menee hyvin. Ikävien asioiden käsittely kuitataan sillä, että "susta nyt vain tuntuu siltä, ajattele mukavia juttuja" - vaikka olisi kuinka konkreettinen epäkohta havaittu.
Kaiken on näytettävä ulospäin hyvältä. Henkilöstöpalaute tuo kaikkea hankaluutta esille, mutta viesti eteenpäin on, että MEILLÄ on kaikki tosi hyvin.
Kiusaaja- esimies. Hän ei pidä yhdestä työntekijästä, kaikki muut pitävät ja arvostavat. Tämä esimies näkee tämän yhden työntekijän uhkana, koska hänellä on esimiestä enemmän osaamista, koulutusta ja alan kontakteja. Esimies ottaa itseensä kaiken asiallisen kyseenalaistamisen ja heittäytyy pikkumaiseksi.
Esimerkki: alainen saa tunnustusta ylemmältä taholta, esimies ei edes onnittele vaan puhisee kiukkuisena kun joutuu antamaan bonuksen.
Kyseinen esimies myös järjestää tyhy- päivät täysin omien mieltymysten mukaan. Saattaa kysyä ideoita parilta perseennuolijalta. Muilta ei kysytä ja mieluiten tyhy järjestetään esimiehen miektymyksen mukaan eli pelkkää viinan läträämistä ilman järkevää yhteistä tekemistä. Kuvittelee ostavansa viinalla suosiota...
Väkisin auttaja. Tarkkailee etäältä silmä kovana kun olet tekemässä jotain ja mikäli homma ei onnistu ensi yrittämällä heti kolmen sekunnin sisällä, hän ryntää luoksesi repimään sen käsistäsi. Hommaa hoittaessaan auttajan on sitten pakko kovaan ääneen kailottaen opastaa yksityiskohtaisesti miten se tehdään minkä kaiken kyllä osaisit jos vain saisit edes yrittää! Valmista tullessa kiität kuitenkin (sillä sinulle on opetettu käytöstavat) ja ojennat kätesi saadaksesi omasi takaisin, mutta auttajasi ei voi antaa sinun jatkaa matkaa. Loppuun on vielä pakko päteä viidestä kymmeneen minuuttiin hänen juuri suorittamastaan uroteosta.
Niin, onhan hänen kerrottava sinulle joka tulet myöhässä ja otat sen takaisin lähtemällä aikaisemmin pois.