Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2231)
Liekö mainittu, mutta höpöttelijä, jonka jutut on muun seurueen mielestä enimmäkseen vaivaannuttavaa kuultavaa. Omasta mielestään on suupaltti ja hauskaa seuraa.
Insinööri-opiskelija, jolle maksetaan palkkaa harjoittelusta. Tämä on jo selvää herrasainesta ja oikeutettu arvostelemaan muita. Venyvä laiskamato tyyliin: mä en siivoa omia jälkiäni, kun sivarissa piti siivota.
Vierailija kirjoitti:
Insinööri-opiskelija, jolle maksetaan palkkaa harjoittelusta. Tämä on jo selvää herrasainesta ja oikeutettu arvostelemaan muita. Venyvä laiskamato tyyliin: mä en siivoa omia jälkiäni, kun sivarissa piti siivota.
Meilläpä on ollut sekä tällainen sivari että korkeakouluharjoittelijoita. Kun aiempi työkokemus on jostain jäätelökioskista, tuppaa tällaiselta pikkuherralta unohtumaan, että kyllä niillä työkavereilla on valmis tutkinto siltä samalta alalta ja silti vanhemmat kollegat kyllä osaavat ladata vaikka kahvinkeittimen, jos itse joi sen viimeisen kupillisen.
Vierailija kirjoitti:
Huono
Inssit käy RUKin tai vähintäänkin AUKin
Mymmeli: hän on lähellä 60 ikävuotta ja kulkee LV korkokengissä ja Burberryn huivissa. Häntä hirvittää vanheneminen ja hän muistaakin päivitellä koko ajan siitä miten hirveää se on. Hampaisiin tulee eroosiota ja jotain laiskiä ihoon. Kamalaa, kamalaa. V-mäisenä persoonana hän saattaa puhua selän takana nuorempien naisten ylipainosta tai huonosti pessyistä hiuksista. Osa mymmeleistä myös tupakoi salaa. He eivät sitä haluaisi, mutta kun nikotiinin tarve iskee, niin he käyvät nurkalla imemässä sellaisia ohuita pieniä tupakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Hiljainen hiiri. Et koskaan kuule hänen puhuvan mitään tai näyttäytyvän taukotiloissa. Välttelee katsekontaktia.
Mä oon tämmönen. :D Olen töissä tekemässä töitä, en seurustelemassa. Lisäksi lataan akkujani yksin ollessani, joten muiden seurassa vietetty tauko ei ole minulle tauko.
Insinööriopiskelijat olivat ennen käyneet AuKin tai RUKin, ja näillä oli ja on hyvä kontribuutio työelämässä harjoittelijoinakin. Mutta joo, nykyään näissä on sivareitakin (teeskennellyllä pasifismilla saa naisia), joten äiti on näille aina tehnyt kaiken eikä mitään rasittavaa tai epämiellyttävää olla koskaan koettu, fysiikka on usein pehmeä kuin naisilla ja nämä olettavat, että naisilla on velvollisuus passata heitä loppuelämä. Ja tämä koskee kaikkia naisia. Nämä miehet ovat nääs liian pehemitä ja herkkiä karskiin armeijaan ja liian osaamattomia keittääkseen kahvinsa tai sijatakseen punkkansa itse. Ja eiköhän inssitutkinnolla löydy sitten se matalapalkkapiikakin aika helposti. Työkaverina nämä ovat rasittavia varsinkin naisille, joilla on sama tutkinto.
Laiska töitään luettelee- tyyppi
Vaahtoaa jo työpaikan ovella mitä tänään on ohjelmassa ja mitä ei ainakaan ehdi tehdä kun on sitä ja tätä. Ei aloita/ sovi mitään töitä tuntia ennen ja jälkeen lakisääteisten taukojen.
Päivän lopuksi raportoi vielä kovaan ääneen tekemänsä (vähät ja helpot) työtehtävät. Tekemättömien pino kasvaa kunnes lankeaa muiden hoidettavaksi, luettelija ei niitä huutamiseltaan ehdi.
Mestari delegoimaan, pakon edessä myös saikuttaa (selkäkipu) varmasti.
Työpaikallani oli tällainen yhdistelmä monista näistä tyypeistä, kutsun häntä vaikka Me myself and I-tyypiksi:
- jaaritteli lastensa harrastuksista, näytti videoita, kuuntelutti koutsin puheluja, kehui miten omat lapset ovat alansa parhaita yms omahyväistä
- toi lapsiaan työpaikalle välipäivinä
- puhui aina itsestään mutta ei kuunnellut muita, keskeytti aina muiden jutut; ei aidosti kiinnostunut kenestäkään toisesta
- kehui taloudellisella tilanteellaan, omaisuudellaan, työelämän saavutuksillaan
- leikki putoushahmoja ja kertoi vanhentuneita homo/n--keri-vitsejä
- väänsi vitsiä muiden aroistakin asioista, jopa työkaverin läheisen kuolemaan suhtautui ylimielisen huvittuneesti
- omasi huonon yleissivistyksen mutta sitäkin vankemman itseluottamuksen
Söi henkistä tilaa, aina hänen poissaollessaan tuli tunne, että nyt sai hengittää ja olla rauhassa. Mutta hän oli harvoin poissa.
Hirviö - Pidemmälle viety katkero, ankeuttaja tai negari, useimmiten eläkeikää lähestyvä nainen tai joskus myös mies, eikä asenteestaan johtuvan työttömyysprosenttinsa johdosta lievempien versioidensa lailla niin yleinen työelämässä.
Inhoaa työtään, työtovereitaan ja itseään ja se näkyy ja kuuluu. Etsii jatkuvasti huomautettavaa tai tilaisuutta nöyryyttää jotakuta ja tiuskaisee vittumaisesti vastaukset hänelle annettuihin kysymyksiin. Toisin, kuin useimmilla kusipäillä, hirviöllä ei ole tiettyjä valittuja uhreja ja hännystelijäjoukkoa rinnallaan, vaan hänen raivostaan saavat osansa ihan kaikki harkkarista pomoon, tulilinjalla tosin ovat hierarkian alimmat, joista hirviö onkin lähettänyt kilometritehtaalle jo muutaman
Jos hirviölle antaa samalla mitalla takaisin -tai edes asiallisesti huomauttaa tämän käytöksestä- hirviö kilahtaa totaalisesti; karjuu, haukkuu, käy ehkä käsiksi ja vainoaa tyhmänrohkeaa masokistia, kunnes tämä ottaa loparit.
Hirviöllä on työpaikalla ehkä pieni "kaveripiiri", joille hän käyttäytyy ihan siedettävästi, eli sanoo työhön liittyvät oleelliset asiat, muuten murjottaa heidänkin seurassa hiljaa. Näiden ihmisten takia hirviö luulee olevansa hierarkian huipulla ja suosittu, todellisuudessa "kaverit" lähinnä sietävät häntä, koska eivät halua hänen uhreikseen.
Työn ulkopuoliset suhteet -puoliso, lapset, ystävät- no, niitä hirviöllä ei ole, kaikki välit on menneet poikki. Lemmikkieläimiä, harrastuksia, tai lempisarjoja, tai -ruokia ei myöskään ole: hirviön lemppari vapaa-ajanvietettä on murjottaminen ja joku kissa, koira, ulkoilu, tai temppareiden katsominen on turhaa ja perseestä
Kukaan ei tiedä, miksi hirviö saa (tai edes haluaa) edelleen jatkaa työpaikassaan, joku johtajista taisi joskus sanoa jotain sellaista kuin "todella hyvä työssään"
Jos ja kun saa viimein potkut, työtön hirviö katkeroituu entistä enemmän ja muuttuu kaupan kassojen kauhuksi
Vierailija kirjoitti:
Loman jälkeen saikuttaja, eräs saikuttajan alalaji. Lomalta jää suoraan sairaslomalle mitä erikoisimmilla syillä. Ei kuitenkaan käytä päihteitä, ja työkavereille on mysteeri mistä on kyse. Muutenkin usein sairaslomilla. Kovaan ääneen mainostaa kuinka vähän on poissa töistä.
Riippakivi. Useamman vuoden jälkeen ei osaa edes perustöitään. Sopisi sellaiseen vanhanaikaiseen sihteerin rooliin jossa otetaan puheluita vastaan ja yhdistetään pomolle, hoidettaisiin pomon kalenteria ja keiteltäisiin kahvia pomon kokouksiin. Nyky-työmaailmassa ei pärjää. Ei myöskään osaa/uskalla/halua pyytää apua, vaan mieluummin tekee hitaasti ja väärin.
Mä oon maan tuollainen riippakivi. Oon ollut samassa työpaikassa tooosi kauan, mutta tunnen itseni ulkopuoliseksi, kun työt, työtavat yms. muuttuvat ja ovat muuttuneet jatkuvasti vuosien ajan. Nuorempana sitä jaksoi opetella uutta kiko ajan paremmin. Silloin vielä luuli, että joskus oppisi ne työt. Mutta kun tilanne on se, että asiat muuttuvat koko ajan enkä aina muista edes sitä, kuka osaa minkäkin asian ja keneltä voi kysyä. Anteeksi.
Liittoutuja. Hakee työkaverin hyväksyntää ja kaveruutta jopa siinä määrin, että se häiritsee molempien työntekoa. Pyrkimyksenä liittoutua muita työntekijöitä vastaan, ilmeisesti näyttääkseen itse edustavammalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ATK-tukihenkilö
Tulee ja menee työpaikalle, miten huvittaa, ei piittaa normityöajoista. Vastaa huonosti puhelimeen ja viesteihin. Kun lopulta saapuu auttamis-tuki-keikalle, niin vaipuu heti ohjelmointi-moodiinsa. Ei puhu mitään, ei kuuntele tarinaa läppärin vaivoista, vaan räpeltää konetta hullun raivokkuudella. Ilmeisesti hakee tällä rispektiä.
Pikainen poistuminen kohteesta ilman small-talkia kruunaa jokaisen keikan
TÄYSIN TÄMÄ! Lieneekö tämä jo eräänlainen ammattitauti. Just tuo, että livahtelee arvaamattomasti sinne tänne, tulee ja menee. Erittäin vaikeasti tavoitettavissa. Ei kuuntele ketään. Tekee jotain, häipyy salamana. Ei tiedetä onko vielä talossa vai ei.
Osuva kuvaus, mutta tuo käyttäytyminen on vain selviytymiskeino. Tukihenkilöillä on liuta ongelmia jatkuvasti jonossa ja jos jäisivät puimaan "läppärin vaivoja" jokaisen (asiasta mitään ymmärtämättömän) kohteen kanssa, eivät saisi töitään tehtyä ikinä. Kaikki sympatiani näille hieman eksentrisille hiljaisille asiantuntijoille, tyypit selvästi osaavat priorisoinnin ja tehokkaan ajankäytön :)
Kannattaa opetella työpaikalla ihmisten työnkuvat ja lopettaa se kitinä kun he eivät mene sinun pillin mukaan. Atk tukihenkilön fyysinen työpiste harvoin on muiden kanssa toimistolla, siksi hän ei ole 8-16 sinun näkyvilläsi. Töitä on paljon ja kaikki työpaikallasi kuvittelevat sen oman ongelman olevan kiireellisin. Vähäisemmät ongelmat hoidetaan luonnollisesti viimeisenä siinä järjestyksessä kuin ne ovat ilmenneet. Käykö järkeen? Ja kyllä, jos firman palvelimet kyykkäilevät niin se että et osaa päivittää läppäriäsi on varsin mitätön ongelma. Huoneesta poistuminen johtuu siitä että kaikkia ongelmia ei voi ratkaista ja korjata sinun työhuoneessasi. Kaiken rasittavinta on se kun hihasta nyitään kesken hommien että korjaappas nopeasti tämä viruksia täynnä oleva koneeni kun on tullut vähän surffailtua. Get in the line like everyone else!
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan kesäesa. Kulkee huhtikuusta marraskuuhun shortseissa, t-paidassa ja crockseissa.
Tämä. Meidän "Esa" tosin hiihtää sukkasillaan ympäri toimistoa. Ja pitää vuosilomansa marras-huhtikuussa kun muut painavat hommia kovalla kiireellä. Lomakautena taas on mukava olla muutaman muun junnun ja harjoittelijan kanssa toimistolla kun päivän tärkein ja kiireisinä juttu on lounaalla käynti kavereiden kanssa.
"Mahtavia" urheilusuorituksiaan töissä tai Facessa hehkuttavat (yleensä ylipainoiset) naispuoliset työkaverit. Tyyliin "Tulin tänään dollarilla töihin" (asuu kahden kilometrin päässä työpaikasta). "Kävelin sunnuntaina viisi kilometriä" (toiset kävelevät 10 km päivittäin ja juoksevat puolimaratonin kerran viikossa). "Olen ajanut jo 300 km polkupyörällä vapun jälkeen" (tekee keskiarvona alle 5 km päivässä).
#omnomnom kirjoitti:
"Mahtavia" urheilusuorituksiaan töissä tai Facessa hehkuttavat (yleensä ylipainoiset) naispuoliset työkaverit. Tyyliin "Tulin tänään dollarilla töihin" (asuu kahden kilometrin päässä työpaikasta). "Kävelin sunnuntaina viisi kilometriä" (toiset kävelevät 10 km päivittäin ja juoksevat puolimaratonin kerran viikossa). "Olen ajanut jo 300 km polkupyörällä vapun jälkeen" (tekee keskiarvona alle 5 km päivässä).
Missä todellisuudessa sinä elät? Eivät ihmiset yleensä juokse puolimaratonia kerran viikossa tai kävele päivittäin 10km!!!
Vierailija kirjoitti:
Tyky-tyrkky
Aina ideoimassa reippailutapahtumia, köysikiipeilyä, pyöräretkiä firman henkilöstölle ja siihen saunat yms illanistujaiset päälle. Kuulemma me-hengen nostattamiseksi.
Siis olkaa tyytyväisiä jos teillä on tällaisia ihmisiä töissä. Meillä yhteistapahtumasuunnitelmat kuivuu kokoon kun ei ole vapaaehtoisia järjestäjiä vaikka saisi työaikana hoitaa...
Kasvoton Tavis - Ei kuulu mihinkään tässä ketjussa esille tuotuun kastiin.
Vierailija kirjoitti:
Kielipoliisi. Ei ole opiskellut suomen kieltä mutta on siitä ylenpalttisen kiinnostunut. Tulee eri kerroksesta ilmoittamaan kollegalle, että tämän tekemässä esitteessä on kirjoitusvirhe. Paheksuu hymiöitä.
Onhan se noloa jos firman esitteessä on virheitä. Ei anna kovin luotettavaa eikä ammattitaitoista kuvaa!
Piiperö - koko työaika on hirmuinen kiire ja ylitöihinkin joutuu jatkuvasti jäämään mutta kun se tehty työ on sellaista mikä ei johda yhtään mihinkään vaan tuhdataan milloin minkäkin pienen mitättömän askareen parissa ja oikeat työt jäävät muille.