Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2231)
Eväsrosvo (nimi kertoo kaiken)
Kynnysmatto: mikä vain mitä esimies tai työkaverit ehdottavat sopii hänelle.
Katkera keski-ikäinen: Yleensä habitukseltaan tanakka, telttoihin pukeutuva kananpersetukkainen, jolla naama aina norsunvitulla. Piikittelee ja simputtaa nuoria naisia erityisesti jos on heitä kohtaan jotain kateuden aihetta ja yleensä on.
Työkkärin työkokeilija
Palloilee ympäriinsä hukassa olevan näköisenä, kun kukaan ei ohjaista häntä tehtäviin. Lavastaa työtilanteita kun joku kulkee ohi, mutta palaa takaisin kännykän ääreen heti kun mahdollista. Saattaa kadota vessaan tai pitkitetylle lounastauolle, sillä on hyvin tietoinen 9e/päivä orjapalkastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaamaton perfektionisti. Pyrkii täydellisyyteen työssään ja vaatii samaa myös muilta. Poikkeuksena työt jotka ovat hänestä ikäviä tehdä ja koettaa siirtää niitä muille. Kyttää muiden tekemisiä ja huomauttelee heti virheistä. Valittaa että joutuu tekemään kaikki työt mutta jos joku yrittää häntä auttaa suuttuu siitäkin koska on niin täydellinen ettei apua tarvitse. Ihmeellistä on että silloin kun hän on poissa, lomilla tms hommat silti hoituvat hyvin ja ilmapiiri on parempi.
En ole noin paha, mutta inhoan silti virheitä. Tiedostan, että kamala piirre, mutta samalla joskus ihmettelen, miten ihmiset oikeesti tekee töissä jatkuvasti siihen malliin virheitä, että niitä saisi joku olla siivoamassa kaiken aikaa.
Olen koko elämäni aikana tavannut yhden tyypin, joka pystyy tekemään virheetöntä jälkeä nopeasti. Muut virheettömät ovat niitä, jotka eivät tahdo saada mitään aikaan, kun koko ajan tarkistellaan kaikkea varman päälle. Mä itse olen siltä väliltä, onneksi olen todella nopea, niin jää tarkistamiseen aikaa, mutta en tarkista mitään kuin kerran. Joskus saattaa joku pieni virhe jäädä, mutta omalla alallani sen voi korjata vielä viime tingassa. Onhan sitä aloja, joilla virheet on hengenvaarallisia ja näillä aloilla pitääkin olla aikaa siihen tarkistamiseen.
Mä olen siis se, jota lainasit. Joo, totta, että nykyajan nopeusvaatimus ja virheettömyys sopivat huonosti yhteen. Olen itse huolellinen ja mieluummin hidas kuin nopea. Jos yritän tehdä nopeasti ja virheettömästi, niin suttahan siitä minullakin tulee. Enkä voi tehdä montaa asiaa samaan aikaan, mönkään menee.
Joskus olen kyllä tavannut tyyppejä, jotka tuntuvat töissä ottavan rennosti, seurustelevat toisten kanssa, mutta samalla ovat etuajassa tehneet hyvin kaikki hommatkin.
Itse olen sellasella alalla, että tavallaan virheettömyys kuuluu työnkuvaan, joten sikäli esim. kirjoitusvirheetkin tuottavat itselleni jossain määrin yök-reaktion. Mutta siedettävä olisi.
Toisaalta väitän silti, että ihmisillä on aika kova tarve kuittailla ihmisille, jotka pyrkivät olemaan tarkkoja ja noudattamaan sääntöjä, joten sikäli todennäköisesti esim. minä saan enemmän "leikkimielistä" vitsailua niskaani kuin ne, jotka sitten tomppelehtivat sitä sun tätä. Tämä on asia, jota en itse oikein ymmärrä eli tiettyä pilkantekoa tarkkuudesta ym. En minäkään tee avoimesti pilkkaa jonkun leväperäisyydestä, kyvyttömyydestä kirjoittaa oikein ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaamaton perfektionisti. Pyrkii täydellisyyteen työssään ja vaatii samaa myös muilta. Poikkeuksena työt jotka ovat hänestä ikäviä tehdä ja koettaa siirtää niitä muille. Kyttää muiden tekemisiä ja huomauttelee heti virheistä. Valittaa että joutuu tekemään kaikki työt mutta jos joku yrittää häntä auttaa suuttuu siitäkin koska on niin täydellinen ettei apua tarvitse. Ihmeellistä on että silloin kun hän on poissa, lomilla tms hommat silti hoituvat hyvin ja ilmapiiri on parempi.
En ole noin paha, mutta inhoan silti virheitä. Tiedostan, että kamala piirre, mutta samalla joskus ihmettelen, miten ihmiset oikeesti tekee töissä jatkuvasti siihen malliin virheitä, että niitä saisi joku olla siivoamassa kaiken aikaa.
Se joka ei tee virheitä, ei yleensä tee mitään muutakaan.
En tiedä, päteekö joskus, mutta ei päde ainakaan itseeni. Olen nostanut esim. esimiestason epäkohtia/laittomuuksia esille ja pyrin muutenkin olemaan toimelias. Riskinä on enemmänkin se, että tällainen nuuskija ja virheiden/epäoikeudenmukaisuuksien esilletuoja saattaa poltella siltoja takanaan eli jos haluaa kovin turvallisen selustan itselleen, en voi suositella tätä roolia. Ihmiset kun harvoin pitävät pätijöistä tai siitä, että he joutuvat myöntämään toimineensa väärin.
Äkkipikainen työntekijä. Ärsyyntyy arvaamattomasti, joskus jopa täysin mysteerisesti, mutta korostaa tätä esim. paiskomalla ovia, kävelemällä pois, mykkäkoululla, nakkelemalla niskoja, puhumalla kovaäänisesti/veemäisesti. Tämän jälkeen jatkaa linjaa siten, että vaikka toinen työntekijä jatkaisi elämää ihan normaalisti ja rauhallisesti, niin hän pyrkii edelleen ignoroimaan toisen, esim. ei vastaa viestiin. Ei ole kiinnostunut kompromisseista eikä halua vähääkään poltella ns. rauhanpiippua ja mennä eteenpäin, vaan tekee sen vasta sitten ja sillä tavalla kuin se sopii hänen pirtaansa.
Minun on melko vaikeata käsittää tällaisen työntekijän aivoituksia, koska en näe toiminnassa mitään aikuismaista tai hyvien käytöstapojen mukaista.
Yhdessä työpaikassa oli työvuoroja jakamassa joku osastosihteeri tms. vanhempi nainen. Hän käveli aina kulmat kurtussa eri osastoilla jakelemassa työvuorolistojaan. Jos häntä tervehti, niin vastasi kyllä tervehdykseen, mutta näytti siltä että tuli keskeytetyksi nyt jostain tärkeästä. En oikein ottanut selvää että oliko hän *pä otsassa näyttääkseen vakavasti otettavalta ja viralliselta, vai oliko hänellä niin kiire ettei aikaa hymyilyyn jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka ei tee virheitä, ei yleensä tee mitään muutakaan.
En tiedä, päteekö joskus, mutta ei päde ainakaan itseeni. Olen nostanut esim. esimiestason epäkohtia/laittomuuksia esille ja pyrin muutenkin olemaan toimelias. Riskinä on enemmänkin se, että tällainen nuuskija ja virheiden/epäoikeudenmukaisuuksien esilletuoja saattaa poltella siltoja takanaan eli jos haluaa kovin turvallisen selustan itselleen, en voi suositella tätä roolia. Ihmiset kun harvoin pitävät pätijöistä tai siitä, että he joutuvat myöntämään toimineensa väärin.
Meillä on töissä tälläinen Virheetön/Aina Oikeassa. Tärkeintä on löytää syyllinen joks tilanteeseen (myös sellaisiin virheisiin joilla ei käytännössä ole mitään väliä). Hän on yllättävää kyllä huono perehdyttämään, koska vaikka on Virheetön, hänellä ei riitä pinna neuvomaan toisia. Hänellä on myös aina tärkeämpää tekemistä kuin muilla. Hän myös osaa muiden työt paremmin.
Hassua kyllä, hänellekin käy virheitä joita muut sitten korjailevat/tekevät hänen puolestaan. Näitä ei tietenkään tunnusteta vaan vieritetään muiden niskaan. Yllättäen ei kovin pidetty työympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan musta mies.
Siivoilee käytäviä löntystellen ja kälättää samalla puhelimeensa. Haisee afrikalle ja pisulla käydessään hänen vehkeensä osuu pisuaariin.
Meillä on kans ulkomaalaistaustainen siivooja. Hoitaa pirun hyvin hommat ja tervehtii iloisesti. Vessarutiineista en tiedä yhtä tarkasti kuin sinä.
Draamakuningatar. Sinkku. Koskaan ei voi tietää, millä mielialalla saapuu töihin maanantaina viikonlopun jälkeen. Sekoilee lisäksi varattujen miesten kanssa ja elämä on yhtä draamaa ja vuoristorataa. Muu työyhteisö on aina varpaillaan, onko draamakuningattarella hyvä päivä (lue: saanut munaa viikonloppuna) vai paska päivä (lue: varattu mies ei päässytkään treffeille sukujuhliensa takia).
Keski-ikäinen vanhapiika, joka hihittelee kaikille miehille ja tiuskii naispuolisille asiakkaille.
Hyvin tuttuja hahmoja. Omalta työpaikalta löytyy mm:
Kiireinen - valittaa kaikille kiireitään, delegoi sitten valtaosan töistään muille ja kun astuu sen työhuoneeseen, se ei tee vähiäkään töitään vaan suunnittelee taas kerran lomiaan 2-3 kuukautta etukäteen.
Pikkupomo - ei ole pomo, mutta jakaa käskyjä enemmän kuin pomo. Ohjailee pomoa kokouksissa toteuttamaan nimenomaan oman tahtonsa.
Nälkävuosien kasvatti - kommentoi aina toisten eväitä ja haluaa maistiaisia. Ei tarjoa koskaan omiaan. Jos palaverin jälkeen jää jäljelle jotain syötävää, hän vie kotiinsa tai pakastaa nimilapulla varustettuna työpaikan pakastimeen.
Rivo-Riitta - laukoo harva se päivä miehille ja naisille vaivaannuttavia alapääjuttuja koska nainen.
Ahkera ja tasapainoinen - hoitaa hommansa aina hyvin eikä nurise. Tauoilla hyväntuulinen ja vetää aina ihmisiä puoleensa. Täysi mysteeri, miten se jaksaa vuosikymmenestä toiseen. Jos työpaikalla käy entisiä työntekjöitä moikkaamassa, he tulevat paikalle nimenomaan tämän ihmisen vuoksi.
Lapset päiväkodissa -mamma: lähes joka viikko päiväkodista soitetaan kesken työpäivän, kuinka Pertti-Einarilla on taas noussut kuume ja äidin pitää kiitää hakemaan lapsi pois. Joka kerta ollaan ne palkalliset 3 päivää hoitamassa lasta kotona, mutta ei yhtään kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Läski.
Päästää pieruja ja syö. Sen jälkeen käy limukoneella ja lähtee kotiin mäkkärin kautta.
Sihteeri.
Vastaanottaa firman miesten siemensyöksyt kasvoilleen ja lataa pätkän sitten aikuisviihdesivustolle lisätienesteksi.
Kuulostaa kovan luokan firmalta.
Itseään täynnä oleva joka on aina parempi muita joka asiassa.Kuuntelen yleensä huvittuneena kun vetää aina paremman esille. Pidän häntä huonon itsetunnon omistajana on kuin päätä leikattais jos joku sanoo jotain parempaa ja hänen on sanottava kaiken uhallakin että hälläpä tämä asia näin hienosti.
Skype-spämmäri. Laittaa turhanpäiväistä viestiä työpaikan pikaviestintäohjelmassa, koska on kiva jutella eikä tehdä töitä 🙄Juu, kivahan se olis mutta itsellä usein hirveä kiire.
Sukupuoliroolittaja - yleensä vanhempi setämies tai tätinainen. Ensimmäisen mukaan naiset ei osaa tietotekniikasta mitään. Tätinaisen muodossa taas miehille heitetään automaattisesti kaikki fyysinen työ, koska naiset ei pysty. Kuulee usein mutisevan siitä kuinka kaikki media on aina vastakkaisen sukupuolen vallassa ja kaikki on vaan vauvakeskustelua/ralliautoilua. Heidän maailmassaan housuista löytyvä värkki kertoo parhaiten sovellutko toimistoon vai käytännöllisiin hommiin.
Se Outo Tyyppi - ei tule koskaan mukaan illanistujaisiin tai biletä. Ei todennäköisesti seurustele. Viihtyy omissa oloissaan, ei puhu ylimääräisiä kellekään. Saattaa harrastaa vielä aikusiälläkin jotain lasten tietokonepelejä tai animepiirrettyjä. Tekee työnsä kohtuullisen hyvin.
Päivystävä vanhempi:
Töissä käyvä isä tai äiti, joka kantaa koko ajan omaa kännykkäänsä mukana ja vastaa heti, kun lapset (jotka voivat olla iältään mitä tahansa 7 ja 17 vuoden väliltä) soittavat mistä tahansa pikkuasiasta - vaikka kesken asiakastapaamisen. Päivystävä vanhempi muistaa tarkalleen, onko Pipsa-Irmeliinan lempipaita pesukoneessa vai kaapissa ja neuvoo Yrjänä-Einaria keittämään oikeaoppisesti kananmunat.
Tuoksuli:
Tuoksulin tunnistaa vielä kymmenen minuuttia hänen poistumisensa jälkeen huoneessa leijailevasta haju- tai partaveden tuoksusta, joka saa työkavereiden silmät vetistämään ja työpaikan astmaatikon etsimään avaavaa lääkettä. Tuoksuli on yleensä joko parikymppinen mies tai keski-iän ylittänyt tupakoiva nainen, joka käyttää hajusteita niin paljon, että hänet voisi luokitella biologiseksi aseeksi.
Siivooja on koko ajan liikkeessä, toimistotyöntekijä paikallaan.