Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2231)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaamaton perfektionisti. Pyrkii täydellisyyteen työssään ja vaatii samaa myös muilta. Poikkeuksena työt jotka ovat hänestä ikäviä tehdä ja koettaa siirtää niitä muille. Kyttää muiden tekemisiä ja huomauttelee heti virheistä. Valittaa että joutuu tekemään kaikki työt mutta jos joku yrittää häntä auttaa suuttuu siitäkin koska on niin täydellinen ettei apua tarvitse. Ihmeellistä on että silloin kun hän on poissa, lomilla tms hommat silti hoituvat hyvin ja ilmapiiri on parempi.
En ole noin paha, mutta inhoan silti virheitä. Tiedostan, että kamala piirre, mutta samalla joskus ihmettelen, miten ihmiset oikeesti tekee töissä jatkuvasti siihen malliin virheitä, että niitä saisi joku olla siivoamassa kaiken aikaa.
Se joka ei tee virheitä, ei yleensä tee mitään muutakaan.
En tiedä, päteekö joskus, mutta ei päde ainakaan itseeni. Olen nostanut esim. esimiestason epäkohtia/laittomuuksia esille ja pyrin muutenkin olemaan toimelias. Riskinä on enemmänkin se, että tällainen nuuskija ja virheiden/epäoikeudenmukaisuuksien esilletuoja saattaa poltella siltoja takanaan eli jos haluaa kovin turvallisen selustan itselleen, en voi suositella tätä roolia. Ihmiset kun harvoin pitävät pätijöistä tai siitä, että he joutuvat myöntämään toimineensa väärin.
Meillä on töissä tälläinen Virheetön/Aina Oikeassa. Tärkeintä on löytää syyllinen joks tilanteeseen (myös sellaisiin virheisiin joilla ei käytännössä ole mitään väliä). Hän on yllättävää kyllä huono perehdyttämään, koska vaikka on Virheetön, hänellä ei riitä pinna neuvomaan toisia. Hänellä on myös aina tärkeämpää tekemistä kuin muilla. Hän myös osaa muiden työt paremmin.
Hassua kyllä, hänellekin käy virheitä joita muut sitten korjailevat/tekevät hänen puolestaan. Näitä ei tietenkään tunnusteta vaan vieritetään muiden niskaan. Yllättäen ei kovin pidetty työympäristössä.
Ei kuulosta ihan samalta, mitä itse tarkoitin edellä kuvata. Omasta mielestäni kun on tärkeätä, että esim. työstä maksetaan palkka, joka siitä kuuluu maksaa. Joten jos sitä ei esimies tiedosta, se pitää saattaa hänen tietoisuuteensa. Mutta monet työntekijät kieltämättä tyytyvät yllättävän vähään, jopa orjatöihin.
Tai jos työssä voi käyttää valtaa ja on kosketuspintaa asiakkaisiin, niin on ihan asianmukaista huomauttaa, että hei, ei me nyt ihan näin voida silti toimia, kun pitäis sitä lakikirjaakin katsoa.
Myötä-urheilija
Nuuskii kunkin ylemmän toimihenkilön ja esimiehen urheiluharrastuksen ja lyöttäytyy sitten kunkin seuraan ja on valmis lajiin kuin lajiin: golf, sähly, squosh, juoksu, hiihto, jalkapallo...
Potkujen pelossa verkostoituu kuin takiainen
Kanta-astuja
Kulkee päivät pitkät ympäri konttorin käytäviä ja jyskyttää, laahustaa, rontostaa raskailla askelillaan . En oo koskaan nähnyt sen viihtyvän työpisteessään, mutta äänekäs askellus lieneekin hänen toimenkuvansa konttorissamme
Tuulettaja. Aina pitää olla ikkuna tai ovi auki. Tulen helposti kipeäksi vedosta.
Vierailija kirjoitti:
Se Outo Tyyppi - ei tule koskaan mukaan illanistujaisiin tai biletä. Ei todennäköisesti seurustele. Viihtyy omissa oloissaan, ei puhu ylimääräisiä kellekään. Saattaa harrastaa vielä aikusiälläkin jotain lasten tietokonepelejä tai animepiirrettyjä. Tekee työnsä kohtuullisen hyvin.
Mä oon tää. Mulla on hyvin rikas sosiaalinen elämä, mut se ei kuulu työpaikalle. Siinähän miettivät, kun ei kiinnosta kertoo vapaa-ajasta taukohuoneessa.
Kontrollifriikki - Kaikki työt pitää kierrättää hänen kautta, kukaan ei osaa tehdä töitä oikein. Hän ei saa itse tehtyä mitään, koska hieroo yhtä työtä päivästä viikkoon ja viikosta kuukauteen. Hermostuu, jos joku osaa ajatella itse tai tekee oma-aloitteisesti töitään.
Vaahtoava papparainen - Itseään taivaan lahjana naisille pitävä setämies, jonka pinna palaa pienimmästäkin syystä ja koska tahansa. Siis ihan mikä tahansa syy ja ajankohta käy. Jos joku vaan myöhästyy ruokatunnilta palatessaan minuutin, kahvi on liian sopivaa tai pilvet irvistelevät taivaalla rumasti, niin raivokohtaus on taattu.
Pimahtaessaan heiluttelee käsiään ja huutaa työpisteesi vieressä hinaajan tavoin, kunnes lopulta saa slaagin ja kaatuu suu vaahdossa lattialle tutisemaan kuin hyytelö. Jatkaa huutamista vielä herättyäänkin. Tämän yleensä keskijohtoon kuuluvan lerppamunan tunnistaa vaivattomasti saksalaisesta aksentista ja pienistä viiksistä.
Kiinni muualla/tuli este -tyyppi. Ignooraa kokoukset ym. sovitut tilaisuudet ja kutsut. Ei kuitenkaan yleensä vaivaudu ilmoittamaan ettei ole tulossa. Etätöissä ollessaan ei vastaa mihinkään viestivälineeseen kuten sähköpostiin, puhelimeen tai muihinkaan yhteydenottoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin itseni aika monesta. En uskalla tehdä ja puhua töissä enää mitään. Istun kopperossani, teen työni ja kun työaika loppuu, hipsin kotiin.
Anteeksi työkaverit, anteeksi!
No, monihan näistä kuvatuista "hahmoista" on ihan neutraali tai sympaattinen/vähän huvittava eikä häneen suhtauduta mitenkään negatiivisesti. Jos kuuluisit noihin ikäviin ja ärsyttäviin kategorioihin, tuskin ymmärtäisit asiasta huolestua tai välittäisit siitä;)
Pomon nuoleskelija.Tavoitteena uran edistäminen.Myötäilee pomoa kaikessa, kehuu pomon ehdotuksia ja pyrkii lajittelemaan ja lounastamaan pomon kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Outo Tyyppi - ei tule koskaan mukaan illanistujaisiin tai biletä. Ei todennäköisesti seurustele. Viihtyy omissa oloissaan, ei puhu ylimääräisiä kellekään. Saattaa harrastaa vielä aikusiälläkin jotain lasten tietokonepelejä tai animepiirrettyjä. Tekee työnsä kohtuullisen hyvin.
Mä oon tää. Mulla on hyvin rikas sosiaalinen elämä, mut se ei kuulu työpaikalle. Siinähän miettivät, kun ei kiinnosta kertoo vapaa-ajasta taukohuoneessa.
Peukutan. Mää kans oon just tuo. Käyn töissä motivaation ja rahan takia, en minä niitten kanssa jaksa iltaa istua. Paitsi että teen työni erittäin hyvin.
Onko täällä jo kirjoitettu siitä pomomiehestä, joka luulee olevansa kaikkien nuorten naisten päiväuni? Hänellä on valtaa, hän on kenties yhtiön toimitusjohtaja tai lakiasiainjohtaja. Hän luulee, että kaikki nuoret naiset ovat häneen ihastuneita kun naiset pyytävät tapaamista keskustellakseen esim. työpaikan ilmapiiristä, loistavista ideoistaan ja uransa edistämisestä. Yhtiön juhlissa ja illanvietoissa sitten kiehnätään, kun naisväki uraa edistääkseen on mielin kielin. Miituu -kampanjat on vähän falskeja kun tietää miten naiset käyttävät ulkoisia avujaan edistääkseen uraansa ja saadakseen parempia työmahdollisuuksia. Mutta se on mahdollista koska pomomies luulee, että kaikki ovat häneen ihastuneita. Eivät näe että ihastus kohdistuu valtaan, ei sitä pitävään henkilöön sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinni muualla/tuli este -tyyppi. Ignooraa kokoukset ym. sovitut tilaisuudet ja kutsut. Ei kuitenkaan yleensä vaivaudu ilmoittamaan ettei ole tulossa. Etätöissä ollessaan ei vastaa mihinkään viestivälineeseen kuten sähköpostiin, puhelimeen tai muihinkaan yhteydenottoihin.
Nyt tuli elävä muisto mieleen, juuri tämä!
Ne lähtemiset ja häipymiset oli ihan tolkuttomia . Kun joku sitten kysyi edes jotain syytä , oli selitykset ”pitää mennä hakemaan vaimo joka saanut sairaskohtauksen töissä”.
Jossain vaiheessa joku alkoi vähän tarkistamaan näitä syitä ja selityksiä, niin eihän mikään pitänyt paikkaansa.
En tiedä että elikö se jotain kaksoiselämää ja oliko se menossa hyvää vaihtua päin seinää ylipäätään, mutta kenkää tuli meiltä.
Massahysteria. Tämä ei ole kylläkään yksittäinen henkilö, mutta JOKA työpaikalla, jossa olen viettänyt aikaa, esiintyvä ilmiö.:
Pirkko saa päähänsä että hänen mystinen työuupumuksensa johtuu esim. kopiohuoneen sisäilmaongelmista. Siellä on outo haju ja printterin musteet kuulemma leijailevat loputtomiin ja päätyvät lopulta keuhkoihin aiheuttaen mitä moninaisempia henkisiä ja fyysisiä oireita. Tarpeeksi kauan kun tämä yksi hysteerikko meuhkaa, lähtee moni muukin mukaan. Lopputuloksena tietty joukko ei halua enää ollenkaan käyttää kopiohuonetta. Mutta onneksi erityisherkät Riitta-Liisa ja Mirva saavat asian kohkattua ylemmälle tasolle, minkä johdosta printterihuoneeseen tulee uusi ilmastointi. Tämä rauhoittaa hysterian hetkeksi, mutta pian ovat taas samat monivaivaiset liikkeellä uusine närästyksen kohteineen.
Vierailija kirjoitti:
Massahysteria. Tämä ei ole kylläkään yksittäinen henkilö, mutta JOKA työpaikalla, jossa olen viettänyt aikaa, esiintyvä ilmiö.:
Pirkko saa päähänsä että hänen mystinen työuupumuksensa johtuu esim. kopiohuoneen sisäilmaongelmista. Siellä on outo haju ja printterin musteet kuulemma leijailevat loputtomiin ja päätyvät lopulta keuhkoihin aiheuttaen mitä moninaisempia henkisiä ja fyysisiä oireita. Tarpeeksi kauan kun tämä yksi hysteerikko meuhkaa, lähtee moni muukin mukaan. Lopputuloksena tietty joukko ei halua enää ollenkaan käyttää kopiohuonetta. Mutta onneksi erityisherkät Riitta-Liisa ja Mirva saavat asian kohkattua ylemmälle tasolle, minkä johdosta printterihuoneeseen tulee uusi ilmastointi. Tämä rauhoittaa hysterian hetkeksi, mutta pian ovat taas samat monivaivaiset liikkeellä uusine närästyksen kohteineen.
LVI-alalla työskentelevänä tämä kyllä on niin totta. Liian kylmä, liian kuuma, liian tunkkaista, kone pitää liikaa meteliä jne. Ongelma on se, että kun suunnitellaan tila ihan eri tarkoitukseen, mihin sitä sitten päätetäänkin käyttää, niin ilmastoinnin suunnitellut säädöt ei enää toimi. Esimerkiksi yksi porukka päätti tehdä ylimääräisestä toimistotilasta kuntosalin. Kokoushuoneesta tehtiin huoneita laittamalla väliseiniä ihan mihin sattuu, ajattelematta yhtään ilmastoinnin toimintaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Pomon nuoleskelija.Tavoitteena uran edistäminen.Myötäilee pomoa kaikessa, kehuu pomon ehdotuksia ja pyrkii lajittelemaan ja lounastamaan pomon kanssa
Pomon hypernuoleskelija. Viettää vapaa-aikaansa pomon kanssa samoissa harrastuksissa, tuuppaa lapsensa samoihin harrastuksiin kuin missä pomon jälkikasvu on ja on näyttävästi pomon Facebook-kaveri tuon mainitsemasi perusnuoleskelun lisäksi. Näyttävyydellä tarkoitan lähinnä FB-kaveruuden mainitsemista "ihan ohimennen" täpötäydessä kahvihuoneessa. Ei mitään järjellisiä tavoitteita uransa suhteen, mutta toivoo salaa, että pomon poika ihastuisi hänen tyttäreensä ja hän pääsisi sitä kautta pikkupiireihin (ja saisi ehkä jopa palkankorotuksen).
Vierailija kirjoitti:
Tuulettaja. Aina pitää olla ikkuna tai ovi auki. Tulen helposti kipeäksi vedosta.
Totta! Jos ei ikkuna ole auki, pitää olla tuuletus täysillä. Onkohan nää samat tyypit kotonakin niin, että ikkunat (vieläpä mahdollisesti isot sellaset) on kesät talvet auki?
Kehittämispäivien ja muiden hassunhauskojen verkostoitumiskissanristiäisten vihaaja.
Ei tarvita lisää sanoja, ja mä olen tämä.
En jaksanut selata kaikkia, joten nämä on saattaneet jo tulla esiin:
Äitihahmo, joka mummon tavoin tyrkyttää kahvipullaa, antaa omaa mysliään väkisin eväidesi jatkoksi, huolehtii työpaikan reissuilla että kaikki on käyneet vessassa kun sellainen on tarjolla, taskusta löytyy nenäliina ennen kuin huomaat tarvivasi sellaista, hyvin sympaattinen ja ylihuolehtivainen. Ihana ja ärsyttävä niinkuin mummot on, tämä tosin on melko pienten lasten äiti.
Eväskyttääjä, nenä ja silmät pitkällään tulee tuijottamaan eväsrasiaasi ja jos se on jotain värikkäämpää kuin maksalaatikko niin alkaa kauhistelu että Ootko sä jollain kitukuurilla kun syöt noin terveellisesti. Tai vain toteaa että Ai sulla on tollasta, äänensävyllä joka on jotain halveksunnan ja kateuden välimaastoa. Näitä löytyy eläkeikää lähestyvänä naisena tai nelikymppisenä miehenä.
Mahtava ketju, loistavia henkilökuvauksia. Tunnistan itseäni monesta :D
Kahvanrämpyttäjä
Hänestä ei tiedä, tekeekö vain kiusaa vai iskeekö tyypille oikeasti vessahätä kahden sekunnin varoitusajalla, mutta kahvanrämpyttäjä ilmestyy AINA vessan oven taakse juuri kun menet sinne itse. Ehdit juuri ja juuri saada vessan oven lukkoon, kun raivokas kahvan nykiminen ja riuhtominen ulkopuolella alkaa. Kahvanrämpyttäjä ei mene vahingossakaan toiseen lähellä olevaan vessaan, vaan jää oven taakse odottamaan kärsimättömästi puhisten. Tullessasi vessasta ulos saat osakseni vihaisen mulkaisun ja jalan naputtamista lattiaan, sillä kehtasithan viettää vessassa kokonaisen minuutin!
Meidän työpaikalla on pari tällaista. Olen ottanut tavakseni pestä käteni erityisen huolellisesti, jos rämpyttäjä tulee repimään kahvaa. Heidän tapauksissaan kun kallistun sille kiusanteon puolelle. :)