Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2145)
Sisäilmahihhuli. Lietsoo järjetöntä kapinaa luulotautinsa kanssa ja vain sisäilmahihhulin masinoima hyvin pieni porukka kokee oireita.
Filosofi. Kun pitäisi suorittaa yksinkertainen työtehtävä (kuten esimerkiksi lähettää sähköposti), filosofi kysyy työtoverilta, että kun hän nyt asiaa tarkemmin pohtii, niin mitäpä mieltä olet, vaikuttaakohan sähköpostin vastaanottajan älylaite siihen, millaista maitoa vastaanottaja ostaa huomenna kaupasta. Hyvin korkealentoisella tavalla ja asioita toisiinsa löyhästi yhdistelemällä Filosofi saa lykättyä varsinaisen työtehtävän hoitoa huomattavan pitkään samaan aikaan kun työtoveri repii huumoria hoitamalla omat ja Filosofin työtehtävät, Filosofin kärsimättömän katseen korventaessa sivuprofiilia. - Kuulitko? Niin miten on?
Drama Queen, ajoittain sekoitettavissa Ylittäjään (One Upper, aina piirun parempi kuin toiset). Draamakuningatar syö työtoverinsa elävänä ehtymättömällä huomiohakuisuudellaan. Mikä tahansa keino otetaan käyttöön, kun mehiläiskennon huomio on saatava osumaan oikeaan osoitteeseen eli kuningattareen. Volaa on, hulvattoman hauskoja juttua ja anekdootteja ja jos yrittää keskittyä työntekoon ja hymistellä pikkusievästi Draamakuningattaren jutuille, sipsuttaa kuningatar työpöydän viereen ja työntää naamansa näytön eteen. "Et tainnut kuulla, kun kerroin viime keskiviikon lounastapaamisestani taloushallinnon Reijon kanssa?"
Elämänsä kunnossa.
Keski-iän paremmalla puolella oleva lihava mieshenkilö, joka kehuu urheilusuorituksillaan ja terveellisillä elämäntavoillaan. Kokee olevansa maailman komein mies.
Vierailija kirjoitti:
Avautuja. Kertoo yksityiskohtaisesti ja vailla mitään estoja synnytyssaagansa, anoppinsa peräpukamavaivat, äitisuhteensa kipupisteet, avioliittonsa seksiongelmat, avioeronsa moninaiset käänteet, murrosikäisen lapsensa nolot edesottamukset ja omat gynekologiset erityispiirteensä. Kovaääninen ja puhelias. Tunnistaa siitä, että ympärillä olevilla ihmisillä posket punottavat ja katseet hapuilevat vaivautuneena.
Hihhih, mulla on ollut ainakin yksi tuommoinen. Paras oli kun hän selosti yksityiskohtaisesti, miten hän nyt ei sitten huomenna tule töihin kun hänelle tehdään abortti, kun lomalla olivat olleet matkalla ja teki niin mieli eikä siinä kiireessä pilleri muistunut ja täytyi nyt vain p*neskella asuntovaunussa... En enää muista, missä heidän kaksi lastaan olivat siinä välissä, kun eivät enää ihan pieniä olleet että tuskin nukkuivat.
Itse olin menossa leikkaukseen niin nainen töksäytti että "mikset halua kertoa miksi sinut leikataan" - no döh hänhän olisi sen levittänyt alle minuutin koko työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Puuhanainen. Yleensä energinen ja aktiivinen täti-ihminen, joka järjestää Pirkon eläkejuhlat, toimiston syysretken ja pikkujoulut samaan aikaan. Lisäksi harrastaa kuorolaulua, vapaaehtoistyötä ja käy vesijumpassa.
Puuhanainen on korvaamaton! Minä en ainakaan viitsisi ottaa hoidettavakseni kenenkään eläkebileitä tai pikkujouluja. Jumalille kiitos, että Puuhanainen viitsii.
Eri aaltopituudella.
Hän puhuu, mutta et ymmärrä. Luulet kertoneesi selvästi, mutta asia ei mennyt perille. Muilla ei ole samaa ongelmaa. Olette eri aaltopituudella.
Abba kirjoitti:
Sisäilmahihhuli. Lietsoo järjetöntä kapinaa luulotautinsa kanssa ja vain sisäilmahihhulin masinoima hyvin pieni porukka kokee oireita.
Älä viitti! Ihan oikeasti jouduin irtisanoutumaan siksi, että olin jokapäivä työpaikallani pikku kuumeessa, rytmihäiriöissä ja koko ruumistani vaivasi hirveä ihottuma. Uudessa työssäni en ole tätä kokenut, siellä on hyvä sisäilma. Sitä on vaikea uskoa, jos ei sitä itse koe. Et ehkä onneksesi ole vielä altistunut homeelle.
Pätijä. Tietää aina kaikesta jotain mitä muut eivät. Osallistuu joka keskusteluun, vaikka selvästi välillä ei ole hajuakaan mistä oikeasti puhutaan. Kysyy joskus neuvoa työasioissa ja kun olet neuvonut, tuhahtaa että Niin, näinhän se on aina tehty!?
Kirkaskruunu. Tekee kaiken aina työnantajan edun mukaisesti. Jos on reissuhommia niin pitää huolen ettei varmasti tule itselleen edes puolipäivärahaa. Moittii sitten muita siitä että nämä ylittävät tuntirajat ja tekevät matkalaskut siitä mikä heille kuuluu.
"opettajan lemmikki" menee puhumaan selän takana pomolle aina jos jotain asiaa ei tehdä hänen mielensä mukaan. Vahingossakaan ei sano mitään asianomaiselle vaan on mielinkielin edessäpäin.
Munaton pomo. Antaa palautetta että on kuullut sitä ja tätä että asioita on hoidettu jotenkin huonosti. Ei kerro kuka semmoista jauhaa ja mistä tilanteista jotta voisi edes puolustautua syytöksistä kun tietääkseen on hoitanut hommansa asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ryydman. Ollut joskus vuosikymmeniä sitten nuori, reipas ja omannut tukun kehitysideoita. Sitten vastaan tuli työpaikan hierarkiat, byrokratia, jännitteet, kateudet ym. haasteet. Nykyään Ryydman ei enää jaksa, nostaa vaan tyytyväisenä kuukausipalkkaansa ja viettää leppoisia kahvi- ja lounastunteja mukavia haastellen.
Heheh, nuorempi Ryydman puhuu slangia ja vaikuttaa mainos- tai musiikkialalla. Vanhempana hän on päätynyt kaupunginhallinnon rattaaseen pieneksi osaseksi. Odottelee lomia, jollin grillailee ja chillailee.
Ujo. Hyvä ja tunnollinen työntekijä, mutta tolkuttoman arka. Tulee välillä seisomaan ovelle ja kuuntelemaan muiden keskusteluja, mutta ei puhu mitään. Tuijottaa vaan.
Voi miten rentouttavan vapauttava ketju. Melkein kaikki tutut työkaverit onkin jo mainittu.
Mainitsematta on alatason "pomo", yleensä jotain tiiminvetäjä tasoa, joka osaa oikeasti, tietää kaiken oikeasti, on huippupätevä, huippuystävällinen niin kollegoille kuin asiakkaille ja hymyilee aina.
Noiden kanssa on ilo työskennellä, mutta monesti olen miettinyt, onko lääkitys pysyvästi huippu, tuleeko burn out, vai ovatko nämä jotain vieraan ulottuvuuden lähettiläitä.
Sivari
Hoitaa kahvinkeiton, lipunmyynnin, sometuksen ja juuri kun muistaa nimensä, tulee tilalle uusi.
Kulinaristi. Lounasravintolan ruoka on tehty aina huonoista raaka-aineista ja väärin. Liian löysää, mautonta, ylikypsää, raakaa jne.
Ja se olen minä :)
Uusi luuta lakaisee -tyyppi. Tulee sijaiseksi tai uudeksi työntekijäksi. Ottaa ohjauksen ja neuvot vastaan asenteella- miksi te teette tämän näin . Meillä xxx:ssä( entinen paikkansa) tehtiin näin ja se oli nopeampi ja parempi. Hokee tätä kaikille ja joka kerta ohjausta saadessaan. Vähitellen kuitenkin harvemmin ja harvemmin joskus kuitenkin äänekkäästi innostuu - mä en ymmärrä miksi tämä pitää tehdä näin.
Jos hän on pitempään töissä ja tulee uusia tekijöitä / sijaisia , joille antaa opastusta taas kuuluu - meillä xxx:ssä tehtiin tämä niin ja niin, mutta nää haluaa tehdä näin.
Tyytyjä. Ei pahastu kun jää ilman pullaa ("ei haittaa, pärjään mä ilmankin"), vaihtaa aina kysyttäessä vuoroa vaikka olisi omiakin menoja ("mun piti kyllä käydä nostamassa mummo lattialta sänkyyn, mutta ei sillä niin kiire ole"), huolii valittamatta huonotkin työvälineet ("kyllä nää välttää, käytän vaikka sitten hampaita jos sakset on liian tylsät"), hyväksyy aina huonoimmat loma-ajat ("voin mä olla tänäkin vuonna toukokuun alun ja syyskuun lopun, ei mulla mitään suunnitelmia ollut").
Tästä on myös alalaji Salakatkera, joka edellämainitun tavoin myöntyy kaikkeen ja vihoittelee vain itsekseen muiden selän takana.
Hänen ylhäisyytensä.
Muut joutuvat kokeilemaan joka päivä kepillä jäätä, millä tuulella hänen ylhäisyytensä on tänään. Toisinaan vastassa on lempeä hymy, toisinaan tulta ja tappuraa.
Huonona hetkenä kaikki muut ovat idiootteja, jotka eivät osaa edes laittaa astioita tiskikoneeseen oikein. Hyvänä on niiiin niiin ihanat työkamut ja työyhteisö
Ei jaksaa lukee, oliko tämä jo, mutta evvk-tyyppi taukojen suhteen. Surffailee kännykällä tai lukee lehtiä, vastaten kysymyksiin mahdollisimman lyhyesti, osoittaen näin, ettei omista asioista puhuminen tai small talk kiinnosta. (Minä, mutta en ole ainutlaatuinen).
Seinäruusu.
Nuhjaantuneisiin vaatteisiin pukeutunut 35-vuotias mies- tai naishenkilö, jonka nimeä et muista. Hänellä on työtovereitaan pienempi palkka, vaikka hän olisi työpaikan älykkäin ja osaavin. Hiljainen. Mahdollisesti kuolettavan tylsä puhetyyli. Hänen nimeään ei muista. Työkaverit ottavat usein kunnian hänen työstään, koska kukaan ei oikein muista hänen työpanostaan tai olemassaoloaan. Ei koskaan etene ja tiedostaa tämän. Laahustaa hitaasti työpisteensä ja kahviautomaatin väliä.