Kertokaas miten kilpparin vajaatoiminta estää laihtumisen
Meneekö se jotenkin niin, että elimistö ei pysty sitä vararavintoa (=rasvaa) käyttämään hyväksi, vaikka olis vesipaastolla?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 12:31"]
Joo, mutta kun vajaatoiminta voidaan hoitaa. Jos käy vajaalla (muukin kuin pää) niin lihomiselle on syy. Mutta kun sairautta hoidetaan, ei sekä enää selitä painonnousua.
19: Toki jokainen saa päättää, mihin energiansa käyttää. Jollei viitsi laihduttaa, ei kannata läskeistä valittaakaan. eikä ne läskit vajaatoiminnassa tuu yhdessä yössä...voi sitä painoa hallita jo heti, kun painoa alkaa kertyä. Sori vaan, mä en tajua tota vinkunaa ja valitusta... Sarjassamme kun mikään ei mun syytä, vaan syy on jossain muualla.
[/quote]
Sarjassamme kun kaikki aina valittaa että syy on jossain muualla. Ei valita, vain te tietyt ihmiset kuvittelette niin. Suurin osa lihavista ihmisistä myöntää että syö liikaa kulutukseensa nähden. Kerro minulle, miksi mikään syy ei koskaan teille kelpaa? Jos kerran on olemassa joku syy, mikä se syy olisi että teille kelpaa? Se että lihava ihminen on vaan tyhmä, laiska ja muutenkin huono ihminen? Lihavuus ei johdu siitä että ihminen ei tajua miten laihdutetaan, eli syödään vähemmän ja liikutaan enemmän, vaan vika on henkisellä puolella esim. tunnesyöminen. Lihavalla ihmisellä on aina jotain häikkää ns. korvien välissä, ja siihen ei auta tuollainen asenne. Myös kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta, ja joillekin masennus tuo reippaasti kiloja, joillakin se vie kilot, reaktiot masennukseen vaihtelee eri yksilöillä.
Ja se että kilpirauhasen vajaatoimintaa voidaan hoitaa, joo, voidaan, mutta läheskään aina ei hoideta, tai hoidetaan väärin.
19: Toki jokainen saa päättää, mihin energiansa käyttää. Jollei viitsi laihduttaa, ei kannata läskeistä valittaakaan. eikä ne läskit vajaatoiminnassa tuu yhdessä yössä...voi sitä painoa hallita jo heti, kun painoa alkaa kertyä. Sori vaan, mä en tajua tota vinkunaa ja valitusta... Sarjassamme kun mikään ei mun syytä, vaan syy on jossain muualla.
[/quote]
En minä valitakaan. Minä olen ihan tyytyväinen elämääni painoindeksissä 27. Joillekin muille erityisesti tällaisilla palstoilla sen sijaan ylipaino tuntuu olevan kauhea punainen vaate mistä pitäisi miläl tahansa hinnalla pyrkiä eroon.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 09:25"]
Meneekö se jotenkin niin, että elimistö ei pysty sitä vararavintoa (=rasvaa) käyttämään hyväksi, vaikka olis vesipaastolla?
[/quote]
voi voi. Moniko av mammoista tajuaa vajaatoiminnasta hevon per****ttä? Vaikuttaisi ettei juuri kukaan. Thyroksini korjaa oireet vain ehkä 10% potilaista ja sitä Suomessa lääkärit määrää, eikä kunnollisen avun saaminen ole helppoa ( saati halpaa). Kunnollisen hoidon saa ehkä yhden käden sormilla laskettavissa olevilta lääkäreiltä koko valtakunnassa.
tätä ei kaikki vajaatoimintaiset itsekään tiedä. Kuvittelevat vaan raukat olevansa vähän laiskoja ja syövässä enemmän, kuin itselleenkään tunnustavat. Lihominen ei ole ainut oire, vaikka av mammoille se on tietysti tärkein ja suurin syy vittuilemiseen. Sydämen vajaatoiminnasta esim on huonompi vittuilla kenellekään.
lisäksi laihdutus on yksi pahimmista jutuista, mitä vajaatoimintainen voi itselleen tehdä. Kun elimistö on muutenkin stressitilassa ja hormoonitaso ollut vuosia sekaisin, ei sitä pidä uudella lisästressitilalla alkaa rasittaa.
lukekaa nyt vaika tuo alla oleva alkuun ja pärjäilkää sen asian kanssa, että sellaisetkin asiat on totta, jotka av mamman kaaliin ei mahdu.
http://fms.fi/kilpirauhasenvajaatoiminnasta/
"Minäkäänen ymmärrä miten vajaatoiminta voisi aiheuttaa elimistön säilymistä painossaan "pyhällä hengellä". Energiaa tai läskiä ei synnyt tyhjästä. Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Eikös vain? Vajaatoimintapotilaille annetaan tyroksiinia, jotta sitä olisi elimistössä normaali määrä. Mikä silloin hidastaa laihtumista?
t. Lääkäri"
Lääkärin luulisi osaavan edes kirjoittaa, saati tietävän että tyroksiinihoitoa ei helposti aloiteta mikäli arvot eivät ylity. Oireet voivat silti olla kovemmat toisilla vaikka arvot jäisi juuri siihen alle, kuin toisilla ne ylittyessä, ihmiset kun ovat yksilöitä. Oikea lääkäri varmaan tietäisi tämän, sekä sen että kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa, eikä sairautta huomaa välttämättä nopeasti jos olettaa tiettyjen oireiden, kuten väsymyksen johtuvan muusta syystä.
Itselläni on mitattu arvot ja ne on olleet juurikin lähellä sitä rajaa, mutta koska oireiden kanssa tulee vielä toimeen ja arvot ei ole tarpeeksi korkeat, en hoitoa tällöin saa vaikka jotkut lääkärit sitä saattaisivat toisaalla harkitakin kuulemma. En kylläkään itse halua lääkitystä ennen kuin on pakko vaan yritän olla ilman. Kun sairaus puhkesi 24v. iässä niin nukuin päivälläkin ja lihoin ainakin 15kg, vaikka olen aina syönyt terveellisesti ja liikkunut. Sittemmin arvot on pysyneet kurissa ja laihdutin ne kilot pois. Toivon silti että en joudu siihen väsymysjamaan jossa ei jaksa tehdä mitään ja että saisin painon jatkossa pidettyä kurissa. Ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä että tietyt sairaudet saavat aineenvaihdunnan hidastumaan joka nostaa herkästi painoa, sekä painon noususta on varmaan ylipäänsä turha syyllistää kun ei se rikos ole;) Toki sitten jos vajaatoiminta hoidetaan niin uskoisin että laihdutuskin helpottuu ja ei ole enää niin vaikeaa.
Ei mitenkään.
Mullei oo kolmeen vuoteen ollu koko kilpirauhasta, enkä oo päivääkään elämässäni painanu yli 55kg.
Joo, mutta kun vajaatoiminta voidaan hoitaa. Jos käy vajaalla (muukin kuin pää) niin lihomiselle on syy. Mutta kun sairautta hoidetaan, ei sekä enää selitä painonnousua.
[/quote]
Mikä on syy numero 18 lihomiselle/sille ettei paino putoa? Hä?