Korvassa humisee ja rutisee koko ajan, kuin olisi kovassa tuulessa. Nukkuminenkin vaikeaa. Lääkäri ei osannut sanoa juuta eikä jaata, joten kysynkin
Onko täällä kohtalotovereita tai oman elämänsä Tohtori Houseja?
Kommentit (23)
Tinnitus on yleistä, ja noin 10 %:lla väestöstä se on jatkuvaa. Syynä on tavallisimmin sisäkorvan sisäkarvasolujen hermopäätteiden vaurioituminen, mikä aiheuttaa poikkeavan ääniaistimuksen.
Sisäkorvaperäisen tinnituksen syy on tuntematon, mutta se voi liittyä sisäkorvan vaurioitumiseen, joka johtuu melusta, joko pitkäaikaisesta altistuksesta kovalle äänelle tai yhdestä rajusta altistuksesta, esimerkiksi räjähdyksestä, tai korvan seutuun osuneesta iskusta. Myös iän myötä kehittyvään kuulon huononemiseen voi liittyä tinnitus. Samoin jotkin lääkkeet (esimerkikisi tulehduskipulääkkeet) voivat aiheuttaa korvien soimista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tinnitys ole vinkumista?
a.p
Korvien soimisella (tinnitus) tarkoitetaan vinkuvaa tai kohisevaa kuulohavaintoa, joka ei aiheudu ulkoisesta äänestä.
Vierailija kirjoitti:
a.p
Joo, mutta myös kohisevaa.
Vierailija kirjoitti:
a.p
Tinnitus voi olla mitä vaan: vinkumista, ulinaa, jylinää, siritystä, metallista särinää, huminaa... Mikä tahansa päänsisäinen ääni, tasaista tai sydämen sykkeen kanssa pumppaavaa.
Tädillä oli sama kunnes huomattiin tärykalvossa repeytymä. Oli tullut siitä kun joku oli lyönyt kädellä korvaan 10 vuotta sitten.
Ei ollut se vamma vaan parantunut. Sitten ne leikkasivat tärykalvon.
Tinnitus. Minulla tuli ilm. ahtaista korvakäytävistä, vaikkukertymät saivat korvat soimaan mutta ääni loppui kun korvat huuhdeltiin, vaan eräänä päivänä ei loppunutkaan. Toinen korva ujeltaa ja piippaa, toinen rutisee ja paukkuu. Ihanata. Vaan eipä tässä muuta voi kuin elää asian kanssa. Ei sentään ole kipuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a.p
Joo, mutta myös kohisevaa.
Tai sirisevää, tai mitä vaan meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Tinnitus. Minulla tuli ilm. ahtaista korvakäytävistä, vaikkukertymät saivat korvat soimaan mutta ääni loppui kun korvat huuhdeltiin, vaan eräänä päivänä ei loppunutkaan. Toinen korva ujeltaa ja piippaa, toinen rutisee ja paukkuu. Ihanata. Vaan eipä tässä muuta voi kuin elää asian kanssa. Ei sentään ole kipuja!
Mulla alkoi 3 vuotta sitten kun kävin ravintolassa jossa soi musiikkia. Siitä lähtien olen nukkunut vain laittamalla kaiuttimista peittävää kohinaa ja luontoääniä. Mutta joo, vois olla pahempaakin. Parasta on kun ei ajattele koko asiaa, silloin äänikin unohtuu (melkein).
Mulla niska tosi jumissa toiselta puolelta ja vaikuttaa myös korvaan. Pitäis mennä jierojalle niin helpottaisi.
Googlaappa menieren taudin oireet, sopiiko? Tuo voi puhjeta aikuisiällä.
Kävitkö korvalääkärissä? Kuiva hilseleivä korvakäytävä tai pieni hiuksi tärykalvoa vasten.
Mulla tulee aina kun olen ollut sukeltamassa. Jostain syystä en saa kunnolla toisen korvan painetta tasattua, luultavasti joku rakenteellinen vika. Myös ihan näin normaalisti rutisee molemmat korvat, kun "tasaan painetta" näin kuivalla maalla. Se kait on ihan normaalia.
Kuulokkeista taukoa. Ei nappikuulokkeita lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tädillä oli sama kunnes huomattiin tärykalvossa repeytymä. Oli tullut siitä kun joku oli lyönyt kädellä korvaan 10 vuotta sitten.
Ei ollut se vamma vaan parantunut. Sitten ne leikkasivat tärykalvon.
Jos ap:lla olisi vastaava, niin sellaisen kyllä pitäisi olla lääkärintarkastuksessa helposti havaittavissa, kun lääkäri katsoo korvaan.
Kuulostaa tinnitukselta. Parhaiten unohtuu ajan kanssa kun miettii sitä mahdollisimman vähän.