Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin teini pieksi Pärmäkosken ladulla 6-0

Vierailija
26.02.2019 |

Olisi voittanut tänään jopa Johaugin mutta joutui hiihtämään kisassa numerolla 28.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääasia että Suomen tytöillä on kiva kisamatka.

Suomen maajoukkue asuu Seefeldissä huippuhotellissa– prameasta saunasta aukeaa romanttinen näkymä Alpeille. Kyllä kelpaa "kisaturistien" siellä köllötellä.

https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000006016032.html

Öö, eipä ole minusta kovin luksusta. Parisänky esimerkiksi. Näköalat nyt on tietty hienot, mut niinhän ne on yleensäkin Alpeilla.

Pari päivää sitten telkkarissa Sami Jauhojärvi esitteli tällaista hotellihuonetta. Ei mitään erikoista luksusta, hyvin tyypillinen perustason hotellihuone. Samanlaisia löytyy esim suomalaisista urheiluopistoista. Tosin sillä erotuksella, että Suomessa huoneissa on yleensä sauna ja keittiönurkkaus. Ja Suomessa ei yleensä ole parisänkyä.

Vierailija
62/67 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääasia että Suomen tytöillä on kiva kisamatka.

Suomen maajoukkue asuu Seefeldissä huippuhotellissa– prameasta saunasta aukeaa romanttinen näkymä Alpeille. Kyllä kelpaa "kisaturistien" siellä köllötellä.

https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000006016032.html

Öö, eipä ole minusta kovin luksusta. Parisänky esimerkiksi. Näköalat nyt on tietty hienot, mut niinhän ne on yleensäkin Alpeilla.

Pari päivää sitten telkkarissa Sami Jauhojärvi esitteli tällaista hotellihuonetta. Ei mitään erikoista luksusta, hyvin tyypillinen perustason hotellihuone. Samanlaisia löytyy esim suomalaisista urheiluopistoista. Tosin sillä erotuksella, että Suomessa huoneissa on yleensä sauna ja keittiönurkkaus. Ja Suomessa ei yleensä ole parisänkyä.

Näytti kyllä huomattavasti tasokkaammalta kuin esim. se puolalaisten parjaama hotelli Lahdessa, toivottavasti heillekin löytyi nyt tasokas hotelli Seefeldistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele, että Norjasta tulee niin kovia hiihtäjiä. Norjassa on nimittäin hiihtokulttuuri aivan eri tasolla kuin Suomessa. Siellä lähdetään koko perheen voimin hiihtämään. Sulan maan aikaan retkeillään jne. Suomessa koulujen liikunnan opetussuunnitelmasta on poistettu hiihto. Vanhemmat eivät halua hiihtää, joten lapsetkaan eivät hiihdä. Olen esim. töissä kuunnellut, kun kollega sanoi, että hänen lapsensa olisi halunnut hiihtämään, mutta hän ei, joten lapsi ei hiihdä. 

Hiihto on hyvä laji. Monipuolinen koko kropan lihaksistolle ja hengityselimistölle, nivelille ystävällinen laji, saa raitista ulkoilmaa jne. Minä en itse saanut lapsena hiihtää vanhempien asenteen vuoksi. Aikuisena sitten oli mahdollisuus mennä hiihtokouluun ja jäin koukkuun. 

Se on juuri näin! Norjan hiihtokulttuuri on ihan erilainen kuin Suomessa. Juniorihiihtäjiä on paljon enemmän ja ylipäätänsä hiihtäjiä arvostetaan tosi paljon.

Viime viikonloppuna Puijolla oli nuorten SM-kisat. 17-vuotiaiden tyttöjen lauantain kisassa oli noin 50 osallistujaa, joista osa vuotta nuorempia. Vastaavassa Norjan nuorten mestaruuskisassa on parisataa osallistujaa. On selvä, että kun on paljon harrastajia niin niitä huippujakin tulee enemmän.

Selasin viime vuoden Hopeasompa-tuloksia, tämän vuoden kisat on vielä tulossa, ja järkytyin niiden pienistä osallistujamääristä. Silloin kun itse vielä pyörin niissä kuvioissa, isoimmissa sarjoissa oli muistaakseni yli satakin hiihtäjää.

Vierailija
64/67 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele, että Norjasta tulee niin kovia hiihtäjiä. Norjassa on nimittäin hiihtokulttuuri aivan eri tasolla kuin Suomessa. Siellä lähdetään koko perheen voimin hiihtämään. Sulan maan aikaan retkeillään jne. Suomessa koulujen liikunnan opetussuunnitelmasta on poistettu hiihto. Vanhemmat eivät halua hiihtää, joten lapsetkaan eivät hiihdä. Olen esim. töissä kuunnellut, kun kollega sanoi, että hänen lapsensa olisi halunnut hiihtämään, mutta hän ei, joten lapsi ei hiihdä. 

Hiihto on hyvä laji. Monipuolinen koko kropan lihaksistolle ja hengityselimistölle, nivelille ystävällinen laji, saa raitista ulkoilmaa jne. Minä en itse saanut lapsena hiihtää vanhempien asenteen vuoksi. Aikuisena sitten oli mahdollisuus mennä hiihtokouluun ja jäin koukkuun. 

Se on juuri näin! Norjan hiihtokulttuuri on ihan erilainen kuin Suomessa. Juniorihiihtäjiä on paljon enemmän ja ylipäätänsä hiihtäjiä arvostetaan tosi paljon.

Viime viikonloppuna Puijolla oli nuorten SM-kisat. 17-vuotiaiden tyttöjen lauantain kisassa oli noin 50 osallistujaa, joista osa vuotta nuorempia. Vastaavassa Norjan nuorten mestaruuskisassa on parisataa osallistujaa. On selvä, että kun on paljon harrastajia niin niitä huippujakin tulee enemmän.

Selasin viime vuoden Hopeasompa-tuloksia, tämän vuoden kisat on vielä tulossa, ja järkytyin niiden pienistä osallistujamääristä. Silloin kun itse vielä pyörin niissä kuvioissa, isoimmissa sarjoissa oli muistaakseni yli satakin hiihtäjää.

No onhan se hiihtäminen kyllä niin nihkeetä puuhaa et ei sitä kukaan vapaaehtoisesti tee.

Vierailija
65/67 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kyllä maku Pärmäkoskeen, kun näin isänsä haastattelun. Kaulassa roikkui armottoman kokoinen leijonakoru. Itse olisin ainakin Krista Pärmäkoskena sanonut isälle, että katokkin, ettet tule kisapaikalle persukoru kaulassa. Edellyttäen tietenkin, ettei ole persu itsekin.

Vierailija
66/67 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudessani hopesompakisoihin pääsi vain kaikkein parhaimmat. Piti siis olla piirinmestaruuskisoissa ihan kärkipään hiihtäjä, ennen kuin oli mitään asiaa hopesompakisoihin. Siihen aikaan (70-luvun alkupuolella) tosin hiihtäjiä oli ihan eri lailla kuin tänä päivänä. Jo pelkästään seuran sarjahiidoissa oli omassa sarjassa usein jopa kymmenenkin hiihtäjää ja minä en hiihtänyt edes paikkakuntamme suurimmassa hiihtoseurassa, pikkukaupungissamme kun oli peräti neljä seuraa, joilla oli hiihtojaosto. 

Sen lisäksi hiihtokilpailuja järjesti ainakin koulu, seurakunta, sekä paikallinen teollisuusyritys työntekijöidensä lapsille. Noiden lisäksi kävin vielä karjalaisten (siis evakoiden ja heidän perheenjäsentensä) sekä piirin, että liiton kisoissa. Kaikissa kisoissa oli aina paljon hiihtäjiä. Esimerkiksi pelkästään seurakunnan hiihdoissa oli joka sarjassa pitkälti toistakymmentä osanottajaa, parhaassa sarjassa jopa yli 20.

Nuo olikin niitä viimeisiä aikoja, kun vielä lähes koko kansa hiihti. Sen jälkeen ovat hiihtäjien määrät romahtaneet. Omalla paikkakunnalanikin on enää yksi hiihtoseura ja sekin tuntuu kituvan. Oman seurani hiihtojaosto lopetettiin jo viime vuosituhannella.

Vierailija
67/67 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anita Korvasta ja instan "bikinikuvista".

Siis oletteko kukaam nähneet tätä yhtä kuvaa (siis vain yksi, ei useita), josta nyt puhutte bikinikuvana? Siinä Korva hiihtää niin, että yläosana on vain urheilutoppi. Ei siis bikinit eikä kuva muutenkaan näytä miltään erityisen poseeratulta. Normaali hiihtokuva, jossa vaan hiihtäjällä toppi.

Minäkin luulin keskustelusta, että siellä on joku taitoluistelija Emmi Peltosta muistuttava poseeraaja, mutta vielä mitä. Täysin ammattimaisen urheilijan näköisiä kuvia enimmäkseen. Ihan kuin jossain yhessä bikinikuvassa edes mitään pahaa olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän