avioehtosopimus? kannattaako tehdä?
Kommentit (6)
mutta sen sijaan tuli mieleen esim vanhemmilta saatava perintö joskus(ehkä?), jos siis sellaista jostain syystä saisin - meneekö sekin tasan puolison kanssa eron sattuessa, jos ei avioehtosopimusta?
Mutta olenkin OTK koulutukseltani ja vähän realistinen/kyyninen luonteeltani. Jotkut väittävät tällaisten taloudellisten seikkojen pilaavan romanttisen rakkauden idean, mutta pah, sanon minä.
Edelliselle kysyjälle: Jos vanhemmat eivät ole tehneet testamenttia, jossa lasten aviopuolisoiden avio-oikeus on suljettu pois, kohdellaan aviopuolison vanhemmiltaan perintönä saatuna omaisuutta ihan samalla tavalla kuin muutakin omaisuutta avioeron sattuessa.
Nimenomaan avioehto perinnöstä ja henkilökohtaisista lahjoista (esim. jos saa lahjaksi vaikka jonkun taide-esineen, ei toinen voi siitä osaansa vaatia). En tiedä onko mahdollista sisällyttää ehtoon myös mahdolliset voitot, jos sattuisit voittamaan vaikka auton, tai lottaamaan osuvilla numeroilla. En tiedä miten suhtaudutaan kun arvat on kuitenkin ostettu yhteisillä rahoilla... Tietääkö kukaan?
Järkevää siis!
Avioehto voi olla ihan järkevä, jos naimisiin mennessä omaisuusero on suuri tai toinen on saamassa ison perinnön. Kannattaa kuitenkin huomata, että myös avioehto voi johtaa hyvin epäreiluun ratkaisuun. Jos toinen on monta vuotta kotona hoitamassa lapsia ja toinen työelämässä ja omaisuus laitetaan tuon työelämässä olevan nimiin, voi kotona ollut jäädä puille paljaille mahdollisen eron sattuessa.
Vanhemmillani ei ollut ja erosivat jo yli 10vuotta sitten. Äidinäiti kuoli heidän avioliittonsa aikana ja perintö jäi perikunnan haltuun. Nyt ollaan jakamassa äidinäidin jäämistöä ja isäni tulee saamaan äitini osuudesta puolet koska oikeus perintöön on syntynyt avioliiton aikana... Kiva äidilleni joka joutuu noin pitkän ajan jälkeen vielä jakamaan rahojaan ex:lleen joka siis isäni mutta nykyään kokopäiväjuoppo!
Minulla ja miehelläni ei ole avioehtoa, mutta meillä oli hyvä tuuri kun omistimme suurin piirtein saman verran kun aloimme seurustelemaan. Mutta jos olisi ollut suuri ero omaisuudessa, niin tottakai olisimme tehneet. Ainakin minä.