Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työhaastattelussa kieltäytyä vastaamasta vaikeista kysymyksistä?

Vierailija
26.02.2019 |

Voiko sanoa suoraan, että kyseiset asiat ovat liian henkilökohtaisia eikä niistä hakua puhua? Jos kysytään vaikka suurinta saavutusta tai mikä aiheuttaa stressiä?

Työnantaja tuskin haluaa kuulla, että suurin saavutus oli lähtö väkivaltaisesta parisuhteesta ja stressiä aiheuttavat sen jättämät traumat. Vai antaako vaikenemalla oudon kuvan itsestään?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat oudon kuvan.

Keksi noihin jotkut muut vastaukset.

Vierailija
2/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajaa kiinnosta sinun parisuhdehaasteesi tai onnistumisesi. Mieti joku työhön tai siihen läheisesti liittyvä asia valmiiksi minkä vastaat.

Vaikenemalla tai kieltäytymällä vastaamasta annat tosi oudon kuvan itsestäsi ja et varmasti saa paikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on vastata mikä on ollut suurin saavutus työelämässä ja mikä aiheuttaa stressiä töissä eikä henkilökohtaisessa elämässä. Vastaamatta jättäminen antaa hyvin oudon kuvan sinusta ja tuskin saat työpaikkaa.

Vierailija
4/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saat, mutta...

Vierailija
5/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annat oudon kuvan.

Keksi noihin jotkut muut vastaukset.

Mitä ehdotat? Haastattelutilanteet ovat aika vaikeita, kun hyvin henkilökohtaisia kysymyksiä voi tulla yhtäkkiä.

Vierailija
6/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se suurin saavutus ja stressinaihe työhaastattelussa tarkoita jotakin työhön liittyvää eikä henkilökohtaisen elämän asioita. Suurin saavutuksesi työelämässä on mikä? Entä mistä koet stressiä työelämässä? Näihin vastaat, etkä mihinkään henkilökohtaisuuksiin.

Vierailija
7/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja haluaa tietää suurimman saavutuksesi työelämässä!

Kaltaistesi takia meillä on erilaisia työnhakuvalmennuksia. Niissä kerrotaan, miten työhaastattelussa toimitaan. On haastattelijanakin aika lailla ahdistavaa kuulla työnhakijan avautumista parisuhteestaan, kun oikea vastaus olisi lyhyt selvitys menestyneestä projektista tai onnistuneesta tilaisuuden järjestämisestä.

Vierailija
8/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelussa saat tehdä mitä vain. Itse kerran sarkastisesti totesin, että matkustinko 500 km tänne keskustelemaan minun kesken jättämästäni väitöskirjasta vai itse avoimesta työpaikasta. Luonnollisestikaan en paikkaa saanut, mutta v*tutti tuollainen minun aikani ja rahojeni täydellinen hukkaaminen.

Vierailija
9/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on vain kuolla ja maksaa verot.

Vierailija
10/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa vaikka se toisiksi suurin saavutus ja toisiksi eniten stressiä aiheuttava asia. Tai vaikka kyseiset asiat työelämään liittyen. Annat omituisen kuvan, jos et noihin haastattelun "peruskysymyksiin" osaa mitään järkevää vastata, vaan vetoat liikaan henkilökohtaisuuteen. Se kertoo työnantajalle siitä, miten tulet reagoimaan haastaviin tilaiteisiin töissä - et sinä sielläkään voi sulkeutua ja kieltäytyä puhumasta, jos asiakkaan kanssa tai työyhteisössä pitää hankalia asioita käsitellä. 

Vierailija
11/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kieltäytynyt vastaamasta kysymyksiin jotka menevät henkilökohtaiselle tasolle. Ne eivät kuulu millään tavalla työnantajalle. Esimerkkinä vaikkapa, mikä on uskonto, tai mitä puoluetta äänestät..

Vierailija
12/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen tarvitse olla suurin saavutus työelämässä. Sano vaikka että sait opetettua kissan sisäsiistiksi.

Vierailija
13/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on ap:n kaltaisia työnhakijoita, koska heidät voi samantien pyyhkäistä listalta. Jos ryhtyy kertomaan lapsen päivähoidon aiheuttamasta stressistä, tietää heti, että tätä ei palkata. Sitten se sama työnhakija soittaa valinnan jälkeen, että miksi minua ei valittu, vaikka on pitkä työkokemus jne.

Vierailija
14/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmän rehellinen ei kannata olla. Se on osa sosiaalisia taitoja.

Voithan näyttää vaikka takapuolta tai keskaria haastattelijalle, mutta paikka tuskin irtoaa, ellet sitten ole hakemassa esim. leffan roolihahmoksi tai strippariksi.

Vierailija
15/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan työhaastattelussa vaikka käyttää haastattelijoiden papereita vessapaperina, mutta jos työpaikan haluaa, kannattaa pitää pääpaino nimenomaan työkeskeisessä näkökannassa. Ei henkilökohtaisuuksia, parisuhdetta, velkaongelmia jne. Stressiä aiheuttaa tulehtunut työilmapiiri ja suurin saavutus on joku erityisen hyvin hoidettu työ tms.

Vierailija
16/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika vastaa nyt vaikka suurimmaksi saavutukseksi tutkinto jos sinulla on ammattiisi liittyvä, tai edellinen työpaikka jos se oli samaa mitä haet, koska sitä kautta vaikka ”löysit itsesi ja sen mitä haluat työelämässä tulevaisuudessa”, vastaus toimii itseasiassa vaikka ala olisi ihan eri. Vastauksia tuohon kysymykseen löytyy miljoona vaikken edes tunne sinua. Stressiä aiheuttava asia...vaikka yritysten jatkuvat yt:t ja toivoisitkin löytäväsi itsellesi työpaikan jossa voisit viipyä tehden pitkän uran ja tadaa sait pisteen siinä sivussa sitoutumishalusta.

Vierailija
17/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelussa voi aina jättää vastaamatta kysymyksiin, ei se mikään poliisikuulustelu ole (ja itse asiassa poliisillekaan ei kai ole pakko vastata...). Mutta käytännössä jos jättää kokonaan vastaamatta, menettää mahdollisuuden saada työpaikka. Usein tosin on niin, että jos kysytään oikeasti kummallisia, on itse työpaikkakin aika kummallinen eikä sinne välttämättä enää haluaisikaan. Tässä ketjussa esillä olleet asiat eivät kuitenkaan ole niitä oikeasti kummallisia kysymyksiä.

Vierailija
18/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenkään kysymykseen joka koskee Minun yksityiselämää, en vastaa. Työnantajalle ne eivät kuulu.

Vierailija
19/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ala nöyristelemään. Jos et halua vastata niin et vastaa. Ei se sille haastateltavalle kuulu jos on kyse henkilökohtaisista asioista. Minä vastaisin vain koskien työasioita eli sanoisin että suurin saavutus oli se kun sain itse vaihdettua värikasetin toimiston tulostimeen ja se sama asia aiheutti myös stressiä. Niin ja kolmen asian perässä joiden perässä ei kannatta juosta on  Bussi, naiset ja työpaikka. 

Vierailija
20/58 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sanoa suoraan, että kyseiset asiat ovat liian henkilökohtaisia eikä niistä hakua puhua? Jos kysytään vaikka suurinta saavutusta tai mikä aiheuttaa stressiä?

Työnantaja tuskin haluaa kuulla, että suurin saavutus oli lähtö väkivaltaisesta parisuhteesta ja stressiä aiheuttavat sen jättämät traumat. Vai antaako vaikenemalla oudon kuvan itsestään?

Aina voit sanoa, että "hm, tätä täytyy miettiä" tai "en osaa nimetä mintään tiettyä".

Se on mielestäni parempi vaihtoehto, kuin "en halua vastata" jolloin saat kysymyksestä joka tapauksessa miinuspisteen.

Toisaalta, jos uskot että stressi on haitaksi työnteollesi, ehkä on parempi myöntää se ja yrittää siitä huolimatta olla hyvä työntekijä, kuin yrittää salata stressi josta nyt kärsit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä