Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien pitkät hoitovapaat (~3-vuotta) on nyt varallisuuden merkki

Vierailija
25.02.2019 |

Keskiluokkaiset perheet haluavat taata lasten parhaan lapsuuskasvatuksen. Tähän pyritään sillä, että äidit haluavat olla lasten lähellä koko varhaislapsuuden. Tämä on myös vaurauden merkki. Perheen isä turvaa perheen elannon niin hyvin, että äiti voi jäädä kotiin lasten kanssa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kotona lapsen kanssa 3 vuotta ja kyllä isäkin sai lasta hoitaa. Illat ja viikonloput olivat isän vastuualuetta selkeästi. Ei äidin kotona oleminen tarkoita sitä, että isä on jotenkin ulkoistettu.  Mies oli pienipalkkainen, mutta meillä on pääomia. Elettiin ihan kivasti, matkusteltiin, oltiin rennosti. 

Juu, en myöskään ymmärrä mistä tämä viha työssäkäyviä miehiä kohtaan kumpuaa? Miksi jonkun on niin vaikea ymmärtää, että usein mies käy töissä vain 8h päivässä? Illat ja viikonloput hoitaa tietenkin lapsia.

Vierailija
22/31 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm minun lähipiirissä eniten on vaikuttanut äidin jaksaminen ja/tai arvot kotiin jäämiseen. Moni töihin mennyt on sanonut suoraan, että seinät kaatui päälle kotona.

Minun miehelläni on hyvä palkka (eli keskivertoa parempi) ja minulla suht matala, mutta ei mikään järkyttävän pieni, ja jäin siis kotiin kunnes kuopus täyttää 3v. Jos minulla itselläni olisi ollut iso palkka niin olisin varmaan silti jäänyt, kun ei se muutama vuosi palkan menestyksessä haittaisi, silloin kun kuitenkin eletään ihan riittävän hyvin. Jos taas miehelläni olisi tosi pieni palkka, niin en olisi jäänyt näin pitkäksi aikaa välttämättä.

Isoin syy miksi voisin kuvitella meneväni töihin, ennen kuin kuopus on 3v, on kuitenkin oma jaksamiseni. Kun ei ne perhekerhot, muskarit ym. kuitenkaan korvaa sitä että töissä ollaan ns. yhdessä vastuussa jostain, voi ajatella ajatuksen loppuun, juoda kahvikupin jne. Pienten lasten kanssa on yksinäistä ja on raskasta ottaa jatkuvasti vastaan toisten negatiivisia tunteita ja alkukantaisia reaktioita niihin. Töissäkin on raskasta, mutta eri tavalla ja siellä on aikuista seuraa, jonka kanssa jakaa arki.

Hattua nostan kyllä kaikille äideille tasapuolisesti. Ei tuomita toisiamme, vaan yritetään kaikki etsiä itsellemme parhaat keinot toimia hyvänä äitinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm minun lähipiirissä eniten on vaikuttanut äidin jaksaminen ja/tai arvot kotiin jäämiseen. Moni töihin mennyt on sanonut suoraan, että seinät kaatui päälle kotona.

Minun miehelläni on hyvä palkka (eli keskivertoa parempi) ja minulla suht matala, mutta ei mikään järkyttävän pieni, ja jäin siis kotiin kunnes kuopus täyttää 3v. Jos minulla itselläni olisi ollut iso palkka niin olisin varmaan silti jäänyt, kun ei se muutama vuosi palkan menestyksessä haittaisi, silloin kun kuitenkin eletään ihan riittävän hyvin. Jos taas miehelläni olisi tosi pieni palkka, niin en olisi jäänyt näin pitkäksi aikaa välttämättä.

Isoin syy miksi voisin kuvitella meneväni töihin, ennen kuin kuopus on 3v, on kuitenkin oma jaksamiseni. Kun ei ne perhekerhot, muskarit ym. kuitenkaan korvaa sitä että töissä ollaan ns. yhdessä vastuussa jostain, voi ajatella ajatuksen loppuun, juoda kahvikupin jne. Pienten lasten kanssa on yksinäistä ja on raskasta ottaa jatkuvasti vastaan toisten negatiivisia tunteita ja alkukantaisia reaktioita niihin. Töissäkin on raskasta, mutta eri tavalla ja siellä on aikuista seuraa, jonka kanssa jakaa arki.

Hattua nostan kyllä kaikille äideille tasapuolisesti. Ei tuomita toisiamme, vaan yritetään kaikki etsiä itsellemme parhaat keinot toimia hyvänä äitinä.

Kiitos, hyvin kirjoitettu.

-ap

Vierailija
24/31 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin hoitovapaalla kunnes tyttäremme täytti kolme. Se oli itsestään selvää. Mies ei edes halunnut mutta minulle se oli luonnollista.

En voinut ajatella laittaa pientä lasta pitkiksi päiviksi tarhaan, tuntui sydämettömälle. Minä olen sairaanhoitaja ja mies timpuri. Emme ole rikkaita mutta toimeen tullaan ja tultiin varsin mukavasti hoitovapaankin aikana. Tyttö alkoi tarhassa sitten kolmevuotiaana ja silloin jo kavereitakin alkoi kaivata. Sitä ennen oli kaverina naapuritalon tyttö, saman ikäinen joka alkoi samassa tarhassa kolme kuukautta aikaisemmin. Jos toinen lapsi tulis, jota ei näillä näkymin tule tapahtumaan, tekisimme samoin.

Vierailija
25/31 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona olo ei kuulu äideille yhtään sen enempää kuin isille. Vastuu on yhteinen.

Vierailija
26/31 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheen nettotulot 4000 ja viisi lasta.. Todellakin olen pienimmästä sen kolme vuotta kotona, ennen en ole ollut. Näin on parempi.

Vierailija
27/31 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne on olleet aina.

Mulla on 4 lasta eikä koskaan ollut varaa jäädä hoitovapaalle. Kuopuksen kanssa hätäisesti kesän yli 3kk hoitovapaalla, sekin tosi niukkaa kun oli perhettä ja asuntovelkaa. Tuilla elävät selviävät huomattavasti paremmin kuin palkansaaja. 

Vierailija
28/31 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että äiti haluaa olla lapsen lähellä varhaislapsuuden? Eikö isät halua? Eikö anneta olla? Millaiseksi jää isän ja lapsen suhde, jos isä on aina töissä?

Itse ihastelen paljon enemmän perheitä, joissa hoitovastuu jaetaan vanhempien kesken. Tuollainen ap:n mainostama äitikeskeisyys on uuvuttavaa. Mullakin on tuttavaperhe, jossa äiti hoitaa lapsia kotona kun isä paahtaa töissä ja työmatkoillaan. Kun äidille tulee jokin meno, lapset menevät mummolaan. Wtf?!

Mun poikani on ollut molempien lasten kanssa hoitovapaalla 5-6kk. Se on ollut helppoa kun molempien tulot on suunnilleen yhtä suuret ja sen verran reilut että yhden palkalla on selvinnyt asuntolainoista yms. Hänen mielestään ihan mielettömän upea juttu

Vierailija
29/31 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin hoitovapaalla kunnes tyttäremme täytti kolme. Se oli itsestään selvää. Mies ei edes halunnut mutta minulle se oli luonnollista.

En voinut ajatella laittaa pientä lasta pitkiksi päiviksi tarhaan, tuntui sydämettömälle. Minä olen sairaanhoitaja ja mies timpuri. Emme ole rikkaita mutta toimeen tullaan ja tultiin varsin mukavasti hoitovapaankin aikana. Tyttö alkoi tarhassa sitten kolmevuotiaana ja silloin jo kavereitakin alkoi kaivata. Sitä ennen oli kaverina naapuritalon tyttö, saman ikäinen joka alkoi samassa tarhassa kolme kuukautta aikaisemmin. Jos toinen lapsi tulis, jota ei näillä näkymin tule tapahtumaan, tekisimme samoin.

Ihailtava asenne sinulla. Taidat olla äidiksi syntynyt :)

Vierailija
30/31 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona olo ei kuulu äideille yhtään sen enempää kuin isille. Vastuu on yhteinen.

Tottakai vastuu on yhteinen. Perhe elää isän tuomalla palkalla. Miksi se sinulle ei ole ok? Taidat olla perheetön sinkku?

Vierailija
31/31 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta siinä vaiheessa voidaan puhua näin kun naisen palkka on sama kuin miehen palkka. Vielä ollaan kaukana tuosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan