Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun koulussa on parempaa ruokaa kuin kotona

Vierailija
25.02.2019 |

Olin luullut olevani hyvä ruuanlaittaja. Aikuisten makuun teen erittäinkin maistuvaa ruokaa. Mutta tulipas nyt iso henkinen kolaus, kun koulun aloittanut lapseni sanoi, että koulussa on parempaa ruokaa kuin kotona. Kuulemma koulussa ainakin nämä on paremia kuin kotona: salaatit, keitetyt perunat, pyttipannut, uunimakkarat, riisit, pinaattikeitot, aurinkokeitot, kalapuikot. Olin aina luullut, että kouluissa on huonoa ruokaa, mutta nyt minun pitäisikin ottaa oppia kouluruuista.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin oppia tekemään uuniohrapuuroa yhtä hyvin mitä koulussa oli. Jostain syystä kotitekoinen ei onnistu koskaan.

Minäkin olen aina tykännyt laitoskeittiöiden puuroista. Lapseni myös. Yhdessä sellaisessa laitoskeittiössä sain kerran tietää, että puuro keitettiin täysmaitoon. Ehkä siinä se salaisuus.

ap

Täysmaitoa käytän minäkin, mutta ei vaan onnistu. Sinällään hassua, koska olen muuten suht hyvä ruuanlaittaja.

Käytätkö kokonaisia ohrasuurimoita vai rikottuja? Ostatko ne esikeitettyinä?

ap

Olen käynyt läpi kaikki mahdolliset ohrasuurimot, mitä kaupasta löytyy. Olen haudutellut puuroa niin uunissa kuin haudekeittimessä levyllä, mutta puurosta ei tule niin hyvää, mitä toivoisin.

Koulussa tarjotaan luomu ohrapuuroa, joka on tehty rikotuista ohrasuurimoista, punaiseen maitoon. Haudutus, lähes kiehumispisteessä n. 3tuntia. Ja lapset tykkää.

Ei todellakaan missään koulussa tarjota tuollaista puuroa. Johan rasvainen maito on kielletty kaikkialla.

Saa sitä tarjota, koska sitä yleensä esiintyy viiden viikon kiertävällä ruokalistalla vain kerran.

Vierailija
82/86 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungin kouluissa ruoka on ihan hirveetä P_skaa. Kouluruokaan käytettävä rahasumma on kuulemma 20 cent./lapsi, joten ei kyllä kovin hyvää tuohon hintaan voi saadakaan.Onneksi kotona saavat hyvää ruokaa,vaikka pienellä rahalla sen teenkin.Muutama vuosi sitten oli vielä 50cent./lapsi.Olisikohan uusilla ystävillä vaikutusta asiaan?

20 c per lapsi on kyllä järkyttävän vähän. Mitä ruokia siellä sitten tarjotaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin oppia tekemään uuniohrapuuroa yhtä hyvin mitä koulussa oli. Jostain syystä kotitekoinen ei onnistu koskaan.

Minäkin olen aina tykännyt laitoskeittiöiden puuroista. Lapseni myös. Yhdessä sellaisessa laitoskeittiössä sain kerran tietää, että puuro keitettiin täysmaitoon. Ehkä siinä se salaisuus.

ap

Täysmaitoa käytän minäkin, mutta ei vaan onnistu. Sinällään hassua, koska olen muuten suht hyvä ruuanlaittaja.

ap

Olen käynyt läpi kaikki mahdolliset ohrasuurimot, mitä kaupasta löytyy. Olen haudutellut puuroa niin uunissa kuin haudekeittimessä levyllä, mutta puurosta ei tule niin hyvää, mitä toivoisin.

Koulussa tarjotaan luomu ohrapuuroa, joka on tehty rikotuista ohrasuurimoista, punaiseen maitoon. Haudutus, lähes kiehumispisteessä n. 3tuntia. Ja lapset tykkää.

Ei todellakaan missään koulussa tarjota tuollaista puuroa. Johan rasvainen maito on kielletty kaikkialla.

Viimeksi kun tarkistin, kouluruokaa ei koske ehdottomat kiellot eikä pakot, vaan vain suositukset. Nykyinen kouluruokasuositus täällä: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131834/Syo¦êda¦êa¦ên_ja_opitaan_yhdessa¦ê_korjattu_5.2017_WEB.pdf?sequence=1

Siellä maidon suhteen ”suositeltava valinta” on rasvaton ja D-vitaminoitu. Missä sitten suosituksia noudatetaan on eri asia. Yleensä ottaen suosituksia katsotaan eniten silloin, kun ruokaa ei tehdä koulun omassa keittiössä, vaan ostetaan muualta. Silloin palveluntarjoajat kilpailutetaan ja vaikuttavina tekijöinä ovat sekä hinta että palveluntarjoajan saamat pisteet suositusten noudattamisesta. Jos koululla keitetään puurot itse, ei tarvitse kilpailuttaa hinnan ja suosituspisteiden mukaan, vaan koulu voi keittää puuron mistä aineksista tykkää.

Vierailija
84/86 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Suurin syy siihen, miksi kouluissa tarjotaan ruokajuomana vain rasvatonta maitoa, on koulumaitotuki: https://www.valio.fi/ammattilaiset/foodservice/eu-koulumaitotuki-valion…

Koulu siis saa tukea vain rasvattomaan maitoon, mutta ei rasvapitoisiin maitoihin. Koululle tulee sen takia halvemmaksi tarjota maidot vain rasvattomina. Koulumaitoja ei koske pakot eikä kiellot, vaan vain suositukset, joita ei ole pakko noudattaa, mutta koulumaitotuki on kuitenkin vahva kannustin tarjota ruokajuomamaidot vain rasvattomina.

Koulumaitotuki koskee vain 2.5 desilitraa per oppilas per päivä. Jos ruokajuomamaidon lisäksi on tarjolla maitoon keitettyä puuroa, koulumaitotuki ei ulotu siihen puuron sisältämään maitoon. Näin ollen koululle ei tule merkittävästi halvemmaksi keittää puuroa rasvattomaan maitoon kuin täysmaitoon, joten jos koulun omat keittäjät keittävät sen puuron, he voivat yhtä hyvin valita käyttää siihen täysmaitoa.

Vierailija
85/86 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta vaikka koululla ei keitettäisi ohrapuuroa itse, vaan se ostettaisiin valmiina Saarioiselta, silloinkin se olisi keitetty täysmaitoon: https://www.saarioinen.fi/tuote/ohrapuuro-300-g/

”AINEOSAT

Täysmaito, vesi, ohrasuurimo, jodioitu suola.

Vierailija
86/86 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi eineslinjalle. Se kostautuu sitten terveyden kanssa. Ota lapsi mukaan suunnittelemaan ja tekemään ruokaa, niin sinullekin selviää mistä tykkää ja voitte miettiä miten sen voisi tehdä terveellisesti. Se maku voi muuttua nopeastikin, niin ehkä kohta maistuu "parempikin" ruoka taas.

Huomiselle lapsi toivoi aurinkokeittoa. Ajattelin kokeilla tällä ohjeella: https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005574609.html

ap

Tulipa kokeiltua tuon ohjeen aurinkokeittoa. Lapsi tykkäsi. ”Yhtä hyvää kuin koulussa.” Lapsi söi ensimmäisen lautasellisensa loppuun, pyysi lisää ja söi toisenkin lautasellisen loppuun.

Mukavaa, että lapselle maistui, mutta itse en innostunut. Hyvin miedon ja vähäsuolaisen makuista. Maistui enemmän perunalta kuin vihanneksilta. Lapselle se ehkä oli se pointti. Itse tykkään enemmän vihannesten makuisesta sosekeitosta, mutta lapsi näköjään enemmän perunan makuisesta. Yllättävää sinänsä, koska hän ei normaalisti kotona halua syödä keitettyjä perunoita, perunamuusia eikä mitään perunavoittoisia uuniruokia. Normaalisti hän ei syö myöskään palsternakkaa eikä lanttua, vaan nyppii ne pois. Tuossa sosekeitossa nekin menivät alas siinä seassa. Luultavasti siksi koska perunan maku jyräsi kaikki muut maut alleen.

Jos hän joskus pyytää aurinkokeittoa uudelleen, kokeilen varmaan keittää veden sijaan täysmaitoon. Kaappaus keittiössä -ohjelmassakin tehtiin niin. Lapsi tykkää muistakin täysmaitopohjaisista ruuista, ja niin tykkään minäkin. Perunan osuuden pidän varmaan jatkossakin yhtä korkeana, jos kerran se on lapselle se kynnyskysymys tuollaisten keittojen maistuvuuden suhteen.

Mutta nyt minulla on jääkaapissani vielä suunnilleen litra tuota tämänpäiväistä aurinkokeittoa. En ole kiinnostunut syömään sitä samassa muodossaan huomennakin. Etsin varmaan käsiini sen ohjeen, missä sosekeittoon lisättiin jauhoja ja munia ja paistettiin juuresletuiksi. Sellainen voisi maistua hyvin sekä minulle että lapselle, ja loput voisi pakastaa.

ap

En löytänyt sitä etsimääni ohjetta. Otin sitten vain tavallisen lettuohjeen ja korvasin siinä maidon tuolla eilisellä aurinkokeitolla eli sosekeitolla. Tuli hyvää. Lapsikin tykkäsi.

Nyt ei maistunut perunalta niin kuin eilen keiton muodossa. Nyt maistui makeahkoilta juureksilta juuri mukavasti. Lisäksi tein kinkku-kermaviilikastikkeen. Kokonaisuus oli oikein hyvä ja ruokaisa.

Kaikki aurinkokeitto ei kulunut tuohon, vaan vain 6 dl. Loput aurinkokeitot voisin koittaa laittaa sämpylätaikinan nesteeksi. Juuresleipää nykyään toitotetaan tv:ssäkin jatkuvasti.

ap