Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun koulussa on parempaa ruokaa kuin kotona

Vierailija
25.02.2019 |

Olin luullut olevani hyvä ruuanlaittaja. Aikuisten makuun teen erittäinkin maistuvaa ruokaa. Mutta tulipas nyt iso henkinen kolaus, kun koulun aloittanut lapseni sanoi, että koulussa on parempaa ruokaa kuin kotona. Kuulemma koulussa ainakin nämä on paremia kuin kotona: salaatit, keitetyt perunat, pyttipannut, uunimakkarat, riisit, pinaattikeitot, aurinkokeitot, kalapuikot. Olin aina luullut, että kouluissa on huonoa ruokaa, mutta nyt minun pitäisikin ottaa oppia kouluruuista.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapselle ei voi olla jäävuorisalaattia tms.? Vainsitä mistä sinä tykkäät on tarjolla😱

Varmaan pitäisi ostaa sitä jäävuorisalaattia sitten.

ap

Vierailija
22/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein kerran itse pinaattikeittoa. Mies sanoi että ei ole yhtä hyvää kuin kaupan pinaattikeitto :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu. Kaikki on parempaa koulussa. Lapsi oli koulussa syönyt lihaperunasose laatikkoa ja pyysi että tekisin sitä joskus ja tein ja ei ollut hyvää. Testiksi ostin kaupasta saman laatikon ja se oli kuulemma herkullista.

Vierailija
24/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolatonta ja maustamatonta einestä pöytään!

Ehkä se suola ja mausteet tosiaan on se, mikä lapsen näkökulmasta minun tekemissäni ruuissa on vikana. Mutta keitettyihin perunoihin en laita suolaa enkä mausteita. Silti lapsen mielestä kotona keitetty peruna on pahaa ja koulussa parempaa.

ap

Kyse voi olla rakenteesta tai mausta. Ei kaikki keitetyt perunat maistu samalta. Lajikkeissa on eroa.

Mitähän perunalajiketta koulussa mahdetaan käyttää? Itse ostan niitä valmiiksi 2 kg pusseissa olevia yleisperunoita.

ap

Vierailija
25/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä yrität miellyttää lasta noin paljon? Se tässä on mielestäni pelottavinta. Mitä sitten jos koulun ruoka on parempaa tai pahempaa. Suomessa on kuitenkin taidolla koostetut ilmaiset kouluateriat. Yritä saada lapsi ymmärtämään, mistä ruokailussa on kyse.

26/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa oli joitain todella hyviä ruokia aikoinaan (80- ja 90-luvuilla), esim. pinaattiletut + savukalasalaatti oli ihana yhdistelmä.

Vierailija
27/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä yrität miellyttää lasta noin paljon? Se tässä on mielestäni pelottavinta. Mitä sitten jos koulun ruoka on parempaa tai pahempaa. Suomessa on kuitenkin taidolla koostetut ilmaiset kouluateriat. Yritä saada lapsi ymmärtämään, mistä ruokailussa on kyse.

En yritä miellyttää lasta koko ajan, mutta ruuan suhteen olisi kiva edes joskus miellyttää.

ap

Vierailija
28/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäävuorisalaatin syöminen on täysin turhaa, ei mitään ravintoaineita.

Olen tietoinen siitä, että tummanvihreät salaatinlehdet ovat paljon ravitsevampia kuin jäävuorisalaatti. Siksi olenkin jo vuosikausia pyrkinyt ostamaan salaatit tummanvihreinä. Olisi jäävuorisalaatissa silti kuitua ainakin.

ap

Vierailija
29/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 4-vuotias saa jo auttaa keittiössä, pilkkoo myös pehmeitä vihanneksia (esim, paprika) ja raastaa juustoa jne. Kai nyt koululaiselle voi veitsen antaa käteen!!

Vierailija
30/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 4-vuotias saa jo auttaa keittiössä, pilkkoo myös pehmeitä vihanneksia (esim, paprika) ja raastaa juustoa jne. Kai nyt koululaiselle voi veitsen antaa käteen!!

Pitää koittaa.

ap

Vierailija
31/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on tunnelma, joka saa ruuankin maistumaan paremmalta?

Voi tietenkin olla silläkin merkitystä.

ap

Vierailija
32/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisinä ostan yleensä basmati- tai jasmiiniriisiä. Koulussakin kuulemma riisi on valkoista, mutta parempaa. Ilmeisesti tavallinen pitkäjyväinen riisi on sitten enemmän lapsen makuun kuin basmati- tai jasmiiniriisi.

ap

Vierailija
33/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkarat pyrin ostamaan mahdollisimman laadukkaina. Koulussa makkara lienee halvinta mahdollista, ja lapsi tykkää siitä enemmän.

ap

Vierailija
34/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin lapsena tykkäsin kouluruuista enemmän kuin äidin tekemistä. Äiti kysyi mun suosikkikouluruuat ja kohta ne samat ilmestyivät meille täsmälleen samanlaisina eineksinä.

Vierailija
35/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo jäävuorisalaattikaan näytä ihan nollaravintoarvoinen olevan vaikka ei romainesalaatin tasolle ylläkään: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/331

ap

Vierailija
36/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kyse myös tottumuksesta, itse lapsena rakastin, kun sai syödä jotain uudenlaista: kavereiden kanssa vaihdoimme esim. eväsleipiä päittäin, maistui niin hyvälle syödä leipää jossa oli köytetty eri margariinia, leikkelettä ja juustoa kuin kotona. Chili con carne, kanaviillokki yms taas maistuivat niin hyvälle, koska kotona sellaisia ei koskaan tarjottu.

Vierailija
37/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on koulussa aivan naurettavan hyvää ruokaa. Syön siellä joka arkipäivä. En tajua miksi kouluruokaa haukutaan.

Vierailija
38/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin lapsi sanoi noin. En enää muista mikä ruoka oli kysymyksessä.

Ystäväni on koulun keittiössä töissä ja hän kertoi lapsille maistuvan kouluruoka, mutta ehkä vanhempien asenteissa se on saanut huonon maineen.

Vierailija
39/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin oppia tekemään uuniohrapuuroa yhtä hyvin mitä koulussa oli. Jostain syystä kotitekoinen ei onnistu koskaan.

Vierailija
40/86 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoperunat ovat parempia kuin yleisperunat. (hyi hitto kun yritin paistaa ylijääneitä yleisperunoita tässä taannoin, silloin vasta itsellänikin välähti että ehkä pitäisi valita jotain muuta). Makkara, no se huonompi makkara on oikeastaan ihan hyvää, lihat lihana ja makkarat makkaroina.

Jäävuorisalaatti on karseaa, jääsalaatti ja kaali parempaa.

Ja riisi... No onhan se ekompaa ostaa jotain Euroopassa tuotettua perusriisiä kuin jotain kehitysmaalaisten selkänahasta revittyä.