Kun koulussa on parempaa ruokaa kuin kotona
Olin luullut olevani hyvä ruuanlaittaja. Aikuisten makuun teen erittäinkin maistuvaa ruokaa. Mutta tulipas nyt iso henkinen kolaus, kun koulun aloittanut lapseni sanoi, että koulussa on parempaa ruokaa kuin kotona. Kuulemma koulussa ainakin nämä on paremia kuin kotona: salaatit, keitetyt perunat, pyttipannut, uunimakkarat, riisit, pinaattikeitot, aurinkokeitot, kalapuikot. Olin aina luullut, että kouluissa on huonoa ruokaa, mutta nyt minun pitäisikin ottaa oppia kouluruuista.
Kommentit (86)
Mä tein kerran itse pinaattikeittoa. Mies sanoi että ei ole yhtä hyvää kuin kaupan pinaattikeitto :(
Meillä sama juttu. Kaikki on parempaa koulussa. Lapsi oli koulussa syönyt lihaperunasose laatikkoa ja pyysi että tekisin sitä joskus ja tein ja ei ollut hyvää. Testiksi ostin kaupasta saman laatikon ja se oli kuulemma herkullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolatonta ja maustamatonta einestä pöytään!
Ehkä se suola ja mausteet tosiaan on se, mikä lapsen näkökulmasta minun tekemissäni ruuissa on vikana. Mutta keitettyihin perunoihin en laita suolaa enkä mausteita. Silti lapsen mielestä kotona keitetty peruna on pahaa ja koulussa parempaa.
ap
Kyse voi olla rakenteesta tai mausta. Ei kaikki keitetyt perunat maistu samalta. Lajikkeissa on eroa.
Mitähän perunalajiketta koulussa mahdetaan käyttää? Itse ostan niitä valmiiksi 2 kg pusseissa olevia yleisperunoita.
ap
Miksi ihmeessä yrität miellyttää lasta noin paljon? Se tässä on mielestäni pelottavinta. Mitä sitten jos koulun ruoka on parempaa tai pahempaa. Suomessa on kuitenkin taidolla koostetut ilmaiset kouluateriat. Yritä saada lapsi ymmärtämään, mistä ruokailussa on kyse.
Koulussa oli joitain todella hyviä ruokia aikoinaan (80- ja 90-luvuilla), esim. pinaattiletut + savukalasalaatti oli ihana yhdistelmä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä yrität miellyttää lasta noin paljon? Se tässä on mielestäni pelottavinta. Mitä sitten jos koulun ruoka on parempaa tai pahempaa. Suomessa on kuitenkin taidolla koostetut ilmaiset kouluateriat. Yritä saada lapsi ymmärtämään, mistä ruokailussa on kyse.
En yritä miellyttää lasta koko ajan, mutta ruuan suhteen olisi kiva edes joskus miellyttää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jäävuorisalaatin syöminen on täysin turhaa, ei mitään ravintoaineita.
Olen tietoinen siitä, että tummanvihreät salaatinlehdet ovat paljon ravitsevampia kuin jäävuorisalaatti. Siksi olenkin jo vuosikausia pyrkinyt ostamaan salaatit tummanvihreinä. Olisi jäävuorisalaatissa silti kuitua ainakin.
ap
Mun 4-vuotias saa jo auttaa keittiössä, pilkkoo myös pehmeitä vihanneksia (esim, paprika) ja raastaa juustoa jne. Kai nyt koululaiselle voi veitsen antaa käteen!!
Vierailija kirjoitti:
Mun 4-vuotias saa jo auttaa keittiössä, pilkkoo myös pehmeitä vihanneksia (esim, paprika) ja raastaa juustoa jne. Kai nyt koululaiselle voi veitsen antaa käteen!!
Pitää koittaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on tunnelma, joka saa ruuankin maistumaan paremmalta?
Voi tietenkin olla silläkin merkitystä.
ap
Riisinä ostan yleensä basmati- tai jasmiiniriisiä. Koulussakin kuulemma riisi on valkoista, mutta parempaa. Ilmeisesti tavallinen pitkäjyväinen riisi on sitten enemmän lapsen makuun kuin basmati- tai jasmiiniriisi.
ap
Makkarat pyrin ostamaan mahdollisimman laadukkaina. Koulussa makkara lienee halvinta mahdollista, ja lapsi tykkää siitä enemmän.
ap
Mäkin lapsena tykkäsin kouluruuista enemmän kuin äidin tekemistä. Äiti kysyi mun suosikkikouluruuat ja kohta ne samat ilmestyivät meille täsmälleen samanlaisina eineksinä.
Eipä tuo jäävuorisalaattikaan näytä ihan nollaravintoarvoinen olevan vaikka ei romainesalaatin tasolle ylläkään: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/331
ap
Voi olla kyse myös tottumuksesta, itse lapsena rakastin, kun sai syödä jotain uudenlaista: kavereiden kanssa vaihdoimme esim. eväsleipiä päittäin, maistui niin hyvälle syödä leipää jossa oli köytetty eri margariinia, leikkelettä ja juustoa kuin kotona. Chili con carne, kanaviillokki yms taas maistuivat niin hyvälle, koska kotona sellaisia ei koskaan tarjottu.
Meillä ainakin on koulussa aivan naurettavan hyvää ruokaa. Syön siellä joka arkipäivä. En tajua miksi kouluruokaa haukutaan.
Minunkin lapsi sanoi noin. En enää muista mikä ruoka oli kysymyksessä.
Ystäväni on koulun keittiössä töissä ja hän kertoi lapsille maistuvan kouluruoka, mutta ehkä vanhempien asenteissa se on saanut huonon maineen.
Minä haluaisin oppia tekemään uuniohrapuuroa yhtä hyvin mitä koulussa oli. Jostain syystä kotitekoinen ei onnistu koskaan.
Keittoperunat ovat parempia kuin yleisperunat. (hyi hitto kun yritin paistaa ylijääneitä yleisperunoita tässä taannoin, silloin vasta itsellänikin välähti että ehkä pitäisi valita jotain muuta). Makkara, no se huonompi makkara on oikeastaan ihan hyvää, lihat lihana ja makkarat makkaroina.
Jäävuorisalaatti on karseaa, jääsalaatti ja kaali parempaa.
Ja riisi... No onhan se ekompaa ostaa jotain Euroopassa tuotettua perusriisiä kuin jotain kehitysmaalaisten selkänahasta revittyä.
Varmaan pitäisi ostaa sitä jäävuorisalaattia sitten.
ap