mitä alle 50 kiloiset naiset syövät yleensä päivässä?
Ja miten liikkuvat? Tuntuu hassulta että joku pysyy tuossa painossa.
Kommentit (31)
Syöminen on se mikä lihottaa. kirjoitti:
Ei ole meillä raskaus muuttanut painoa mihinkään.
Neljä lasta on tullut, ja paino pysyy vakiona.
Syöminen on se mikä lihottaa.
Jos energiaa menee sisään enemmän kuin sitä tarvitaan paino nousee.
Osa lihoo raskausaikana, kun syö enemmän, oikeasti ei tarvitse päivässä kuin kananmunan enemmän, en muista mutta vähän kuitenkin. Osa antaa itselleen luvan mässäillä ja painohan siitä nousee.
Mutta pieni painon nousu on ok (5-8 kg+vauva), imetykseen ja synnytyksen jälkeen voi olla pieni lisä energia kehossa ok.
Joku voi sanoa, että lääkkeet lihottaa, se ei ole totta, mutta lääkkeet voi vaikuttaa ruokahaluun ja hormooni toimintaan.
Jos haluaa vähentää painoa, pitää vain syödä vähemmän, mitä isompi olet sitä pienempi oltava ruoka annos.
Eli hoikat saa syödä paljon, vaikka ne ei kasva, mutta isot jotka haluaa vähentää painoa pitää syödä huomattavasti vähemmän. Samalla annoksella millä hoikka ei liho, lihava ei laihdu.
Liikunta on monelle väärä tapa vähentää painoa, koska se kasvattaa ruokahalua.
Liikunta on tosin hyvä asia, se kehittää lihaksia, ja on apuna painon pudotuksessa myös.
Jos liikuntaa kasvattaa, ei syömistä saa kasvattaa kuitenkaan, silti tulee huolehtia terveellisestä syömisestä.
Sokerit pois (makeiset, herkut, alkoholi) ja rypsiöljyä ruokaan, sille omalle lautaselle tai omaan ruokaan, että tulee syötyä. Kasvikset ruokaan ja öljyä joukkoon.
Vähärasvaiset tuotteet pois, ne lihottaa. (kova rasva myös pois, ns. läski tai muu vastaava)
Kun keho saa öljyä, se tietää saaneen enegiaa, ja on tyytyäinen pidempään.
(Kaikki ei ole ihan tarkkaan niin kuten kirjoitin, mutta se suunta on.)
Sellainen ruokavalio, että voit elää sillä seuraavat 20 vuotta.
Kommenttisi on todella naivi. Huomaa, että olet nuori ihminen. Elämällä on tapana opettaa...
Koko kysymyksenasettelu on vähän pielessä, koska ihmisen normaali paino on niin vahvasti riippuvainen pituudesta ja myös iästä. Teinivuosien paino nousee hieman aikuistuessa.
Mutta lähdetään siitä, että olen hieman alle 150-senttinen aikuinen nainen. Painan n. 48 kiloa ja uuden painoindeksin mukaan painoni on normaalipainon ylärajalla.
Joudun tekemään töitä tämän painon säilyttämiseksi. Voisin painaa n. 34 kiloa vähemmänkin, mutta enemmän tavoittelen hyvinvointia kuin kilojen karsimista.
Aamupalana lähes aina smoothie, tuorepuuro tai kaurapuuro, joka sisältää
hedelmiä tai marjoja, yrttejä (vitamiinit, luontainen makeus)
kauraleseitä tai kaurahiutaleita (kuidut)
raejuusto tai maitorahka (proteiini)
pähkinöitä tai tilkka laadukasta oliiviöljyä (hyvät rasvahapot)
Lounaalla usein täysjyväpastaa kasviskastikkeella. Käytän kastikkeisiin kasvipohjaisia öljyjä. Pasta voi sisältää parmesania, mutta korvaan sen joskus ravintohiivahiutaleilla. Lounas voi olla myös salaatti, jossa proteiinin lähteenä esim. merenelävät, kananmuna tai raejuusto. Salaattiin voi sisältyä täysjyväcouscous tai viipale täysjyväruisleipää.
Illallisella esim. keittoa tai munakas. Jokaisella aterialla tuoreita kasviksia, hitaita hiilareita ja proteiinia.
Välipalana tai iltapalana hedelmiä, pähkinöitä tai joskus suklaata tai kauramaitoon tehty kaakao van Houtenista ja ruokosokerista. Pyrin välttämään herkkuja, punaista lihaa ja kovia rasvoja sekä eläinrasvoja.
Jokaiseen aamuun kuuluu jooga. Sen lisäksi käyn juoksemassa, luistelemassa, tanssimassa ja teen lihaskuntotreeniä 23 kertaa viikossa.
Tällä paino pysyy 48:ssa, eikä se minun kokoisella naisella siitä kyllä saisi noustakaan. Jos joku 170-senttinen on alle 50-kiloinen, siitä voi sitten mielestäni jo huolestua.
Mitä vaan. En lisää juomiin/ruokiin sokeria, ruokavaliossa ei limua, maitoa, mehua, makeutusaineita, palmuöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Sillon, kun itse painoin noin 46kg, söin muutaman viikon välein. Satunnaisesti vain. Join kahvia ja siinä maitoa ja sokeria, siitä kai se energia tuli, ettei kuolema korjannut. Niin olen 168cm pitkä.
Jossain 55kg painossa söin päivittäin kaksi palaa paahtoleipää ja yhden palan juustoa ja sitä kahvia, mutta ilman maitoa ja sokeria. Satunnaisesti jotain siiderityyppistä juomaa, ehkä parin viikon välein.
Jossain 65kg painossa söin kaiken mitä kaapeista löytyi ja oksensin.
Näillä mennään hautaan asti. Psykiatrilta kysyin onko mitään apua olemassa. Sanoi, että ei ole.
Aineenvaihdunta on yksilöllistä. On 170 cm pitkiä, jotka syö päivittäin normaalit ateriat (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala) ja pysyy 50-kiloisina tai allekin.
Kanaa aurinkokuivatulla tomaatilla, sämpylää kasviksilla, pakastepizzan, irtokarkkeja, moussakaa, sushia. En kaikkea samana päivänä tietenkään, mutta esimerkkejä asioista joita olen syönyt viikon sisään.
Mikä painohullu täällä jankkaa samaa asiaa monessa eri ketjussa?!?
Sama paino pysyin noin 54 vuotiaaksi. Sitten paino noussut noin 10 kg ja useita syitä.
Tuskin söin mitään kummallista mutta vain yksi lämmin ateria päivässä. Aamulla jotain, välipalana jotain, illalla jotain. Yksinkertaista ei monimutkaista. Ei kamalasti makeisia eikä mitään virvoitusjuomia. Paljon kahvia.
Läskeille normaalit painot ovat hassuja, niinhän se menee. Itse olen 67-kiloinen mies, 177 cm, ja minulla on rutkasti lihasmassaa. Koen painoni olevan juuri normaali urheilulliselle ja hoikalle miehelle. 50 kg tai vähän alle on normaali paino hoikalle naiselle pituusluokassa 150-165 cm.
Sillon, kun itse painoin noin 46kg, söin muutaman viikon välein. Satunnaisesti vain. Join kahvia ja siinä maitoa ja sokeria, siitä kai se energia tuli, ettei kuolema korjannut. Niin olen 168cm pitkä.
Jossain 55kg painossa söin päivittäin kaksi palaa paahtoleipää ja yhden palan juustoa ja sitä kahvia, mutta ilman maitoa ja sokeria. Satunnaisesti jotain siiderityyppistä juomaa, ehkä parin viikon välein.
Jossain 65kg painossa söin kaiken mitä kaapeista löytyi ja oksensin.
Näillä mennään hautaan asti. Psykiatrilta kysyin onko mitään apua olemassa. Sanoi, että ei ole.