Minulla on pitkään ollut jo oma väri tukassa, nyt on harmaa "tyvikasvu". Olen alle 30v!
Mistähän näin äkkinäinen harmaantuminen voi johtua? Oma hiusväri ei luojan kiitos ole mikään kamalan tumma, enemmänkin sellainen perus maantienharmaan hiirulainen. Kuitenkin selkeästi ruskea. Aiemmin on ollut jotain enemmän harmaaseen taittuvaa tuolla seassa, mutta näyttäneet lähinnä vaaleilta raidoilta ja asia ei ole kummemmin vaivannut minua.
Olen nyt pari päivää ihmetellyt, että eikö shampoo ole pessyt kunnolla vai miksi tyvi näyttää ihan harmaalle. Kävin tänään uudelleen pesemässä hiukset ja järkytyin heti pesun jälkeen: tyvi tosiaan on harmaa/vaaleampi ja muu tukka ruskea. Mulle on siis tullut "tyvikasvu", koska eron huomaa muutaman sentin matkalta versus esim. 10 cm kohdalta. Hiukset siis näyttävät värjätyiltä.
En tunne ketään muuta tämän ikäistä, jolla kasvaisi oikeasti ihan tässä määrin harmaita mitä mulla näyttää nyt kasvavan tuolta. En allergian vuoksi haluaisi värjätä tukkaa, kasviväri olisi toki yksi vaihtoehto mutta siinäkin sitten tulisi ihan sama tyvikasvun ongelma.
Onko kukaan muu harmaantunut äkillisesti? Olen aika maassa tästä asiasta, pinnallista totta kai ja joskeenkin hävettää olla näin harmissaan ja häpeissään tästä asiasta. Koitin selailla instagramista kuvia harmaista hiuksista, mutta muut kyllä näyttivät olevan iältään 40 +! Pitäisikö antaa oman uuden värin nyt kasvaa vaan täältä vai saakohan tuota konstrastia omaan "vanhaan" väriin mitenkään peitettyä esim. raidoilla? Onko täällä ketään muuta, joka ois oikeasti alkanut harmaantumaan nuorena? Tässä nyt ei ole kyse siitä, että tuolta puskisi joku yksittäinen harmaa hius. Oikeasti koko pää näyttää harmaantuneen kunnolla kerralla, ei sieltä nyt ihan valkoista tule mutta selkeästi harmaampaa kuitenkin.
Kommentit (31)
Mä oon 29 v. ja jos 2 vuotta sitten huomasin yksittäiset harmaat. Perinnöllistä se kai on. Avomieheni on 33 v. ja se on jo harmaantunut kunnolla.
Mulla kävi niin, että kun valkoisia hiuksia rupesi tulemaan 29-vuotiaana, rupesi yhdestä kohtaa pukkaamaan myös punertavaa hiusta...! Kun synnyin, mulla oli kuulemma hiukan tummanpunaiset hiukset. Mutta lapsena vaalenrusket - ei häivähdystäkään punaista. Ilmeisesti jotkin värigeenit on nyt aktivoitunu...
Mä harmaantusin 28-29 -vuotiaana; äitini joka on jo yli 60-vuotias ei ole lainkaan harmaantunut ja hänen 94-vuotias isoisänsäkin oli aikoinaan tummahiuksinen. Perinnöllistä se on, mutta herkkyys sille että jokin ulkoinen tekijä laukaisee tietyt geenit on myös perinnöllistä. Sen lisäksi että laspi on kahden suvun yhdistelmä, geenit voi ilmetä vähän miten sattuu...
Olen kuullut, että stressi voisi aiheuttaa äkillisen harmaantumisen...
Erikoista on kuitenkin se, jos harmaantuminen tapahtuu jyrkästi. En tiedä onko se välttämättä mikään sairauden/poikkeavuuden merkki, itsellä vain ei tullut lainkan harmaita vaan suoraan valkoisia, joiden määrä lisääntyi vuosien mittaan.
On ollut paljon työstressiä, uusi työpaikka ja muuttokin samaan syssyyn. Aloin myös syömään kipukynnystä nostavaa lääkettä, joka voi kyllä varmaan jotenkin vaikuttaa hormonitoimintaa. Tätä eri väristä on nyt muutama sentti just kasvanut eli menis tuohon muutoksen ajankohtaan, kaikki tulivat kerralla. Miehen mielestä tämä nyt vaan näyttää päänahkaa vasten tuolta ja kuvittelen, että ero ois jotenkin radikaali mutta kyllä tuon eron näkee kun hiusta nostaa kohti kattoa. Vaikea sanoa miltä tämä näyttäisi sitten jos olisi koko pää tän värinen, että olisiko kuitenkin jotain ruskeaa joukossa niin menisi kategoriaan maantieharmaa/kulahtanut kuten monella muullakin on ihan normaalisti vai onko kyse todella harmaantumisesta. Mutta sama fiilis kun mitä oli silloin kun oli punaseksi värjännyt ja tuli tyvikasvu, että oma väri on aivan "harmaa" kun näytti siltä värjättyä vasten.
Ap
Ajattelin jos nyt vielä kerran pesisin hiukset kunnolla normaalilla shampoolla. Olen viime aikoina koittanut pestä palashampoolla ja en tiedä voisiko kuitenkin olla jotain jämää jäänyt, vaikka pesin jo kerran.. Ahdistavaa. Olen kuumeessa kotona niin ehdin pyöritellä päässä tätä asiaa nyt ihan liikaa.
Ap
Mieheni harmaantui aikaisin, tais alkaa noin 30-kymppisenä, samoin hänen äitinsä. Nopeasti eteni harmaantuminen näillä molemmilla. Anna värin olla, sehän on sinun pääsi ja osa persoonaasi.
Älä värjää nyt hiuksiasi, jos tyvikasvussa on harmaata.
Luonnolliset omat harmaat hiukset ovat todella kauniit.
Jos olet väreille allerginen voisit ehkä kokeilla raidoitusta kampaajalla (mieti riskejä toki), sehän pystytään tekemään niin, ettei aine vaikutusaikana koske päänahkaan ollenkaan, vain pois pestessä. Juttele kampaajan kanssa mikä olisi hyvä väri yhdistämään eri osat.
Ja kyllä mulla ainakin juurikasvu harmaissa vaalenee koko ajan, kun taas latvapuolelta on tummaa, ja punapigmenttikin poistuu muun värin kanssa eri tahtiin.
Hätäapuna, silloin kun värjäsin mä käytin tummassa tukassa jo vaaleanharmaan juurikasvun peittämiseen spraysuihketta, esim https://www.biozell.fi/hiusten-varjays/tuoteryhmat/tyvisprayt . Ei se ongelmaa ratkaise, mutta sillä saa lyhytkestoisemman siistimmän ulkoasun parissa sekunnissa. Mutta ota tosiaan se allergiasi huomioon tässäkin, itse tiedät sen parhaiten kävisikö tämäkään väri.
Kuinka paljon sitä harmaata on ehtinyt kasvaa? Oliko jokin suuri muutos elämässäsi? Lääkitys? Jotain hormooneja? Onko harmaantuminen äitisi suvussa poikkeuksellisen myöhäistä?