Minulla on pitkään ollut jo oma väri tukassa, nyt on harmaa "tyvikasvu". Olen alle 30v!
Mistähän näin äkkinäinen harmaantuminen voi johtua? Oma hiusväri ei luojan kiitos ole mikään kamalan tumma, enemmänkin sellainen perus maantienharmaan hiirulainen. Kuitenkin selkeästi ruskea. Aiemmin on ollut jotain enemmän harmaaseen taittuvaa tuolla seassa, mutta näyttäneet lähinnä vaaleilta raidoilta ja asia ei ole kummemmin vaivannut minua.
Olen nyt pari päivää ihmetellyt, että eikö shampoo ole pessyt kunnolla vai miksi tyvi näyttää ihan harmaalle. Kävin tänään uudelleen pesemässä hiukset ja järkytyin heti pesun jälkeen: tyvi tosiaan on harmaa/vaaleampi ja muu tukka ruskea. Mulle on siis tullut "tyvikasvu", koska eron huomaa muutaman sentin matkalta versus esim. 10 cm kohdalta. Hiukset siis näyttävät värjätyiltä.
En tunne ketään muuta tämän ikäistä, jolla kasvaisi oikeasti ihan tässä määrin harmaita mitä mulla näyttää nyt kasvavan tuolta. En allergian vuoksi haluaisi värjätä tukkaa, kasviväri olisi toki yksi vaihtoehto mutta siinäkin sitten tulisi ihan sama tyvikasvun ongelma.
Onko kukaan muu harmaantunut äkillisesti? Olen aika maassa tästä asiasta, pinnallista totta kai ja joskeenkin hävettää olla näin harmissaan ja häpeissään tästä asiasta. Koitin selailla instagramista kuvia harmaista hiuksista, mutta muut kyllä näyttivät olevan iältään 40 +! Pitäisikö antaa oman uuden värin nyt kasvaa vaan täältä vai saakohan tuota konstrastia omaan "vanhaan" väriin mitenkään peitettyä esim. raidoilla? Onko täällä ketään muuta, joka ois oikeasti alkanut harmaantumaan nuorena? Tässä nyt ei ole kyse siitä, että tuolta puskisi joku yksittäinen harmaa hius. Oikeasti koko pää näyttää harmaantuneen kunnolla kerralla, ei sieltä nyt ihan valkoista tule mutta selkeästi harmaampaa kuitenkin.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Harmaat hiukset tuskin koskaan alkavat kasvamaan noin yhtäaikaa kuin sinulla, vaan yksittäin, ja lisääntyy omalla vauhdillaan, yksilöllisesti. Joku sairaus? Vai koska viimeksi olet värjännyt hiuksiasi?
En ole värjännyt neljään vuoteen. En ymmärrä, ero on huomattava ja oma entinen väri näyttää jopa hieman punertavalta kun on kontrastia tuohon harmaaseen.
Ap
Niin ja tiedän tämän, että harmaantuminen on geneettistä. Äitini harmaantui vasta kuusikymppisenä ja isä on nyt 60v, ei vieläkään harmaantunut. Myös muut sukulaiset ovat harmaantuneet aika myöhään. Inhottavaa kun kontrasti on selkeä tuohon vanhaan väriin niin hiukset näyttävät todella epäsiistille.
Ap
kyllä mullekkin tulee juurikasvua vaikks en värjää. Erityisesti nyt sitä näkyy kun viime kesä oli niin lämmin ja aurinkoinen, että aurinko värjäsi upeat raidat.
Jos oikeasti epäilet että voisi olla jotain muuta kuin normaalia harmaantumista niin mene ihotautilääkärille
No ei ne hiukset tuolla tavalla kyllä yleensä ala harmaantua, vaan tosiaan yksittäisinä hiuskarvoina, jotka kasvavat sieltä vähitellen . Siis jo jonkun värisenä päähäsi kasvanut hius ei ala tyvestään yht'äkkiä muuttua harmaaksi ollen vielä latvastaan ruskea. Vaan lähteneiden hiusten tilalle kasvava hius on alusta asti kokonaan harmaa. Onko sinulla siis siellä tyvessä paljon tosi lyhyitä, juuri kasvamaan lähteneitä harmaita hiuksia? Eli sinulta olisi syystä tai toisesta viimeakoina lähtenyt paljon hiuksia ja nyt tilalle kasvavat olisivat harmaita? Vai onko pitkän hiuksen tyvi ja latva eri väriset?
Vierailija kirjoitti:
kyllä mullekkin tulee juurikasvua vaikks en värjää. Erityisesti nyt sitä näkyy kun viime kesä oli niin lämmin ja aurinkoinen, että aurinko värjäsi upeat raidat.
Minä en ole aiemmin kiinnittänyt tällaiseen huomiota, että olisi juurikasvua. Ei ainakaan tällaista selkeää ole ollut. Raitaa on toki tuolla pituuksissa kun viime kesän etelänreissu yms vaalensi latvoja. Tuntuu, että se ruskea pigmentti on jotenkin pois noista hiuksista mitä tuolta kasvaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No ei ne hiukset tuolla tavalla kyllä yleensä ala harmaantua, vaan tosiaan yksittäisinä hiuskarvoina, jotka kasvavat sieltä vähitellen . Siis jo jonkun värisenä päähäsi kasvanut hius ei ala tyvestään yht'äkkiä muuttua harmaaksi ollen vielä latvastaan ruskea. Vaan lähteneiden hiusten tilalle kasvava hius on alusta asti kokonaan harmaa. Onko sinulla siis siellä tyvessä paljon tosi lyhyitä, juuri kasvamaan lähteneitä harmaita hiuksia? Eli sinulta olisi syystä tai toisesta viimeakoina lähtenyt paljon hiuksia ja nyt tilalle kasvavat olisivat harmaita? Vai onko pitkän hiuksen tyvi ja latva eri väriset?
Pitkän hiuksen tyvi ja latva on eri väriset. Latva toki on vaalentunut auringossa yms, mutta värieroa on ihan tuossa sanotaan nyt 5 cm sisällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkän hiuksen tyvi ja latva on eri väriset. Latva toki on vaalentunut auringossa yms, mutta värieroa on ihan tuossa sanotaan nyt 5 cm sisällä.
Ap
Oletko ihan varma, ettei sinne tyveen ole jäänty jotain muotoilutuotetta tai muuta? Oletko kokeillut pestä pari kertaa syväpuhdistavalla shampoolla? Jo jonkun värisenä kasvanut hius ei tosiaan yleensä ala muuttaa väriään tyvestä.
Oon myös alle 30 ja tosi selkeästi harmaantunut, ja enemmän kyllä näkyy sitä harmaata juurissa kuin pituuksissa. Monista hiuksista näkee että ne on latvasta tummat ja muuttuneet jossain kohtaa harmaiksi, tämä ilmeisesti on normaalia. Mutta jos sulla on tosi äkillisesti muuttunut tosi suuri osa hiuksista harmaiksi, näkyy esim. selkeä rajakohta ja oot varma ettei johdu mistään sävyttävistä shampoista tms mitä olisit käyttänyt aiemmin, niin ehkä kannattais selvittää asia? Vois olla autoimmuunijuttu? Onhan näitäkin tapauksia, Julian Assange kai on tunnetuin jolla sellanen äkillinen harmaantuminen käynyt... Mutta jos on sittenkin vaan "tavallista" ennenaikaista harmaantumista niin welcome to the club, meitä on muitakin 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko ihan varma, ettei sinne tyveen ole jäänty jotain muotoilutuotetta tai muuta? Oletko kokeillut pestä pari kertaa syväpuhdistavalla shampoolla? Jo jonkun värisenä kasvanut hius ei tosiaan yleensä ala muuttaa väriään tyvestä.
Tätä minäkin mietin, tänään pesin syväpuhdistavalla ja tyvi on niin puhdas kun olla ja voi. Katsoin myös muualta kuin jakauksen kohdalta ja joka puolelta sama juttu!
Mä en tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Voihan se tietysti olla, että tässä kun on ollut stressiä ja kaikkea niin on sitten kasvanut jotain pieniä harmaita hiuksia tuonne joukkoon ja siksi nyt näyttää tältä toi kontrasti. Kuitenkin kun nostelin tuosta tota tukkaa niin huomaan tuolta kasvavan eri väristä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oon myös alle 30 ja tosi selkeästi harmaantunut, ja enemmän kyllä näkyy sitä harmaata juurissa kuin pituuksissa. Monista hiuksista näkee että ne on latvasta tummat ja muuttuneet jossain kohtaa harmaiksi, tämä ilmeisesti on normaalia. Mutta jos sulla on tosi äkillisesti muuttunut tosi suuri osa hiuksista harmaiksi, näkyy esim. selkeä rajakohta ja oot varma ettei johdu mistään sävyttävistä shampoista tms mitä olisit käyttänyt aiemmin, niin ehkä kannattais selvittää asia? Vois olla autoimmuunijuttu? Onhan näitäkin tapauksia, Julian Assange kai on tunnetuin jolla sellanen äkillinen harmaantuminen käynyt... Mutta jos on sittenkin vaan "tavallista" ennenaikaista harmaantumista niin welcome to the club, meitä on muitakin 😁
Peitätkö jollain eli värjäätkö hiuksia? Itseäni eniten tässä häiritsee juurikin tämä kontrasti kun tiedän, että en ole värjännyt, mutta siltä tämä näyttää. Sitten kun seassa on vielä tosiaan noita viime kesän aurinkoraitoja niin näytän ihan siltä, että en olis hiuksistani aikoihin huolehtinut ja yleisvaikutelma on tosi epäsiisti.
Ap
10 tässä vastaa: en värjää lainkaan, tosin on jo alkanut tulla mieleen pitäiskö laittaa harmaita raitoja että näyttäis tasaisemmalta, sen verran paljon näitä alkaa olla! Mulla tosin jakausta vaihtamalla saa muutettua tosi paljon sitä yleissävyä, kun harmaita on kaikkein eniten tietyssä kohtaa otsaa. Lähinnä nyt odottelen sitä, josko jossain vaiheessa sais sen tasaisen harmaan värin...
Vierailija kirjoitti:
10 tässä vastaa: en värjää lainkaan, tosin on jo alkanut tulla mieleen pitäiskö laittaa harmaita raitoja että näyttäis tasaisemmalta, sen verran paljon näitä alkaa olla! Mulla tosin jakausta vaihtamalla saa muutettua tosi paljon sitä yleissävyä, kun harmaita on kaikkein eniten tietyssä kohtaa otsaa. Lähinnä nyt odottelen sitä, josko jossain vaiheessa sais sen tasaisen harmaan värin...
Onks sulla tumma väri ollut toi oma? Mua ei sinänsä vaivaa jos kasvaa joku harmaahko tuolta nyt, kunhan nyt ois jokseenkin tasainen ja mielellään nyt ei valkoisen harmaa kuitenkaan. Raidoilla varmaan sais hyvin peitettyä, mutta tuntuu että nyt tässä mun tilanteessa kokonaisuus menee vaan entistä sekaisemmaks tai sitten pitäis varmaan saada ihan tyven värisiä raitoja jotenkin...
Ap
Jotenki harmittaa ja oikeesti hävettääkin murehtia tällasta, eihän kaikilla ihmisillä oo ees hiuksia.. Mietin oiskohan tällä jotain yhteyttä äärimmäiseen stressiin, joka on ollut muutamana viime kuukautena. Nyt peilailen joka valossa tätä tyveä ja vaihtelen jakauksen paikkaa, että oisko jossain parempi. Mietin varmaan ihan liikaa nyt tätä, mutta en voi tälle oikein mitään :(.
Ap
Täällä myös! Olen kyllä 41. Hiuksia lähtee ihan hirveesti, josta syystä aloin kiinnittää niihin huomiota. Ja tosiaan, tyvessä harmaata joka puolella. Kyllä muakin ahdistaa, ihan sellanen fiilis että mummous alkaa vaikka just kuvittelin, että keski-ikä vasta alussaan😔
Harmaahan on muotia nyt nuorilla, vedä kokonaan hopeanvaaleiksi, niin olet trendikäs. Eikä tule edes juurikasvua.
Hormonit voi olla myös syypäinä. Mulla kävi tuollain kun odotin kuopusta. Omaan ruskeaan tukkaan ilmaantui ensin vaaleampi juurikasvu ja jonkin ajan kuluttua tummempi. Näytti aika hölmöltä ne poikki raidat.
Mieskin huomasi tämän eron, mutta pitää tätä normaalina ja kuulemma liioittelen tämän vakavuutta.. Tai sitten mulla on joku hormonaalinen kausi meneillään, oon tosiaan vuosia kasvattanut omaa väriä ja ihmetellyt kun on kasvanut yllättävän punaiseen taittuvaa hiusta ja nyt mitä ilmeisemmin tyvestä ei tule mitään sen suuntaistakaan.
Värjäisin muuten ihan normaaleilla väreillä, mutta olen väreille allerginen. Saakohan luonnonkosmetiikan väreillä värjättyä? Mietin jos nyt antaisin tuon kasvaa vielä vähän ja sitten menisin värjäyttämään lähelle tuota (ei kuitenkaan ihan näin harmaa..) niin ero ei ois näin selkeä mitä nyt on.
Ap
Onko ollut stressiä? Mä olen nyt viisikymppinen nainen, ja hiukset alkoivat harmaantua kymmenen vuotta sitten, kun lapsi sairastui vakavasti. Äitini, 72v, on vasta männävuosina hieman harmaantunut, vaikka hänelläkin vakavia sairauksia takana ja leskeytyminen.
Harmaat hiukset tuskin koskaan alkavat kasvamaan noin yhtäaikaa kuin sinulla, vaan yksittäin, ja lisääntyy omalla vauhdillaan, yksilöllisesti. Joku sairaus? Vai koska viimeksi olet värjännyt hiuksiasi?