Sisälämpötila 22-23 astetta ja palelen niin, että huulet ovat siniset. Mitä tämä on?
Yöllä, kun menen nukkumaan, on niin kylmä, että laitan paksun untuvapeiton päälle vielä villapeiton. Herään joskus yöllä siihen, että olen ihan hiessä, mutten voi ottaa toista peittoa pois, koska taas palelen.
Työpaikalla minulla on onneksi oma huone, jota pidän 24-asteisena. Silti minulla on villa-alusvaatteet (paita), jonka päällä pitkähihainen pusero ja vielä villa/merinovillaneule päällä.
Olen 37v, eikä ainakaan mitään (muita) vaihdevuosioireita ole ollut.
Kommentit (50)
Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa kohtuutonta viluisuutta, joten jos et ole käynyt vielä perustutkimuksissa, kannattaa käydä.
Oletko kokeillut pulssiasi? Oletko elossa?
Ihan normaalia, itse toinnun toimintakykyiseksi vasta kesällä kun ulkolämpötila nousee yli 24, jotta kenenköhän etu sekin lienee pitää puolta kansakuntaa kyhjöttämässä paikoillaan puolitehoisena palelemisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, itse toinnun toimintakykyiseksi vasta kesällä kun ulkolämpötila nousee yli 24, jotta kenenköhän etu sekin lienee pitää puolta kansakuntaa kyhjöttämässä paikoillaan puolitehoisena palelemisen vuoksi.
Etkö ole oppinut pukemaan vaatteita yllesi?
Kilpirauhasen vajaatoiminta? Matala verenpaine?
Paastoatko? Hanki vähän ohuempi lisäpeitto kevääksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole oppinut pukemaan vaatteita yllesi?
Osaan toki pukeutua ja kaikki konstit kokeiltu, mutta ei auta tuohon energisyyteen, ei ole sama.
Kuulostaa vakavalta hypotermialta. Kehon sisälämpötila pitäisi olla noin 37 C.
En ole raskaana, kilpirauhaset on testattu, verenpaine on normaali, syön viidesti päivässä ja normaalia ruokaa. Kuntoilen normaalisti, elän aivan tavallisesti. Tämä palelu on alkanut noin vuosi sitten, jolloin kävin lääkärissä ja kaikki mahdollinen testattiin.
En ymmärrä, mistä tämä johtuu. Tosi inhottavaa palella koko ajan. No, viime kesänä ei tarvinnut palella, mutta nyt taas!
ap
Itse ilen palellut koko elämäni lämpötiloissa, joita muut pitävät normaaleina. Viime kesänä minäkin tarkenin lyhythihaisella, mutta normikesänä yleensä en juuri koskaan. Kesällä 2017 kuljin koko kesän 100 den sukkahousuissa, villaneuleissa ja -huiveissa. Välillä heitin lisäksi sisätiloissa päälle ponchon, kun hytisin kylmästä. Olen käynyt kilpirauhaskokeissa, ne olivat normaalit. Hb on kyllä lähes aina anemialukemissa, joten palelu johtunee ainakin osittain siitä. Rautaa en voi syödä.
Huono ääreisverenkierto. Ei tuohon mikään muu auta kuin ylipukeutuminen. Mulla oli koko ikäni ihan samanlaista, aina vilu. Poikkeuksena yksittäiset hellepäivät, jolloin voi olla jopa ilman sukkia.
Käy uudestaan kilpirauhaskokeissa.
Jos tuollaista on ollut aina, tilanne ei ole huolestuttava. Osa ihmisistä on aina vaan kylmänarempia kuin toiset.
Samoin yksi yleinen syy on laihduttaminen, tahallinen tai tahaton. Miinuskaloreilla ollessa kroppa yrittää säästää energiankäytöstä, ja laskee peruslämpöään. Ihminen palelee siksi tavallista herkemmin.
Ja joskus muuten vaan ilman mitään ihmeempää syytä voi olla kausia jolloin on erityisen kylmänarka. Mulla oli yhtenä talvena tällaista, että ulkona tuntui että en pysty edes hengittämään jos on pakkasta, sisällä (meillä pidetään rivitalossa taloyhtiön päätöksellä "terveellinen ja ympäristöystävällinen" +19 asteen lämpötila) palelin vilttien alla sohvalla vaan. Kesän tullen jatkuva palelu meni ohi, ja seuraavana talvena en taas palellut niin paljon. On mahdollista kyllä että olin huomaamattani miinuskaloreilla silloin palelukaudella, koska töissä oli paha stressi, ja silloin en aina muista syödä.
Vierailija kirjoitti:
Missä pidetään puolta kansakuntaa paikallaan palelemassa? Kuka sinua pitelee? En ole koskaan törmännyt tällaiseen ilmiöön. o_O
Vierailija kirjoitti:
Huono ääreisverenkierto. Ei tuohon mikään muu auta kuin ylipukeutuminen. Mulla oli koko ikäni ihan samanlaista, aina vilu. Poikkeuksena yksittäiset hellepäivät, jolloin voi olla jopa ilman sukkia.
Mulla ei ole huono ääreisverenkierto, mutta palelen silti lähes kokoajan. Palelen yleensä enemmän käsivarsista, selästä, niskasta, sääristä ja reisistä kuin jalkateristä ja sormista, jotka voivat olla hytistessäni ihan lämpimät.
Vierailija kirjoitti:
En ole raskaana, kilpirauhaset on testattu, verenpaine on normaali, syön viidesti päivässä ja normaalia ruokaa. Kuntoilen normaalisti, elän aivan tavallisesti. Tämä palelu on alkanut noin vuosi sitten, jolloin kävin lääkärissä ja kaikki mahdollinen testattiin.
En ymmärrä, mistä tämä johtuu. Tosi inhottavaa palella koko ajan. No, viime kesänä ei tarvinnut palella, mutta nyt taas!
ap
Testattiinko sulta myös ferritiini?
Raskaana,