Sisälämpötila 22-23 astetta ja palelen niin, että huulet ovat siniset. Mitä tämä on?
Yöllä, kun menen nukkumaan, on niin kylmä, että laitan paksun untuvapeiton päälle vielä villapeiton. Herään joskus yöllä siihen, että olen ihan hiessä, mutten voi ottaa toista peittoa pois, koska taas palelen.
Työpaikalla minulla on onneksi oma huone, jota pidän 24-asteisena. Silti minulla on villa-alusvaatteet (paita), jonka päällä pitkähihainen pusero ja vielä villa/merinovillaneule päällä.
Olen 37v, eikä ainakaan mitään (muita) vaihdevuosioireita ole ollut.
Kommentit (50)
täällä lueteltu 12 syytä paleluun.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/8b5619db-f44e-45c0-9725-aa1b7…
Voi olla sairaudestakin kyse.
Moni tekee juuri väärin ja lisää vaatetta vaikka ne juuri tarvitsisivat kylmäaltistusta enemmän esim kylmässä vedessä tai suihkussa vaikka se hirveeltä tuntuukin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, itse toinnun toimintakykyiseksi vasta kesällä kun ulkolämpötila nousee yli 24, jotta kenenköhän etu sekin lienee pitää puolta kansakuntaa kyhjöttämässä paikoillaan puolitehoisena palelemisen vuoksi.
Missä pidetään puolta kansakuntaa paikallaan palelemassa? Kuka sinua pitelee? En ole koskaan törmännyt tällaiseen ilmiöön. o_O
Et vain ole huomannut, että osa ihmisistä siirtyy paastoamista vastaavaan tilaan huonelämpötilan jäädessä alle 24, eikä siihen pukeutuminen auta.
Vaikea uskoa ettei pukeutuminen auttaisi. Jos kiskot pilkkihaalarit päällesi 23-asteisessa huoneessa, niin sitten on jo kuolema kolkuttamassa ovella jos vieläkin palelee.
Kun olisikin noin yksinkertaista, että korjautuisi pelkällä vaatekertojen lisäämisellä, enkä osaa arvailla edes syytä, mutta luovuudesta on pois. Lie sitten jotain, että osalla ihmisistä lämmönsäätely kääntyy säästöliekille jonkin raja-arvon jälkeen lamaannuttaen ja osalla toimii päinvastoin kimmokkeena.
Minkälaista vaatetta olet lisännyt, jos se ei ole auttanut? Sanotaan nyt, että huone on vaikkapa 22-asteinen, eli normaali huonelämpötila. Ja jäitkö paikallesi istua nököttämään, vai liikuttelitko itseäsi yhtään sen vaatteiden lisäämisen yhteydessä?
Kas kun keho ilmoittaa, että jollakin tietyllä vaatemäärällä kyllä pärjää, mutta energiatasot jäävät sille värjöttelyasteelle vaikka pukisi itsensä miten, kädet palelee tai jotain mikä estää.
Estää minkä? Anteeksi, en ymmärrä. Ja jos keho ilmoittaa että tällä vaatemäärällä pärjää, niin eikö tilanne ole silloin sellainen että ei palele? Eli onko kyse nyt jostain vetämättömyydestä tai muusta energianvähyydestä, eikä palelemisesta? Anteeksi siis tämä kysely, en nyt tosiaan ihan ymmärrä. Paleluun on niin paljon helpompi antaa vinkkejä kuin yleiseen väsymykseen.
Yleensä nämä käänteisen keholämmön omaavat suuttuvat, jos joku väittää palelevansa vaikka sisälämpötila olisi 23-24, koska päätellään, että vian täytyy olla ko. kylmästä valittavassa henkilössä itsessään sen vuoksi että he eivät itse sitä sillätavoin koe. Jokatapauksessa kysymyksessä ihan fysiologinen terveen ihmisen reaktio johtuen kaiketi geeniperimästä eikä sitä pitäisi lakaista maton alle haihatteluna tai leimaamalla tälläiset ihmiset oikopäätä sairaiksi, ja vaatisi oikeasti tutkimusta jotta ymmärrettäisiin paremmin ihmisten toimimismalleja.
Ala ottamaan kylmiä suihkuja jos et pääse avantoon. Okesti toimii. Kehon voi totuttaa kylmään. Lisätietoa löytyy googlailemalla.
Olen mies ja palelen, jos sisälämpötila putoaa alle 23. Matala syke ja normaali ruumiinlämpö 36 astetta. Vasta kun liikkuu 30 min reipasta kävelä, alkaa tulla lämmin. On kyllä vähän arkielämää hankaloittava homma.
Vierailija kirjoitti:
Itse ilen palellut koko elämäni lämpötiloissa, joita muut pitävät normaaleina. Viime kesänä minäkin tarkenin lyhythihaisella, mutta normikesänä yleensä en juuri koskaan. Kesällä 2017 kuljin koko kesän 100 den sukkahousuissa, villaneuleissa ja -huiveissa. Välillä heitin lisäksi sisätiloissa päälle ponchon, kun hytisin kylmästä. Olen käynyt kilpirauhaskokeissa, ne olivat normaalit. Hb on kyllä lähes aina anemialukemissa, joten palelu johtunee ainakin osittain siitä. Rautaa en voi syödä.
Oletko kokeillut esim. Sideralia tai Solgaria? Ystäväni syö Solgaria ja itse aloitin Sideralin. Nuo eivät sekoita vatsaa tai aiheuta kipuja jos herkkävatsaisuutta on taustalla.
Puolison isällä oli ykköstyypin diabetes ja hän paleli herkästi. Sisälämpötila noin 25 ja papalla villasukat jalassa. Lapsenlapset t-paidat päällä, kun on niin lämmin.
Kokeile ottaa ravintolisä jodia. Katso muutama viikko, muuttuuko olotila. Joditabletteihin ei välittömästi kuole, niin voi tehdä kliinisiä ihmiskokeita.
Okei, kyllähän tuossa anemiaan viittaavaa on... Ilmeisesti se rauta ei imeydy, eli imeytymishäiriö voi olla kyseessä. Onko suolisto okei, vai onko jotain suolistoon liittyviä oireita? Keliakiaa? Crohnin tautia?
Suosittelen lisäämään ruokavalioon ruoka-aineita joissa on rautaa, jospa ne imeytyisivät paremmin. Ja syö niitä niin ettei aterialla ole kalsiuminlähteitä kuten maitotuotteita, mutta jotain C-vitamiinipitoista lisäämässä kalsiumin imeytymistä.
Lisää esim. näitä musta melassi, lehtikaali, pinaatti, maksa- ja veriruoat, poro, merilevä, pavut, linssit, kinoa, kurpitsansiement, yms.