Sisälämpötila 22-23 astetta ja palelen niin, että huulet ovat siniset. Mitä tämä on?
Yöllä, kun menen nukkumaan, on niin kylmä, että laitan paksun untuvapeiton päälle vielä villapeiton. Herään joskus yöllä siihen, että olen ihan hiessä, mutten voi ottaa toista peittoa pois, koska taas palelen.
Työpaikalla minulla on onneksi oma huone, jota pidän 24-asteisena. Silti minulla on villa-alusvaatteet (paita), jonka päällä pitkähihainen pusero ja vielä villa/merinovillaneule päällä.
Olen 37v, eikä ainakaan mitään (muita) vaihdevuosioireita ole ollut.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, itse toinnun toimintakykyiseksi vasta kesällä kun ulkolämpötila nousee yli 24, jotta kenenköhän etu sekin lienee pitää puolta kansakuntaa kyhjöttämässä paikoillaan puolitehoisena palelemisen vuoksi.
Missä pidetään puolta kansakuntaa paikallaan palelemassa? Kuka sinua pitelee? En ole koskaan törmännyt tällaiseen ilmiöön. o_O
Et vain ole huomannut, että osa ihmisistä siirtyy paastoamista vastaavaan tilaan huonelämpötilan jäädessä alle 24, eikä siihen pukeutuminen auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, itse toinnun toimintakykyiseksi vasta kesällä kun ulkolämpötila nousee yli 24, jotta kenenköhän etu sekin lienee pitää puolta kansakuntaa kyhjöttämässä paikoillaan puolitehoisena palelemisen vuoksi.
Missä pidetään puolta kansakuntaa paikallaan palelemassa? Kuka sinua pitelee? En ole koskaan törmännyt tällaiseen ilmiöön. o_O
Et vain ole huomannut, että osa ihmisistä siirtyy paastoamista vastaavaan tilaan huonelämpötilan jäädessä alle 24, eikä siihen pukeutuminen auta.
No en ole kyllä huomannut, pakko myöntää. En pääse muiden ihmisten pään sisään tai ihon alle, joten heidän olonsa jäävät kyllä pitkälti minulta pimentoon. Mutta mikä juttu tuo on, että puoli kansakuntaa olisi jossain panttina palelemassa? Viitataanko tällä esim. työpaikkojen sisälämpötilaan?
Kannattaisi perehtyä erillaisiin kilpirauhassairauksiin ja niiden diagnosointiin. Suomessa nämä raja-arvot ja diagnosointi kriteerit eivät ole nykyaikaisia.
Etsimällä löytyy lääkäreitä jotka tutkivat tarkemmin onko autoimmuuni kilpirauhassairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa ettei pukeutuminen auttaisi. Jos kiskot pilkkihaalarit päällesi 23-asteisessa huoneessa, niin sitten on jo kuolema kolkuttamassa ovella jos vieläkin palelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa ettei pukeutuminen auttaisi. Jos kiskot pilkkihaalarit päällesi 23-asteisessa huoneessa, niin sitten on jo kuolema kolkuttamassa ovella jos vieläkin palelee.
Kun olisikin noin yksinkertaista, että korjautuisi pelkällä vaatekertojen lisäämisellä, enkä osaa arvailla edes syytä, mutta luovuudesta on pois. Lie sitten jotain, että osalla ihmisistä lämmönsäätely kääntyy säästöliekille jonkin raja-arvon jälkeen lamaannuttaen ja osalla toimii päinvastoin kimmokkeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olisikin noin yksinkertaista, että korjautuisi pelkällä vaatekertojen lisäämisellä, enkä osaa arvailla edes syytä, mutta luovuudesta on pois. Lie sitten jotain, että osalla ihmisistä lämmönsäätely kääntyy säästöliekille jonkin raja-arvon jälkeen lamaannuttaen ja osalla toimii päinvastoin kimmokkeena.
Minkälaista vaatetta olet lisännyt, jos se ei ole auttanut? Sanotaan nyt, että huone on vaikkapa 22-asteinen, eli normaali huonelämpötila. Ja jäitkö paikallesi istua nököttämään, vai liikuttelitko itseäsi yhtään sen vaatteiden lisäämisen yhteydessä?
Tosiaan, onko anemia poissuljettu eli mikä oli Hb ja testattiinko ferritiiniarvot eli raudan varastoarvot?
Onko mitään muita sairauksia kuten diabetestä tms.?
Onko turvotustaipumusta?
Jos ei mitään noista, eikä syytä voida selvittää. Voi olla vikaa lämmönsäätelyhormoneissa.
En osaa muuta kikkaa keksiä, mutta kokeile avantouintia tai ala edes kotona ottaa jääkylmiä suihkuja.
Huono verenkierto? Kokeile kunnolla kuormittavaa liikuntaa useana päivänä viikossa.
Oon palellut jo vuosia enkä tarkene edes ilman villasukkia ennen kuin lämpötila on yli 27 astetta. Kerran sain sairaalassa verenvuodon takia muutaman pussin verta ja sen jälkeen palelu loppui kuin seinään, mutta siitä oli apua vain muutamaksi kuukaudeksi. Lääkärit ovat aina sitä mieltä, että liikunta ja lämpimästi pukeutuminen pitäisi auttaa, jos anemiaa tai kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole. Kuuma juoma tai keitto auttaa mulla parhaiten lämpimien vaatteiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, onko anemia poissuljettu eli mikä oli Hb ja testattiinko ferritiiniarvot eli raudan varastoarvot?
Onko mitään muita sairauksia kuten diabetestä tms.?
Onko turvotustaipumusta?
Jos ei mitään noista, eikä syytä voida selvittää. Voi olla vikaa lämmönsäätelyhormoneissa.
En osaa muuta kikkaa keksiä, mutta kokeile avantouintia tai ala edes kotona ottaa jääkylmiä suihkuja.
Ferritiiniä ei mitattu, mutta lisärautaa olen syönyt teini-iästä lähtien 100mg vuorokaudessa. Hemoglobiini on siitä huolimatta aina alarajoilla.
Ei ole diabetestä, mutta ehkä voisin nyt vuoden jälkeen mennä mittauttamaan uudestaan ne kilpirauhasarvot.
Avantouinnit ja kylmät suihkut kuulostavat palelevalle kidutukselta. En tiedä, milloin olisin valmis tuollaiseen. Ajatuskin saa kiljumaan kauhusta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Huono verenkierto? Kokeile kunnolla kuormittavaa liikuntaa useana päivänä viikossa.
Harrastan juoksemista ja juoksen 5-15km lenkkejä 3-4 kertaa viikossa.
ap
Onko lisäksi valkosormisuutta (Raynaudin oire)? Voi olla jokin puhkeamassa oleva autoimmuunisairaus myös. Siis jos kyseessä on uusi oire.
Kylmä tosiaan lämmittää, kuten ne kylmät suihkut ja avannot. Jokainen on varmasti joskus kokeillut, kun ottaa lunta paljaisiin käsiin. Kohta kädet kohisee täynnä kuumaa verta niin että pistelee. Tätä kikkaa kannattaa hyödyntää silloin, jos on näpit jäässä. Siksi siis ymmärrän, että "kidutus" kylmällä toimii. Vaikka kauhealtahan se ensi alkuun tuntuu, mutta jos palkintona on lämpimänä kuohuva ja kauttaaltaan lämmittävä vilkas verenkierto, niin ehkä jossain vaiheessa itse vaan kyllästyisin siihen paleluun ja kokeilisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista vaatetta olet lisännyt, jos se ei ole auttanut? Sanotaan nyt, että huone on vaikkapa 22-asteinen, eli normaali huonelämpötila. Ja jäitkö paikallesi istua nököttämään, vai liikuttelitko itseäsi yhtään sen vaatteiden lisäämisen yhteydessä?
Kas kun keho ilmoittaa, että jollakin tietyllä vaatemäärällä kyllä pärjää, mutta energiatasot jäävät sille värjöttelyasteelle vaikka pukisi itsensä miten, kädet palelee tai jotain mikä estää.
Hei AP! Minulla on ollut sama ongelma koko ikäni. Olen normaalipainoinen, raudat on tutkittu, kilpirauhasen vajaatoimintaan on lääkitys kuin myös liian korkeaan verenpaineeseen. Lisävaatteet eivät juuri auta ja kesäisin sain huvittuneita katseita, kun kuljin täysin vaatetettuna ns. hellelukemissa.
Olen vain todennut, että näillä mennään. Yöllä sängyssäni on patjanlämmitin, se auttaa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun keho ilmoittaa, että jollakin tietyllä vaatemäärällä kyllä pärjää, mutta energiatasot jäävät sille värjöttelyasteelle vaikka pukisi itsensä miten, kädet palelee tai jotain mikä estää.
Estää minkä? Anteeksi, en ymmärrä. Ja jos keho ilmoittaa että tällä vaatemäärällä pärjää, niin eikö tilanne ole silloin sellainen että ei palele? Eli onko kyse nyt jostain vetämättömyydestä tai muusta energianvähyydestä, eikä palelemisesta? Anteeksi siis tämä kysely, en nyt tosiaan ihan ymmärrä. Paleluun on niin paljon helpompi antaa vinkkejä kuin yleiseen väsymykseen.
Mene hyvälle endokrinologian erikoislääkärille poissulkemaan kilpirauhasen vajaatoiminta. Sitä ei välttämättä näe laboratoriokokeista. Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet ja siihen lääkitys, joka on auttanut. Laboratorikokeiden mukaan en lääkitystä olisi saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan juoksemista ja juoksen 5-15km lenkkejä 3-4 kertaa viikossa.
ap
Itse palelen usein koko loppuillan lenkillä käytyäni, joten varsinkaan talvella ja kylmällä ilmalla (10 kk vuodessa) lenkkeily ei nappaa, mutta käyn silti. Lämpenen ainoastaan saunassa tai kuumassa suihkussa käytyäni. Saunan lämmittävä vaikutus kestää yleensä loppuillan.
Oletko alipainoinen? Se aiheuttaa palelua kun lämmittävää rasvaa ei ole. Sitten voi olla että sinulla on alkanut varhaiset vaihdevuodet. Niin käy joillekin. Ja vaihdevuosien muutokset alkavat jo 10 vuotta ennen kuukautisten loppumista.
Sinulta pitäisi tutkia miksi rautasi ei nouse kunnolla vaikka syöt lisärautaa joka päivä. Runsaat kuukautiset? Ferritiinisi voi olla nyt alhainen, ja rautalisä vain paikkaa ongelmaa ei korjaa. Runsaat kuukautiset voi hillitä lääkkeillä esim e-pilleri. on muitakin keinoja.
Lisään vielä, että verenpaineeni on alhainen ja sykkeeni hidas ja saan tosissani tehdä töitä, että saisin sykkeeni edes sataan liikuntaa harrastaessani.