Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Lahjaksi Vastasyntyneelle?

keltanokanhautomo
23.06.2012 |

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jotain sellaista, mitä arjessa on hyvä kaapista löytyä kaiken varalta, esim. blogissani haluan tuoda esiin myös vauvalle tarpeellisia asioita.

http://alittlelesschemicals.blogspot.fi/2015/07/luonnolisesti-paasta-varpaisiin.html

Vierailija
2/30 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin tuollaiset laadukkaammat vaatteet ja lelut olivat ihania lahjoja, koska itse en olisi sellaisiin kuitenkaan satsannut, vaikka kannattaisi. Sophie-kirahvilelut ovat olleet hittejä!

Ja vaipat olivat kanssa tosi hyviä tuliaisia, niitä kun kului paljon ja aluksi tuntui, että isäntä sai koko ajan rampata kauppaan vaippaostoksille. (Tietty kannattaa ensin selvittää, mennäänkö perheessä kestovaippalinjalla.)

Kukista tykkäsin itse kovasti, koska niillä sai pimeän talven keskelle iloa ja väriä (ja niitä oli kiva tuijotella itkuisin silmin, kun babyblues iski toden teolla). Kukkien tapaan myös pellillinen pullaa tai laatikollinen makaronilootaa ilahduttaa vanhempia - tai siis vauvaa, köh - kovasti. Ja voihan ne perustella sillä, että imettävä äiti ja isyyden onnesta seonnut isä tarvitsevat Paljon Energiaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kukista. Mutta jos haluaa viedä kukkia, niin kannattaa samalla ostaa niihin sopiva maljakko kaveriks! Ne vähän kalliimmat vaatteet on jees, koska niitä ei itse raaski ostaa. (Varsinkin niitä kaikkein pienimpiä, mitkä jää pieneksi kuukaudessa.) Harsopaketti sille perheen ekalle vauvalle. Tokalle joku oma lelu/riepu.

Eikä unohdeta myöskään sitä tuoretta isoveljeä/-siskoa. :)

Vierailija
4/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, oliko meillä tavallista puklaavampi vauva, mutta harsoja kului ihan tolkuttomia määriä. Äitiyspakkauksen riepumäärä ei meillä riittänyt alkuunkaan. Harsot ovat siis mielestäni oiva vieminen. Niitähän on vaikka mitä ihania värejä ja kuvioita saatavana. (Itse olin pihi ja haalin harsoliinoja kirppikseltä ja värjäsin niitä itse...)

Isommat vaatteet (koot 68-80) ovat myös mielestäni hyvä lahja jo vastasyntyneelle, koska niitä pienempiä tuovat kaikki. Yllättävän äkkiä se aika kuitenkin kuluu.

Ja naapurin tuomat rotinat oli ihan huippujuttu! Niistä riitti tarjoamisia muillekin vieraille pitkään.

Vierailija
5/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vanhemmille voi viedä pari aikakausilehteä, vastasyntyneen kanssa ehtii vielä lukea jotain kun ei muutakaan jaksa. Itse ainakin ilahduin kun joku toi MULLE jotain. Ja vauvalahjoista mun mielestä kirjatkin on kivoja, ei tarvi olla mikään ensikirja jossa on kolme sivua vaan mikä vaan, mikä on käytössä monta vuotta. Yksi kiva minkä saimme oli Pentikin tyynyliina, lasten mallistoa siis. Silläkään ei ole heti käyttöä mutta ei se mitään. Ja muki+lautanen (tai esim. muumilusikkasetti) toimii myös.

Vierailija
6/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harsot ovat loistolahja, unohdin ne täysin. Syy varmaan oli siinä että itse hankimme sen kymmenisen harsoa itse hyvin nopeasti. Viktor nimittäin oli tavallista spuglaavampi vauva :)

Vierailija
7/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä ehdotus, kukat + maljakko. Jostain IKEAstakin saa vaasin parilla hassulla eurolla, joten ei tule edes kalliiksi :)

Vierailija
8/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentikillä on hirmu kauniita juttuja. Me olemme vieneet taas ristiäislahjaksi niitä ensiastioita, ja vauvaa ensimmäisen kerran katsomaan mennessämme jotain ihan pikkuista vaan.

Vierailija
9/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo baby blues-homma on hyvä huomio! En tullut itse ajatelleeksi kun en kärsinyt sellaisesta.

Muistan, että omat vanhempani toivat mukanaan myös lasagnea ja se oli parhaimpia juttuja pitkään aikaan: jonkun muun valmiiksi tekemä ruoka :)

Tietenkin myös aika, siivous- ja vauvanhoitoapu ovat arvokkaita lahjoja, mutta jätin ne tarkoituksella pois koska nämä ovat usein lähisukulaisten antamia lahjoja. Ajattelin että tässä listassa olisi ideoita vähän ns. "kauemmille" kavereille joiden on ehkä vähän vaikea keksiä jotain vietävää.

Vierailija
10/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme ristiäislahjaksi korvakuumemittarin. Tämä erittäin käytännöllinen ja mahdollisesti hintavakin (laatu) lahja on kyllä tarpeen jokaisessa lapsiperheessä... :)

Vierailija
11/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen saanut toivoa lahjuksia meidän lapsille tai ostaa, niin esim Muumi-aterimet, Pentikin/Muumi astiastoa, hyvä nokkamuki. Vaatteissa tosiaan kannattaisi vielä 68 eteenpäin, koska nopeaa kasvavat. Jotain isompien lelujakin on ok saada (fisherprice koira, rengastorni, puupalikoita..)

Meidän mammaporukalla ollut tapana antaa äidille pikku hemmottelu+herkuttelupaketti eli ei kannata äitiäkään unohtaa :)

Vierailija
12/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan voisi luvata viedä kukkia vaikka vauvan puolivuotispäivänä, joten kukista tulisi iloa pidemmäksi aikaa :) itse olen kieltäytynyt kukista sairaalassa, koska niiden vieressä nukkuminen alkaa ahdistamaan tuoksun takia, vaikken mitenkään allerginen ole. kotona taas mies kantoi kukat pihalle, kun hänen nenä reagoi. Varmasti kukkientuoksu voi muitakin ahdistaa, joten joku muu tuliainen on aina kivempi :)

Vierailija
13/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lelulistalta unohtui perus Brion puulelut: helistimet ja on vedettävää koira/kirahvi tms. Varmasti kestävä lahja.

Vierailija
14/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan vaatteet ja tarvikkeet ovat ehdottomasti parhaita lahjoja sillä niitä tarvitaan vino pino, niitä pestään jatkuvasti ja vauva kasvaa nopeasti. Varsinkin laadukkaammat tai merkki vaatteet ovat loistavia lahjoja sillä niitä ostaa itse vähemmän ja samalla pienokainen saa ykkösvaattetta. En nyt tarkoittanut että pitäisi Bossia ostaa vaan ihan esim. Finlaysonin petivaatteita, Pop/Ticket/Esprit vaatteita. Kun viet vauvalle vaatetta lahjaksi niin osta mielummin reilu koko jotta se ei olisi valmiiksi pieni tai nafti.

Yksi parhaista vauvalahjoista mitä me saatiin oli hyppykiikku. Vaikka se ei tule heti vastasyntyneelle käyttöön niin se oli meillä huippu suosittu ja todella ahkerassa käytössä. En olisi itse sitä edes hoksannut ostaa ellei tuttavaperheemme kolmen lapsen äiti olisi sitä tuonut kun tiesi kuinka käytännöllinen se on. Hienoja muistoja pienokaiselle on myös kultasepänliikkeen lahjat. Meillä on omat vanhempani tuoneet kultaisen korun lapselle sairaalaan ja tämä on visusti säästössä.

Myös vauvalelut ovat tervettulleita lahjoja sillä vauva alkaa niitä käyttämään ja parin kuukauden ikäisenä. Tutteja ja tuttipulloja kuluu myös käytössä kovasti ja ne ovat tuiki tarpeellisia.

Varmasti onnistuneen vauvalahjan saa tuotua jos vielä vähän kyselee tuoreilta vanhemmilta että mitä heiltä puuttuu tai mikä olisi tarpeellista. Meillä jopa teetti tiukkaa miettiä kun ihmiset jonkunverran kyselivät että mitä voisivat tuoda. Sitten yksi varma valinta on aina lahjakortti lastentarvike tai vaate liikkeesseen. Teille jotka haluatte tuoda käytännön läheisiä lahjoja niin jonkun jo aikaisemmin mainitseva vaippapaketti sen kukkapuskan sijasta tai laatikko tuttelia. Näitä molempia kuluu paljon (olettaen että äiti ei imetä tai imettää vain osittain) ja erittäin tarpeellisia.

Vierailija
15/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni paras ja huomaavaisin lahja oli ristiäisissä äidin saama kuohuviinipullo :D

Itse totesin varsinkin isovanhemmille, etteivät ostaisi lapselle vaatteita, ainakaan ilman erillistä pyyntöä. Halusin itse valita käytettävät vaatteet, enkä mitään varastoon odottamaan kasvamista. Näin kaikki vaatteet tuli käytettyä.

Mielestäni hyvä lahjavinkki olisi viltti tai peitto. Itsetehtynäkin helppo toteuttaa ja tulee käyttöön, vaunuun-lattialle-matkalle mukaan. Myös vastasyntyneiden tumput on hyviä pieniä lahjoja.

Vierailija
16/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ja sisareni toivat minulle sairaalaan mansikoita, vadelmia ja pensasmustikoita joka päivä. Olin siellä 9 päivää ja kaiken söin hyvällä halulla. Ystäväpariskunta toi makkaraa ja salaattia eräänä päivänä kotiin ja se oli kyllä pyhässä yksinkertaisuudessaan enemmän kuin paikallaan! Lahjaksi vauvalle pussilakana! Niitä voi käyttää lattialla, peittona, rattaissa... Ja röhnääntyvät aika nopeaan joten ei haittaa vaikka olisi useampikin! Ja ovat aika kalliita hankkia vanhempien monta satsia -olisin arvostanut! Joka tapauksessa lahjojen määrä yllätti, saimme niitä myös kauemmiltakin tutuilta jolita "en odottanut" saavani mitään.

Vierailija
17/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan, vaikkakaan en ole pitkiin aikoihin kommentoinut (kun on muutaman viikon perheen kanssa lomalla, tarvii toipumiseen tupla-ajan). :) Upeita juttuja olet kirjoittanut, puskapissa jaksaa naurattaa yhä uudelleen ja uudelleen :D

Mun mielestä kaikki, mitä meidän muksut on lahjaksi saaneet, on olleet oivallisia lahjoja. No, pehmolelut ei oikein sytytä. Muumilusikka ja -haarukka ovat olleet kovassa käytössä, ne ovat juuri oikean kokoiset.

Jos itse haluaa väkertää jotain, niin suosittelen sukkamallina tätä: http://www.taitoep.net/taito-etelae-pohjanmaa/toiminta-ja-palvelut/vauv… (kun käyttää Novitan Woolia ja 3 puikkoja, käy sukat tosi hyvin n. 6 kk - 18 kk vanhalle). Parhaat, trust me. Ja esikoinen sai seuraavanlaisen kaulaliinan: http://www.taitoep.net/taito-etelae-pohjanmaa/toiminta-ja-palvelut/vauv… - tosi hyvä käytössä.

Vierailija
18/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pistetääns sitten se _oikea_ kaulaliinan ohje :D

http://www.ullaneule.net/mummo09/ohjeet_avaimenreikakaulaliina.html

Vierailija
19/30 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmettelinkin minne olit hävinnyt :) Se on kumma miten vakikommentoijat tulevat "läheisiksi". Juuri iloitsin myös elina.:n paluusta itsekseni :)

Vierailija
20/30 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo onkin ihana idea jos joutuu jäämään vähän pidemmäksi aikaa sairaalaan, tosi hyvä oivallus!