Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset eivät jaksa töissä?

Vierailija
24.02.2019 |

Amerikkalainen kollegani ihmetteli, kun meillä hiljenee Suomen konttori 4-5 aikaan iltapäivästä. Ihmiset eivät tee juurikaan ylitöitä ja vapaa-aikaa on paljon. Hän sanoi Amerikassa 50-60-tuntisen työviikon olevan ns. normi. Lomaa on vuodessa 2 viikkoa, jota ”kukaan ei pidä kokonaan”. Normaalisti muutama pidennetty viikonloppu vuodessa ja juhlapyhät päälle. Suomi hiljenee käytännössä koko heinäkuuksi ja päälle vielä talvilomat.

Miksi kuitenkaan Suomessa ei meinata jaksaa töissä, vaan uuvutaan? Tämä ei siis ole syyttelyä, vaan jäin itsekin pohtimaan tätä asiaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jenkeissä töissä suuren kaupungin keskustassa ns uraorientoituneessa työpaikassa. Jenkit ovat kyllä töissä 50-60 tuntia viikossa mutta tekevät töitä ehkä 25 tuntia viikossa. Siinä ero. Töissä ollaan sosiaalisia, käydään lounaalla kaupungilla jne, jaksaahan tuon.

Vai puhuitko Matti vanhasesta joka ei selviä yhdestä työpäivästä ilman ambulanssia vai rinteestä joka ei jaksa kävellä itse vessasn..

Vierailija
2/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse veikkaan deevitamiinin ja raudan puutosta, ne on jostain syystä nykyään "kiellettyjä" pitää sellaisissa lukemissa mitä muualla maailmassa suositellaan. Ihmiset jotka asuu etelämmässä eli saavat aurinkoa enemmän kuin me on deevitamiiniarvot vähintään 150, mulle sanottiin että 55 on viitteissä mutta saa syödä deetä purkista koska kesän jälkeen lukema oli 19. Alle 50 vakava puutos, mutta ei 55 voi olla silloin mikään hyvä luku, se on vain normaalin rajoissa, mutta alapäässä. Sama juttu meillä on ferritiinin kanssa, viitearvot voi olla esim. 5-205, eli oletetaan että arvolla 6 ihminen toimii yhtä hyvin kuin arvolla 204, en usko että on ihan fysiologisesti mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tota kysyin mieheltä, kun se yhteen aikaan kävi työmatkoilla sillä suunnalla. Kuulemma meni hermot niiden kahden tunnin lounastaukoihin ja small talkiin, niin että työntekoon ei oikeasti käytetty aikaa kuin puolet työajasta. 

Vierailija
4/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse veikkaan deevitamiinin ja raudan puutosta, ne on jostain syystä nykyään "kiellettyjä" pitää sellaisissa lukemissa mitä muualla maailmassa suositellaan. Ihmiset jotka asuu etelämmässä eli saavat aurinkoa enemmän kuin me on deevitamiiniarvot vähintään 150, mulle sanottiin että 55 on viitteissä mutta saa syödä deetä purkista koska kesän jälkeen lukema oli 19. Alle 50 vakava puutos, mutta ei 55 voi olla silloin mikään hyvä luku, se on vain normaalin rajoissa, mutta alapäässä. Sama juttu meillä on ferritiinin kanssa, viitearvot voi olla esim. 5-205, eli oletetaan että arvolla 6 ihminen toimii yhtä hyvin kuin arvolla 204, en usko että on ihan fysiologisesti mahdollista.

Voi vttu oikeesti! :DDDD Kiitos päivän nauruista.

Vierailija
5/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaisille on muut arvot tärkeämpiä kuin iso omakotitalo ja big Cadillac. Eläkkeet joutuu muistaakseni myös itse säästämään yankeyssa.

Vierailija
6/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jaksamisesta kiinni vaan halusta. Vapaa-aika on ihmisen parasta aikaa eikä työn orjana oleminen.

Vierailija
7/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat nynnyjä ja aivan liian pehmeitä business-elämään. Täällä on pitkät lomat, irtisanominen on lähes mahdotonta ja etuja työssä riittää. Pullamössö-meininkiä....

Vierailija
8/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on suorittaja/perfektionisteja, joka rasittaa pääkoppaa enemmän. Helppo kai se huidella menemään jos ei välitä mistään.

Vierailija
9/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun amerikkalaisella tutullani on kyllä kuukauden kesäloma + 2 x 2-3 viikkoa lomaa.

Vierailija
10/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisissa on vielä jotakin hyvää. Arvostamme enemmän elämää kuin rahaa ja työelämää.

Vierailija
11/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on sellaista juonimista, että normaalit työteliäät ihmiset eivät siihen oikean työn ohessa pysty. Siis normisuomalaisen kasvatuksen saaneet, sellaiset joille rehellisyys ja ahkeruus ovat perusarvoja.

Erilaiset nilkit kiipivät väliportaan pomoiksi ja muut persoonallisuushäiriöiset pitävät muuten valtaa ja hovia työpaikoilla. Normivähemmistö tekee oman työn ohessa juoniporukan työt ja uupuu.

Vierailija
12/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöähän se on haikailla huonompiin olosuhteisiin. Ollaan iloisia, ettei meillä tarvitse olla naimisissa työn tai useamman kanssa, elämä on muualla.

Vierailija
13/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellyt samaa. Ja ihmettelen itsekin, miksen jaksa, vaikka kuusi viikkoa vuodessa lomaa ja pääsen töistä lähtemään joka päivä neljältä. Etätyötkin onnistuvat. Silti olen ihan poikki ja kaikki aika menee palautumiseen. Minuakin kiinnostaa, mistä tämä johtuu.

Vierailija
14/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tulevat tippumasn työmarkkinoilta laiskuutensa vuoksi.

Vierailija
15/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa työpäivä on täynnä asioita kahvittelua ja kolleegoille puhumista. Suomessa on vähemmän taukoja, joten työpäivien ei tarvitse olla niin pitkiä.

Vierailija
16/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa työelämä on niin perseestä. Ja töitä pitää viedä vielä kotiinkin.

Vierailija
17/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni oli töissä jenkeissä.

Ihmiset eivät uskaltaneet lähteä klo 16-17 töistä, koska se olisi näyttänyt huonolta. Siksi ovat toimistolla klo 20 saakka illalla. Tekemättä mitään.

Myös briefingeissä työntekijät eivät uskaltaneet sanoa, etteivät ymmärtäneet jotain. "Anteeksi, voitko selittää uudestaan, en ymmärtänyt kohtaa..." jne. Koska olisi näyttänyt huonolta. Eli mieluummin tehtiin työ väärin tai huonosti, kuin oltaisiin kysytty neuvoja.

Ulospäin oltiin kaikkien kavereita, mutta selän takana puhuttiin pahaa työkavereista muille ja pomolle.

Johtuu varmaankin huonosta irtisanomissuojasta, toisia täytyy painaa alaspäin, ettei itse joudu ulos. Hieno meininki. Ei ihme, että eivät tee tulosta.

Lisäksi osa työntekijöistä ei osannut ajatella itse. Vaikka joku työtehtävä olisi mennyt paremmin ja tehokkaammin toisella tavalla, työntekijät tekevät silti pilkun tarkasti ohjeen mukaan, vaikka olisivat tienneet tekevänsä huonosti ja että duunin joutuu tekemään kokonaan uudestaan alusta saakka.

Silti tehtiin mieluummin virheet ja alusta uudestaan kuukausien työ, jotta olisi paljon töitä ja näyttäisi kiireiseltä.

Tämä it-puolella.

Ei mitään järkeä.

Lisäksi, Suomessa on mitattu, että paljonko suomalaiset ja amerikkalaiset saavat aikaiseksi töissä. Suomalaiset jäävät vain kaksi viikkoa jälkeen, kesäloman takia. Vaikka jenkit istuvat about kellon ympäri toimistolla, me saadaan sama aikaiseksi jossain kuudessa tunnissa.

Vierailija
18/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jenkeissä töissä suuren kaupungin keskustassa ns uraorientoituneessa työpaikassa. Jenkit ovat kyllä töissä 50-60 tuntia viikossa mutta tekevät töitä ehkä 25 tuntia viikossa. Siinä ero. Töissä ollaan sosiaalisia, käydään lounaalla kaupungilla jne, jaksaahan tuon.

Vai puhuitko Matti vanhasesta joka ei selviä yhdestä työpäivästä ilman ambulanssia vai rinteestä joka ei jaksa kävellä itse vessasn..

Sama asia Japanissa, työpäivät ovat hullun pitkiä mutta se ei tarkoita että ihmiset oikeasti tekevät töitä sata lasissa 12h päivässä. Eikä tuo oikeastaan yllätä, ei ihmisen aivot ole mitään koneita jotka pystyy tunti toisensa jälkeen keskittymään korkealla intensiteetillä töihin, jossain vaiheessa herpaantuminen tapahtuu väistämättä. 

Vierailija
19/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska suomalaisille on muut arvot tärkeämpiä kuin iso omakotitalo ja big Cadillac. Eläkkeet joutuu muistaakseni myös itse säästämään yankeyssa.

Niin mitkä arvot? Saanko nauraa.

Vierailija
20/22 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen väsyy lyhyistä työpäivistä huolimatta siksi, että koko päivä painetaan sata lasissa. Ensin suoritetaan supertehokkaina töissä, sitten juostaan tukka putkella erilaisiin harrastuksiin ja itsensäkehittämistapahtumiin, jopa paikasta toiseen siirryttäessä aika pitää käyttää hyödyksi itseään jollain tavalla kehittäen. Sitten loppuillasta ruokakaupan kautta kotiin suorittamaan keittiöhifistelyä ja siivoamista, jotta varmasti tietää olevansa riittävän hyvä ihminen. Suomalaisen elämä on kuin mikäkin urheilusuoritus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän