Hormonikierukka vei halut ja teki elämästä ilotonta
Ennen hypin tasajalkaa ja innostuin vaikka mistä ja päinvastoin. Olin himokas ja panetti. Eipä enää.
Ikää on 45v ja seksielämä kärsii tästä min tilanteesta. Mikä ehkäsy tilalle?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytät hormonaalista ehkäisyä, vaikka olet jo 45? Kuparikierukka olisi järkevä ehkäisy.
Ei ole. Kuparikierukka lisää vuotohäiriöitä, jotka ovat vaihdevuosi-ikäisillä yleisiä muutenkin, mutta hormonikierukka poistaa vuodot jopa viideksi vuodeksi.
No kumpi on pahempi: mahdollisesti pieni määrä enemmän verta, vai menentyt halut (sikäli turha ehkäisy) plus terveysriskit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aika rajut menkat jotka loppui tän kierukan myötä. Kuparia ei edes ehdotettu. Menkkoja mulle ei tuu enää. Mutta mielummin menkat ja halut tilalle kun tää nykytilanne. Ap
Menkkakivut lakkaa yleensä synnytyksen jälkeen. Sinun kohdalalsi, pitäisi lakata vaihdevuosien jälkeen (jotka ovat normaalisti viidenkympin paikkeilla).
Vaihdevuodet voivat alkaa 35-vuotiaana, ne voivat alkaa kuusikymppisenä. Kaikki tämä on NORMAALIA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytät hormonaalista ehkäisyä, vaikka olet jo 45? Kuparikierukka olisi järkevä ehkäisy.
Ei ole. Kuparikierukka lisää vuotohäiriöitä, jotka ovat vaihdevuosi-ikäisillä yleisiä muutenkin, mutta hormonikierukka poistaa vuodot jopa viideksi vuodeksi.
No kumpi on pahempi: mahdollisesti pieni määrä enemmän verta, vai menentyt halut (sikäli turha ehkäisy) plus terveysriskit?
Olishan toisaalta sekin kivaa, että synnyttäisi kuopuksen 54-vuotiaana, kuten mummoni teki viime vuosisadalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hormonikierukka hirmukuukautisten takia ja sen lisäksi, että olen menettänyt haluni niin olen menettänyt myös elämänhaluni. Voisin vain itkeä. Kohdunpoistoon ei julkisella sektorilla suostuta.
N55
Rupesi trollaamaan, kun ei keksinyt hormonaaliselle ehkäisylle järkiperustetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olishan toisaalta sekin kivaa, että synnyttäisi kuopuksen 54-vuotiaana, kuten mummoni teki viime vuosisadalla.
Eksyit aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aika rajut menkat jotka loppui tän kierukan myötä. Kuparia ei edes ehdotettu. Menkkoja mulle ei tuu enää. Mutta mielummin menkat ja halut tilalle kun tää nykytilanne. Ap
Menkkakivut lakkaa yleensä synnytyksen jälkeen. Sinun kohdalalsi, pitäisi lakata vaihdevuosien jälkeen (jotka ovat normaalisti viidenkympin paikkeilla).
Vaihdevuodet voivat alkaa 35-vuotiaana, ne voivat alkaa kuusikymppisenä. Kaikki tämä on NORMAALIA.
En puhu poikkeuksista, vaan valtaosasta eli NORMAALISTA.
Ap, ei muuta kuin varaat ajan gynelle. Et tee mitään ehkäisyllä, joka vie halut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Pieni määrä” on kuparikierukan kohdalla voimakkaasti aliarvioitu. Vaihdevuosi-ikäisillä vuoto voi jo ilmankin olla muuta elämää rajoittavaa, saati sitten kuparikierukan aiheuttamalla lisävuodolla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei muuta kuin varaat ajan gynelle. Et tee mitään ehkäisyllä, joka vie halut.
Otin tän jo yhden kerran puheeksi. Mut kuulema normaalia ja ehkä olen vain mukavuudenhaluinen, kun mikään ei innosta...melkein itsekin tän jo uskoin kunnes aloin miettiin uudestaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hormonikierukka hirmukuukautisten takia ja sen lisäksi, että olen menettänyt haluni niin olen menettänyt myös elämänhaluni. Voisin vain itkeä. Kohdunpoistoon ei julkisella sektorilla suostuta.
N55
Tuossa iässä halujen puute johtuu estrogeenin puutteesta.
Lämpöpallohoito on varteenotettava hoitomuoto vuotohäiriöihin. Kohdunpoisto on barbaarinen muinaisjäänne, jota ei missään sivistysmaassa tehdä enää, jos voidaan hoitaa konservatiivisin keinoin. Siinähän poistetaan osa sitä lihas-sidekudosjärjestelmää, joka mm. kannattelee emätintä paikallaan. Kun ripustus poistetaan, kaikki vajoaa alas. Lisäksi poistetaan kohdunnapukka, jolla on tärkeä rooli seksuaalinautinnossa.
No ei. Estrogeeni ei liity seksihaluihin. Lämpöpallohoidosta kirjoitat ihan asiaa, mutta se ei suinkaan ole noin yksinkertaista enkä todellakaan suostu siihen. Vaikka se ei itsessään lisää syöpäriskiä niin se vaikuttaa syövän löytymiseen ja sen teho on hyvin kyseenalainen. Toimenpide on todella kivulias. Eli itse en siihen suostu. Yksityisellä sektorilla saan kohdunpoiston elleivät hirmukuukautiseni lopu ennen kuin tämän hormonikierukan teho loppuu. Kohdunnapukalla ei ole pienintäkään vaikutusta seksuaaliseen nautintooni, klitoriksella on.
Lue enemmän, luulet vähemmän ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Rupesi trollaamaan, kun ei keksinyt hormonaaliselle ehkäisylle järkiperustetta?
Voi kun olisikin trollaamista, mutta kyllä se ihan fakta on, että meitä 50+ naisia on joilla on työkykyä haittaavat kuukautiset ellei niitä hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pieni määrä enemmän verta"? Itselläni kolme (KOLME) terveyssidettä ei riittänyt päivällä suojaamaan vuodolta. Yöllä nukuin niin, että siteiden lisäksi oli pyyhe sängyn suojana ja toinen jalkojen välissä. Siinä vaiheessa, kun töissä tunsi, että tulee pienen kananmunan kokoinen verihyytymä ja joutui vaivihkaa vaihtamaan istuma-asentoa niin, ettei se tule tuolille, sitä toivoi jo helpotusta. Jokaisen kokouksen jälkeen piti ensimmäisenä katsoa, että eihän tuolille jäänyt jälkeä ja sen jälkeen rientää vessaan. Joskus jouduin keksimään tekosyyn sille, etten voi nousta pitämään esitystä, koska tunsin että nyt valuu taas enkä ollut varma tuliko läpi. Bussissa työmatkalla piti laittaa lehti takapuolen alle, kun pelotti että tulee penkille.
Ja tämä siis alkoi 50+ vuotiaana.
Mulla kuparikierukka flexi-t. Olen tosi tyytyväinen, ei mitään negatiivista. Kuukautiset on pari päivää pidemmät, mutta se on todella pieni paha siihen nähden mitä oireita mulla oli hormonien aikana 😂
Kuparikierukka pelasti elämäni. Olen kokeillut 4 eri pillerimerkkiä ja hormonikierukkaa. Hirveetä p a s k a a kaikki! Sitten otin kuparin ja tämä pelasti elämäni. Aivan mahtava ehkäisy!
Hurjaa, luulin että olen ainut, jolla on vielä menkat tässä iässä. N54