Miehellä 92000 euron osakesalkku ja mulla ei muuta kuin velkaa
Olemme naimisissa ja asuneet yhdessä yli 5v. Olemme pitäneet rahamme erillään eli ei yhteisiä ruoka tai laskutilejä, periaatteella se maksaa kuka jaksaa. Käytännössä laskut maksaa se jonka nimi kuoressa on. Ruoat maksaa se joka käy kaupassa. Molemmilla on velkaa asunnosta. Miehelläni siitä missä asutaan, minulla omastani, joka on vuokralla.
Tulomme ovat yhteensä 11000 brutto + vuokratulot, joten rahaa jää kyllä säästöönkin, mutta en tiennyt tällaisesta. Mieheltäni jäi tabletti pöydälle ja siinä näkyi hänen omistuksensa jossain osakesalkussa....summa näytti yli 92000. Ei ole koskaan maininnutkaan aiheesta, tosin en ole kysynytkään, mutta nuo myymällä olisimme lähes velattomia.
Pitäisi varmaan alkaa puhumaan enemmän raha-asioista. Tiedättekö te toistenne tilien saldot ja säästöt?
Kommentit (94)
Riitautapa tuo niin annat vaikutelman, että urkit hänen asioitaan ja että olet lisäksi pöljä.
Siis täh, jos sinulla on sijoitusasunto velkarahalla, niin eihän sinulla silloin ole "vaan" velkaa vaan todennäköisesti huomattavasti enemmän omaisuutta kuin lainaa. Eihän asunto kelpaa edes vakuudeksi kuin 70% käyvästä arvostaan, eli tuskin sinulla tämän enempää velkaa on? Jos sinulla on esim. 100 000 arvoisesta asunnosta 70 000 lainaa, niin sinun nettovarallisuutesihan on asunnon osalta 30 000 plussalla.
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä osakesalkkua havittele vaan sitä että maksettais velat pois jolloin jäis kuussa yhteensä liki 2000€ enemmän käteen ( noin tonni kummallekin). Ollaan nyt kuitenkin naimisissa ja lapsestakin on puhuttu. Eli minun mielestäni olisi ehkä pikkuhiljaa aika hieman yhdistää perhettämme myös taloudellisesti.
ap
Eli havittelet osakesalkkua sinunkin velan maksuun?
Toki teidämme, vaikka avoliitossa olemme. Yhteiset kulut maksetaa 50-50. Miestä ei sijoittaminen kiinnosta, mulla ja muksulla on salkut. Koti lainoineen on puoliksi, mutta perinnölläni hankkimani kakkosasunto on minun, mies toki käyttää sitä kuin omaansa. Mua taas ei miehen perintömetsä nappaa, mutta hoidan kuitenkin sen veroilmoitukset yms koska ne sujuu minulta kätevämmin. Ja polttelen takassa niitä puita.
En tiedä yhtäkään syytä miksi kummankaan pitäisi päästä käsiksi toisen omaisuuteen, se hoidetaan yhdessä mikä yhdessä on sovittu, muulle saa tehdä mitä haluaa. Ollaan tavattu vuosituhannen vaihteessa tilanteessa jossa miehellä oli pätkätyö ja vähän säästöjä, mä uran alussa ja opintolainaa. Yhteisnetto taitaa olla tällähetkellä 400 000.
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä osakesalkkua havittele vaan sitä että maksettais velat pois jolloin jäis kuussa yhteensä liki 2000€ enemmän käteen ( noin tonni kummallekin). Ollaan nyt kuitenkin naimisissa ja lapsestakin on puhuttu. Eli minun mielestäni olisi ehkä pikkuhiljaa aika hieman yhdistää perhettämme myös taloudellisesti.
ap
Mihin sinä haaveilet sitten tätä ylimääräistä rahaa käyttäväsi?
Vierailija kirjoitti:
ap
Kai sinäkin olet vastaavasti valmis myymään oman sijoituksesi (asunto) ja pistämään ne rahat miehen velkoihin?
Niin kauan kuin osakkeet tuottavat varovastikin arvioiden lähes 10 % vuodessa ja velan korko limestää nollaa, ei kannata maksaa lainoja pois.
Mies on ilmeisesti säästänyt huolella jo nuoresta ja ehkä saanut jonkun perinnön, jonka on sijoittanut?
Minullakin on tuon verran sijoituksia omasta takaa, isänperintöä ja omaa säästämistä. Eläkevuosille on hyvä olla takataskussa ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
ap
No jos sinulla olisi omaisuutta, jota voisit käyttää samalla tavoin, toivoisitko, että miehesi neuvoisi sinua raha-asioissa?
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi et sitten myy asuntoasi ja tätä kautta velkasi vähenee ja sinulla jää enenmän käteen?
Jos susta tuntuu että sinä maksat enemmän koska sulta ei jää rahaa säästöön?Ota asia puheeksi.
Mutta miehen salkku on hänen.
Vierailija kirjoitti:
ap
Eiköhän teidän kannata joka tapauksessa tehdä avioehto. Sinä pidät sijoituskämppäsi ja mies salkkunsa. Hankittu yhteisen asunnon jota maksatte sitten yhdessä. Mies voi maksaa oman puolikkaansa etukäteen jos haluaa, mutta tuskin on järkevää. Sinä voit vastaavasti myydä oman sijoituskämppäsi ja lyhentää niillä rahoilla omaa osuuttasi.
Miehen kannattaisi ilmeisesti kipinkapin ottaa sijoituslainaa salkkuaan vastaan, jotta voisi sitten ehdottaa ap:lle että myytäisiin se ap:n sijoitusasunto ja maksettaisiin miehen velat pois. Vai eikö se näin päin kuulostakaan yhtä hyvältä?
Mun mielestä olennaista tässä on se, että onko teillä avioehto vai ei. Jos on, niin pitäisi ehkä puhua rahasta ja miettiä, mikä osuus kummankin tuloista käytetään perheen elatukseen ja mikä osuus jää itselle, jos lapsikin suunnitelmissa. Jos avioehtoa ei ole, niin ihan sama, kun eron sattuessa kaikki menisi joka tapauksessa puoliksi ja avioliiton aikana on elatusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Että salkku sileäksi ja sitten elellään velattomana mutta kädestä suuhun ja ilman arvoaan kasvattavaa salkkua? Hyvä idea.
11 000 € + vuokratulot = kädestä suuhun? Melkoista.
Vierailija kirjoitti:
ap
Aika yhdistää perhe taloudellisesti, kun se sopii sinun itsekäisiin tarpeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että salkku sileäksi ja sitten elellään velattomana mutta kädestä suuhun ja ilman arvoaan kasvattavaa salkkua? Hyvä idea.
11 000 € + vuokratulot = kädestä suuhun? Melkoista.
Eikä perheessä ole edes lapsia :D
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olennaista tässä on se, että onko teillä avioehto vai ei. Jos on, niin pitäisi ehkä puhua rahasta ja miettiä, mikä osuus kummankin tuloista käytetään perheen elatukseen ja mikä osuus jää itselle, jos lapsikin suunnitelmissa. Jos avioehtoa ei ole, niin ihan sama, kun eron sattuessa kaikki menisi joka tapauksessa puoliksi ja avioliiton aikana on elatusvelvollisuus.
Avioliiton aikana ei ole elatusvelvollisuutta. laki toteaa aika lailla selkeästi, että "Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen." Eli lain mukaan molempien tulee osallistua kykynsä mukaan, ei sen mukaan, miten haluaa osallistua. Ei voi jäädä toisen elätettäväksi ja kaiken lisäksi pitää tajuta, että talouden hoito on myös kotitöitä, ei pelkkää rahaa. Jos mies maksaa kulut, tekee nainen kaikki kotityöt, jotta molemmat ovat mukana kykyjensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Pitää tosin huomata, ettei se sijoitussalkku ole lainkaan välttämättä osoitus siitä, että miehellä jäisi "liikaa" rahaa palkasta yli. Eihän ap tiedä kuinka pitkän ajan kuluessa ne sijoitukset on tehty ja onko mukana esim. perintörahaa.
Niin. Minullakin on salkussa 30 000e ja miehellä vaan lainaa, vaikka tienaa 2 kertaa enemmän kuin minä. Eletään pääasiassa myös niin että minä hoidan kodin ja mies maksaa enemmän menoja, minä laitan ylimääräiset rahani sitten salkkuun, mies tuhlaa turhuuksiin, pääasiassa laittaa autoja. Onko tämä epäreilua?
Seli seli