Miksi ihmiset ostavat uusia lastulevyhökötyksiä, kun antiikkihuonekaluja saa todella edullisesti?
Olen käynyt lähiaikoina useissa antiikkihuutokaupoissa, joissa toistasataa vuotta kestäneet ja edelleen hyväkuntoiset, kauniit huonekalut myydään erittäin edullisesti. Jos upean täyspuisen senkin saa alle parilla sadalla, miksi hakea Ikean vaneripalapeli, jonka jälleenmyyntiarvo on mitätön? Antiikkihuonekaluilla kun se vain kasvaa tulevaisuudessa. Minä en ymmärrä.
Kommentit (58)
Ihmettelen samaa. Olen ostanut itse Torista täyspuisia kauniita huonekaluja muutamalla kympillä, tosin ne eivät ole tätä valkoista sisustusmuotia, mutta en siitä itse pidäkään.
Ehkä ihmiset eivät vain luota omaan makuunsa? Tai ymmärrä laadun ja materiaalin merkitystä?
Ihmettelen myös, miksi ihmiset ostavat valtavan kalliilla uusia asuntoja, joiden sijainti ja pohjaratkaisu todella huono verrattuna moneen vanhaan. Onko uudella niin suuri itseisarvo, ja miksi?
Antiikkihuonekalut on mun mielestä rumia. Tykkään suorista linjoista ja metallista.
Meillä on vanhoja huonekaluja ja ne sopivat ihan mainiosti yhteen uudempienkin kanssa, kun vähän miettii mitä hankkii. Tuoreessa antiikkilehdessä just kirjoitettiin tuosta samasta ilmiöstä, että ihmiset ei vaan halua vanhoja huonekaluja. Onhan niistä osa kieltämättä tosi raskaita ja ei niin kivan näköisiä, mutta vähän kun etsii niin löytää kauniita.
Ikean kama on muuttomiesten kauhistus :D
Vierailija kirjoitti:
Näin parikymppisen näkökulmasta: en ostaisi huonekalua, jolla on ikää enemmän kuin itselläni. Tykkään siististä, modernista ja raikkaasta sisustuksesta. En siis halua synkkää aikamatkaa vuosisadalle, jolloin en ollut olemassakaan. :D
Minusta sinä et vain ymmärrä estetiikan päälle. Kauhistelen nykyajan sisutustuuliä muutenkin, valkoista ja harmaata? ikean lastulevypaskoja? ei mitään persoonallisuutta. Vanhat kokopuiset huonekalut henkivät historiaa sekä arvokkuutta. Mutta olen muutenkin aika taiteellinen ehkä sillä on myös paljon vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Näin parikymppisen näkökulmasta: en ostaisi huonekalua, jolla on ikää enemmän kuin itselläni. Tykkään siististä, modernista ja raikkaasta sisustuksesta. En siis halua synkkää aikamatkaa vuosisadalle, jolloin en ollut olemassakaan. :D
Tässähän se tulikin. Elämänkokemus ei vielä riitä tietämään, että se pysyy siistinä noin puoli vuotta, kunnes joku sarana alkaa roikkua ja reunalista repsottaa. Ja että on turhauttavaa (ja tuhlausta) uusia kalustus kahden vuoden välein, ja ikinä se ei enää ole aivan siisti ja toimiva, niin kauan kun hankkii lastulevytavaraa.
Antiikkihuonekalujen arvo on oikeasti ihan mitätön, koska niitä ei enää haluta. Ei ihmiset kaipaa sellaista pysyvyyttä mitä ne edustaa. Ikean huonekalut on ihan hyvät ekologisuudeltaan, koska ne on tehty hakkeesta, eli puujätteestä ja sisällä on monesti pahvikennostoa.
Ostin tammisenkin alle satasella huutokaupasta, täydellinen
Todellisia antiikkisia arvokalusteita ei saa edes huutokaupasta parilla sadalla. Yleensä nuo edullisesti myytävät kalusteet ovat uustuotantoa eli feikkeja. Eivätkä ne kalusteet tee kodista sivistyskotia, jos asukkaat ovat sivistymättömiä.
Ehkäpä kaikki eivät pidä antiikkihuonekaluja kauniina. Niin yllättävää kuin se voi mielestäsi ollakin, se voi olla totta.
Vierailija kirjoitti:
Antiikkihuonekalujen arvo on oikeasti ihan mitätön, koska niitä ei enää haluta. Ei ihmiset kaipaa sellaista pysyvyyttä mitä ne edustaa. Ikean huonekalut on ihan hyvät ekologisuudeltaan, koska ne on tehty hakkeesta, eli puujätteestä ja sisällä on monesti pahvikennostoa.
Jes, sulla täydellinen mainospuhe 😀
Jokus se ikeakin on antiikkia. Katsoppa huvikdesi joskud huutokaupasta paljonko niistä 50-80 lukujen ikean vintagetuotteista maksetaan.
Vai halpoja, ostat jonkun sahajauho/olkitäytteisen puutuolin 200 eurolla, onnea, kirjahylly 1000-2000. Ostan tietty mielummin kokopuisia huonekaluja, mutten mitään antiikkisia ylihintaisista, eläneitä, narisevia tuoleja.
Niissä on aika usein omaan silmääni ruma muotoilu tai väri. N53
"miksi hakea Ikean vaneripalapeli, jonka jälleenmyyntiarvo on mitätön"
Tämä väite on kyllä ihan puppua. Empiirisesti havaittu että kyllä Ikean huonekaluilla on nimenomaan paras jälleenmyyntiarvo. Harvasta huonekalusta saa puolet mitä uutena maksanut, Ikean kalusteista käytännössä aina.
Ottamatta kantaa ekologisuuteen niin kyllä nimenomaan antiikkihuonekalut maksavat. Ja niiden jälleenmyyntiarvo on huono. Olen yrittänyt aina katsella sellaisiakin käytettynä niin lähes poikkeuksetta maksavat enemmän kuin Ikean huonekalut uutena. En maksa käytetystä enempää kuin uudesta. Ja samat antiikkihuonekalut roikkuu vuodesta toiseen myynnissä vaikka torissa kun ostajakunta on rajallinen.
Plus Ikealla on ihan oikeesta puustakin tehtyjä huonekaluja eikä kaikki ole lastulevyä.
Antiikki ja Ikean kalusteet ainoa vaihtoehto?
Itse en pidä antiikkihuonekalujen muotokielestä, mutta Artekia yms ostan käytettynä, jotkut hyvinkin vanhoja. Myös vanhempia, eri suunnittelijoiden kotimaisia huonekaluja ostan eikä kestävyysongelmaa ole. Monia malleja myös myydään edelleen kymmenien vuosien jälkeen.
Ovat kestäviä, ja kannattavia korjata jos hajoaisivat.
Talonpoikaisantiikki, rokokoo ym nyt ei vaan ole tällä hetkellä niin muodikasta että kiinnostaisi ihmisiä. Myöhemmin kenties taas.
Vierailija kirjoitti:
Todellisia antiikkisia arvokalusteita ei saa edes huutokaupasta parilla sadalla. Yleensä nuo edullisesti myytävät kalusteet ovat uustuotantoa eli feikkeja. Eivätkä ne kalusteet tee kodista sivistyskotia, jos asukkaat ovat sivistymättömiä.
Hyvällä aasinsillalla viittaus sivistymättömyyteen. Kumpi on mielestäsi harkitsevan ja ekologista jalanjälkeään ajattelevan ihmisen ostopäätätös: uusi halpatyönä tehty lastulevykaappi vai 90 vuotta vanha täyspuukaappi, joita tuolloin ei valmistettu ”liukuhihnalla”? Ja kyllä, antiikki ja arvokaluste eivät välttämättä ole synonyymi. On myös markkinoilla arvottomampiakin vanhoja kalusteita, jotka voivat kuitenkin olla kauniita ja kestäviä.
Ap
Ikeassakin myydään täyspuisia kalusteita. Itselläni on täyspuinen Ikean kirjahylly, kaksi lipastoa ja ruokapöytä. Ei ole pakko ostaa niitä kalustelevystä valmistettuja.
Vierailija kirjoitti:
Jokus se ikeakin on antiikkia. Katsoppa huvikdesi joskud huutokaupasta paljonko niistä 50-80 lukujen ikean vintagetuotteista maksetaan.
Sori mutta ne ei kestä niin kauan, että niistä koskaan tulisi antiikkia. Eikä niitä voi huoltaa, korjata eikä kunnostaa. Kertakäyttökulttuuria ja arkitavaraa.