Haudanvakava Hammashygienia
Kommentit (11)
Nyt on pakko avautua... =)
Tykkään tavastasi kirjoittaa ja luen blogiasi yleensä innolla. Mutta nyt taisi mennä hiukka metsään, osittain jopa aika pitkällekin pöpelikön puolelle.
Harmittavaa jos päädyit paasaavan suuhygienistin kynsiin. Tosin asiaahan tuo oli puhunut. No joo, tiedä sitten tuosta Muumitahnasta... =) Itse olisin tyytyväinen jos kunnalla ilmaiseksi testattaisiin lapsen bakteerialtistukset yms. Rahanarvoisia etuja tuollaiset, ja ennaltaehkäisevästi asioista kertomalla vanhempiin voi vielä vaikuttaa. Hommahan on nimittäin niin että hyvinvointivaltiossamme vanhempi ei henk. koht. niitä lapsen hammashoidon kuluja maksa. Alle 18v muksujen hoito kustannetaan täysin kollektiivisin verovaroin, tuota vanhempien hoidosta maksetaan verorahoilla kolmannes-kaksi kolmannesta. Näinpä kanssaihmisten harras toive on varmasti jatkossakin, että jokainen lapsi ja vähän vanhempikin itse hoitaisi niitä hampaitaan parhaan kykynsä mukaan.
Jo helpotti, oli pakko hiukan oikaista. Joskin ymmärrän, että ketuttaa mikäli tekee vanhempana parhaansa ja saa mielestään epäoikeutettua paasausta. Mutta valitettavasti kaunis puhe ei kaikkiin tehoa, ja valistajalla on asiantuntijaroolin ja varsinaisen työn teon lisäksi varmasti vain muutamia minuutteja aikaa päätellä minkä asteista kielenkäyttöä kenenkin psyyke tarvitsee jotta sanoilla olisi jokin vaikutuskin.
Olette molemmat oikeassa että varmasti maailmasta löytyy suurempiakin syntejä kuin mainitsemanne pussailut suulle yms. Mutta karies ja hampaiden reikiintyminen on ja tulee olemaan valitettavasti suurelta osin itse aiheutettu tartuntatauti. I rest my case. :)
Hmm... Sait mielenkiintoni heräämään - mikä on oikea hammastahna? Itselläni on suurin piirtein saman ikäinen poika eikä meillä ole tietoakaan hammastarkastuksesta (siis olemme käyneet vuoden iässä ainoastaan).. Lienee kaupunkikohtaisia eroja.
Kiitokset hyvistä kirjoituksista. Seurasin raskausaikana edellistä blogiasi, kun olin tosiaan samassa jamassa :)
Tiina: Avautuminen on aina tervetullutta! Olet kyllä aivan oikeassa siinä, että pääsääntöisesti hammashommat tulevat verovaroista, mikäli ei lähdetä ulkoiluttamaan vakuutusetuja ja painuta yksityiselle. Terkkarissa tuokin tarkastus tehtiin, joten maksamme tosiaan itse murto-osan palvelun todellisesta hinnasta.
Toinen, missä olet oikeassa on että karies on itseaiheutettua (tai vanhempien aiheuttamaa), eikä siihen tule suhtautua ihan kevyesti. Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä että Käypä Hoito-suosituksista voitaisiin ihan samantien ottaa pois ohjeistus vanhemmille olla suukottelematta lapsiaan, koska eihän sellainen ohje ikinä toteudu. Edes reikiintyvien hampaiden uhalla.
Ymmärrän myös hyvin että suuhygienisti suhtautuu työhönsä asiaan kuuluvalla vakavuudella, mutta jos mennään yli niin mennään yli, oli aihe mikä tahansa. Ohjeistus on eri asia kuin syyllistys, ja siinä kohdassa kun lapsen vanhempi (=minä) ei kehtaa sanoa että meillä juodaan maitoa, on ohjeistus jonkun verran saattanut lipsahtaa painoarvoltaan vääränlaiselle raiteelle.
Mutta kiitos kommentista, hyviä pointteja!
Päivi: Oikea on sellainen, jossa on 1000-1100 ppm (parts per million) Fluoria. Eli kuulemma se muumitahna
Mä niin kans pelkään seuraavaa hammastarkastusta! Mulla on 1.5vuotias poika jolla pukkas poskihampaita ensin eikä antanu pestä hampaita kun sattu suuhun niin paljon.. Sen jälkeen kielen päähän ilmesty valtava rakko joka oli kipeä eikä saanut syötyä. Eikä antanut pestä hampaita kun kieleen sattu! Ja kun ei poika syönyt mutta joi maitoa niin äitihän sitä antoi niin että kurkusta lorisi alas vain.. Pelkään ihan todella niitä reikiä -tai en niinkään niitä reikiä, niistä kyllä selvitään, mutta sitä tätiä siellä hammaslääkärissä!!
Toi on jännä, kun mulle hammashygienisti sanoi, että ihan perushammastahna myös lapselle, ei noita makeita "syötäviä" hammastahnoja. Nyt sitten neiti hetken irvisteltyään kyllä ihan reippaasti harjaa hampaat. Toi fluorimäärä oli sentään sama meidän tädillä.
Ja tottakai janojuomana vesi, mutta totta helkutissa sitä maitoa saa juoda ruoan kanssa?! Ja ne namit ruoan ohessa, niin ei tule ylimääräsiä happohyökkäyksiä. Ihan normi järkipäässä meininki pitäis olla.
Henkkoht en ole ikinä sisäistänyt sitä, että lasta pitäisi pussata suulle. Poski ja muut kehonosat riittää meille.
Mä en koskaan ole ymmärtänyt myöskään sitä miksei lasta saa suulle suukottaa! Herra siunaa enhän minä kieltäni sen lapsen suuhun tunge enkä todellakaan nuoleskele huuliani varmistaakseni lapselleni tulevaisuudessa varman karies ongelman... Järkyttävintähän tässä on se, että minä en edes tiennyt alle vuoden ikäisesten saavan käyttää hammastahnaa (meidän poika on 11 kk vanha) täytynee hakea sitä muumi hammastahnaa jota saanee ihan perus marketeista?! Noita hammaslääkäreitä tuntuu olevan niin moneen junaan. Mun oma hammaslääkäri (käytän yksityisiä hammaslääkäripalveluita kuten miehenikin) on järkkymätön sähköhammasharjojen, hammaslangan ja suuveden "pakko tuputtaja" kun taas mieheni lääkäri on sitä mieltä, että asianmukainen pesu yhdistettynä suuveden käyttöön on riittävää... Sanottakoon, että mun hammaslääkäri on n. 30 vuotias ja mieheni n. 60 vuotias. :)
Annaleena: olen myös huomannut että noissa terveydestä vastaavissa ammattilaisissakin meitä on joka junaan :) Suosituksetkin muuttuvat. Käsittääkseni myös 80-luvulla oltiin sitä mieltä että ensimmäiseen vuoteen ei ainakaan mitään tahnoja, ja nykysuositus kai on että heti ensimmäisen hampaan ilmestyttyä jotain hentoa käyttöön.
Mari: toivottavasti tarkastus menee hyvin kuitenkin :) Onneksi nuo on vielä niin pieniä että mahdolliset ongelmat voidaan ratkaista melko nopeasti. Ei Viktorkaan antanut pestä ensimmäisten hampaiden ilmaantuessa.
Tanja: Minulle myös aikanaan yksi hammaslääkäri sanoi samaa. Suuhygienisti oli sitä mieltä että niin kauan kuin lapsi ei huuhtele suutaan vaan lähinnä pureskelee harjaa ja nielee tahnan, sen pitäisi olla alle sen aikuisten vahvuuden (1450 ppm).
Me käytämme usein maitoa myös ihan janojuomana, mutta tuon namihomman sanelee ihan käytännön toimivuuskin. Haluaisin nähdä sen perheen jossa karkkia voidaan antaa ennen ruokaa tai aterioiden välillä ja sitten olettaa että mukula syö ruoan ihan normaalisti :D
Mä en yhtään ihmettele, jos joku pelkää hammaslääkäriä. Siinä makaat kita ammollaan, täysin puolustuskyvyttömänä, kun lääkäri moittii siitä, ettet ole käyttänyt tarpeeksi hammaslankaa. Tai olet harjannut liia kovaa. Tai olet harjannut liian harvoin. Tai käyt liian harvoin hammaslääkärissä... Se on ainoa terveydenhuollon haara, jossa henkilökunta on saanut minut tuntemaan itseni huonoksi ihmiseksi. Jestas sentään, luulisi maailmassa olevan suurempiakin murheita.
Nim. Huomenna hammaslääkäri ja tarkastus ekaa kertaa kahteen vuoteen. Ei innosta.
PS. Meilläkin pussataan just siihen mihin sattuu osumaan, joskus jopa tarkoituksella suulle. On niitä suurempiakin syntejä, ainakin luulen niin.