Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei lapsen hyvä käytös ole enää ylpeyden aihe vanhemmille?

Vierailija
23.02.2019 |

Tein tästä jo aiemmin aloituksen, mutta en löydä sitä. Vielä 30 vuotta sitten hyväkäytöksistä lasta ihailtiin ja vanhemmat olivat ylpeinä vieressä. Nykyään ylpeillään sillä, jos lapsi vaikka haistattaa jollekin. Ulkomailla hyvää käytöstä vielä ihaillaan, miksi ei meillä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska isyys tai äitiys ei ole enää mikään erityinen ylpeydenaihe?

Vierailija
2/34 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö? Kyllä mä ainakin olen ylpeä, jos lapseni käyttäytyy hyvin ja kohteliaasti. Ja torun, jos haistattelisi jollekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta kertaa törmännyt siihen, että vanhemmat (isät etenkin) suhtautuvat aika löperösti lasten riekkumiseen kaupassa. Esimerkiksi juosta saa hyllyjen välissä ilman kieltoja.

Vierailija
4/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei kyllä pitäisi ylpeillä. Käytöstapoja tosin saa ja pitääkin opettaa, mutta lapsen itsensä takia, ei siksi, että lapsi olisi joku aikuisen identiteetin paikkaaja. 

Vierailija
5/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu. Lyhyt muiden huomioimisen ajanjakso on ohi. Pula-aikoina ennenvanhaan jopa syötiin toisia ihmisiä.

Vierailija
6/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kasvattaminen jäähystä kiinnipitämiseen lasketaan nykyisin vähintään henkiseksi pahoinpitelyksi ja ainoa sallittu kasvatuskeino on neuvottelu. Onpa kumma ettei niitä hyvinkasvatettuja lapsia tule, kun vanhemmat neuvottelevat kaksivuotiaan kanssa joka asiasta.

Vierailija
7/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuuluu olla kova ja ns. pärjätä tässä maailmassa. Niinhän nuo opettajat kertovat, kuinka vanhemmat syöksyvät todella aggressiivisesti puolustamaan näitä koulukiusaajalapsiaankin. Vapaa-aikakin kuluu törkyjä selvitellessä. Kilpaa opet vaihtavat alaa.

Joku tiesi kertoa, että iso osa isistä virittelee poikiensa kanssa mopoja ja kai noita mopoautojakin. Röyhkeys ja minäitse on in.

Olen ollut joskus muinoin kouluavustajana, ja jo silloin oli näkyvissä alkava suunta. Näitä kuitenkin vielä vähän, kun taas vanhempien onni ja tyytyväisyys hyvin käyttäytyvästä lapsestaan oli silmiinpistävää. Ne olivat aikoja ne.

Nyt saa haistatteluja, jos hiukankin yrität ihan fiksusti ja kohteliaasti ohjata näitä prinssejä ja prinsessoja, esim. "Voisitteko ystävällisesti ajella pyörillä jossain muualla, kuin meidän taloyhtiön yksityisellä parkkipaikalla (kun ette edes asu täällä), jottei autot naarmuunnu"? "Haista vttu" tulee oitis päivän tervehdys, vaikka ei siis mitään ikävää ole sanottu näille kullanmuruille. Ja tietenkin perään joku ilkivallanteko. Niin normisettiä.

Just vastikään vietiin antenni autosta. Kukat katkottiin ulkoruukuista. Ikkunaan heitettiin jotain pa*kaa ja lintulauta käytiin potkimassa nurin. Jonkun äidin ihanat mussukat taas liikkeellä. Onnittelut vaan Sinulle! :)

Naapureilla myös paljon samanlaisia tarinoita, yhä enenevässä määrin. Ja huolestuttavinta ovat vanhuksia kohtaan tehdyt "lähestymiset". Kun ei ole edes selkärankaa käydä vertaisensa päälle! :/

Vierailija
8/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu. Lyhyt muiden huomioimisen ajanjakso on ohi. Pula-aikoina ennenvanhaan jopa syötiin toisia ihmisiä.

Niin muuttuu, mikä tuntuu olevan aina automaattinen vastaus, jos jotain negatiivista asiaa haluaa painottaa ja ihmetellä.

Teknologia, lääketiede ja monet muut tutkimusalat menevät eteenpäin kehityksessä, eli muuttavat maailmaa, mutta miksi ihminen ei voisi kehittyä sivistyneemmäksi ja muita huomioonottavammaksi samaan aikaan? Ketä palvelee, että aletaan perseilemään ja käyttäytymään yhä rumemmin? Miksi ihmisen mieli ei myös kehity? Mistään ei opita? Sodat ja tappaminen, niin kivaa, ettei millään voi muuttaa maailmaa, joka tuhoutuu pian tällä menolla? Eli tuhotaan siis omien jälkeläisten perintö.

Vierailija
9/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella ei kyllä pitäisi ylpeillä. Käytöstapoja tosin saa ja pitääkin opettaa, mutta lapsen itsensä takia, ei siksi, että lapsi olisi joku aikuisen identiteetin paikkaaja. 

Miksei saisi ylpeillä? Kyllähän lapsikin näkee vanhempiensa ylpeyden hänestä. Onko se muka huono asia?

Vierailija
10/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olin tällainen hyvin käyttäytyvä lapsi. En paljon kuulunut tai näkynyt ja pyrin aina olemaan mahdollisimman kiltti ja pyytämään mahdollisimman vähän. Ei ole hirveästi näin aikuisiällä elämässä eteenpäin vienyt. Omat lapseni saavat kuulua ja näkyä. Saavat sanoa omia mielipiteitä. Tuen heidän yksilöllisiä lahjojaan ja temperamenttiaan. Toki käytöstapojakin opetan, siis lähinnä ruokailutapoja, kiittämistä, tervehtimistä ja toisten ihmisten huomioimista. Siis oikeasti hyvää tapakasvatusta. Valitettavasti usean mielestä hyvää käytöstä lapselta on nimen omaan tuo näkymättömyys, millä ei TAPOJEN kanssa ole mitään tekemistä.

Vierailija
11/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin muuttuu, mikä tuntuu olevan aina automaattinen vastaus, jos jotain negatiivista asiaa haluaa painottaa ja ihmetellä.

Teknologia, lääketiede ja monet muut tutkimusalat menevät eteenpäin kehityksessä, eli muuttavat maailmaa, mutta miksi ihminen ei voisi kehittyä sivistyneemmäksi ja muita huomioonottavammaksi samaan aikaan? Ketä palvelee, että aletaan perseilemään ja käyttäytymään yhä rumemmin? Miksi ihmisen mieli ei myös kehity? Mistään ei opita? Sodat ja tappaminen, niin kivaa, ettei millään voi muuttaa maailmaa, joka tuhoutuu pian tällä menolla? Eli tuhotaan siis omien jälkeläisten perintö.

Tuo ulkokultaisen käytöksen aika keskittyi jonnekin 1700-luvulle. Nyt se trendi on koettu ja mennään eteenpäin. Miksi kainoilu olisi sitä hyvää kehitystä? Laji ei kehity nöyristelemällä, vaan syömällä heikot.

Vierailija
12/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olin tällainen hyvin käyttäytyvä lapsi. En paljon kuulunut tai näkynyt ja pyrin aina olemaan mahdollisimman kiltti ja pyytämään mahdollisimman vähän. Ei ole hirveästi näin aikuisiällä elämässä eteenpäin vienyt. Omat lapseni saavat kuulua ja näkyä. Saavat sanoa omia mielipiteitä. Tuen heidän yksilöllisiä lahjojaan ja temperamenttiaan. Toki käytöstapojakin opetan, siis lähinnä ruokailutapoja, kiittämistä, tervehtimistä ja toisten ihmisten huomioimista. Siis oikeasti hyvää tapakasvatusta. Valitettavasti usean mielestä hyvää käytöstä lapselta on nimen omaan tuo näkymättömyys, millä ei TAPOJEN kanssa ole mitään tekemistä.

Tai sitten sinä olet käsittänyt asian väärin. Hyvät käytöstavat tarkoittavat tervehtimistä, kiittämistä, oven avaamista, niiaamista, asiallista käytöstä ruokapöydässä, ei syljetä, kaiveta nenää, ei huudeta, kiroilla... Ajatellaan Englannin kuningashuonetta: lapset eivät todellakaan ole näkymättömiä, mutta käyttäytyvät hyvin.

Vierailija
13/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään arvostetaan lasten hyvää itsetuntoa ja vapaata tunneilmaisua esim. suuttuneena ollessa.

Lasten kurittamista taas pidetään sairaana ja traumaattisena.

Vierailija
14/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten sinä olet käsittänyt asian väärin. Hyvät käytöstavat tarkoittavat tervehtimistä, kiittämistä, oven avaamista, niiaamista, asiallista käytöstä ruokapöydässä, ei syljetä, kaiveta nenää, ei huudeta, kiroilla... Ajatellaan Englannin kuningashuonetta: lapset eivät todellakaan ole näkymättömiä, mutta käyttäytyvät hyvin.

.

Hmm.. minä siis sain kiitosta lapsena hyvätapaisuudestani, eli ei liene minun virheeni. Itse kyllä määrittelee hyvät tavat kuten sinäkin.

Vierailija
15/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monta kertaa törmännyt siihen, että vanhemmat (isät etenkin) suhtautuvat aika löperösti lasten riekkumiseen kaupassa. Esimerkiksi juosta saa hyllyjen välissä ilman kieltoja.

Isät varsinkin vain höröttävät, kun lapset tappelevat koulussa tai haistattelevat opettajille. Että on se meidän pekka sitten melkoinen äijä...

Vierailija
16/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään arvostetaan lasten hyvää itsetuntoa ja vapaata tunneilmaisua esim. suuttuneena ollessa.

Vapaata tunneilmaisua voi harjoittaa kotona. Ei kai kukaan usko siihen, että vain hakkaamalla saa lapsen käyttäytymään muut huomioon ottavasti? Aika kädetön pitää olla vanhempana.

Vierailija
17/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta on ihan turha kieltää, jos lapsi ei halua totella. Lapsen pakottaminen tai kurittaminen taas ei onnistu ainakaan julkisella paikalla jos ei halua yhteisön tuomitsemaksi ja sossutanttojen silmätikuksi.

Vierailija
18/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaata tunneilmaisua voi harjoittaa kotona. Ei kai kukaan usko siihen, että vain hakkaamalla saa lapsen käyttäytymään muut huomioon ottavasti? Aika kädetön pitää olla vanhempana.

Kuka on puhunut hakkaamisesta? Kuulutko ehkä niihin joiden mielestä lapsen kurittaminen on "hakkaamista" ja pelkällä neuvottelulla tulisi aina pärjätä?

Vierailija
19/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on puhunut hakkaamisesta? Kuulutko ehkä niihin joiden mielestä lapsen kurittaminen on "hakkaamista" ja pelkällä neuvottelulla tulisi aina pärjätä?

Kurittamisella viitataan yleensä juuri jonkinlaiseen käsiksi käymiseen. 

Vierailija
20/34 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta on ihan turha kieltää, jos lapsi ei halua totella. Lapsen pakottaminen tai kurittaminen taas ei onnistu ainakaan julkisella paikalla jos ei halua yhteisön tuomitsemaksi ja sossutanttojen silmätikuksi.

What?? Lasta on turha kieltää, jos se ei halua totella? Eli vaikka jos lapsi lyö toista eikä halua lopettaa, niin sen pitää antaa hakata kyllästymiseen saakka? Huh huh...