Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Kaneli78 kirjoitti:
SiBi, kuulostaa tutuilta sun tuntemukset. 😢 (Vähän viiveellä kommentoin 😬)Toivottavasti käyt silti välillä kirjoittelemassa kuulumisia ja ajatuksia, jos se vaikka kuitenkin helpottaisi? Vaikka kyllä itsekin välillä ajattelen kaikenlaista, kuten että mitä mä tässä ketjussa kirjoittelen edes, kun me ollaan tällaisia viallisia ym. 😔 Silti tuntuu lopulta aina kuitenkin paremmalta pysyä mukana.
Mä täällä oon itkua taas tihrustanut. Luulen, että on ollut kierto, jossa häiriötä ovulaation kanssa, koska ei ne menkat sitten alkaneetkaan eilen kunnolla ja tänäänkin tulee vain ihan vähän. Tiputtelua tää ei silti enää eilen ja tänään ole ollut, koska tartten pikkuhousunsuojan. Ei ole menkkakipuja enää yhtään eikä keltarauhanenkaan vihoittele, eli kyllä se varmasti puhjennut jo on, jos siellä on ylipäänsä ollut, mutta ei vaan ala menkat kunnolla. Tiedättekö, että jos on anovularinen kierto voiko käydä myös näin, että vuoto alkaa liian aikaisin kierrossa, mutta ei kunnolla? Taikka sitten ovis ollut vaan muuten "häiriintynyt".
Kiitos ihana Villis, taidan itse asiassa hankkiakin ton inositolin. ❤
Voimia ja tsemppiä kaikille!
Kiva kun olet mukana! Itsekin mietin välillä pitäisikö vetäytyä omiin oloihin haaveilemaan.. ehkä kuitenkin täällä saa ryhmän tukea kun ei tästä miehellekään koko ajan viitti niristä😊
Kiitos Katti76, samoin! ☺ Ei vetäydytä siis. 🤗
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Kaneli78 kirjoitti:
Mä täällä oon itkua taas tihrustanut. Luulen, että on ollut kierto, jossa häiriötä ovulaation kanssa, koska ei ne menkat sitten alkaneetkaan eilen kunnolla ja tänäänkin tulee vain ihan vähän. Tiputtelua tää ei silti enää eilen ja tänään ole ollut, koska tartten pikkuhousunsuojan. Ei ole menkkakipuja enää yhtään eikä keltarauhanenkaan vihoittele, eli kyllä se varmasti puhjennut jo on, jos siellä on ylipäänsä ollut, mutta ei vaan ala menkat kunnolla. Tiedättekö, että jos on anovularinen kierto voiko käydä myös näin, että vuoto alkaa liian aikaisin kierrossa, mutta ei kunnolla? Taikka sitten ovis ollut vaan muuten "häiriintynyt".
Yksi viallinen ilmottautuu myös! Silti koen, että tätä naisten joukko antaa tukea ja voimaa tähän yksinäiseen yrityksien ajanjaksoon ja haluan täällä pyöriä, vaikka kuukaudet kuluvatkin ja vauvaa ei kuulu. Pysy vain mukana! Samoin SiBi ja Katti76! Puikkonokkakin taisi kuulua pidempään vauvaa yrittäineisiin, ja Lily84 ainakin vielä mahtuu tähän vähän yli 30-v ikäisiin. Että meitä on monia, joskin toiset enemmän iän kuin yrityskiertojen perusteella samaistuttavampia.
Mutta tuohon toiseen kysymykseesi; minullahan edellisestä ovulaatiosta tuli joulukuussa kysta, "menkat" yritti ajallaan olla, mutta lopulta kierto venyi 56-päiväiseksi. Terolutilla tuolloin alkoivat, ja siksi otin myo-inositolin ja gelee royalen käyttöön. Nyt uusi, erityisen vahva ovulaatio ja jospa myös olisi se plussakierto vihdoin! Toiveet ainakin on niin korkealla! 🙏🥰
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Voisiko joku pliis linkata "sen oikean" myo-inositolin ja mistä sen saa halvimmalla? Pakko kai se on sitäkin kokeilla.
Mulla nyt kp 18 eikä vieläkään positiivista ovistestiä. Eilen jo kaksi viivaa mutta tänään ei taas senkään vertaa. Miksi mä en vaan ovuloi?? Epäreilua kun ei saa edes mahdollisuutta yrittää. :(
Ps. Onko muilla ongelmia foorumin kanssa? Olen kirjoittanut tämänkin viestin jo kahdesti mutta ei vaan mene läpi..?
Äitykkä-77 kirjoitti:
Voi että, jänniä aikoja nyt useammalla. Toivotaan oikeaa plussatulvaa ryhmään ❤️
Oma napa, tänään tikutin ensimmäisen r-testin. Vielähännsiijen tietenkin 2 viivaa piirtyy, mutta toinen on jo haalenemaan päin. Vuotokin onneksi hiipunut, ainakin tänään...pelkällä pikkuhousunsuojalla jo pärjää. Ilonaiheet ne on minullakin 😂 Kovinnä tekisi mieli jo peittoa heilutella, en ole tottunut tälläisiin taukoviikkoihin, mutta pakko vielä malttaa ettei takapakkia tule. Mutta täältä noustaan kovaa kyytiä 🤗
Äitykkä-77, upea kuulla, että pian nouset sieltä ja pääset jaloillesi takaisin♥️♥️♥️
Mulla menee taas "huonosti", koska työnantaja kryssää, että taitaa tulla toinenkin varotuslappu käteen, sen takia, kun en nyt päässyt lähtemään viikon työmatkalle (ulkomaille) taaperon takia.....
Taaskaan en tiedä mitä ajatella(?)😢
Äitejä ja äitiyttä ei arvosteta, vaan syyllistetään😥
Mitä teen??🤔
Tähtitaivas☆
Tryout, minä ostin tätä: https://www.apteekkini.fi/INOCAPS-90-kapselia
Tsemppiä, jpspa saisit myös oviksen tulemaan! Tuota saa omasta apteekistakin, jos menet ja pyydät että he tilaavat. Säästät postikulut 🤭
Itse tilasin tätä netistä (Saksasta) kun facebookin lapsettomuusryhmässä tästä oli maininta ja lapsettomuuslääkäri oli tätä suositellut. Myo-inositolia on päiväannoksessa (2ml mitallinen jauhetta veteen sekoitettuna) 1,9g, Inocapsista saa 1,05g. Ja tässä lisäksi d-chiro-inositolia. Maksoi muistaakseni jonkun 30e ja kestää 3kk.
Joku kysyi terolutien jälkeisestä vuodosta, mulla alkanut kolmessa kierrossa kolme päivää kuurin jälkeen vuoto, viimeksi kaksi päivää kuurin jälkeen.
Täällä ovulaatiotikutukset käynnissä, aika vahvoja viivoja jo tullut ja tänään kaksoishormonitestillä jo vilkkuva hymiö, kp9! Eilen vielä näytti pelkkää ympyrää. Pysyvää hymiötä odotellessa! Ekaa kertaa clear bluet käytössä, tosi jännittävä odottaa sitä tulosta kun ei tarvitse tuijottaa viivoja 😀
Villahuivi kirjoitti:
Tsemppiä, jpspa saisit myös oviksen tulemaan! Tuota saa omasta apteekistakin, jos menet ja pyydät että he tilaavat. Säästät postikulut 🤭
Mä ostin lifen inositolia, se on miedompaa.. tässä minkä linkkasit nii en uskaltanut ostaa kun on tuota a-vitamiinia 🤔 on pitäny nakata roskiin muutama vitamiini purkki vuosien varrella, aina jos a-ta niin saan päänsärkyä 😖
Ja kyllä on huonosti toiminut nää sivut tänään 🤯
30v endo toiveissa eka
Villahuivi kirjoitti:
Iik! Pitääkö tota ottaa oikeasti 3 kapselia päivässä? Eikä siis samalla kertaa vaan aamulla, päivällä ja illalla? Syöttekö koko ajan vaiko ovikseen saakka?
Tryout kirjoitti:
Iik! Pitääkö tota ottaa oikeasti 3 kapselia päivässä? Eikä siis samalla kertaa vaan aamulla, päivällä ja illalla? Syöttekö koko ajan vaiko ovikseen saakka?
Otan aamulla, päiväll ja illalla. Joskus se päiväannos unohtuu kun ei ole dosetissa. Aion syödä koko kierron, siinä lukee alkuraskauden ajaksi max.
Tähti, lukeeko sun työnkuvassa ulkomaanmatkailu? Jos ei, tuo ei ole varoituksen paikka. Eikä ole, vaikka lukisikin, ellet ole toistuvasti kieltäytynyt lähtemästä. Silloinkin aika kyseenalainen varoitus. Jos sellainen sulle kuitenkin eteen tuotaisiin, yhteys hr / luottamusmies. Varoituksella pitää olla kunnon perusteet ja ne pitää olla selvästi kerrottu ja työntekijän kanssa läpikäyty.
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Corianderher kirjoitti:
Tähti, lukeeko sun työnkuvassa ulkomaanmatkailu? Jos ei, tuo ei ole varoituksen paikka. Eikä ole, vaikka lukisikin, ellet ole toistuvasti kieltäytynyt lähtemästä. Silloinkin aika kyseenalainen varoitus. Jos sellainen sulle kuitenkin eteen tuotaisiin, yhteys hr / luottamusmies. Varoituksella pitää olla kunnon perusteet ja ne pitää olla selvästi kerrottu ja työntekijän kanssa läpikäyty.
Coriander, ei siinä lue....mutta olen joutunut kieltäytymään aiemminkin, kun lapsi oli 1-vuotias ja 2-vuotias...en vonuti jättää pienrä lasta viiikoksi.
Mua nyt oikeasti pelottaa, että mitä huomenna tapahtuu, koska jokin lappu on taas tiedossa😢
Oon yrittänyt sinnitellä tässä työpaikassa viitisen vuotta ja siis synnyttänytkin välissä...
Kiitos Coriander huomiosta♥️
Tähtitaivas☆
Coriander, tänään ajattelin, että olenko uhrannut elämästä liikaa tälle työpaikalle, jossa viedään koko elämä.
Jatkuavaa ylityötä ja varoituslappuja. En kohta enää kestä tätä pienen lapsen äitinä.😭...tätä on kestänyt yli kaksi vuotta😭
Tähtitaivas☆
Tryout, sen vuoksi ite otin tuon version jossa yhdellä lasillisella saa hörpättyä päiväannoksen, en muistaisi kolmesti päivässä ottaa kapseleita! Ja tää mun tuote vastaa sisällöltään Donafertya, joka Suomesta loppu joka paikasta. Se oli järkevämpi annostuksiltaan kuin Inocaps niin oli monilla pcos-naisilla käytössä ja selkeästi tasannut kiertoja.
Joku mielensäpahoittaja ei tykännyt kommentistani - jos kyseinen tuote epäilyttää niin kannattaa lukea myo-inositolin ja d-chiro-inositolin vaikutuksista. Kyseiset tuotteet ei ole tarpeen jos ei kärsi pcos:sta tai muuten vaan insuliiniresistenssistä, ei ole siis luettavissa näihin poppaskonstiaineisiin (gelee royalet, maca-jauheet, greippimehut yms).
Kiitos Villis ja Mustikkainen tiedoista! 🤗
Tähti, työ ei ole kärsimyksen arvoinen. Älä pistä itseäsi sietämään tuollaista yhtään liian pitkään. Tsemppiä!
Täällä loppui sitten vuoto kokonaan. Huokaus. Tosin nyt taas sattuu, joten josko menkat alkais huomenna. Mä päätin ens kierrossa alkaa tsekata kohdunsuun taas säännöllisesti. Tässäkään kierrossa ei enää ees talleteltu, kun oli kunnolla auki, vaikka en kyllä katsonutkaan kauanko oli. Ts. jos siirtyis taas tarkempaan talletteluun. En tiedä mistä tän nyt sain päähäni, jossain vaiheessa oli tarkoitus tätä säännöllisesti kokeilla ja jäi muistaakseni heti alkuunsa. Vaikka toki tiedän, että ovisliman pitäis säilöä siittiöitä, mutta luin, että se lima saattaa olla liian paksua ja sitten se taas vaikeuttaa siittiöiden liikkumista. Argh!! Näiden juttujen kanssa. 😩😅
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Tähti, jos sinun työnkuvaan ei kuulu matkustus, siitä kieltäytyminen ei ole varoituksen aihe. Sinä saat siitä kieltäytyä vaikka maailman tappiin.
Minun korviin sun tilanne kuullostaa siltä, että joko taistelet ja pidät oikeuksistasi kiinni - ylityöhönhän ei myöskään voi eikä saa työnantaja pakottaa, tai sitten alat katsella mitä muuta ois tarjolla. Itse vaihdoin reilu pari vuotta sitten paikkaa, kun firman arvot eivät kohdanneet omieni kanssa. Olin ollut tuolloin työsuhteessa 1v8kk. Ei elämää ja omaa hyvinvointia kannata työn takia uhrata. Tsemppiä!
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Mustikkainen, olisin voinut tuota itsekin ostaa, mutta en uskalla ulkomailta tilata 🤦🏻♀️
Täällä omanapapäivityksem mukaisesti alamahakipua, hankalaa oloa. Mieli on kuitenkin positiivinen ja iloinen. Pitkästä aikaa niin, kun ollut matalalentoa pidemmäm aikaa. Jospa nyt myös raskaustoive sais vahvistusta tämän kierron ovulaation vuoksi 🥰
Tähti, työn kuuluu olla mielekästä. Mielekkyys katoaa, jos jatkuvasti on stressaavaa ja pomot hätyyttää milloin minkäkin vuoksi. Mieti, onko työsi sen arvoinen? Haluatko sitä vai vähemmän stressaavaa työtä? Tekeekö työ ja vapaa-aika yhdessä sinut onnelliseksi ts. Onko ne tasapainossa? Tsemppiä!
Corianderher kirjoitti:
Tähti, jos sinun työnkuvaan ei kuulu matkustus, siitä kieltäytyminen ei ole varoituksen aihe. Sinä saat siitä kieltäytyä vaikka maailman tappiin.
Minun korviin sun tilanne kuullostaa siltä, että joko taistelet ja pidät oikeuksistasi kiinni - ylityöhönhän ei myöskään voi eikä saa työnantaja pakottaa, tai sitten alat katsella mitä muuta ois tarjolla. Itse vaihdoin reilu pari vuotta sitten paikkaa, kun firman arvot eivät kohdanneet omieni kanssa. Olin ollut tuolloin työsuhteessa 1v8kk. Ei elämää ja omaa hyvinvointia kannata työn takia uhrata. Tsemppiä!
Coriander, .....kiitos ajatuksista!♥️ Miljoona kertaa on käynyt mielessä vaihtaa työpaikkaa, mutta pienen lapsen äitinä se on helpommin ajateltu, kuin toteutettu.
Mulla on siinä mielessä ristiriitainen tuo työnantaja, että välillä sanotaan kaiken olevan hyvin, kun taas sitä ei olekkaan. Olen pyytänyt selvennystä työnkuvaan ja apuja heti, kun palasin äitiyslomalta, mutta mitään ei tullut, vaikka lupailtiin😪
Siitä meni vuosi ja päätin itse helpottaa omaa ttilannetta siten, että jäin muutamaksi kuukaudeksi osittaiselle hoitovapaalle, siis tein 6tunnin päiviä....
Mutta työt vain kasaantuivat, eikä apuja annettu. Töiden laiminlyönnnisyä alettiin syyttelemääni ja kouraan tuli varotuslappu! Sitten alkoi jo kolmas vuosi ilman apuja...ylitöitä on tässä kestetty kuukausia...ja välissä pomo kertoi, että varoitus on ohi, asiat korjaantuneet....
MUTTA taas, tiedossa uusi varoituslappu (tai jopa irtisanominen), koska en lähtenyt viikon työmatkalle....muut syytökset näen huomenna olevassa palaverissa....😥
Kauhistuttaa etukäteen😖😢
En jaa samoja arvoja työnantajan kanssa, palkka ei korvaa tätä kärsimystä.
Jotain pitää siis tehdä....🙁
Tähtitaivas☆
Ihania uutisia tullut useammalle: onnea plussanneille <3
Tähti:lle tsempit vaikeassa työtilanteessa.
Itsellä tosiaan yk1 menossa, menkkoja odotan alkavaksi sunnuntaina. Vahva tunne, ettei tästä kierrosta tärpännyt, tosin en sitä odottanutkaan. Ei tullut siis niin vahvoja ovis tuntemuksia kuin normaalisti. Mut miten tää kierto tuntuukin niiiiin pitkältä :)
Plussatuulia kaikille :)
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
SiBi, kuulostaa tutuilta sun tuntemukset. 😢 (Vähän viiveellä kommentoin 😬)Toivottavasti käyt silti välillä kirjoittelemassa kuulumisia ja ajatuksia, jos se vaikka kuitenkin helpottaisi? Vaikka kyllä itsekin välillä ajattelen kaikenlaista, kuten että mitä mä tässä ketjussa kirjoittelen edes, kun me ollaan tällaisia viallisia ym. 😔 Silti tuntuu lopulta aina kuitenkin paremmalta pysyä mukana.