Sain gradusta arvosanaksi non sine laude approbatur :(
Kyselin proffalta mikä meni pieleen, kun arvosana noin huono. Proffa vastasi, että mikään ei mennyt pieleen, vaan NSL:n gradu luetaan vielä hyväksi graduksi.
Olen niin pettynyt ja raivoissani, että itkettää vaan...
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Minä sain saman arvosanan ja olen sittemmin väitellyt. :D Professorille piti etukäteen esitellä uskottava tutkimussuunnitelma ja vähän ylipuhua, niin pääsin jatko-opintoihin.
Just, juu. Mikähän se sun alasi on, missä annetaan mahdollisuus tohtorinopintoihin, vaikkei ole edes perustutkintoaan kyennyt paremmin suorittamaan?
Sain saman v.1976 ja ihan ok.
Hyvä työura nyt takana eikä kukaan ole gradun arvosanaa kysynyt.
On epätodennäköistä, että valmistumisen jälkeen kukaan kysyy gradun arvosanaa koskaan. Työllistyminen ja pärjääminen valmistumisen jälkeen riippuu ihan muista asioista, kuten verkostoista, oman alan työllisyystilanteesta, työkokemuksesta ja tuurista. Joissain tohtorikoulutussysteemeissä gradun arvosana voi vaikuttaa johonkin, mutta ei välttämättä.
Jos et päädy jatko-opiskelijaksi tai tutkijaksi tuolla ei ole merkitystä. Itse sain kauppakorkeassa C:n gradusta ja ei siitä ole ollut yksikään rekrytoija kiinnostunut.
Ensimmäiseen työpaikkaan jos haet graduate-ohjelmiin saattaa olla merkitystä, mutta työkokemuksen kasvaessa merkitys nollaantuu ja työkokemusta arvostetaan enemmän.
Luin jostakin ja tiedän kokemuksesta, että anglosaksissa maissa arvosanoilla on paljon suurempi painoarvo kuin pohjoismaissa. He haluavat kärjistettynä rekrytoida "parhaasta kolmanneksesta".
Siellä yliopistossa tarvitaan myös älyä. Pelkkä pänttääminen ja ulkoaopettelu ei riitä. Huono mikä huono....
Missä yliopistossa annetaan vielä noita vanhoja latinankielisiä arvosanoja? Eikö joka paikassa olla muka jo siirrytty kansainväliseen 1-5 -arviointiasteikkoon?
Muistelen myös nähneeni tämän saman aloituksen täällä ennenkin, hmmm...
Tässä nähdään taas mitä on akateemisuus.
Aloitus pyörinyt palstoilla jo v. 2008, mikä selittää vanhanaikaisen latinanlielisen arvosanan...
https://www.meidanperhe.fi/keskustelu/13085/ketju/sain_gradusta_arvosan…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain saman arvosanan ja olen sittemmin väitellyt. :D Professorille piti etukäteen esitellä uskottava tutkimussuunnitelma ja vähän ylipuhua, niin pääsin jatko-opintoihin.
Just, juu. Mikähän se sun alasi on, missä annetaan mahdollisuus tohtorinopintoihin, vaikkei ole edes perustutkintoaan kyennyt paremmin suorittamaan?
Sellainen ala (laitos), jossa non sine luetaan hyväksi graduksi. L, E = erinomainen, C, M, N = hyvä, lubbe ja A = tyydyttävä.
Itse olisin halunnut aikoinaan M:n joka oli yleisin meidän laitoksella, mutta sain C:n. Kyllähän se aluksi vähän harmitti, mutta yksityisellä sektorilla tuolla ei paljon ole väliä.
Jos et siis suunnittele akateemista uraa, niin pääsia todellakin on että gradu tuli tehtyä eikä se ole tehty Huhtasaari-menetelmällä.
Ei gradun arvosana kiinnosta ketään julkisellakaan sektorilla. Tuskin kolmannellakaan sektorilla.
Haha, no ei varmasti lasketa hyväksi. Sehän on keskimääräistä heikompi...
Vierailija kirjoitti:
Meillä (teologinen tdk) kaikki oikeasti hyvät gradut arvostellaan C:n arvoiseksi, M on jo todella haastava. E:n on saanut muutama opiskelija, L:ää ei kukaan
Kertoo vain opiskelija-aineksesta eikä niinkään arvostelusta. Meillä sanottiin, ettei korkeinta arvosanaa anneta ikinä, mutta niin vain omasta gradustani sellaisen sain. Toki keskinkertaisten takia tällainen "nyrkkisääntö" on näppärä.
Vierailija kirjoitti:
Haha, no ei varmasti lasketa hyväksi. Sehän on keskimääräistä heikompi...
Nyt tuli niin ylivoimainen kommentti, että mykistyin.
Helsingin valtsikassa yleisin arvosana on cum laude, sitten magna ja non sine, sitten eximia ja lubbe. A ja L ovat harvinaisuuksia. Arvostelu on ankaraa.
Eikös non sine cum laude tarkoita ei ilman kiitosta? Ja tärkein: onneksi olkoon, olet nyt maisteri. Jos tähtäät yliopistolle, niin kylllä non sine cum laude -gradulla voi jatkaa yliopistolla, kun vain selittää, että miksi se nyt oli vaatimaton. Elämäntilanne tms. Yliopiston ulkopuolella vain valmistuminen merkitsee.
Eli siis B? No on aika paska arvosana.
Alle C:n saa ainoastaan, jos gradu on jotenkin erittäin poikkeuksellisen huono (ja yleensä ei ole, koska ohjausvaiheissa puututaan näihin) ja M:n saa vain, jos gradussa on jotain aivan erityisiä ja poikkeuksellisia ansioita. Hyvää gradua huolella kirjoittaville käytäntö on mielestäni epäreilu, koska ponnisteluista ei saa palkintoa, vaan tulos on aina c. Mutta toisaalta laitoksella ei ole paljoa näitä roikkujiakaan, koska ohjaus on hyvää ja ihmiset tietää, että c tulee kuitenkin, ei kannata loputtomiin hioa ja hinkata.
Muistan kun koulutusohjelmalle tuli ammoin noottia liian korkeista gradujen arvosanoista. Kaikilta loppuvuonna valmistuneilta laskettiin arvosanaa yhdellä. Kiva.
Aivan sama sinänsä, tuottamattomalta alalta valmistuttiin ja muut eivät juuri työllistyneet paitsi miehet tietenkin heti;).
Miten niin non sineä ei ole ollut kauaa? Opiskelin 20 vuotta sitten Hgissä ja todellakin oli...