Huudattamallako minä opetan 4 kk ikäisen lapseni nukahtamaan ilman tissiä?
Kommentit (40)
kun pian kuitenkin siit pitäisi ohjeiden mukaan :) opettaa pois, meillä poika ei myöskään huolinut tuttia (enkä oikeastaan halunnut sitä hänelle opettaakaan näiden " väärä imemisote-juttujen takia" ), no poika löysikin peukalon ja siitä pois oppiminen onkin jo iso juttu.
Joskus joku oikein rakas unilelu voi auttaa nukahtamisessa, jos pidät sen tietyn lelun aina vain nukkumisen yhteydessä vauvan lähellä, jonkun ajan kuluttua siitä voi tulla ikään kuin merkki siitä, että nyt pitäisi nukahtaa.
Yritä pitää se vauvan nukuttamisen aika itsellesikin sellaisena rentoutumisen hetkenä, ota rennosti ja anna vauvan nukahtaa tissille, samalla saat hyvän syyn jättää jonkin muun homman tekemättä ja voit vain makoilla sängyllä ja nauttia vauvastasi.
Tsemppiä ja vauvantuoksuisia unia!
Koin puolestani sen helpotuksena, että lapsi nukahti rinnalle. Illan viimeinen imetys sängyssä pötkötellen ja siitä yöunille. Minusta se oli tosi kätevää. Jatkoin niin kauan kuin imetystäkin (n. 1v, en siis ole mikään superimettäjä, kaikki kaverini ovat imettäneet paljon pidempään kuin minä, luopio :) ). Tosin parivuotiaamme nukahtaa vieläkin illalla meidän sänkyyn joko mun tai isänsä viereen ja nukkuu siinä aamuun asti, jos ei jakseta nostaa omaan sänkyyn.
Tai " puolikapaloa" ; meidän vauva " kääritään" ylävartalostaan lakanaan nukahtamisen ajaksi, muuten huitoo itsensä aina hereille.
Ap:lle ei ikävä kyllä ole neuvoa, meillä on alusta saakka nostettu omaan sänkyyn kun alkoi tissillä torkkumaan eikä enää nälkäänsä lutsuttanut ja sinne on luojan kiitos oppinut nukahtamaan.
Vierailija:
Meidän vauva ei nukahda rinnalle, vaan se pitää nukuttaa vieressä maaten ja käsistä kiinni pitäen, ettei niiden heiluminen viivytä nukahtamista. Ja silti nukahtaminen kestää kauan. Mä olen laiskuuttani ajatellut, että olisipa helppoa kun vauva nukahtaisi iltamaidolle.
Meilläkin 6kk nukahtaa tissille, mutta havahtuu kun siirrän hänet omaan sänkyyn nukkumaan. Siinä sitten hymyilee, kääntää kylkeä ja jatkaa nukkumista. Isän kanssa ei rintaa vaadi, iltamaidon jälkeen vaan vauva sänkyyn raukeana ja nukahtaa sinne.
Meilläkään ei muuten tutti kelpaa lukuisista yrityksistä huolimatta. Peukkua imi mutta lopetti kun löysi varpaat :)
Ap, ihan tosi nauti nyt siitä, kun sulla on helppo ja luonnollinen tapa nukuttaa vauva. Ehdit kyllä unikouluttaa myöhemminkin!
toinen 3,5kk iässä ja toinen 4kk iässä niin että laitoin heidät muutamaksi ensimmäiseksi yöksi vaunuihin nukkumaan ja heijasin aina uneen uudestaan kunnes oli aamu. Meidän perheessä ratkasu oli erittäin hyvä,eikä montaa yötä tarvinnut tuudittaa ja äiti ja lapset olivat pirteämpiä kokonaisten yö unien jälkeen. Ehkäpä tämä auttaisi myös ilman tissiä nukahtamiseen.
Kurjalta tuntuu että pitäisi äidin tekemisten ja väsymyksen vuoksi " opettaa pois" tavasta joka on vauvalle todella turvallinen ja rentouttava. Vauva on vasta nelikuinen, alkaa tajuta vähän maailmasta ja maailma on iso ja pelottava. Älä hyvä ihminen vie äidin turvaa lapseltasi vielä, tuo on todella pieni vaiva, saat istua tai maata sitä tehdessä!
Imetät siis ensin, mutta siirrät omaan sänkyyn juuri ENNEN kuin nukahtaa. Vauva on tällöin jo väsynyt, mutta ei siis vielä ihan unessa. Vaikka hän alkaisikin itkeä sängyssä, todennäköisesti nukahtaa kuitenkin pian, koska on jo niin väsynyt. Näin ainakin meillä vauva on oppinut nukahtamaan itekseen, tosin meillä syödään tuttia imetyksen jälkeen.
Kyllä se niin taitaa olla, että ei vauvan nukahtamisiin, syömisiin ja ulostamisiin ihan kauheasti pysty vaikuttamaan. Että säkästä kiinni, millaisen vauvan saa. Huudattamalla voi tietty joitain asioita saada muutettua, mutta a) kuka sellaista haluaa tehdä ja b) vaikutus ei välttämättä ole kovin pitkäaikainen.
Jos joku olisi tullut mulle sanomaan, että nostat vain vauvan imetyksen jälkeen omaan sänkyyn, panet tutin suuhun ja tassuttelet, niin hohhoijaa... Tissille nukahdettiin ja sillä sipuli, kunnes aika oli kypsä muuhun. Nyt lapsi on 2,5 v. ja on vihdoin oppinut nukahtamaan omaan sänkyyn ilman että joku istuu vieressä (näköetäisyydellä pitää kuitenkin olla viereisessä huoneessa). Tähän on päästy monien vaiheiden kautta, ja nyt lapsi on vallan ylpeä, kun osaa nukahtaa yksin. Mutta ikää on todella 2,5 vuotta, ei muutamia kuukausia.
siitä sitten vain kannettiin omaan sänkyyn. Imetin häntä vuoden vanhaksi, jonka jälkeen otettiin iltavelli pullosta sylissä ja sitten heivattiin omaan petiin, jonne nukahti.
Nyt lapsi on jo 4v. ja on nukkunut omassa huoneessaan yksin yli puolitoista vuotta ja aina omassa sängyssään. IKINÄ ei ole tarvinnut nukuttajaa sängyn vierelle, ja väitän, että tällä vauva-ajan nukuttamisella on siihen oma osansa.
Kun lapsella on perusturvallisuus kunnossa (=itkuun vastataan), uskalletaan nukkuakin yksin ilman nukuttamisia.
niille jotka ovat huolissaan siitä että vien lapseltani pois jotain hyvin tärkeää kun en " jaksa" tissitellä häntä uneen ja niille, jotka kehottavat nauttimaan iltatissittelyhetkestä: minulla on täällä muutama muukin joka tarvitsisi äitiä iltaisin, en voi viedä heiltä kaikkea illan läheisyyttä pois vain siksi että vauva tarvitsee tissiä. Ja niille, jotka meinaavat nälväistä että pitikö tehdä niin monta lasta niin tiheään jos ei edes saa niitä hoidettua; olen juuri jäänyt yllättäen yksinhuoltajaksi, se ei ollut suunnitelmissa kun teimme lapset!
Halusin vinkkejä siihen, kuinka saisin 4 kk ikäisen lapseni nukahtamaan ilman tisiä, niitä tuli itseasiassa aika vähän. Kiitos tuosta vaunuvinkistä, meinaan kokeilla sitä. Ja sinulle joka et usko että olen tarjonnut lapselle tuttia hänen syntymästään lähtien eikä hän vieläkään sitä syö; tervetuloa katsomaan meille tätä ihmettä, hän ei todellakaan syö tuttia.
ap
minä sain tytön nukkumaan laittamalla makuupussin sisään ja kiikuttamalla siinä uneen, sitten varovasti vaunuihin, missä nukkui yöunensa kolme ensimmäistä kuukautta. myös se, että imetän istuallaan olkkarissa ja sitten vien sänkyyn, on toiminut, mutta kaksi keskimmäistä lasta nukahtivat aina ja vain ja ainoastaan tissille ja myöhemmin maitopullolle.
mutta hyvin ovat oppineet nukahtamaan n. 8kk ikäisenä.
Voimia!
Vierailija:
Älä hyvä ihminen vie äidin turvaa lapseltasi vielä, tuo on todella pieni vaiva, saat istua tai maata sitä tehdessä!
tutti ei mennyt suuhun, jos vauva oli ihan umpiunessa tai vielä virkeä. Mutta tutti meni suuhun siinä vaiheessa kun vauva oli melkein unessa, eli silmät kiinni ja rinnalta irrotettaessa suu vielä pyöri kuin tissiä imien. Silloin kastoin tutin äidinmaitoon ja tuikkasin suuhun. Ja kappas! Vauva luuli että tissi on suussa. Eli sen tutin piti maistua maidolle...Sitten vaan hyvin varovasti ujutin vauvan sänkyynsä ja pinkaisin omiin hommiini.
Tutti olikin sitten vaan nukahtamiskäytössä.
Ja tutista taas pois opetin helposti puolitoistavuotiaana, kun sairastui flunssaan.
Tai sitten voit kokeilla irroittaa vauvan tisulta siinä vaiheessa, kun on juonut mahansa täyteen ja on jo tosi raukea, mutta ei ole ihan vielä kunnon unessa. Sitten vaan tutimaan.
Vauvan tassuihin anna oma äidiltä ja maidolta tuoksuva t-paitasi unirätiksi. Pitäkää sitä välillänne imettäessäsi ja aina kun vauva nukkuu (yöt päivät). Se tuo turvaa ja muistuttaa äidistä.
Tiedän, että " neuvotaan" , että olis hyvä, ettei vauva oppis nukahtamaan rinnalle. Ettei sitten yöllä heti havahduttuaan tartteisi rintaa oli nälkä tai ei. Mutta kyllä nuo unitavat tulee ja menee joka tapauksessa. Kannattaa sitäkin miettiä, mikä äidille ja lapsille kulloinkin on mukavinta ja helpointa. Kaikennäköistä ongelmaa kuitenkin tulee aikanaan. Eikös ole ihanaa sen vauvankin nukahtaa siihen tisulle?!
imetät, niin miksi ihmeessä pitäisi saada nukkumaan ilman maitoa. Tämä ei ole provo, vaan tosiasia: meillä nukahdetaan vielä tuttipullo suussa ja ikää on 4 vuotta. Ei mitään syytä pitää sulla kiirettä. Minäkin lopetan sitten kun lapseni itse haluaa. Hampaatkin ovat aivan hyvässä kunnossa. Ei mitään reijän alkujakaan. Olen nimittäin pitänyt huolta, ettei hammabakteeri tartu ja silloin ei voi tulla reikiäkään.
eihän tässä kai ollutkaan kyse mistään unikoulusta tai tissin vieroituksesta muuten, vaan nukahtamisesta ilman tissiä! Meillä myös kuopus aluksi nukahti aina tissille, mutta saimme muutettua tilanteen niin, että kun söi iltamaidot tissistä ja nukahti, niin hellävaraisesti havahdutettiin unesta ennen sänkyyn laittoa, niin että oli hereillä sänkyyn pistettäessä, ja nukahti sitten sinne. Meillä i ole tarvinnut sen kummemmin nukutella kumpaakaan lasta iltaisin vierellä istuen, tai taputellen, ovat oppineet molemmat nukahtamaan itsenäisesti sänkyyn, ja olen siitä erittäin tyytyväinen. On jäänyt aikaa myös itselle ja parisuhteelle iltaisin, kun ei ole tarvinnut istua sängynlaidalla tuntikausia!
Nukahtamistilanteeseen voisi ehkä yhdistää jonkun unilaulun, jonka laulaisit aina sänkyyn laitettaessa, joko sylissä pitäen, tai niin että vauva on jo sängyssä ja vaikka paijaat poskea sen aikaa Laulun jäleen hyvän yön toivotukset ja pois huoneesta. Tsemppiä!
Meillä eka oli todella hankala nukutettava, ja vielä 4-vuotiaana piti jonkun olla vieressä nukuttamassa.
No tokan kanssa olin " fiksumpi" ja " opetin" hänet nukhatamaan yksin omaan sänkyyn. Tai no niin minä hyvin itseeni tyytyväisenä luulin.. Nyt on nimttäin kolmas vauva, joka ei kertakaikkiaan vain nukahda ilman tissiä - vaikka olen siis yrittänyt " opettaa" häntä kuten tuota kakkosta. Harmillista kyllä olin jo ehtinyt kehuskella tuolla kakkosen tapauksella, joten nyt tämän kolmosen kanssa taatuminen hymyilyttää joitakin ystäviäni, jotka siis väittivät jo aikoinaan, ettei heidän lapsensa nukahda ilman tissiä. :)
No, taas siis sepustus josta ei sinulle ap paljonkaan apua.. Ihmettelen vain yhtä juttua : jos imetät yhä vauvaasi, niin miten ihmeessä se tissille nukahtaminen sinua enemmän väsyttää, tai vie illalla aikaasi? Kun kyllähän vauva joka tapauksessa on syötävä.
2 ensimmäistä söi tutti 2 vuotiaaksi ja 2 nuorempaa ei huolinut millään.
Nytkin välillä yritän tälle 8kk:n ikäselle tuttia, mut ei niin ei.
Ne ei todellakaan välttämättä ota sitä tuttia.
Vierailija: