Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulipa paha mieli tuosta köyhäily-ketjusta

Vierailija
22.02.2019 |

Olen kolmen lapsen työssäkäyvä äiti. Perheeseen kuuluu myös isä, joka hänkin töissä. Meillä ihan ok-työt, itselläni bruttopalkka lähemmäs 3000e/kk. Eli sellainen, jolla pitäisi pärjätä.

Meillä lähes kaikki lasten vaatteet ostetaan kirppareilta. Kirpparilta ja kierrätyskeskuksista ostetaan itse asiassa kaikki tarvittava. Ravintolassa ei juuri koskaan syödä perheenä. Ulkomaanmatkoja ei ole ollut mahdollista tehdä kunnolla vuosiin, ehkä joku lyhyt reissu jossain Euroopan kaupungissa joskus. Uusia huonekaluja ei ole mahdollista ostaa. Joskus tekee löytöjä, esim saa täysipuisen keittiönpöydän 20e. Lapset harvoin pääsevät mihinkään maksullisiin sisähuvipuistoihin, laskettelemaan jne maksulliseen harrastukseen omien harrastustensa ulkopuolella.

Kaikilla lapsilla siis on maksullisia harrastuksia, ja niihin menee jonkin verran rahaa. Samoin molemmilla vanhemmilla on autot ja omistusasunto pääkaupunkiseudulta. Ei mikään hieno, 70-luvulla rakennettu paritalo lähiössä.

Nyt mietin että ovatko lapset katkeria tyyliin kaikesta vanhempana? En ollut edes ajatellut että kärsisivät kirpputorivaatteista tai muusta ”köyhäilystä”.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt, miksi vaatteiden osto kasvavalle lapselle oli vaikeaa äidilleni. Mun lapsilisät säästettiin pankkiin ja kivahan sekin oli, etten ollut ihan tyhjätasku, kun lähdin opiskelemaan. Lakanoita ja kahvikuppeja oli yli oman tarpeen, mutta silti ostettiin lisää.

Kerran luin juttua lehdestä, kuinka pitää olla kolmet lakanat; yhdet käytössä, yhdet pyykissä ja yhdet kaapissa. Äiti sanoi siihen, ettei niin vähällä pärjää, kun ei aina pääse pyykille silloin kun haluaa. Oli siis kasvanut ennen automaattipyykkikoneita. En sitten ymmärtänyt kysyä, miksei mulla ollut kolmia farkkuja tai muita housuja!

Ruuaksi oli useimmiten jotain perunaa ja kerran vuodessa makaronilaatikkoa.

Vierailija
22/47 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, mitä pahaa on siinä, ettei saa olla suihkussa sitä tuntia? Minusta se on

A) epäekologista

B) taloyhtiölle kallista, kun vettä kuluu litrakaupalla. Toki myös ihan omistusasujalle, kun pitää maksaa sekä tuleva että menevä vesimaksu.

C) ihoa kuivattavaa

D) hometta kylpytiloihin kasvattavaa, kun kuuma höyry hivelee pintoja tunninkin (!) verran

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän ketjusta tässä puhuttiin?

Vierailija
24/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskin tienaa saman?

Ette todellakaan ole köyhiä. Mihin teidän rahat menee?

Vierailija
25/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä köyhäily-ketjusta puhut, mutta eihän tuo teidän elämänne miltään köyhäilyltä vaikuta. Ihan normaalia lapsiperheen elämää. Vanhemmat opettavat lapsilleen omia arvojaan ja yksi niistä on tapa kuluttaa ja käyttää rahaa. Joskus kasarilla olisi ihmetelty, jos uuden tavaran sijasta halusikin käytettyä tavaraa, mutta ei nykyisin enää kukaan ihmettele. 

Vierailija
26/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoista saa samalla hinnalla vaatteita kuin kirppariltakin. Huonekaluja ei tarvitse uusia, jos ne ovat ehjiä, sama koskee tietotekniikkaa ja puhelimia. Ylenpalttisesti ei tarvitse harrastaa, jos kaikki harrastusvaihtoehdot ovat kalliita. Meillä käydään viikon reissussa ulkomailla kerran vuodessa, ja silloin syömme ravintolassa. Suomessa emme käy koskaan ravintolassa syömässä, koska ei ole tarvetta. Hampurilaisella saatetaan käydä joskus erityispäivinä. Rahat riittävät kyllä vaatteisiin ja leluihin ja koulukuviin ja harrastuksiin meillä, ja suihkussa saa olla niin kauan, että tulee puhtaaksi. Huvipuistossa käydään kerran kesässä, ja markkinoilla pääsee kaikkiin laitteisiin, mihin haluaa. Lakupussinkin saa ostaa, ja saunajuomaksi limpparin. Lapsi saa käyttää viikkorahansa leluihin tai legoihin tai karkkiin, mihin nyt haluaakin. Lapsilisät laitetaan säästöön.

En ole koskaan ajatellut, että me köyhäilisimme, vaan pitänyt tätä normaalielämänä. Omaa taloa makselemme, kaksi autoa on pihassa, yhteinen netto 3,5 tonnia.

Vierailija
27/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A) epäekologista

B) taloyhtiölle kallista, kun vettä kuluu litrakaupalla. Toki myös ihan omistusasujalle, kun pitää maksaa sekä tuleva että menevä vesimaksu.

C) ihoa kuivattavaa

D) hometta kylpytiloihin kasvattavaa, kun kuuma höyry hivelee pintoja tunninkin (!) verran

Kohta D)

Kutsuttiin katsomaan erään vuokratalon pesuhuone vessaa, että lykkää hometta, että remontti mennyt pieleen.

Voi kauhistus mikä odotti. Imbesillit älykääpiovuokralaiset kuivatti pyykkejään tuossa pesuhuoneessa. Painovoimainen ilmanvaihto kiinni. En ole koskaan ollut niin kosteassa paikassa. 

Pitää olla täydellinen idiootti että ei ilmanvaihto ole ääriasennossa auki kun ilma on kostea. Pääkopassa ei ole muuta kuin sahapurua. Sanoin vuokraisännälle että mikä oli syy homeeseen. Hän ei kuitenkaan laittanut noita pässinpäitä vastuuseen, luultavastikkaan.

Vierailija
28/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii vanhempien rahankäytöstä oman arvonsa. Omat vanhempani olivat melko rikkaita, oli okt, mökki meren rannalla, useampi auto jne. Minä ja siskoni kuljimme käytetyissä, saaduissa vaatteissa, eikä niitäkää ollut tarpeeksi. Jos joskus sai uuden vaatteen, äiti toi sen kaupasta, itse ei saanut valita mitään. Joskus saimme limsapullon puoliksi, mutta senkään makua ei meiltä kysytty. Vedenkäyttöä kyttäiltiin jne.

Opin etten ole minkään arvoinen.

Itse kasvatan kahta lasta 2100 euron nettotuloilla + lapsilisät. Aina ovat saaneet valita vaatteensa, harrastuksensa yms itse. Onneksi harrastuksensa eivät ole mitään jääkiekkoa. Jos olen saanut ylimääräistä keikkatyötä olemme matkustelleet. En ymmärrä miksi ap:n perheen tuloilla pitää olla pihi? Kuulostaa pahalta. En tuhlaa itsekään, mutta en myöskään piheile, käydään joskus kahvilassakin vaan ihan nauttimassa.

Vierailija
29/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) epäekologista

C) ihoa kuivattavaa

Kohta D)

Kutsuttiin katsomaan erään vuokratalon pesuhuone vessaa, että lykkää hometta, että remontti mennyt pieleen.

Voi kauhistus mikä odotti. Imbesillit älykääpiovuokralaiset kuivatti pyykkejään tuossa pesuhuoneessa. Painovoimainen ilmanvaihto kiinni. En ole koskaan ollut niin kosteassa paikassa. 

Pitää olla täydellinen idiootti että ei ilmanvaihto ole ääriasennossa auki kun ilma on kostea. Pääkopassa ei ole muuta kuin sahapurua. Sanoin vuokraisännälle että mikä oli syy homeeseen. Hän ei kuitenkaan laittanut noita pässinpäitä vastuuseen, luultavastikkaan.

Ehkä vuokraisäntä ei ollut opastanut vuokralaisiaan ilmanvaihtonappulan käyttämiseen. En minäkään osaisi semmoista, ikäni asunut talossa jossa ei tarvitse mitään nappuloita painella ilmanvaihdon takia. Kerran asuin vuokralla kerrostalossa pari vuotta, ja silloin vuokraisäntä huomasi sanoa, että aina kun menen suihkuun, täytyy laittaa liesituuletin päälle. Ei kyllä olisi tullut edes mieleen tehdä moista ilman sanomista. 

Vierailija
30/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt vaan on järkevää toimintaa, ei köyhäilyä.

Meillä isäpuoli kyttäsi minun ja siskon kuukautissuojien kulutusta ja oikein silmät kiiluen odotti että sai huomauttaa "taas on alapää valskannut kun on jo kolme rättiä tänäänkin mennyt" Se oli todella nöyryyttävää ja sairasta. Ne siis pidettiin vessassa esillä niin että kummallakin oli nimetty lokero.

Monesti askartelimme salaa suojia vanhoista kankaista tai otimme koulusta vessapaperia suojaksi. Tamponeja emme uskaltaneet koskaan kysyäkään ja omaa rahaa emme saaneet.

Oliko siinä varmasti kyse rahanmenon kyttääämisestä?  Tuli vaan mieleen, että saattoi ennemminkin olla kyse isäpuolen typerästä seksuaalisesta mielenkiinnosta nuorten naisten kuukautisia kohtaan.  Että sai siitä mieleistänsä puhumista.  Jotkut äijät on näin sairaita.  Niitä kiihottaa kaikki naisten ja varsinkin nuorten naisten alapäitten toiminta.

Vierailija
31/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän köyhäilystä. Kun ostaa vaatteet kirpparilta saa järkevästi säästettyä sitä muuhun. Ruoka voi olla bulkkikamaa, harrastuksena opiskelu ei tule kauhean kalliiksi (aineopinnot 350 e/per arviolta kaksi vuotta).

On kuitenkin totuus että kuukautissiteistä, tiskiainetableteista ja muusta sellaisesta säästäminen on piperrystä. Jos budjetti vaatii sellaista, ollaan jo todella tiukilla. Rahareikänä on ainakin itselläni 1)asuminen, 2)Auto (jos siis sellainen olisi), 3) kaupalliset alkoholijuomat (varsinkin baarissa) 4) Matkailu.

PIdän tiukasti huolta siitä, että lapsiin ei sovelleta samaa säästöpolitiikkaa kuin mitä sovellan itseeni. Niin paha mieli itselläni oli kun ei ollut Lewis 501:siä eikä kesälomalla menty mihinkään kuin korkeintaan mummolaan. Me oltiin siis oikeasti köyhiä. Toisten lasten viikkorahat tuntuivat uskomattomilta, 50-100 markkaa viikonlopuksi, ja sitten vain kaupungille tuhlaamaan. Markan ostovoima siihen aikaan oli tietysti paljon suurempi.

Lisäksi lapsia ei saa huolestuttaa raha-asioilla. Heille olen kertonut totuuden siitä että juuri sen vuoksi meillä on rahaa, kun ei ole esim. autoa, eli autottomuus ei johdu köyhyydestä vaan siitä että haluan laittaa rahani johonkin muuhun kuin luontoa saastuttavaan metallirotiskoon joka ei onnekseni tässä elämäntilanteessa ole välttämätön. Lapsilla täytyy olla hyvät vaatteet, Hesburgerissa käyminen kohtuullisesti on tärkeä sosiaalinen tapahtuma ja kylpylälomallekin silloin tällöin on hyvä mennä.

Rahaa en juuri lapsilleni anna, mutta maksan kyllä kaikki huvitukset ja kannustan lapsia pullojen keräämiseen ja muuhun pikkurahan keräämiseen.

Vierailija
32/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko miehesi tienaa? Jos oletetaan että olette ns. perusperhe missä 2-3 lasta, sinun brutto lähes 3000€ ja mies myös töissä niin kuulostaa siltä että teillä on jotain ongelmia rahan käytössä.

Yhteiset nettotulonne lienevät lapsilisineen kuitenkin vähintään 4000€ paikkeilla?

Onko teillä liikaa lainaa, kulutusluottoja tai jotain muuta mikä syö tulonne? Liian kallis auto? Noilla tuloilla pitäisi pystyä kustantamaan normaalit huvipuistot ja huvitukset sekä kodin tarvikkeet, vaatteet yms. Ekologisuus ja kierrätys on järkevää ja kannatan sitä mutta ap sanoo että heillä ei ole varaa muuhun. Mitä jäi nyt kertomatta?

Vierailija
33/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoista saa samalla hinnalla vaatteita kuin kirppariltakin. . .

Mitä? 

Ei todellakaan saa. Itse olen ostanut melkein kaikki 3-vuotiaan vaatteet 1-3 eurolla, hyviä, kauniita ja siistejä vaatteita, ei mitään printtipaitarimpuloita. Ulkovaatteet ovat maksaneet max. 10 € kpl, siihen hintaan ei hyviä säänkestäviä (ja kauniita) toppavaatteita kaupasta saa. 

Vierailija
34/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kärsi, heillä on varmasti mukava lapsuus, vaikka ei kaikkia hömpötyksiä saakkaan. Joku sisäleikkipuisto on varmasti ihan hauska, mutta ihan yhtä lailla lapset nauttii metsässä riehumisesta.

Vierailija
35/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset kärsi. Nyt jo aikuiset lapseni eivät edes tienneet, että olimme köyhiä. Olin pienipalkkainen yh ilman mitään tukia. Kaikki ostimme kirpparilta ja söimme halpaa ruokaa. Kaikki kuitenkin onnistui. Lasten lukioaikana oli todella tiukkaa. Kirjat kalliita, käytettyjä ei ollut, koska kirjat vaihtuivat. Lasten ikäero kaksi vuotta, mutta siinäkin välissä kirjat vaihtuivat. Mutta hyvin meni kuitenkin.

Vierailija
36/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehelläkin tuo sama palkka? 

Paljonko teidän talonpuolikkaan arvo on?

Kaipa te olette kertoneet lapsille että te maksatte sitä taloa koko ajan itselle omaisuudeksi ja että se jää lapsille perinnöksi? Lapset ymmärtävät kyllä kun kertoo että mistä se köyhäily johtuu, ettei se ole vain teidän vanhempien leväperäistä tuhlaamista ja sitten lasten juttuihin ei riitä rahat tai matkoihin, vaan että olette tehneet sen ratkaisun aikoinaan että olette talon ostaneet teille kodiksi.

70-luvulla rakennettu paritalon puolikas? mahtava perintö kolmelle lapselle :D Mieluummin jäisin ilman perintöä kuin ottaisin noin vanhan mörskän, tulis halvemmaksi jäädä nuolemaan näppejään. Tuota ei saa ikinä edes myytyä. Itse tulen perimään 70-luvulla rakennetun omakotitalon, paljon rempattu, mutta ei siitäkään tule koskaan pääsemään eroon. Pienellä kylällä. Voi kun vanhemmat pistäis myyntiin nyt. Sinne tulee menemään kaikki minun elämäni säästöt kun perintöverot tulee maksettavaksi.

Vierailija
37/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle ihan oikeasti tuli paha mieli ja mietin olenko jo pilannut ajattelemattomuuttani lasteni lapsuuden ”köyhäilylläni”. Se oli oikeastaan hyvä ja avartava ketju. Myönnän olevani joissain asioissa jopa sairaalloisen pihi, mutta haluan kuitenkin että lapset ovat onnellisia, eikä heille tulisi sellaista oloa, etteivät ansaitse sama mitä muutkin ikätoverit. Haluan myös että oppivat oikealla tavalla nauttimaan elämästä.

En ole tajunnut että on tärkeää että he saavat itse valita esim vaateita (ovat vielä suht pieniä, vanhin tokaluokkalainen), tai että he voisivat kärsiä siitä ettemme koskaan käy kahviloissa, tai kun mennään huvipuistoon niin sielläkin omat eväät mukana.

T. Ap

Ei eväissä ole mitään vikaa! En ymmärrä av:lla vallitsevaa eväs-vihaa. Meillä oli aina eväät kaikkialla enkä ikinä ole siitä pahasti ajatellut.

Vaatteet sen sijaan olisi varmaan lasten ainakin vanhempina kiva päättää itse. Vaikka ne olisivat kirppareilta. Olen myös käyttänyt kirppisvaatteita koko ikäni enkä nää niitäkään pahana asiana millään lailla. Paljon löytyy siistiä ja hyvää vaatetta.

Vierailija
38/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle ihan oikeasti tuli paha mieli ja mietin olenko jo pilannut ajattelemattomuuttani lasteni lapsuuden ”köyhäilylläni”. Se oli oikeastaan hyvä ja avartava ketju. Myönnän olevani joissain asioissa jopa sairaalloisen pihi, mutta haluan kuitenkin että lapset ovat onnellisia, eikä heille tulisi sellaista oloa, etteivät ansaitse sama mitä muutkin ikätoverit. Haluan myös että oppivat oikealla tavalla nauttimaan elämästä.

En ole tajunnut että on tärkeää että he saavat itse valita esim vaateita (ovat vielä suht pieniä, vanhin tokaluokkalainen), tai että he voisivat kärsiä siitä ettemme koskaan käy kahviloissa, tai kun mennään huvipuistoon niin sielläkin omat eväät mukana.

T. Ap

Ei eväissä ole mitään vikaa! En ymmärrä av:lla vallitsevaa eväs-vihaa. Meillä oli aina eväät kaikkialla enkä ikinä ole siitä pahasti ajatellut.

Vaatteet sen sijaan olisi varmaan lasten ainakin vanhempina kiva päättää itse. Vaikka ne olisivat kirppareilta. Olen myös käyttänyt kirppisvaatteita koko ikäni enkä nää niitäkään pahana asiana millään lailla. Paljon löytyy siistiä ja hyvää vaatetta.

Totta! Nykyään on nettikirppiksetkin, joten vaikkei esiteinejä mistään hinnasta saa kaupoille pyörimään, voi tsekata netistä tarjontaa ja valita itse.  Meillä ainakin toiminut hyvin. Ei lapsi välitä ovatko käytettyjä. Monethan käyttävät joka tapauksessa sisarusten tai serkkujen tms. vanhoja. 

Vierailija
39/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen aloittajan rahat menevät? Meillä tulot yhteensä 2000e ja en ole ikinä ostanut vaatteita kirpparilta. Just ostin huonekaluja jyskistä, meni 400e. Maksettiin myös remontti suoraan käyttötililtä, 5000e.

Vierailija
40/47 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ap häslää rahansa? Noilla tuloilla pitäisi pystyä elämään ihan mukavasti ilman, että täytyy vaatteitakaan kirpparilta hakea.